Näkemyksiä | Blogi 28.03.2018

3 työkalua somepresenssin vahvistamiseen

Tänä päivänä uusi asiakas bongaa yrityksesi todennäköisemmin somesta ennen kuin edes päätyy nettisivuillesi. Sosiaalisesta mediasta onkin tullut uusien asiakkaiden etuovi, ja siksi aktiivinen some-kanavien ylläpito on tärkeä osa yrityksen markkinointia. Sosiaalisen median kanaviin liittyminen on helppoa ja ilmaista, mutta suurimman työn aiheuttaa sisältö, johon on panostettava, jotta toivottua tulosta syntyy.

Yhtenäinen, hyvin suunniteltu ja laadukas sisältö houkuttelee ja koukuttaa uusia asiakkaita todennäköisemmin kuin harvemmin päivittyvä sivusto. Ongelma on usein kuitenkin ajanpuute ja eri kanavien seuraaminen yhtäaikaisesti. Onneksi eri sometilien hallinnointiin, päivittämiseen ja ajan tasalla pitämiseen on tarjolla apuja.

Yhdellä painalluksella moneen kanavaan

Ratkaisuna some-tilien viidakossa seikkailuun on sosiaalisen median hallintaohjelmat, jotka mahdollistavat kaikkien sosiaalisen median tilien yhdistämisen yhteen alustaan. Tällöin yhdellä alustalla voidaan nähdä ja hallita kaikkia tilejä ja julkaisuja voidaan myös ajastaa valmiiksi, mikä säästää aikaa.

Hallintaohjelmien käyttö kannustaa sisältöjen suunnitteluun. Etukäteen suunnitellut julkaisut on helpompi laatia yhtenäiseksi yrityksen imagoa tukevaksi kokonaisuudeksi, jolloin somesisällön laatu ei kärsi kiireestä. Järjestelmällinen, jatkuva ja ajankohtainen sisältö on oleellinen osa markkinoinnin ja viestinnän tavoitteiden täyttymistä. Lisäksi tulosten seuraaminen on paljon helpompaa hallintaohjelmien välityksellä. Ohjelmista saat tarkkaa analytiikkaa, jonka avulla on helppo oppia, minkälainen julkaisu vetoaa juuri sinun seuraajiisi.

2 perustyökalua: Hootsuite ja Buffer

Valittavissa on kasvava määrä some-hallintaohjelmia, joista Hootsuite ja Buffer ovat pitkäikäisinä ohjelmina vakiinnuttaneet asemansa käytetyimpinä. Toimintaperiaatteeltaan nämä kaksi ohjelmaa ovat jotakuinkin samanlaisia – pieniä eroja kuitenkin löytyy liitettävien tilien mahdollisissa määrissä, sisällön laajuudessa sekä analytiikassa.

Hootsuite on käyttöominaisuuksiltaan monipuolisempi, mikä tarkoittaa, että käyttöön on perehdyttävä huolellisesti alussa. Buffer on puolestaan yksinkertaisempi. Perustoimintojen lisäksi Bufferissa ei ole juurikaan ylimääräisiä ominaisuuksia, mikä tekee ohjelmassa navigoinnin helpoksi. Molemmista ohjelmista on saatavana myös mobiiliversio.

Sosiaalisen median kanavat

Kumpaankin alustaan on mahdollista liittää Facebook, Twitter, LinkedIn, Youtube ja Instagram. Ohjelmat mahdollistavat julkaisujen kirjoittamisen, kuvien liittämisen ja ajastamisen julkaistavaksi haluttuna ajankohtana. Näiden kahden työkalun erona on se, että Hootsuiten avulla on mahdollista julkaista myös suoraan Instagramiin. Tämä johtuu Instagramin rajapinnasta, joka avasi vastikään julkaisemisen vain Facebook- ja Instagram-markkinointikumppaneille, joihin mm. Hootsuite kuuluu.

Hootsuiten kautta voi myös kommentoida julkaisuja, kun taas Buffer sopii markkinoijalle, joka etsii työkalua ainoastaan julkaisujen suunnitteluun ja ajastamiseen.

Analytiikkamahdollisuudet

Molempien ohjelmien kautta on mahdollista seurata sosiaalisen median analytiikkaa, joka kertoo sivustolla vierailleiden käyttäytymisestä. Tämän työkalun avulla on kätevä seurata julkaisujen saamaa huomiota ja levikkiä jakojen perusteella. Hootsuite tarjoaa hieman kattavammat analytiikkatyökalut kuin Buffer.

Hintataso

Hootsuite ja Buffer ovat molemmat ilmaisen kokeilukuukauden jälkeen maksullisia. Peruskäyttöön monille yrityksille soveltuvat versiot eroavat hinnaltaan ja sisällöltään hieman. Hootsuiten versio maksaa vajaat 30 euroa kuussa ja Bufferin 10 euroa kuussa. Täytyy kuitenkin muistaa, etteivät hinnat ole täysin vertailukelpoisia palveluiden eri ominaisuuksien vuoksi. Sosiaalisen median laatuun panostettaessa kumpikaan hinta ei ole korkea, sillä ohjelmista saatava hyöty ja apu sometukseen on huomattava.

Näiden kahden lisäksi haluan mainita myös loistavan sosiaalisen median hallintatyökalun, Loomlyn. Ohjelma on todella helppokäyttöinen ja analytiikan taso hyvä. Hinta asettuu Hootsuiten tasolle ja lisäksi Loomlyn avulla voit kätevästi esikatsella kaikki postaukset ennen julkaisua. Loomly onkin loistava esimerkki jatkuvasti markkinoille tulevista uusista some-hallintaohjelmista.

Astetta personoidumpaa: Falcon.io

Falcon.io vie sosiaalisen median hallinnan ohjelmassaan asteen pidemmälle. Falconin kautta sosiaalisen median tilin kanssa reagoineita profiileja voidaan tarkastella sukupuolen, asuinpaikan ja aktiivisten kanavien perusteella. Näiden avulla mainontaa voidaan personoida myös sosiaalisen median kanavissa kohdentamalla julkaisujen sisältöjä ohjelman kautta suodatetulle yleisölle.

Falconin kautta on myös mahdollista luoda kampanjasivustoja valmiiden pohjien avulla, koodaamiselta välttyen. Analytiikan kautta kampanjoiden suosion seuraaminen ja reagoineiden profiilien tarkasteleminen vie sosiaalisen mainonnan keinot ja suunnittelun vielä pidemmälle. Yrityksille suunnattuna laajan palvelun tarjoajana Falcon on selkeästi kalliimpi kuukausihinnaltaan, mutta sisältöä tarjotaan kuitenkin laajasti ja yksilöllisesti tarpeeseen. Falcon on myös Facebook-markkinointikumppani, mikä mahdollistaa Instagram-integraation.

Näillä työkaluilla somepresenssisi vahvistaminen helpottuu varmasti kertaheitolla, joten kannattaa rohkeasti hyödyntää ainakin palveluiden maksuttomat kokeilujaksot!

-Anton

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 22.03.2018

Inspiraatio uuteen voi löytyä yllättävistäkin paikoista

On uskomatonta, miten paljon voi saada irti ja oppia, kun vain uskaltaa antaa mahdollisuuden uusille asioille. Tämän pääsin kokemaan ollessani ensimmäistä kertaa Sinfonia Lahden konsertissa pari viikkoa takaperin. Kyseinen konsertti [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 17.01.2018

Markkinointi, minne menet?

Olen Anton Mäkelä, MBE:n tuore työharjoittelija. Opiskelen Lahden ammattikorkeakoulussa liiketaloutta ja pääaineeni on markkinointi. Päätin painottaa opintoni markkinointiin, koska koin jo silloin palavaa halua päästä vaikuttamaan yritysten tulokseen. Näen markkinoinnin [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 13.11.2018

Markkinointi oikotienä onneen

”Tehdään sellainen kiva räiskäytys, joku tosi luova kamppis! Sellainen mikä nostaa meidän tunnettuuden huippuunsa ja muuttaa mielikuvan meistä tuotemyyjästä huippuasiantuntijaksi! Tehdään tuo kamppis ja jatketaan sitten muuten ihan niin kuin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.11.2018

Graafinen suunnittelu - kirosana joka on hintansa väärti

“Kallista!“, “Emme tarvitse grafiikkaa mihinkään.”, “Minulla on puhelimessa näitä ilmaisia sovelluksia.”, siinä muutama kuulemani tokaisu aiheesta graafinen suunnittelu. Graafista suunnittelua tarvitsee jokainen yritys, yhdistys, yhteisö, seura, yksityishenkilö tai tapahtuma, joka [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 26.10.2018

Konkretiaa: Mitä hyötyä markkinoinnin ja viestinnän analytiikasta on bisnekselle?

Markkinoinnin analytiikka saadaan usein kuulostamaan vaikeaselkoiselta ja hämmentävältä pöhinäsanojen surinalta. Ehkä se on joidenkin tarkoituskin. Silloin voi tosin jäädä hämärän peittoon, mitä hyötyä analytiikasta todella on – varsinkin, jos yrityksessä [...] Lue lisää