Näkemyksiä | Blogi 09.06.2020

B2B-markkinointi rakentaa ja vahvistaa luottamusta

B2B-kaupassa tehdään harvemmin heräteostoksia. Sen sijaan ostopäätösprosessit ovat pitkiä ja päätökseen vaikuttaa monesti useampi henkilö. Suunnitelmallisella markkinoinnilla voidaan kuitenkin vauhdittaa myyntiä mitattavasti.  Tavoitteena voi olla esimerkiksi lisätä uusien liidien määrää myynnille ja kääntää ostopäätösprosesseja juuri teidän eduksenne.

Mihin tämä kaikki sitten kulminoituu? Luottamuksen rakentamiseen ja vahvistamiseen.

Jokainen tuttu on ollut joskus tuntematon. Niin asiakkaissakin. Tärkeää on ensin herättää kiinnostus, jotta pääsee tutustumaan paremmin.  Luottamusta voi lähteä rakentamaan tarjoamalla vinkkejä ja näkökulmia, joilla samalla vakuutat asiakkaan asiantuntijuudestasi. Muista myös nostaa asiantuntijat esiin, asiantuntijuutta ei ole ilman ihmisiä.  Asiakastarinat ja miten olette ratkaisseet muiden haasteita, toimivat omalta osaltaan oivana luottamuksen rakentamisen elementtinä. Suosituksilla ja muiden asiakkaidenne kommenteilla on myös merkittävä vaikutus.

Kun tunnet asiakkaasi, tiedät, millaisia oston esteitä heillä on ja millaisia tarpeita heillä on osana ostoprosessia.  Siitä saat samantien oivallista sisältöä luottamuksen rakentamiseen. Myös myyntiä kannattaa kuunnella herkällä korvalla: mitä asiakkaat kysyvät, mikä heitä mietityttää ja napata niistä aiheita sisältöihin.

Luottamus vahvistuu niin osana asiakaskokemusta kuin sen kautta, miten jatkat asiakkaan vakuuttamista. Ja älä unohda, että luottamusta tarvitsee myös pitää yllä ja syventää. Siinä on iso rooli myös viestinnällä.

Aiemmassa blogissani pureuduin moderniin markkinointiin nimenomaan B2B-näkökulmasta. Kurkkaa sieltä lisävinkkejä miten voit lähteä rakentamaan luottamustietä tuntemattomasta kumppaniksi.

Luottamus on voimavara

Luottamuksen kautta voit rakentaa itsellesi koneiston, joka toimii. Hyvä luottamussuhde auttaa myös selviämään tylsemmistäkin tilanteista ilman, että kumppanuus siitä vaarantuu.

Muista aina, että yksi osa luottamuksen herättämistä on aitous ja avoimuus. Ne ovat asioita, jotka vauhdittavat luottamuksen syntymistä ja edesauttavat sen vahvistumista. Ne ovat se tarttumapinta, johon on helppo tarrautua ja josta on kiva pitää kiinni. Vaikka puhunkin B2B-yrityksistä, niin ihmiset siellä kuitenkin toimivat ja ihmiset ovat niitä asiantuntijoita, eikö niin?

Haluatko sparrailla aiheesta lisää? Ota yhteyttä!

Minttu

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 13.04.2021

Nettisivut - rakkautta ensisilmäyksellä?

Nettimaailmassa pyyhkäistään merkityksellisenkin sisällön ohi melkein vahingossa. Visuaalisilla keinoilla voidaan parhaiten pysäyttää katsojan huomio. Heti verkkosivuille tultaessa yrityksen tai brändin ilmeen tulisi olla tunnistettava ja heijastaa sen persoonaa ja arvoja. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 30.03.2021

Viisi vinkkiä hyvän blogitekstin kirjoittamiseen

Teksti on edelleen tehokas sisältömuoto. Mutta mitä tehdä, kun ensimmäisenä työviikkona eteen osuu yrityksen asiantuntijablogin kirjoitusvuoro ja tyhjän paperin pelko. Ajattelin taklata ongelmaa antamalla viisi vinkkiä asiantuntijablogin kirjoittamiseen sekä asiakkailleni, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 23.03.2021

Sisällöntuotanto luottamuksen rakennusaineena

Vuoden 2021 ykköspuheenaihe meillä töissä on ollut luottamus, eikä vähiten heti alkuvuodesta lanseeratun Luotain -palvelun johdosta. Luotaimen perusidea on luottamuksen rakentaminen ja sen myötä pohjan luominen myyntityölle. Vaikka toimitaankin ammatillisesti, [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 01.03.2021

Helppo niskalenkki GDPR-vaatimuksista

Oletko ajatellut, että tietosuojaseloste ja evästekysely ovat ainoat GDPR:n vaatimat toimenpiteet? Jos olet, niin saatat yllättyä. Hyvä tietosuojaseloste vastaa moneen vaadittuun asiaan, mutta usein se laaditaan vain asiakkaita varten verkkosivuille. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.01.2021

Näkemystehdas MBE kehitti tekoälypohjaisen palvelun B2B-myyntiin

Luotain-palvelussa yhdistyy tekoäly ja näkemyksellinen ihmisajattelu. Se kerää julkista dataa B2B-maailman päättäjistä sekä heidän verkostoistaan ja auttaa rakentamaan luottamuspolkuja kohdeasiakkaiden luo. Maailma rakentuu erilaisista ihmissuhteista, myös liike-elämässä. Tekoälyn ja algoritmien [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 01.12.2020

Oletko jo unelma-asiakkaasi kanssa samassa kuplassa?

Meillä ihmisillä on taipumus viihtyä parhaiten ympäristössä, jossa meitä ymmärretään ja joissa voimme kokea olevamme tärkeä osa kokonaisuutta. Esimerkiksi sosiaalisessa mediassa olemme jatkuvasti ystäviemme ja verkoston ympäröimänä ja jaamme heidän [...] Lue lisää