Näkemyksiä | Blogi 09.06.2020

B2B-markkinointi rakentaa ja vahvistaa luottamusta

B2B-kaupassa tehdään harvemmin heräteostoksia. Sen sijaan ostopäätösprosessit ovat pitkiä ja päätökseen vaikuttaa monesti useampi henkilö. Suunnitelmallisella markkinoinnilla voidaan kuitenkin vauhdittaa myyntiä mitattavasti.  Tavoitteena voi olla esimerkiksi lisätä uusien liidien määrää myynnille ja kääntää ostopäätösprosesseja juuri teidän eduksenne.

Mihin tämä kaikki sitten kulminoituu? Luottamuksen rakentamiseen ja vahvistamiseen.

Jokainen tuttu on ollut joskus tuntematon. Niin asiakkaissakin. Tärkeää on ensin herättää kiinnostus, jotta pääsee tutustumaan paremmin.  Luottamusta voi lähteä rakentamaan tarjoamalla vinkkejä ja näkökulmia, joilla samalla vakuutat asiakkaan asiantuntijuudestasi. Muista myös nostaa asiantuntijat esiin, asiantuntijuutta ei ole ilman ihmisiä.  Asiakastarinat ja miten olette ratkaisseet muiden haasteita, toimivat omalta osaltaan oivana luottamuksen rakentamisen elementtinä. Suosituksilla ja muiden asiakkaidenne kommenteilla on myös merkittävä vaikutus.

Kun tunnet asiakkaasi, tiedät, millaisia oston esteitä heillä on ja millaisia tarpeita heillä on osana ostoprosessia.  Siitä saat samantien oivallista sisältöä luottamuksen rakentamiseen. Myös myyntiä kannattaa kuunnella herkällä korvalla: mitä asiakkaat kysyvät, mikä heitä mietityttää ja napata niistä aiheita sisältöihin.

Luottamus vahvistuu niin osana asiakaskokemusta kuin sen kautta, miten jatkat asiakkaan vakuuttamista. Ja älä unohda, että luottamusta tarvitsee myös pitää yllä ja syventää. Siinä on iso rooli myös viestinnällä.

Aiemmassa blogissani pureuduin moderniin markkinointiin nimenomaan B2B-näkökulmasta. Kurkkaa sieltä lisävinkkejä miten voit lähteä rakentamaan luottamustietä tuntemattomasta kumppaniksi.

Luottamus on voimavara

Luottamuksen kautta voit rakentaa itsellesi koneiston, joka toimii. Hyvä luottamussuhde auttaa myös selviämään tylsemmistäkin tilanteista ilman, että kumppanuus siitä vaarantuu.

Muista aina, että yksi osa luottamuksen herättämistä on aitous ja avoimuus. Ne ovat asioita, jotka vauhdittavat luottamuksen syntymistä ja edesauttavat sen vahvistumista. Ne ovat se tarttumapinta, johon on helppo tarrautua ja josta on kiva pitää kiinni. Vaikka puhunkin B2B-yrityksistä, niin ihmiset siellä kuitenkin toimivat ja ihmiset ovat niitä asiantuntijoita, eikö niin?

Haluatko sparrailla aiheesta lisää? Ota yhteyttä!

Minttu

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 14.07.2020

Joustava työ, uusi normaali?

Kuluvan kevään aikana lähes 60 prosenttia työssäkäyvistä siirtyi etätöihin. Monella työpaikalla otettiinkin vauhdikkaasti uusia toimintatapoja, -malleja ja työkaluja käyttöön. Etenkin asiantuntijatyössä joustavaan työmalliin on työn luonteen vuoksi ollut helpompi siirtyä. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.07.2020

Kokonaisuutena näkyminen vahvistaa brändiä

Miksi ja mihin tarvitsemme graafista suunnittelua? Käännetään asetelma mielummin toisin päin: mihin graafista suunnittelua ei tarvita? Aloitetaan yrityksen logosta. Se on itsestäänselvyys ja hyvä alku. Vain taivas on kuitenkin rajana [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 30.06.2020

Tiimihengen anatomia

Tehostamistoimenpiteillä on toisinaan kehno klangi. Yritykset leikkaavat, supistavat ja maksimoivat henkilöstönsä hengiltä tai ainakin henkihieveriin. On tehostamiselle usein aivan täydet perusteensakin. Digitalisaation myötä monet asiat voidaan tehdä toisin kuin ennen. [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 17.06.2020

Näkemystehdas lomailee, mutta vain tovin

Näkemystehdas siirtyy heinäkuun puolessa välissä kesämoodiin, mutta vain hetkeksi. Lepuutamme aivojamme keskitetysti 20.7.-2.8.2020, mutta muina aikoina löydät aina jonkun, jota nykäistä hihasta. Tässä koko porukkamme loma-aikataulut: Essi vkot 28-31 (6.7.-2.8.) [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.04.2020

Moderni markkinointi on merkityksellistä

Mitä on moderni markkinointi? Tätä kysytään meiltä usein. Monille markkinoinnin ammattilaisille termi kuulostaa jo kulutetulta, mutta kun asiakkaitamme kuuntelee, se ei ole sitä. Päinvastoin. Moni ehkä jo hahmottaa, että sillä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 27.03.2020

Mitä yhteistä on toimarilla ja yrityksen markkinoinnilla?

Tänään tulee kolme vuotta siitä, kun aloitin MBE:n toimarina. Huh, kun aika kiitää! Mutta sitten kun aloin miettiä, mitä kaikkea kolmessa vuodessa on tapahtunut, niin tajusin, kuinka paljon olemme tehneet [...] Lue lisää