Yhden sivun sisältömarkkinointistrategia

Julkaistu: 22.05.2017
Kirjoittaja: minttu

Inspiroiduimme toimistollamme Content Marketing Instituten artikkelista, jossa kehotettiin tiivistämään yrityksen sisältömarkkinointistrategia helposti hahmotettavaksi koosteeksi. Jutussa kehotetaan tiivistämään toimintaa kiteyttävät ja selittävät strategiat sekä suunnitelmat yhdelle sivulle. Yksi A4 riittää. Sen jokainen jaksaa lukea. Lisäksi se on helppo laittaa työpöydälle näkyville muistuttamaan siitä, mitä tässä oltiinkaan tekemässä ja miksi.

Tässä teille vinkkejä kyseisestä artikkelista poimittuna omilla lisäyksilläni hyöstettynä.

Yhden sivun sisältömarkkinointistrategia

TAVOITTEET

Jokaisen yksikön ja työntekijän pitää tietää yrityksen tavoitteet. Ne tulisi lisätä myös jokaiseen toimintasuunnitelmaan. Se koskee myös sisältösuunnitelmaa.

Listaa ylös sisältösuunnitelmaan:

·         Yrityksen liiketoimintatavoitteet – mitä halutaan saavuttaa seuraavan vuoden aikana?

·         Tulostavoitteiden mittarit – miten onnistumista mitataan?

STRATEGIA

Määritä mihin sisältömarkkinointi keskittyy. Tässä kohtaa suunnitelmaa erittele teemat, joita sisältömarkkinoinnilla tuetaan.

Esimerkiksi:

·         Oman yrityksen asiantuntija-mielikuvan kasvattaminen XX %

·         Uuden tuotteen lanseeraus

·         Asiantuntijasisältöjen luominen verkkoon

MITTARIT

Kun tavoitteet on tunnistettu ja teemat määritelty, kirjaa ylös miten onnistumista mitataan.

Pidä mittarit konkreettisina ja selkeinä. Käytä apuna jo olemassa olevaa metriikkaa ja numeroita, jos mahdollista.

·         Netin kävijämäärän kasvu XX %

·         Oppaiden latausprosentin määrän kasvu XX %

·         Verkkokaupan konversioprosentti XX %

·         XX määrä uusia liidejä myynnille / vko / kk

Sido sisältömarkkinointi numeroihin. Tunnista missä kohtaa ostopolkua sisältömarkkinointi vaikuttaa asiakkaiden hankintaan, tehtyihin ostoihin ja lopulta yrityksen tulokseen. Tämä kiinnostaa myös johtoporrasta.

KANAVAT

Määrittele mitkä kanavat tukevat tavoitteitanne. Kanavia kannattaa myös testata ja katsoa, mitkä kanavat konvertoivat parhaat tulokset suhteessa tavoitteisiisi.

MUISTA MYÖS: 

Liitä mukaan myös selkeästi sisältöihin vaikuttavat asiat ja hyödynnä mm. sisältöjen julkaisukalenteria.

·         Pääviestit

·         Tapanne ja tyylinne kommunikoida (Onhan sellainen määritelty ja kaikille selvä?)

·         Kuvaukset kohderyhmistä

·         Ostopolun kuvaus ja asiakkaan kohtaamispisteet

·         Sisältöjen julkaisukalenteri (Lataa mallipohja)

 

Muistathan, että sisältöjen ei tarvitse olla pitkiä. Toteuttakaa sisältöjä ketterästi ja suunnitelmallisesti, rimaa ei kannata nostaa itselleen liian korkealle sen kustannuksella, että sisällöt jäävät julkaisematta.

Ja sitten vaan tsemppiä!

Minttu

 

Lähde: http://contentmarketinginstitute.com/2017/04/content-strategy-one-page-plan/

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *