Unohda työntekijälähettiläs

Kannustan usein asiakkaitani tuomaan omat asiantuntijansa esiin. Logon takaa huuteleva yritys XYZ kiinnostaa vain harvalukuista fanijoukkoa, kun taas työstään aidosti innostunut ihminen on kiehtova. Mutta miten sen asiantuntijan saa ääneen?

Työntekijälähettiläistä on muutama vuosi puhuttu vähän kaikkialla. Itsekin olen aikoinani tähän termiin ja viestintätapaan ihastunut. Olen kuitenkin alkanut taipua ajattelemaan, että työntekijälähettilästä enemmän tarvitaan jotain aivan muuta.

Työntekijälähettiläs on historiaa

Törmäsin syksyllä Twitterissä ajatukseen, jonka pystyin allekirjoittamaan. Twitteristi kehotti juhlalliselta kuulostavaksi työntekijälähettilääksi nimeämisen sijaan panostamaan työntekijöiden innostamiseen. Ylpeä ja innostunut työntekijä jakaa sisältöjä mielellään, kun taas työntekijälähettiläs vain tuon (toki tärkeän) tehtävänsä puolesta.

Tämä tietenkin vaatii sekä sisällöiltä että firman viestinnältä ja markkinoinnilta paljon. Kukapa someprofiilistaan tarkka haluaisi jakaa huonoja sisältöjä. Firman tuottamien sisältöjen on oltava sellaisia, että niitä pystyy hyvillä mielin jakamaan omalle verkostolleen.

Aitous ennen kaikkea

Tietynlaisen ravistelun kohteeksi joutuu samalla myös yrityskulttuuri ja asenneilmapiiri. Sillä ihan samalla tavalla kuin onnelliset parit eivät eroa, eivät myöskään huonosti voivat työntekijät jaa kivojakaan sisältöjä tai kehu työnantajaansa vuolain ylisanoin. Jos siis työntekijöiden aito sitoutuminen ja yrityksen kulttuuri eivät jostain syystä ole kunnossa, hoidetaan ensiksi se perusta kuntoon.

Kannattaa unohtaa pikavoitot ja keinotekoiset toimintatavat, jolla saadaan hetkellisesti hieman lisää näkyvyyttä yritykselle. Parhaimmillaan markkinointi otetaan osaksi aitoa tekemistä, josta kehittyy myös luonteva osa työntekijöiden omaa someläsnäoloa, henkilöbrändiä.

Henkilöbrändi kuosiin

Henkilöbrändi rakentuu omaa osaamista, näkemyksiä, kokemusta ja ajatuksia eri medioissa jakamalla. Asiantuntijuus kasvaa tuottaessa tai jakaessa omalle verkostolleen tietoa ja ideoita, jotka kiinnostavat ja ovat itselle tärkeitä. Samalla ne voivat herättää keskustelua ja olla avuksi muillekin.

Miksei näitä samoja sisältöjä voisi siis tuoda julki työnantajan sivuilla esimerkiksi blogiteksteissä? Tämä on yritykselle pitkällä tähtäimellä paljon tehokkaampaa kuin työntekijälähettiläiden valjastaminen työnantajan äänitorviksi.

Aino