Näkemyksiä | Blogi 18.06.2019

4 hyötyä yritysblogista

Yritysblogit ovat nykyään markkinoinnin peruskauraa ja vinkkejä hyvään yritysblogiin on monia. Blogeilla yritykset viestivät omasta asiantuntijuudestaan ja kasvattavat näkyvyyttään. Mitä tämä konkreettisesti tarkoittaa ja miksi niitä edelleen kannattaa perustaa? Käydään läpi yritysblogin 4 hyötyä ja otetaan niihin muutama konkreettinen esimerkki.

1. Tehokkaasti sisältöjä eri kanaviin

Blogiin tuotetuilla sisällöillä saat tasaisesti uutta sisältöä jaettavaksi eri kanaviin. Sama sisältö voidaan huoletta laittaa jakoon kaikkiin somekanaviin ja uutiskirjeeseen.  Näin tuot yritystänne seuraavat ihmiset sisältöjenne ääreen, kasvatat näkyvyyttänne ja ohjaat liikennettä verkkosivuillenne. Ja kaikkein tärkeintä: viestit teille tärkeistä aiheista. Tässä Essin huikean ” Kuusi yleistä mokaa graafikon silmin” -blogin liikenne eri kanavista – hyvä sisältö toimii kaikkialla:

 

Kuvaaja blogin jakelusta eri kanavissa

Blogeja voi myös hyödyntää mainostamisessa, jolloin ne kannattaa sitoa jonkinlaiseen ladattavaan sisältöön, jonka avulla keräät uusia liidejä. Voit myös hyödyntää blogin sisältöjä oppaissa itsessään ja markkinoinnin automaation sisältöinä. Jos teidän blogissa ilmestyi paljon mielenkiintoa herättänyt kirjoitus, niin miksette laittaisi sitä asiakaslehteenkin? Blogiin tuotettu sisältö ei ole kertakäyttöistä, vaan sitä voidaan käyttää eri kanavissa markkinoinnin materiaalina.

2. Uusien kontaktien kerääminen

Aktiivinen sisällöntuottaminen tuo blogiin aina uusia lukijoita, jotka tutustuvat yritykseenne ensimmäistä kertaa. Tämä on mahdollisuus vakuuttaa uusi tuttavuus asiantuntijuudestanne alallanne ja samalla saada ensimmäinen kontakti potentiaaliseen ostajaan. Esimerkiksi uutiskirjetilauksia on helpompi saada, kun lukija on jo huomannut pitävänsä tuottamastanne sisällöstä ja tarjoat välittömästi mahdollisuuden saada lisää samaa sisältöä.

Blogilla ei päästä kampanjoiden laskeutumissivujen konversioasteiden tasolle, mutta blogit saavat tasaisesti liikennettä ja pitkän ajan kuluessa tämä voi johtaa moniin uusiin kontakteihin. Esimerkiksi Ainon blogi ”Sisältö on kuningas” on saanut 2,4 % kävijöistä toimimaan, mikä kääntyy kävijöiden lisääntyessä hyväksi uusien kontaktien määräksi:

Kaavio yritysblogin konversiosta

3. Hakukoneliikenteen kasvattaminen

Blogilla pystyt kasvattamaan yrityksen verkkosivujen keräämää hakukoneliikennettä. Laadukas, avainsanoihin osuva ja mielenkiinnon herättävä blogisisältö elää pitkäänkin hakukonetuloksissa, missä se kerää näkyvyyttä yritykselle kellon ympäri. Tällöin kasvatat näkyvyyttä aivan uusien kohderyhmän jäsenien joukossa. Vertailuksi Antin napakan ”Mitä eroa on viestinnällä ja markkinoinnilla?” -blogin kumulatiivinen hakukoneliikenne viime lokakuusta lähtien:

 

Kuvaaja blogin orgaanisesta hakukoneliikenteestä

Avainsanoja tutkimalla voit selvittää, mitä eri aiheita toimialaan liittyen haetaan Googlesta ja millä hakusanoilla. Esimerkiksi Googlen Keyword Planner tarjoaa helpon mahdollisuuden tähän. Kun olet selvittänyt, mitä eri hakusanoja kannattaa tavoitella, kokeile kirjoittaa niistä ja kiivetä hakutulosten huipulle. Tämä tarjoaa myös uuden väylän keksiä aiheita blogia varten. Liian orjallisesti avainsanoja ei kannata tuijottaa, koska tärkeintä on aina loistava ja asiantunteva sisältö.

4. Vakuuta potentiaaliset ostajat

Ihmiset tulevat syystä verkkosivullenne ja se syy on hyvin usein tiedonetsintä. Tutkimuksissa toistuu vuodesta toiseen, kuinka B2B-ostajat etsivät tietoa digitaalisista kanavista, toimivat itsenäisesti ja poukkoilevat informaationhankinnassaan. Saimme tästä jälleen elävän esimerkin, kun haastattelimme rakentamisessa ja teollisuudessa toimivan asiakkaamme asiakkaita. Kaikki haastateltavat toivat esiin itsenäisen tiedonhankinnan verkkosivuilta, kun heitä pyydettiin kertomaan tärkeimmistä kanavista omassa päätöksenteossaan.

Ostajille on tärkeää tutustua yritykseenne, nähdä sen referenssejä ja saada selkeä kuva palveluistanne. Se ei yksinään riitä ja tässä kuvaan astuu blogissa tuotettava asiantuntijasisältö. Palvelemalla potentiaalista asiakasta etukäteen, tarjoamalla lisää tietoa erilaisista ratkaisuista ja osoittamalla asiantuntijuutenne aiheessa, vakuutat ostajan heti kättelyssä. Tästä on hyvä jatkaa, kun asiakkaan tarve konkretisoituu.

Blogi laulamaan

Joten jos teillä ei vielä ole yritysblogia, niin nappaa tästä perustelut käteen ja todista, miksi teidänkin sellainen kannattaa tehdä. Katso myös meidän vinkit B2B-sisältömarkkinointiin ja tuota niiden avulla loistavaa sisältöä.

Tutustu myös B2B-markkinoinnin mittaamisen webinaariimme.

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 29.10.2019

Mikä tekee hyvän ostajapersoonan?

Ostajapersoonat ovat vahva markkinoinnin työkalu, jonka avulla potentiaalisia asiakkaita voidaan ymmärtää ja johon pohjattuna markkinoinnin toiminta tehostuu. Määriteltyä kohderyhmää voi olla haastava ymmärtää, mutta ostajapersoona tekee siitä käsinkosketeltavan. Otetaan ostajapersoonat [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 10.09.2019

Asiakaspoluilla B2B-asiakaskokemusta ratkaisemaan

Asiakaskokemus on pitkään ollut keskeinen huomionkohde markkinoinnissa. Syystäkin, sillä hyvän asiakaskokemuksen on todettu tuottavan selkeää kilpailuetua yrityksille. Katse on kääntynyt B2B-yritysten suuntaan, kun kokemukset myös yrityksien välisessä asioinnissa on huomattu [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 26.03.2019

Tulokset esiin sisältömarkkinoinnin mittaamisella

Viime viikolla sisältöstrategimme Aino kirjoitti, kuinka sisältö on markkinoinnissa kuningas. Loistavien sisältöjen rinnalle kannattaa tuoda mitattavuus, jotta sisältömarkkinoinnin tuloksellisuus voidaan todentaa ja kehittää omaa toimintaa. Sisältömarkkinoinnin mittaaminen vaihtelee aina tapauskohtaisesti, [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 10.12.2019

Miksi M-päivä?

M-päivän tarina sai alkunsa 15 vuotta sitten, kun päätimme järjestää Lahden alueen yrityksille ja markkinoinnin parissa työskenteleville oman paikallisen markkinointiviestinnän tapahtuman. Tästä ajatuksesta syntynyt ensimmäinen Mainostorstai järjestettiin 17.11.2005 Lahden Taidepanimolla, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 05.12.2019

Mitä tulikaan tehtyä?

Vuoden lähestyessä loppuaan on hyvä istua hetkeksi alas ja summata, mitä kaikkea onkaan tullut tehtyä ja ennen kaikkea –saavutettua. Välitilinpäätös Oliko markkinoinnin vuotesi täynnä toteutuneita haaveita, kampanjoita, tapahtumia vai kenties [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 02.12.2019

Onnistumiset eivät korvaa suunnitelmallisuutta markkinoinnissa

Viestintästrategi Antti kirjoitti viime viikolla blogissa omia mietteitään Suomen jalkapallomaajoukkueen brändin muodostumisesta yhdeksi valtakuntamme tämän hetken vahvimmista urheilunimikkeistä. Hän toi tekstissään esille, että vaikka Huuhkajiksi nimetty jalkapallomaajoukkue saikin melkoisen buustin [...] Lue lisää