Näkemyksiä | Blogi 05.11.2019

Aiheita blogipostaukselle

Välillä tuntuu, ettei ole mitään kerrottavaa, mutta yritysblogi täytyisi silti pitää aktiivisena. Tiedän tunteen ja päätin kiiruhtaa apuun! Tässä lista B2B-yrityksille suunnatuista blogipostausaiheista, joilla pääset vauhtiin. Ja miksei näitä samoja ideoita voisi hyödyntää modattuna somenkin puolella.

Jos vielä mietit, mitä hyötyä yritysblogista on, niin klikkaa ihmeessä tästä. Jaakko kertoo asiasta enemmän ja sen jälkeen saatat löytää itsesi miettimästä, miksei meillä ole jo yritysblogia. Samalla voisit tsekata Ainon blogipostauksen siitä, millainen on hyvä yritysblogi ja ottaa perusteet haltuun heti alusta lähtien. Sitten kun poimit vielä tästä muutamat postausaiheet takataskuun, niin pärjäät hienosti!

Alan ajankohtaisuudet ja puheenaiheet

Onko alallanne jotain uutta, muutoksia tai tapahtumia, jotka puhuttavat tai koskettavat koko toimialaa? Pyöriikö sosiaalisessa mediassa jotain mielenkiintoisia aiheita tai ilmiöitä, jotka kiinnostaisivat teidän asiakkaitannekin? Tarttumalla alan aiheisiin tai tapahtumiin, takaat ajankohtaisen sisällön ja annat itsestäsi kuvan ajassa kiinni olevana toimijana.

Usein kysytyt kysymykset

Laita mieleen keskusteluja asiakkaan kanssa tai juttele asiakaspalvelun tai myynnin porukan kanssa: Mitä asioita asiakkaat kysyvät, mikä heitä kiinnostaa? Toistuuko asiakkaiden suunnalta jotkut tietyt samat kysymykset? Kokevatko asiakkaat jonkun tietyn asian vaikeaksi ymmärtää? Näistä aiheista saat loistavia blogipostausaiheita! Aiheita, jotka selvästi askarruttavat useampaa asiakasta ja sen myötä kiinnostaa. Kirjoittamalla aiheesta blogipostauksen, helpotat myös asiakaspalvelun työtä, kun he voivat vain linkittää blogipostauksen perusteellisemmaksi vastaukseksi.

Haastattelut ja asiantuntijavierailut

Tuo yrityksenne verkoston ammattitaitoa esille haastattelemalla alan asiantuntijoita sillä hetkellä polttavasta aiheesta tai aiheesta, joka kaipaisi syventävää tietoa. Haastattelumuotoiset tekstit ovat myös kivaa vaihtelua kokonaisuuteen. Voit myös kysyä, jos verkostostanne löytyy kynäniekkoja, jotka voisivat toimia vierailevana kirjoittajana eikä sinun tarvitsisi välttämättä kirjoittaa itse ollenkaan!

Caset

Joillain on verkkosivuillaan oma sivunsa asiakasreferensseille. Jos teillä ei ole, tuo asiakastöitä esille blogin kautta. Käytännön tekeminen ja asiakasrajapinta kiinnostavat aina. Muista laittaa blogipostaukseen suoria lainauksia asiakkaalta, saat aidomman otteen kirjoitukseen! Tai vaikka teillä olisikin referensseille oma osio sivuilla, voit silti tuoda eri näkökulmaa asiakastöihin blogin välityksellä.

Työntekijät esittäytyvät

Yrityksen huipputuotteiden ja -palveluiden takana on aina huipputyyppejä. Esitelkää ihmisiä eri osastoilta, heidän taustojaan ja ajatuksiaan. Tämä on myös hyvä keino rakentaa työnantajamielikuvaa!

How to/Avoid-vinkit

Alasi asiantuntijana osaat antaa muille vinkkejä, kuinka onnistua tai välttää jokin ongelma. Käytännön vinkit ovat parasta lisäarvoa tuovaa sisältöä myös asiakkaillesi ja keino sinulle tuoda asiakaslähtöistä ammattitaitoa esille.

Tuotteen tai palvelun ominaisuudet

Onko teillä jokin uusi tuote tai palvelu? Kerro siitä myös blogissa! Mieti siihen kuitenkin eri kulma kuin tuotesivullanne. Se on jo täynnä teknistä tietoa ja tuotteen hyötyjä. Sido tuote tai palvelu johonkin keveämpään tai jopa ihan odottamattomaan kontekstiin.

Historiaa

Jos tuntuu, ettei nykyhetkessä ole kerrottavaa, mene ajassa taaksepäin. Sieltä voi löytyä vaikka minkälaisia aarteita: mistä kaikki on saanut aikanaan alkunsa, minkälaisia tyyppejä yrityksen historian avainhenkilöt ovat olleet tai minkälainen kehitystarina tähän päivään on kuljettu. Aina parempi, jos löytyy myös vanhoja kuvia!

Avainsanat

Kurkkaa teidän analytiikkaa. Millä avainsanoilla teidän verkkosivuilla tullaan? Puuttuuko sieltä jotain olennaista? Mikä on tilanne teidän ydinosaamisen avainsanojen osalta? Mikä aihe kiinnostaa eniten sivulla käyviä? Tai mikä voisi asiakkaitanne kiinnostaa? Rakenna blogisisältöä näiden avainsanojen ympärille. Hakukone tykkää blogeista ja näin saatte myös lisää liikennettä verkkosivuillenne sekä näkyvyys kasvaa potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa. Muista mainita avainsana jo blogipostauksen otsikossa!

Kohti mielipidejohtajuutta

Suunnitelmallinen sisällöntuotanto on myös keino rakentaa pitkäjänteisesti tietä kohti alan mielipidejohtajan asemaa. Asiaa kannattaa harkita vakavasti ja miettiä sen vaatimaa panostusta, erityisesti jos yrityksenne kilpailuetu keskittyy ammattitaitoon ja asiantuntijuuteen eikä edullisempaan hintaan. Mielipidejohtajuus on asema, joka ansaitaan pitkänteisesti ja suunnitelmallisesti tuottamalla toimialan parhaita ja näkemyksellisimpiä tekoja ja sisältöjä. Sisältöä, josta asiakkaat ja muut sidosryhmät saavat hyötyä. Tässä ehkä yksi syy lisää, miksi yritysblogia kannattaa kirjoittaa! Tai vaihtoehtoisesti pyytää meitä kirjoittamaan. Tsemppiä bloggaamiseen!

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 23.06.2020

Teot ennen tulosta

Markkinoinnin tuloksellisuus on asia, jota tulee optimoida jatkuvasti. Tuloksellisuuden laskeminen ei ole tähtitiedettä, mutkat suoraksi vedettynä tuotto lasketaan katteesta. Onkin tärkeää pureutua siihen, millä teoilla tulosta tehdään, koska harvoin on [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 12.05.2020

Luova jumi, mitä sitten?

Ihan varmasti kaikilla luovaa työtä tekevillä iskee sellainen hetki, kun takin lisäksi on pääkoppa tyhjä. Kuin tabula rasa -käsityksessä, jonka mukaan ihminen on syntyessään tyhjä taulu, vailla ymmärrystä mistään. Tilanteena [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.04.2020

Moderni markkinointi on merkityksellistä

Mitä on moderni markkinointi? Tätä kysytään meiltä usein. Monille markkinoinnin ammattilaisille termi kuulostaa jo kulutetulta, mutta kun asiakkaitamme kuuntelee, se ei ole sitä. Päinvastoin. Moni ehkä jo hahmottaa, että sillä [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 13.01.2020

Elämää Näkemystehtaalla

Minulla on lähes vuosi jo MBE:llä takana ja ajattelin kirjoitella, millaista elo Näkemystehtaalla oikein on tähän mennessä ollut ja minkälaisia eväitä on kasautunut repun pohjalle. Taustastani sen verran, että tulin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 03.09.2019

Tuntuuko, ettei ole mitään kerrottavaa - apua sisällöntuotantoon

Oli sitten kyse onnittelukortista tai yrityksen uutiskirjeestä, huomaa välillä puuskahtavansa ääneen: ”Mitä mä tähän kirjoitan?” Se on fakta, että aina ei lähde, edes meille niin sanotuilla ammattilaisilla. Sanonta kertoo, että [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 11.06.2019

Kantautuuko brändisi ääni vai onko se jäänyt kurkkuun kiinni?

Ensimmäiset ajatukset äänensävystä ja sen merkityksestä tulee varmasti mieleen omasta arkielämästä. Täytyy olla tiukka ja vaativan uskottava, kun pyytää lasta kertomaan, mihin hän on tällä kertaa piilottanut autosi avaimet. Jälkimmäisestä [...] Lue lisää