Näkemyksiä | Blogi 09.06.2020

B2B-markkinointi rakentaa ja vahvistaa luottamusta

B2B-kaupassa tehdään harvemmin heräteostoksia. Sen sijaan ostopäätösprosessit ovat pitkiä ja päätökseen vaikuttaa monesti useampi henkilö. Suunnitelmallisella markkinoinnilla voidaan kuitenkin vauhdittaa myyntiä mitattavasti.  Tavoitteena voi olla esimerkiksi lisätä uusien liidien määrää myynnille ja kääntää ostopäätösprosesseja juuri teidän eduksenne.

Mihin tämä kaikki sitten kulminoituu? Luottamuksen rakentamiseen ja vahvistamiseen.

Jokainen tuttu on ollut joskus tuntematon. Niin asiakkaissakin. Tärkeää on ensin herättää kiinnostus, jotta pääsee tutustumaan paremmin.  Luottamusta voi lähteä rakentamaan tarjoamalla vinkkejä ja näkökulmia, joilla samalla vakuutat asiakkaan asiantuntijuudestasi. Muista myös nostaa asiantuntijat esiin, asiantuntijuutta ei ole ilman ihmisiä.  Asiakastarinat ja miten olette ratkaisseet muiden haasteita, toimivat omalta osaltaan oivana luottamuksen rakentamisen elementtinä. Suosituksilla ja muiden asiakkaidenne kommenteilla on myös merkittävä vaikutus.

Kun tunnet asiakkaasi, tiedät, millaisia oston esteitä heillä on ja millaisia tarpeita heillä on osana ostoprosessia.  Siitä saat samantien oivallista sisältöä luottamuksen rakentamiseen. Myös myyntiä kannattaa kuunnella herkällä korvalla: mitä asiakkaat kysyvät, mikä heitä mietityttää ja napata niistä aiheita sisältöihin.

Luottamus vahvistuu niin osana asiakaskokemusta kuin sen kautta, miten jatkat asiakkaan vakuuttamista. Ja älä unohda, että luottamusta tarvitsee myös pitää yllä ja syventää. Siinä on iso rooli myös viestinnällä.

Aiemmassa blogissani pureuduin moderniin markkinointiin nimenomaan B2B-näkökulmasta. Kurkkaa sieltä lisävinkkejä miten voit lähteä rakentamaan luottamustietä tuntemattomasta kumppaniksi.

Luottamus on voimavara

Luottamuksen kautta voit rakentaa itsellesi koneiston, joka toimii. Hyvä luottamussuhde auttaa myös selviämään tylsemmistäkin tilanteista ilman, että kumppanuus siitä vaarantuu.

Muista aina, että yksi osa luottamuksen herättämistä on aitous ja avoimuus. Ne ovat asioita, jotka vauhdittavat luottamuksen syntymistä ja edesauttavat sen vahvistumista. Ne ovat se tarttumapinta, johon on helppo tarrautua ja josta on kiva pitää kiinni. Vaikka puhunkin B2B-yrityksistä, niin ihmiset siellä kuitenkin toimivat ja ihmiset ovat niitä asiantuntijoita, eikö niin?

Haluatko sparrailla aiheesta lisää? Ota yhteyttä!

Minttu

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 10.11.2021

Vahva brändi tarjoaa yrityksellesi kilpailuetua

Kun kilpailu toimialalla on tiukkaa, kannattaa huolehtia, että yrityksesi markkinoinnissa koko potentiaali on valjastettu käyttöön. Brändityö ja brändistrategia ovat tärkeitä palikoita määrätietoiseen menestykseen pyrkivän yrityksen markkinoinnissa. Brändin tuleekin kulkea samaa [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.10.2021

Voittavan markkinointistrategian laatiminen

Suunnittelupalavereita vai tuloksellista tekemistä? Meistä jokainen varmasti ottaisi konkreettiset tulokset palavereissa istumisen sijaan. Voidaanko asetettuihin tavoitteisiin päästä ilman huolellista ja laadukasta pohjatyötä?  Markkinointistrategiat B2B-yrityksille tai markkinointisuunnitelmat eivät ole sanahelinää tai yli-innokkaan markkinointipäällikön pröystäilyä. Nyt puhumme siitä, että miten, missä ja milloin saavutamme asiakkaamme kaikista [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.09.2021

B2B-markkinointi: 5 tärkeintä asiaa

B2B-markkinoinnin tärkein tehtävä on rakentaa tunnettuutta ja hyvä pohja luottamuksen syntymiselle potentiaalisen asiakkaan ja myyjän välille. Näin myynti voi keskittyä omaan tehtäväänsä ja saada parhaat onnistumisen edellytykset. Ensimmäisenä ei kuitenkaan [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 07.09.2021

B2B-markkinointi: 5 tärkeintä asiaa

B2B-markkinoinnin tärkein tehtävä on rakentaa tunnettuutta ja hyvä pohja luottamuksen syntymiselle potentiaalisen asiakkaan ja myyjän välille. Näin myynti voi keskittyä omaan tehtäväänsä ja saada parhaat onnistumisen edellytykset. Ensimmäisenä ei kuitenkaan [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 03.05.2021

Menesty rakentamalla luottamusta kahdella tasolla

B2B-asiantuntijaratkaisujen myynnissä tähdätään usein kumppanuuteen. Kumppanuus on syvä ja kestävä suhde asiakkaiden kanssa. Ostamisen ja myymisen sijaan kumppanuus on lisäarvon tuottamista, joka tarvitsee toimiakseen molemminpuolista luottamusta. Vaikka puhutaan yritysten välisestä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 01.03.2021

Helppo niskalenkki GDPR-vaatimuksista

Oletko ajatellut, että tietosuojaseloste ja evästekysely ovat ainoat GDPR:n vaatimat toimenpiteet? Jos olet, niin saatat yllättyä. Hyvä tietosuojaseloste vastaa moneen vaadittuun asiaan, mutta usein se laaditaan vain asiakkaita varten verkkosivuille. [...] Lue lisää