Asiakastarina: Verkkoasema

Brändin molemmat puolet esiin strategisella sparrauksella

Haasteena puolikas tarina

Verkkoasema on oululainen yritys, joka on pitkään tunnettu digimarkkinointitoimistona. Harva kuitenkaan tietää, että saman katon alta saa myös alan edistyksellisintä teknologiaosaamista. Teknologia ja sen tuomat mahdollisuudet ovat olleet Verkkoaseman DNA:ssa jo perustamishetkestä lähtien, joten oli todella merkityksellistä saada se myös näkyväksi osaksi Verkkoaseman brändiä.

Tahtotila saada liiketoiminnan molemmat puolet näkyviin pakotti pysähtymään ja tarkastelemaan Verkkoaseman brändiä ja sen sanomaa tarkemmin. Miten näkyä ja kuulua niin, että molemmat osa-alueet huokuisivat potentiaalisille asiakkaille heti ensimetreistä alkaen?

Verkkoasema oli paininut asian kanssa jonkin aikaa ja tehnyt huolellisen palvelukonseptointityön molempien liiketoimintaosa-alueidensa osalta. Selkeästi paketoidut palvelut olivat enää niin sanotusti luukutusta vaille valmiita. Kysymys kuului enää: miten sanoittaa Verkkoaseman toiminta ja palvelut kohderyhmiä houkuttelevaksi kokonaisuudeksi?

Tämä kysymys sujahti iloksemme meidän pöydällemme. Aikaisempaa historiaahan meiltä löytyy Verkkoaseman kanssa, sillä olemme toteuttaneet yhteistyössä useita erilaisia projekteja onnistuneesti maaliin. Oli mahtavaa päästä tällä kertaa perehtymään syvemmin heidän omaan brändiinsä!

Selkeällä prosessilla nopeasti tuloksia

Aivan aluksi laadimme projektille selkeän aikataulun ja välietenemisvaiheet (ja aikatauluhan on aina: mahdollisimman pian). Ei siinä muuta kuin projektin kimppuun ja aloitustyöpajaa kohti!

Aloitustyöpajassa kuuntelimme tarkasti Verkkoaseman toiveet ja imimme kaiken tarpeellisen tiedon muutoksesta ja uusista palveluista. Tämän jälkeen oli Verkkoaseman vuoro hengähtää, ja me jatkoimme työstämistä strategisella suunnittelulla ja ideoinnilla, jonka tuloksena syntyi ehdotukset ydinviesteistä niin yritys- kuin palvelutasolle. Tämän jälkeen olikin aika kokoontua yhteiseen Näkemyspajaan, jossa esittelimme ensimmäiset versiot uusista ydinviesteistä. Näkemyspajassa käytyjen hedelmällisten keskustelujen ansiosta saimme loistavat eväät ydinviestien jatkotyöstämiseen. Olimme varanneet ajan seuraavalle Näkemyspajalle noin viikon päähän, jossa löimme lopulliset valinnat lukkoon, minkälaisilla sanoituksilla edetään.

1. Aloitustyöpaja 2. Strateginen suunnittelu ja ideointi 3. Ensimmäinen näkemyspaja 4. Ideoiden jatkotyöstö ja suunnittelu 5. Toinen näkemyspaja 6. Valmiit versiot asiakkaalle.

Vastaus löytyy usein perusasioiden äärestä

Alkuun Verkkoaseman heittämä haaste tuntui isolta, mutta sparrauksen ja keskustelujen jälkeen tilanne alkoi nopeasti kirkastumaan. Lisämaustetta projektiin toi se, että Verkkoaseman asiakaskunta on myös hyvin laaja, joten viestinnän tulisi puhutella monia, mutta ei kuitenkaan jäädä liian etäiseksi.

Lopulta idea löytyikin hyvin perusasioiden äärestä:

Mikä on yhteinen nimittäjä Verkkoaseman asiakkaille?

  • Tahtotila tavoitteelliseen tekemiseen.

Mikä yhdistää kahden eri osaamisalueen palveluita?

  • Molemmissa tähdätään konkreettisiin ja mitattaviin tuloksiin.

Mitä asiakkaille luvataan?

  • Kustannusten säästämistä tai tulosten maksimoimista.

Ja näin syntyi: Tuplaa tai puolita! Verkkoaseman päätason ydinviestin lisäksi kiteytimme eri palveluiden viestit linjakkaaksi kokonaisuudeksi ja sparrasimme sitä, miten ne tuodaan verkkosivuilla esiin. Nyt Verkkoaseman on vaivattomampaa lähteä kohti uutta, omien strategisten tavoitteidensa mukaista tekemistä. Käy kurkkaamassa heidän verkkosivuiltaan, miltä Verkkoaseman brändi nyt kuulostaakaan!

Meille tämä oli erittäin mielekäs projekti olla mukana, haasteita kun rakastetaan. Verkkoaseman tyypit ovat lisäksi todella avoimia uusille (villeillekin) ehdotuksille, ja sehän sytyttää meitä entisestään!

”Minttu ja MBE:n huipputiimi ovat meille hyvinkin tuttuja lukuisten yhteistyöprojektien tiimoilta. Kun Verkkiksen oma ydinviesti tarvitsi kirkastamista, oli selvää kenen puoleen käännyttäisiin. Tämä porukka ei pelkästään osaa työtään törkeän hyvin, vaan sen lisäksi töiden teko heidän kanssaan on suorastaan riemastuttavaa! Suosittelen lämpimästi MBE:n osaamista mikäli yrityksesi ydinviesti tai brändi kokonaisuudessaan tarvitsee terävöittämistä tai päivittämistä.”

Tiina Räisänen toimitusjohtaja, Verkkoasema Oy