Asiakastarina: Trans Farm

Kekseliään digimarkkinointi­kampanjan tulokset ylittivät odotukset

Trans Farm hakee vuosittain uusia sopimusviljelijöitä erikoiskasveilleen kuminalle ja öljyhampulle. Nyt oli aika löytää kesäkaudelle 2023 uusia sopimusviljelijöitä ja saimme iloksemme toteuttaa Trans Farmille digimarkkinointikampanjan viljelijöiden tavoittamiseksi.

91 yhteydenottoa oli enemmän kuin osattiin odottaa

Kampanja toteutettiin Trans Farmin Facebook-tilin kautta 3.1.-13.2.2023 välisenä aikana. Mainokset kohdennettiin luomuviljely, viljelykasvi tai maatalous –aiheista kiinnostuneille. Kohderyhmän koko oli kokonaisuudessaan noin miljoona henkilöä. Kaikki mainokset ohjasivat laskeutumissivulle, joka tarjosi mielenkiintoista lisätietoa sopimusviljelystä ja yhteydenottomahdollisuuden.

Kampanjan mainosbudjetti oli 1 000 euroa ja päätavoitteena oli saada mahdollisimman paljon kiinnostuneita yhteydenottoja viljelijöiltä kuminan ja öljyhampun viljelysopimuksiin liittyen. Facebook-mainoksien avulla tavoitettiin yhteensä 144 811 henkilöä ja mainoksia näytettiin yhteensä 332 785 kertaa. Mainokset keräsivät yhteensä 5 058 klikkausta laskeutumissivulle, 730 reaktiota, 36 tallennusta, 63 jakoa ja 25 kommenttia.

Lopputulos yllätti positiivisesti, sillä laskeutumissivun kautta kertyi yhteensä 91 kappaletta Trans Farmille relevanttia yhteydenottoa.

Kekseliäimmät mainosversiot toimivat parhaiten

Oli kyseessä mikä digimarkkinointikampanja tahansa, aina kannattaa tehdä useita mainosversioita ja kokeilla rohkeasti erilaisia lähestymiskulmia. Alkuun on hyvä testata, mikä tai mitkä versioista saavat parhaimman vastaanoton ja loppukampanja-aika voidaan keskittyä parhaiten toimivien versioiden näyttämiseen.

Teimme yhteensä kahdeksan erilaista mainosversiota, joista yhden parhaiten menestyneimmän mainoksen sisältö kuulosti tältä:

“Etsitään kesäheilaa tositarkoituksella! 💚

”Olen kokeilunhaluinen, mutta helppohoitoinen. Kanssani kesä menee siivillä ja saat minusta varmasti sen, mitä olet etsinyt jo pidempään. Saatat jopa ihastua niin kovin, että yritämme uudestaan seuraavinakin kesinä. Nautin tasa-arvoisesta hauskanpidosta, joten maksan viuluni korkojen kera kesän päätteeksi. En ole ehkä se tavallisin vaihtoehto, mutta olen ylpeä omasta erikoisuudestani. Kiinnostaisiko sinua tutustua lisää?”

Osuiko tämä treffi-ilmoitus sydämeesi? Etsimme tositarkoituksella kaudelle 2023 uusia öljyhampun sopimusviljelijöitä. Sinä voit keskittyä vain viljelyyn, kun me huolehdimme kaikesta muusta.

Käy vastaamassa öljyhampun hakuilmoitukseen ja kerro kiinnostuksestasi lähteä erikoiskasvien sopimusviljelijäksi nyt!”

Esimerkkejä sosiaalisen median mainoksista

Nopealla reagoinnilla ja avoimella kommunikoinnilla myös haasteet saatiin selätettyä

Kuten arvata saattaa, öljyhamppu on terminä METAn erityisvalvonnan alaisena. Kampanjoiden kanssa saatiinkin siis jumpata normaalia enemmän ennen kuin ne saatiin käyntiin. Lopulta, kun riittävä määrä dokumentteja ja lisäselvityksiä saatiin toimitettua, alkoivat myös öljyhampusta kertovat mainokset pyörimään iloisesti.

Aina jos mahdollista, niin aikaa kannattaa varata yllättävien tilanteiden varalle. Tässä kampanjassa ajoitus oli tärkeää, sillä uudet viljelijäsopimukset solmitaan hyvissä ajoin jo alkuvuodesta. Nopealla reagoinnilla ja avoimella kommunikoinnilla tästäkin haasteesta selvittiin, eikä lisäselvittely aiheuttanut lopulta merkittäviä viivästyksiä kampanjointiin.

Oli erittäin mielenkiintoista ja innostavaa päästä keksimään luovia lähestymiskulmia Trans Farmin Facebook-kampanjaan. Ja mikä parasta, oli hienoa löytää kohderyhmää eniten puhuttelevimmat keinot, mikä näkyy suoraan myös tuloksissa!

”Yhteistyö sujui hyvin ja jämptisti kampanjasuunnittelusta toteutukseen ja raportointiin. Erityisen onnistuneita olivat kesäheila-mainokset. ”Tinder-muotoon” puettu mainos toimi some-kampanjassa ja tarjosi lukijalleen yllätyksellisyyttä ja oivalluksen iloa. Tuloksiin olimme erittäin tyytyväisiä, sillä meillä on noin 1000 sopimusviljelijää, joten lähemmäs 100 yhteydenottoa viljelystä kiinnostuneilta on merkittävä lisäys. Kampanjan toistaminen MBE:n kanssa ensi kaudella on jo suunnitelmissa!”

Satu Purra markkinointipäällikkö, Trans Farm Oy