Näkemyksiä | Blogi 25.10.2016

B2B-kyselymme tulokset

B2B-markkinointi on muuttanut muotoaan parin viimeisen vuoden aikana.

Kysyimme B2B-asiakkailtamme mitä kanavia he käyttävät omassa markkinoinnissaan ja millaisia painotuksia ne saavat budjetoinnissa. Tulokset olivat mielenkiintoisia ja tukivat yleisiä tutkimustuloksia.

B2B-kanavamix

Suosituimmat markkinointikanavat vastaajien keskuudessa olivat odotetusti www-sivut, esitteet ja uutiskirje. Yllättävän suosittuja olivat myös hakukonemarkkinointi ja ladattavat oppaat, joita oli käytössä monessa yrityksessä.  Suunta on oikea, kun tulosta peilaa yleiseen tulokseen.

B2B kysely

 

”Koska meidän ala ei ole mediaseksikäs, emme ole somessa”

Yrityksen hankinnoista päättävät henkilöt ovat verkossa päivittäin. He käyttävät sosiaalista mediaa, katsovat opasvideoita YouTubesta ja tutkivat sisältöjä mobiililaitteella. Ostoputki on monimutkainen ja kiemurainen polku eikä viiva, jossa tarve, kontaktointi ja ostopäätös muodostavat siistin janan.

B2B markkinointitrendit

 

1+1>3

Kyselyyn vastanneiden budjetista suurin kakku jakautuu verkkosivuston kehitystöiden ja printtimateriaalin kesken. Verkkopresenssiin panostettiin budjeteissa hieman muita kanavia enemmän ja tämä onkin tarpeen.

57 % ostopäätöksistä on jo tehty ennen kuin ostaja kontaktoi myyntiä. Miten vaikutat prosessiin?
Lähde: Corporate Executive Board 2012 – New Decision Timeline

Vuonna 2016 ei enää pitäisi kuulla lausetta ”Ei ne meidän asiakkaat ole verkossa tai somessa.” Tutkimustulokset kertovat toista. Mielipide on sitten asia erikseen.

Meidän tavallisten kuluttajien sekä yrityksen hankintapäätöstä tekevän henkilöiden tarpeet ovat erilaisia, mutta odotukset ovat samat. Eli verkossa käyttökokemuksen täytyy olla toimiva ja relevantti. Me kuluttajina benchmarkkaamme toimivia verkkosisältöjä sekä konsepteja ja odotamme, että yritykset pystyvät tarjoamaan meille samaa. Tässä onkin petrattavaa. Siksi onkin hyvä, että B2B-budjeteissa verkkoon ja sen sisältöihin panostetaan.

Tunnistitko haastekohtia omassa markkinoinnissasi? Ota yhteyttä niin jutellaan.

Terveisin,
Virpi

AVAINSANAT: bisnes, Asiakasymmärrys, myynti, Sisältömarkkinointi, menestys, Social Selling

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 02.01.2018

Näkemyksiä vuodelle 2018

Älä juokse ainoastaan trendien perässä, vaan varmista myös vuonna 2018, että pohja ja suunnitelmallisuus ovat kunnossa. Sillä me Näkemystehtaalla uskomme, että tavoitteellinen ja suunnitelmallinen markkinointi kasvattaa myyntiä, ja hyvä perusta [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 12.09.2017

Herätä tunteita - jää mieleen

Olen Rosa Brander, MBE:n vasta-aloittanut työharjoittelija. Olen liiketalouden opiskelija. Ensimmäisen puolitoista vuotta opiskelin Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa, tästä syksystä alkaen opintojani suoritan Lahden ammattikorkeakoulussa. Opintoni painottuvat mainontaan ja markkinointiin, erityiskiinnostuksena ja syvemmän [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 24.05.2017

Vinkit Digibrunssilta!

Jo perinteeksi muodostunut Verkkoaseman Digibrunssi rantautui Lahteen tiistaina 23.5.2017, yhteistyössä Verkkoasema, Mainostoimisto MBE ja Leadfeeder. Kuulimme kaiken digimarkkinoinnin suunnittelusta ja mittaamisesta, sisältömarkkinoinnin tarpeellisuudesta sekä siitä, miten kerätä talteen parhaat liidit [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 13.08.2019

Mitä tehdä, kun löydät itsesi markkinoinnin myrskynsilmästä?

Virhe, vahingossa väärin mennyt tai tehty asia, erehdys. Voi tarkoittaa myös kirjoitusvirhettä, mittavirhettä, ohjelmointivirhettä tai virkavirhettä. Markkinointiviestintä alana on vauhdikas, jossa sattuu ja tapahtuu päivittäin, myös silloin tällöin niitä virheitä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 06.08.2019

Some antaa markkinoinnille vauhtia

Olin keväällä kahden päivän ajan kouluttamassa pien- ja mikroyrittäjiä some- ja sisältöasioissa. Kumpaankin koulutussettiini kuului sekä yleisemmän tason tietoisku että varsinainen valmennus. Paljon asiaa tiiviissä paketissa ja aivan upea koulutettavien [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 30.07.2019

Verkkosivujen uudistus – huomioi nämä, kun kilpailutat teknisen toteutuksen

Verkkosivut ovat tärkeä osa yrityksesi digitaalista näkyvyyttä. Tämän vuoksi on tärkeää kiinnittää huomioita siihen, miten ne tehdään. Tein listauksen asioista, mitä ainakin kannattaa ottaa huomioon, kun kilpailutat verkkosivujesi kokonaisvaltaisen uudistamisen teknisen [...] Lue lisää