Näkemyksiä | Blogi 18.06.2019

4 hyötyä yritysblogista

Yritysblogit ovat nykyään markkinoinnin peruskauraa ja vinkkejä hyvään yritysblogiin on monia. Blogeilla yritykset viestivät omasta asiantuntijuudestaan ja kasvattavat näkyvyyttään. Mitä tämä konkreettisesti tarkoittaa ja miksi niitä edelleen kannattaa perustaa? Käydään läpi yritysblogin 4 hyötyä ja otetaan niihin muutama konkreettinen esimerkki.

1. Tehokkaasti sisältöjä eri kanaviin

Blogiin tuotetuilla sisällöillä saat tasaisesti uutta sisältöä jaettavaksi eri kanaviin. Sama sisältö voidaan huoletta laittaa jakoon kaikkiin somekanaviin ja uutiskirjeeseen.  Näin tuot yritystänne seuraavat ihmiset sisältöjenne ääreen, kasvatat näkyvyyttänne ja ohjaat liikennettä verkkosivuillenne. Ja kaikkein tärkeintä: viestit teille tärkeistä aiheista. Tässä Essin huikean ” Kuusi yleistä mokaa graafikon silmin” -blogin liikenne eri kanavista – hyvä sisältö toimii kaikkialla:

 

Kuvaaja blogin jakelusta eri kanavissa

Blogeja voi myös hyödyntää mainostamisessa, jolloin ne kannattaa sitoa jonkinlaiseen ladattavaan sisältöön, jonka avulla keräät uusia liidejä. Voit myös hyödyntää blogin sisältöjä oppaissa itsessään ja markkinoinnin automaation sisältöinä. Jos teidän blogissa ilmestyi paljon mielenkiintoa herättänyt kirjoitus, niin miksette laittaisi sitä asiakaslehteenkin? Blogiin tuotettu sisältö ei ole kertakäyttöistä, vaan sitä voidaan käyttää eri kanavissa markkinoinnin materiaalina.

2. Uusien kontaktien kerääminen

Aktiivinen sisällöntuottaminen tuo blogiin aina uusia lukijoita, jotka tutustuvat yritykseenne ensimmäistä kertaa. Tämä on mahdollisuus vakuuttaa uusi tuttavuus asiantuntijuudestanne alallanne ja samalla saada ensimmäinen kontakti potentiaaliseen ostajaan. Esimerkiksi uutiskirjetilauksia on helpompi saada, kun lukija on jo huomannut pitävänsä tuottamastanne sisällöstä ja tarjoat välittömästi mahdollisuuden saada lisää samaa sisältöä.

Blogilla ei päästä kampanjoiden laskeutumissivujen konversioasteiden tasolle, mutta blogit saavat tasaisesti liikennettä ja pitkän ajan kuluessa tämä voi johtaa moniin uusiin kontakteihin. Esimerkiksi Ainon blogi ”Sisältö on kuningas” on saanut 2,4 % kävijöistä toimimaan, mikä kääntyy kävijöiden lisääntyessä hyväksi uusien kontaktien määräksi:

Kaavio yritysblogin konversiosta

3. Hakukoneliikenteen kasvattaminen

Blogilla pystyt kasvattamaan yrityksen verkkosivujen keräämää hakukoneliikennettä. Laadukas, avainsanoihin osuva ja mielenkiinnon herättävä blogisisältö elää pitkäänkin hakukonetuloksissa, missä se kerää näkyvyyttä yritykselle kellon ympäri. Tällöin kasvatat näkyvyyttä aivan uusien kohderyhmän jäsenien joukossa. Vertailuksi Antin napakan ”Mitä eroa on viestinnällä ja markkinoinnilla?” -blogin kumulatiivinen hakukoneliikenne viime lokakuusta lähtien:

 

Kuvaaja blogin orgaanisesta hakukoneliikenteestä

Avainsanoja tutkimalla voit selvittää, mitä eri aiheita toimialaan liittyen haetaan Googlesta ja millä hakusanoilla. Esimerkiksi Googlen Keyword Planner tarjoaa helpon mahdollisuuden tähän. Kun olet selvittänyt, mitä eri hakusanoja kannattaa tavoitella, kokeile kirjoittaa niistä ja kiivetä hakutulosten huipulle. Tämä tarjoaa myös uuden väylän keksiä aiheita blogia varten. Liian orjallisesti avainsanoja ei kannata tuijottaa, koska tärkeintä on aina loistava ja asiantunteva sisältö.

4. Vakuuta potentiaaliset ostajat

Ihmiset tulevat syystä verkkosivullenne ja se syy on hyvin usein tiedonetsintä. Tutkimuksissa toistuu vuodesta toiseen, kuinka B2B-ostajat etsivät tietoa digitaalisista kanavista, toimivat itsenäisesti ja poukkoilevat informaationhankinnassaan. Saimme tästä jälleen elävän esimerkin, kun haastattelimme rakentamisessa ja teollisuudessa toimivan asiakkaamme asiakkaita. Kaikki haastateltavat toivat esiin itsenäisen tiedonhankinnan verkkosivuilta, kun heitä pyydettiin kertomaan tärkeimmistä kanavista omassa päätöksenteossaan.

Ostajille on tärkeää tutustua yritykseenne, nähdä sen referenssejä ja saada selkeä kuva palveluistanne. Se ei yksinään riitä ja tässä kuvaan astuu blogissa tuotettava asiantuntijasisältö. Palvelemalla potentiaalista asiakasta etukäteen, tarjoamalla lisää tietoa erilaisista ratkaisuista ja osoittamalla asiantuntijuutenne aiheessa, vakuutat ostajan heti kättelyssä. Tästä on hyvä jatkaa, kun asiakkaan tarve konkretisoituu.

Blogi laulamaan

Joten jos teillä ei vielä ole yritysblogia, niin nappaa tästä perustelut käteen ja todista, miksi teidänkin sellainen kannattaa tehdä. Katso myös meidän vinkit B2B-sisältömarkkinointiin ja tuota niiden avulla loistavaa sisältöä.

Tutustu myös B2B-markkinoinnin mittaamisen webinaariimme.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 08.09.2020

Monipuolista sisältöä tekoälyn rinnalle

Tulevaisuus ei näytä klassisesti ilmaistuna kovinkaan ruusuiselta. En nyt tarkoita maailmaa kokonaisuutena, yhteiskuntaa jossa elämme tai yritystä jossa työskentelen. Tarkoitan sisällöntuottajien temmellyskenttää, jossa sana on miekkaa mahtavampi. Varjoja tähän paratiisiin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 23.06.2020

Teot ennen tulosta

Markkinoinnin tuloksellisuus on asia, jota tulee optimoida jatkuvasti. Tuloksellisuuden laskeminen ei ole tähtitiedettä, mutkat suoraksi vedettynä tuotto lasketaan katteesta. Onkin tärkeää pureutua siihen, millä teoilla tulosta tehdään, koska harvoin on [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 12.05.2020

Luova jumi, mitä sitten?

Ihan varmasti kaikilla luovaa työtä tekevillä iskee sellainen hetki, kun takin lisäksi on pääkoppa tyhjä. Kuin tabula rasa -käsityksessä, jonka mukaan ihminen on syntyessään tyhjä taulu, vailla ymmärrystä mistään. Tilanteena [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 25.08.2020

Verkostoissa on voimaa

Someaikana yritysten markkinointiin ja viestintään on noussut kanava, jonka kautta yksilöt toimivat vahvempana äänitorvena kuin monet yritykset: yrityksen työntekijöiden verkostot. Ne ovat tie tuhansien sidosryhmien jäsenien tietoisuuteen. Näin on toki [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 16.06.2020

LinkedIn-mainonnan targetointi tuottaa tuloksia B2B-yrityksille

LinkedIn-mainonta voi olla yllättävän tuntematon käsite B2B-yrityksissä toimiville. Sen oletetaan olevan kallista tai siihen liitetään muita epäluuloja. Näin sen ei kuitenkaan pitäisi olla, vaan LinkedIn-mainonnan pitäisi olla jokaisen B2B-markkinoijan parhaita [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 31.03.2020

Kannattaako talouskriisin aikana markkinoida?

Tätä kirjoittaessa koronapandemia on iskenyt suomalaisen yhteiskunnan ennennäkemättömällä tavalla kiinni ja normaalia elämää rajoittavat toimet tulevat olemaan voimassa kuukausien ajan. Kun katsotaan ohi akuutin kansanterveydellisenkriisin, on päällä taloudellinen kriisi kulutuksen [...] Lue lisää