Näkemyksiä | Blogi 05.11.2019

Aiheita blogipostaukselle

Välillä tuntuu, ettei ole mitään kerrottavaa, mutta yritysblogi täytyisi silti pitää aktiivisena. Tiedän tunteen ja päätin kiiruhtaa apuun! Tässä lista B2B-yrityksille suunnatuista blogipostausaiheista, joilla pääset vauhtiin. Ja miksei näitä samoja ideoita voisi hyödyntää modattuna somenkin puolella.

Jos vielä mietit, mitä hyötyä yritysblogista on, niin klikkaa ihmeessä tästä. Jaakko kertoo asiasta enemmän ja sen jälkeen saatat löytää itsesi miettimästä, miksei meillä ole jo yritysblogia. Samalla voisit tsekata Ainon blogipostauksen siitä, millainen on hyvä yritysblogi ja ottaa perusteet haltuun heti alusta lähtien. Sitten kun poimit vielä tästä muutamat postausaiheet takataskuun, niin pärjäät hienosti!

Alan ajankohtaisuudet ja puheenaiheet

Onko alallanne jotain uutta, muutoksia tai tapahtumia, jotka puhuttavat tai koskettavat koko toimialaa? Pyöriikö sosiaalisessa mediassa jotain mielenkiintoisia aiheita tai ilmiöitä, jotka kiinnostaisivat teidän asiakkaitannekin? Tarttumalla alan aiheisiin tai tapahtumiin, takaat ajankohtaisen sisällön ja annat itsestäsi kuvan ajassa kiinni olevana toimijana.

Usein kysytyt kysymykset

Laita mieleen keskusteluja asiakkaan kanssa tai juttele asiakaspalvelun tai myynnin porukan kanssa: Mitä asioita asiakkaat kysyvät, mikä heitä kiinnostaa? Toistuuko asiakkaiden suunnalta jotkut tietyt samat kysymykset? Kokevatko asiakkaat jonkun tietyn asian vaikeaksi ymmärtää? Näistä aiheista saat loistavia blogipostausaiheita! Aiheita, jotka selvästi askarruttavat useampaa asiakasta ja sen myötä kiinnostaa. Kirjoittamalla aiheesta blogipostauksen, helpotat myös asiakaspalvelun työtä, kun he voivat vain linkittää blogipostauksen perusteellisemmaksi vastaukseksi.

Haastattelut ja asiantuntijavierailut

Tuo yrityksenne verkoston ammattitaitoa esille haastattelemalla alan asiantuntijoita sillä hetkellä polttavasta aiheesta tai aiheesta, joka kaipaisi syventävää tietoa. Haastattelumuotoiset tekstit ovat myös kivaa vaihtelua kokonaisuuteen. Voit myös kysyä, jos verkostostanne löytyy kynäniekkoja, jotka voisivat toimia vierailevana kirjoittajana eikä sinun tarvitsisi välttämättä kirjoittaa itse ollenkaan!

Caset

Joillain on verkkosivuillaan oma sivunsa asiakasreferensseille. Jos teillä ei ole, tuo asiakastöitä esille blogin kautta. Käytännön tekeminen ja asiakasrajapinta kiinnostavat aina. Muista laittaa blogipostaukseen suoria lainauksia asiakkaalta, saat aidomman otteen kirjoitukseen! Tai vaikka teillä olisikin referensseille oma osio sivuilla, voit silti tuoda eri näkökulmaa asiakastöihin blogin välityksellä.

Työntekijät esittäytyvät

Yrityksen huipputuotteiden ja -palveluiden takana on aina huipputyyppejä. Esitelkää ihmisiä eri osastoilta, heidän taustojaan ja ajatuksiaan. Tämä on myös hyvä keino rakentaa työnantajamielikuvaa!

How to/Avoid-vinkit

Alasi asiantuntijana osaat antaa muille vinkkejä, kuinka onnistua tai välttää jokin ongelma. Käytännön vinkit ovat parasta lisäarvoa tuovaa sisältöä myös asiakkaillesi ja keino sinulle tuoda asiakaslähtöistä ammattitaitoa esille.

Tuotteen tai palvelun ominaisuudet

Onko teillä jokin uusi tuote tai palvelu? Kerro siitä myös blogissa! Mieti siihen kuitenkin eri kulma kuin tuotesivullanne. Se on jo täynnä teknistä tietoa ja tuotteen hyötyjä. Sido tuote tai palvelu johonkin keveämpään tai jopa ihan odottamattomaan kontekstiin.

Historiaa

Jos tuntuu, ettei nykyhetkessä ole kerrottavaa, mene ajassa taaksepäin. Sieltä voi löytyä vaikka minkälaisia aarteita: mistä kaikki on saanut aikanaan alkunsa, minkälaisia tyyppejä yrityksen historian avainhenkilöt ovat olleet tai minkälainen kehitystarina tähän päivään on kuljettu. Aina parempi, jos löytyy myös vanhoja kuvia!

Avainsanat

Kurkkaa teidän analytiikkaa. Millä avainsanoilla teidän verkkosivuilla tullaan? Puuttuuko sieltä jotain olennaista? Mikä on tilanne teidän ydinosaamisen avainsanojen osalta? Mikä aihe kiinnostaa eniten sivulla käyviä? Tai mikä voisi asiakkaitanne kiinnostaa? Rakenna blogisisältöä näiden avainsanojen ympärille. Hakukone tykkää blogeista ja näin saatte myös lisää liikennettä verkkosivuillenne sekä näkyvyys kasvaa potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa. Muista mainita avainsana jo blogipostauksen otsikossa!

Kohti mielipidejohtajuutta

Suunnitelmallinen sisällöntuotanto on myös keino rakentaa pitkäjänteisesti tietä kohti alan mielipidejohtajan asemaa. Asiaa kannattaa harkita vakavasti ja miettiä sen vaatimaa panostusta, erityisesti jos yrityksenne kilpailuetu keskittyy ammattitaitoon ja asiantuntijuuteen eikä edullisempaan hintaan. Mielipidejohtajuus on asema, joka ansaitaan pitkänteisesti ja suunnitelmallisesti tuottamalla toimialan parhaita ja näkemyksellisimpiä tekoja ja sisältöjä. Sisältöä, josta asiakkaat ja muut sidosryhmät saavat hyötyä. Tässä ehkä yksi syy lisää, miksi yritysblogia kannattaa kirjoittaa! Tai vaihtoehtoisesti pyytää meitä kirjoittamaan. Tsemppiä bloggaamiseen!

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 30.03.2021

Viisi vinkkiä hyvän blogitekstin kirjoittamiseen

Teksti on edelleen tehokas sisältömuoto. Mutta mitä tehdä, kun ensimmäisenä työviikkona eteen osuu yrityksen asiantuntijablogin kirjoitusvuoro ja tyhjän paperin pelko. Ajattelin taklata ongelmaa antamalla viisi vinkkiä asiantuntijablogin kirjoittamiseen sekä asiakkailleni, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 23.03.2021

Sisällöntuotanto luottamuksen rakennusaineena

Vuoden 2021 ykköspuheenaihe meillä töissä on ollut luottamus, eikä vähiten heti alkuvuodesta lanseeratun Luotain -palvelun johdosta. Luotaimen perusidea on luottamuksen rakentaminen ja sen myötä pohjan luominen myyntityölle. Vaikka toimitaankin ammatillisesti, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 17.11.2020

Tule kuulluksi

Usein ajatukset alkavat raksuttaa hetkissä jolloin odotat niitä vähiten. Niin idea myös tästä tekstistä. Oli täysin tavallinen ilta, työasiat pyyhitty mielestä ja tv auki. Mieleeni takertui lause: “Yksi meidän ongelmistamme [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 09.03.2021

Markkinoinnin ulkoistaminen vs. in-house

Markkinointi-ihmisten työnkuva on usein hyvin monipuolinen ja siihen kuuluu kaikenlaista. Markkinointi on ala, joka elää ja kehittyy jatkuvasti, minkä myötä omaksumista riittää. Markkinoinnin parissa työskentelevät ovat usein myös luovia ihmisiä, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 15.12.2020

Koronankestävä markkinointi

Elämme hyvin poikkeuksellista aikaa, joka on osunut todella kovaa myös monien yrityksien liiketoimintaan. Joillain aloilla enemmän, joillain vähemmän. Siitä huolimatta, että jollain alalla kavereita saattaa kaatua kuin heinää, siellä on [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 06.10.2020

Mihin markkinointia tarvitaan?

Niin, mihin markkinointia oikeastaan tarvitaan? Moni kyllä tietää, mitä siitä voi seurata, mutta ei silti koe sitä riittävän tärkeäksi, että siihen oikeasti laittaisi resursseja. Monessa yrityksessä keskitytään siihen, että saadaan [...] Lue lisää