Näkemyksiä | Blogi 22.06.2021

4 vinkkiä sähköpostimarkkinoinnin aloittamiseen

Sähköposti, tuo digimarkkinoinnin väärinymmärretty ruma ankanpoikanen. Sähköpostimarkkinointi kantaa edelleen painolastina menneiden vuosien aikana muodostunutta mielikuvaa siitä, että sähköpostimarkkinointi on vain massamedia, joka täyttää postilaatikot kohdentamattomalla spämmiviestinnällä. Kuitenkin oikein käytettynä sähköposti on yksi tehokkaimmista markkinoinnin muodoista ja nykyteknologian ansiosta lähes yhtä kohdennettavaa, kuin mikä tahansa muukin digitaalisen markkinoinnin keinoista.

Tässä muutama asia, joita kannattaa pohtia, jos haluat aloittaa tuloksellisen sähköpostimarkkinoinnin:

Ohjelman valinta

Vaihtoehtoisia ohjelmia sähköpostimarkkinoinnin tekemiseen on lukemattomia, eikä ole olemassa yksiselitteistä vastausta, mikä toimii parhaiten kenellekkin. Joskus paras vaihtoehto löytyy vain kokeilemalla. Ohjelmaa hankkiessa on pidettävä tiukasti mielessä mihin tarkoitukseen sitä ollaan hankkimassa. Haluatko lähettää kerran kuukaudessa uutiskirjeen vai haluatko, että ohjelma hallitsee myös raskaan sarjan automaatiot? Sähköpostiohjelman hinta määräytyy hyvin usein kontaktilistan koon mukaan, joten mitä enemmän asiakkaita lista sisältää sitä kalliimpi on ohjelman hinta. Hyviä vaihtoehtoja eri kokoluokan vaatimuksiin ovat esimerkiksi Hubspot, Mailchimp ja ActiveCampaign.

Postituslistan kasvattaminen

Sähköpostilistan kasvattamista kannattaa ajatella kaupankäyntinä. Asiakas antaa yhteystietonsa tarjoamaasi sisältöä vastaan. Mieti mikä on sopiva hinta sille, että saat asiakkaan sähköpostiosoitteen? Ilmaiset webinaarit, uutiskirjeet ja oppaat ovat kaikki hyviä keinoja kasvattaa postituslistaa pikkuhiljaa. Vuonna 2018 voimaan tullut GDPR-asetus antaa asiakkaalle oikeuden poistua postituslistalta. Anna siis mahdollisuus kieltää viestien lähettäminen helposti esimerkiksi jokaisen viestin lopussa.

Tavoitteiden asettaminen ja tulosten seuranta

Mistä tiedät, että lähettämäsi viesti osuu maaliinsa? Niin kuin kaikessa muussakin markkinoinnissa, myös sähköpostimarkkinoinnissa on tärkeää asettaa liiketoiminnalle relevantit tavoitteet. Haluatteko seurata uutiskirjeen tilaajien määrää vai onko teille tärkeää klikkaukset verkkosivulle? Loppujen lopuksi markkinoinnin on tarkoitus tuottaa yrityksille tulosta, joten tavoitteet olisi hyvä valita tuo ajatus mielessä ja seurata niiden toteutumista silmä tarkkana.

Jos mitään muuta et seuraa, niin seuraa ainakin kolmikkoa avausprosentti, linkin klikkausprosentti ja postituslistalta poistumiset. Avausprosentti kertoo kuinka moni viestisi vastaanottaja on avannut viestin. Klikkausprosentti taas kertoo kuinka monta prosenttia viestin vastaanottajista on klikannut jotain viestisi linkkiä. Nämä ovat tärkeitä tunnuslukuja, koska ne kertovat kuinka kiinnostavaa sisältösi on. Suuri poistuminen postituslistalta voi kertoa täysin päinvastaisesta asiasta. Jos listaltasi lähtee paljon kontakteja kerralla, on edellisessä viestissäsi luultavasti ollut jotain vialla.

Viestin sisältö

Olet valinnut sinulle sopivan sähköpostiohjelman, asettanut tavoitteet ja kasannut listan ihmisiä, jotka odottavat sormet syyhyten viestiäsi. Mutta millään näistä ei ole mitään merkitystä, jos viestisi ei toimi. Ihmiset saavat kymmeniä, jopa satoja sähköpostiviestejä viikossa ja tästä massasta erottuminen on elintärkeää. Sähköpostiviestiä rakentaessa on muutama perusperiaate, joihin kiinnittämällä huomiota pääsee pitkälle:

  • Viestin aihe/otsikko: Tämä on teksti, joka näkyy ennen kuin viesti avataan, joten tähän kannattaa panostaa erityisen paljon. Tehokas otsikko on lyhyt, ytimekäs ja koukuttaa avaamaan viestin.
  • Preheader- tai esikatseluteksti: Nimensä mukaisesti esikatselu viestin sisältöön. Preheader näkyy otsikon jälkeen tai alapuolella ja on näin ollen toinen tekijä, joka vaikuttaa olennaisesti siihen avataanko viestisi vai ei. Preheader on jatko otsikolle ja se kannattaa kirjoittaa uteliaisuutta lisääväksi.
  • Tekstisisältö: Pidä teksti ytimekkäänä. Ihmiset ovat kiireisiä, eivätkä jaksa lukea valtavaa tekstimuuria. Erityisesti uutiskirjeissä kannattaa hyödyntää toimintakehotteita, eli CTA-painikkeita, joilla ohjaat lukijan laskeutumissivulle lukemaan lisää aiheesta.

Sähköpostimarkkinoinnin aloittaminen ei ole rakettitiedettä, mutta vaatii aikaa ja panostamista jos haluaa tehdä sitä tuloksellisesti. Näiden vinkkien avulla pääset toivottavasti alkuun sähköpostimarkkinoinnin ihmeellisessä maailmassa.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 14.10.2021

Voittavan markkinointistrategian laatiminen

Suunnittelupalavereita vai tuloksellista tekemistä? Meistä jokainen varmasti ottaisi konkreettiset tulokset palavereissa istumisen sijaan. Voidaanko asetettuihin tavoitteisiin päästä ilman huolellista ja laadukasta pohjatyötä?  Markkinointistrategiat B2B-yrityksille tai markkinointisuunnitelmat eivät ole sanahelinää tai yli-innokkaan markkinointipäällikön pröystäilyä. Nyt puhumme siitä, että miten, missä ja milloin saavutamme asiakkaamme kaikista [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.09.2021

B2B-markkinointi: 5 tärkeintä asiaa

B2B-markkinoinnin tärkein tehtävä on rakentaa tunnettuutta ja hyvä pohja luottamuksen syntymiselle potentiaalisen asiakkaan ja myyjän välille. Näin myynti voi keskittyä omaan tehtäväänsä ja saada parhaat onnistumisen edellytykset. Ensimmäisenä ei kuitenkaan [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 16.08.2021

Kolme vinkkiä blogikirjoituksen viimeistelyyn

Meistä jokainen haluaa tehdä blogitekstejä, jotka innostavat kohdeyleisöämme. Mutta miten varmistaa, että lukijamme kiinnostus säilyy loppuun asti? Jos olet vasta suunnittelemassa blogia, suosittelen ensin tutustumaan asiantuntija Katimme vinkkeihin hyvän blogitekstin [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 06.04.2021

Näkemykseni Näkemystehtaasta

Minulla on nyt reilu kaksi viikkoa MBE:llä takana ja ajattelin koota ajatukseni näistä päivistä yhteen ja kertoa millaista työskentely MBE:llä on uuden työntekijän silmin. Tulin vahvistamaan MBE:tä tuloksellisen digitaalisen markkinoinnin [...] Lue lisää