Näkemyksiä | Blogi 18.06.2019

4 hyötyä yritysblogista

Yritysblogit ovat nykyään markkinoinnin peruskauraa ja vinkkejä hyvään yritysblogiin on monia. Blogeilla yritykset viestivät omasta asiantuntijuudestaan ja kasvattavat näkyvyyttään. Mitä tämä konkreettisesti tarkoittaa ja miksi niitä edelleen kannattaa perustaa? Käydään läpi yritysblogin 4 hyötyä ja otetaan niihin muutama konkreettinen esimerkki.

1. Tehokkaasti sisältöjä eri kanaviin

Blogiin tuotetuilla sisällöillä saat tasaisesti uutta sisältöä jaettavaksi eri kanaviin. Sama sisältö voidaan huoletta laittaa jakoon kaikkiin somekanaviin ja uutiskirjeeseen.  Näin tuot yritystänne seuraavat ihmiset sisältöjenne ääreen, kasvatat näkyvyyttänne ja ohjaat liikennettä verkkosivuillenne. Ja kaikkein tärkeintä: viestit teille tärkeistä aiheista. Tässä Essin huikean ” Kuusi yleistä mokaa graafikon silmin” -blogin liikenne eri kanavista – hyvä sisältö toimii kaikkialla:

 

Kuvaaja blogin jakelusta eri kanavissa

Blogeja voi myös hyödyntää mainostamisessa, jolloin ne kannattaa sitoa jonkinlaiseen ladattavaan sisältöön, jonka avulla keräät uusia liidejä. Voit myös hyödyntää blogin sisältöjä oppaissa itsessään ja markkinoinnin automaation sisältöinä. Jos teidän blogissa ilmestyi paljon mielenkiintoa herättänyt kirjoitus, niin miksette laittaisi sitä asiakaslehteenkin? Blogiin tuotettu sisältö ei ole kertakäyttöistä, vaan sitä voidaan käyttää eri kanavissa markkinoinnin materiaalina.

2. Uusien kontaktien kerääminen

Aktiivinen sisällöntuottaminen tuo blogiin aina uusia lukijoita, jotka tutustuvat yritykseenne ensimmäistä kertaa. Tämä on mahdollisuus vakuuttaa uusi tuttavuus asiantuntijuudestanne alallanne ja samalla saada ensimmäinen kontakti potentiaaliseen ostajaan. Esimerkiksi uutiskirjetilauksia on helpompi saada, kun lukija on jo huomannut pitävänsä tuottamastanne sisällöstä ja tarjoat välittömästi mahdollisuuden saada lisää samaa sisältöä.

Blogilla ei päästä kampanjoiden laskeutumissivujen konversioasteiden tasolle, mutta blogit saavat tasaisesti liikennettä ja pitkän ajan kuluessa tämä voi johtaa moniin uusiin kontakteihin. Esimerkiksi Ainon blogi ”Sisältö on kuningas” on saanut 2,4 % kävijöistä toimimaan, mikä kääntyy kävijöiden lisääntyessä hyväksi uusien kontaktien määräksi:

Kaavio yritysblogin konversiosta

3. Hakukoneliikenteen kasvattaminen

Blogilla pystyt kasvattamaan yrityksen verkkosivujen keräämää hakukoneliikennettä. Laadukas, avainsanoihin osuva ja mielenkiinnon herättävä blogisisältö elää pitkäänkin hakukonetuloksissa, missä se kerää näkyvyyttä yritykselle kellon ympäri. Tällöin kasvatat näkyvyyttä aivan uusien kohderyhmän jäsenien joukossa. Vertailuksi Antin napakan ”Mitä eroa on viestinnällä ja markkinoinnilla?” -blogin kumulatiivinen hakukoneliikenne viime lokakuusta lähtien:

 

Kuvaaja blogin orgaanisesta hakukoneliikenteestä

Avainsanoja tutkimalla voit selvittää, mitä eri aiheita toimialaan liittyen haetaan Googlesta ja millä hakusanoilla. Esimerkiksi Googlen Keyword Planner tarjoaa helpon mahdollisuuden tähän. Kun olet selvittänyt, mitä eri hakusanoja kannattaa tavoitella, kokeile kirjoittaa niistä ja kiivetä hakutulosten huipulle. Tämä tarjoaa myös uuden väylän keksiä aiheita blogia varten. Liian orjallisesti avainsanoja ei kannata tuijottaa, koska tärkeintä on aina loistava ja asiantunteva sisältö.

4. Vakuuta potentiaaliset ostajat

Ihmiset tulevat syystä verkkosivullenne ja se syy on hyvin usein tiedonetsintä. Tutkimuksissa toistuu vuodesta toiseen, kuinka B2B-ostajat etsivät tietoa digitaalisista kanavista, toimivat itsenäisesti ja poukkoilevat informaationhankinnassaan. Saimme tästä jälleen elävän esimerkin, kun haastattelimme rakentamisessa ja teollisuudessa toimivan asiakkaamme asiakkaita. Kaikki haastateltavat toivat esiin itsenäisen tiedonhankinnan verkkosivuilta, kun heitä pyydettiin kertomaan tärkeimmistä kanavista omassa päätöksenteossaan.

Ostajille on tärkeää tutustua yritykseenne, nähdä sen referenssejä ja saada selkeä kuva palveluistanne. Se ei yksinään riitä ja tässä kuvaan astuu blogissa tuotettava asiantuntijasisältö. Palvelemalla potentiaalista asiakasta etukäteen, tarjoamalla lisää tietoa erilaisista ratkaisuista ja osoittamalla asiantuntijuutenne aiheessa, vakuutat ostajan heti kättelyssä. Tästä on hyvä jatkaa, kun asiakkaan tarve konkretisoituu.

Blogi laulamaan

Joten jos teillä ei vielä ole yritysblogia, niin nappaa tästä perustelut käteen ja todista, miksi teidänkin sellainen kannattaa tehdä. Katso myös meidän vinkit B2B-sisältömarkkinointiin ja tuota niiden avulla loistavaa sisältöä.

Tutustu myös B2B-markkinoinnin mittaamisen webinaariimme.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 20.04.2021

Saat mitä mittaat

Liiketoiminnan mittareiden tehtävä on kertoa, miten yrityksellä menee. Samalla ne myös ohjaavat tekemistä tiettyyn suuntaan ja niiden olemassaolo auttaa niiden tulosten parantamisessa. Kun tavoitteet on asetettu, käyttäytymistä ohjaa ajatus kyseisten [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 30.03.2021

Viisi vinkkiä hyvän blogitekstin kirjoittamiseen

Teksti on edelleen tehokas sisältömuoto. Mutta mitä tehdä, kun ensimmäisenä työviikkona eteen osuu yrityksen asiantuntijablogin kirjoitusvuoro ja tyhjän paperin pelko. Ajattelin taklata ongelmaa antamalla viisi vinkkiä asiantuntijablogin kirjoittamiseen sekä asiakkailleni, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 23.03.2021

Sisällöntuotanto luottamuksen rakennusaineena

Vuoden 2021 ykköspuheenaihe meillä töissä on ollut luottamus, eikä vähiten heti alkuvuodesta lanseeratun Luotain -palvelun johdosta. Luotaimen perusidea on luottamuksen rakentaminen ja sen myötä pohjan luominen myyntityölle. Vaikka toimitaankin ammatillisesti, [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 20.04.2021

Saat mitä mittaat

Liiketoiminnan mittareiden tehtävä on kertoa, miten yrityksellä menee. Samalla ne myös ohjaavat tekemistä tiettyyn suuntaan ja niiden olemassaolo auttaa niiden tulosten parantamisessa. Kun tavoitteet on asetettu, käyttäytymistä ohjaa ajatus kyseisten [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 26.01.2021

Mikä muuttuu Luotaimen myötä?

Lanseerasimme toissa viikolla Luotaimen. Palvelun avulla tuomme B2B-myyntiin vahvemmin luottamuksen rakentamisen ja teemme tavoitteellisesta verkostoitumisesta helpompaa. Mikä palvelun avulla sitten oikeasti muuttuu verkostojen rakentamisessa ja myyntityössä? 1. Vaikuttajien tunnistaminen Luotain [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 03.11.2020

Suosituksen voima

”Historiallinen tuotto ei ole tae tulevasta” on varmasti jokaiselle sijoituksia tehneelle tuttu lause. Yhtä lailla voisi todeta, että ”yrityksen menneet projektit eivät ole tae tulevasta.” Kun tutkimme B2B-yrityksissä toimivien ostajien [...] Lue lisää