Näkemyksiä vuodelle 2018

Julkaistu: 02.01.2018
Kirjoittaja: Mira Mämmi

Älä juokse ainoastaan trendien perässä, vaan varmista myös vuonna 2018, että pohja ja suunnitelmallisuus ovat kunnossa. Sillä me Näkemystehtaalla uskomme, että tavoitteellinen ja suunnitelmallinen markkinointi kasvattaa myyntiä, ja hyvä perusta on kaiken A ja O. Tämän lisäksi toisto kasvattaa näkyvyyttä, videot edesauttavat myyntiä ja visuaalisuus vie viestin perille asti.

Toisto kasvattaa näkyvyyttä

Toistolla ja myyjän sosiaalisella pelisilmällä pärjää vuonna 2018 pitkälle. Valtaosa meistä ymmärtää myös ajoituksen merkityksen myynnissä ja sen, että teknologia ja eri ohjelmat auttavat myyjiä vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin yhä paremmin. Toiston lisäksi vuonna 2018 on hyvä panostaa myyntiprosessin selkeyteen ja yksinkertaistamiseen.

Hyvä esimerkki myyntiä tukevasta sisältömarkkinoinnista ja toiston tärkeydestä on tarina itsenäisyyspäivän kalkkunasta, siitä miten teemme ison työn sen valmistuksessa – harkitusti, mikä tapa toteuttaa toimisi kenellekin parhaiten. Tämän luomuksen jaamme sitten H-hetkenä, ehkä eri päivinä eri kohderyhmille. Ja lisäksi vielä jatkojalostamme siitä mitä herkullisempia luomuksia myös muille viikoille ja jopa pakkasen kautta tuleville kuukausille. (NewsCred, 2017)

Videot edesauttavat myyntiä

Markkinoilla on paljon ratkaisuja, jotka mahdollistavat videoiden hyödyntämisen yhä useammissa myynti- ja ostoprosessin vaiheissa. Ei kannata yllättyä, jos tarjousta avatessasi eteen ponnahtaa tarjousdokumentin lisäksi myös lyhyt videoviesti myyjältä. Videotervehdys saattaa myös ilmestyä puhelimeesi samalla, kun palautat mieleesi sähköpostin uumenista yhteenvetoa muutaman päivän takaisesta palaverista. Osa myyjistä myös tekstittää videonsa selkeyden parantamiseksi.

55 prosenttia ihmisistä paneutuu videosisältöön perusteellisesti, ja vuoteen 2020 mennessä online-videot muodostavat yli 80 prosenttia kuluttajien koko internetkäyttäytymisestä. (Forbes, 2017)

Visuaalisuus vie viestin perille asti

Visuaalisuus tulee olemaan yhä tärkeämmässä roolissa vuonna 2018 viestin perilleviejänä. Tämä käy ilmi laajasta, vuosittaisesta European Communication Monitor 2017 -kyselystä.

94,4 % euroopanlaajuiseen viestinnän ammattilaisten tutkimukseen vastanneista viestijöistä on sitä mieltä, että visuaaliset elementit ovat jatkossa yhä tärkeämmässä roolissa strategisessa viestinnässä. (European Communication Monitor 2017 -tutkimusraportti, visuaalista viestintää käsittelevä osuus s. 17–39)

Tutkimuksen mukaan visuaalisen viestinnän keinoista juuri videoiden, infografiikan sekä nopeiden (instant, ei-editoitujen) kuvien merkitys on kasvanut eniten, mikä nousee esiin parhaiten sosiaalisen median kanavissa.

Visuaalinen sisältö jaetaan sosiaalisessa mediassa 40 % todennäköisemmin kuin muu sisältö. (HubSpot, 2017)

Muistetaan siis, että teot, viestit ja visuaalisuus luovat mielikuvia ja vakiinnuttavat sitä kautta brändiä. Eli rennoin ottein tehdään vaikutus myös vuonna 2018.

Menestystä vuodelle 2018!

-Mira