Näkemyksiä | Blogi 11.06.2019

Kantautuuko brändisi ääni vai onko se jäänyt kurkkuun kiinni?

Ensimmäiset ajatukset äänensävystä ja sen merkityksestä tulee varmasti mieleen omasta arkielämästä. Täytyy olla tiukka ja vaativan uskottava, kun pyytää lasta kertomaan, mihin hän on tällä kertaa piilottanut autosi avaimet. Jälkimmäisestä johtuen, olet myöhässä ja samalla kun temmot kenkiä jalkaan, puolisosi kysyy viikonlopun ohjelmasta. Tiuskaiset, ja ymmärrät heti, että tilanne vaatii korjaamista pahoittelevalla ja lempeällä äänensävyllä. Näin on, äänensävy on erittäin merkittävä osa meidän tapaa kommunikoida, mutta ei ainoastaan arjessa, vaan myös yrityselämässä.

Monelta yritykseltä löytyy selkeä graafinen ohjeisto, jossa määritetään muun muassa kuinka logoa käytetään, mikä sen suoja-alue on, minkälaista fonttia käytetään ja yrityksen värimaailman oikeat sävyt. Mutta kuinka monella yrityksellä on määritetty brändistrategian yhteydessä oma äänensävy, tapa ja tyyli kommunikoida? Harmillisen harvalla, erityisesti B2B-yritysten puolella. Yrityksen äänensävy on kuitenkin harvinaisen toimiva keino erottua joukosta.

Äänensävyn merkitys

Äänensävy eli tone of voice, kuvastaa sitä, miten lukija kuulee teidän kirjoituksen päänsä sisällä. Onko se virallinen? Innostunut? Asiantunteva? Leikkisä? Helposti lähestyttävä? Otetaanpa tämä esimerkin kautta. Vietätte ystäviesi kanssa iltaa ja olette valmistaneet ruokaa, joka kaipaa hieman suolaa.

Heitä mulle toi suola.

Ojentaisitko minulle suolan?

Anteeksi… Olisikohan mahdollisesti saatavilla hienoa Himalayan suolaa?

Jep. Vaikka et konkreettisesti kuule näitä, kuulet ne silti tietynlaisilla, toisistaan eroavilla äänensävyllä pääsi sisällä, etkö vain? Äänensävyllä ja tavalla kommunikoida on todellinen merkitys, mikä myös kuvastaa puhujaa eli tässä tapauksessa yritystä merkittävästi.

Erotu joukosta

Kaikilla yrityksillä pitäisi olla selkeä visio, minkälaiselta he haluavat näyttää ulospäin ja minkälaisia mielikuvia heidän yrityksensä herättää. Sen myötä on tärkeää määrittää attribuutit, jotka kuvaavat yrityksen persoonaa ja niiden kautta luoda pohja myös tavalle ja tyylille kommunikoida. Kun mietitään, että peräti 70% ostoprosessista tapahtuu ennen suoraa kontaktia palveluntarjoajaan tietoa hakemalla ja vertailemalla verkkosivujen ja muun sisällön kautta, on lähes elintärkeää herättää toivotunlainen ja yhtenäinen mielikuva sisällön, ilmeen ja äänensävyn osalta. Näin on mahdollista tavoittaa kohderyhmä juuri heille sopivalla tavalla ja erottua yrityksenä joukosta.

Entä, miten käytännössä?

Esimerkiksi, jos haluatte välittää helposti lähestyttävän kuvan, niin suosikaa selkeää sanastoa, keveää sävyä ja lyhyitä lauseita. Välttäkää tarpeetonta jargonia. Yksinkertaista, mutta ei yliyksinkertaistettua, lukija ei kuitenkaan ole tyhmä. Jos haluatte olla aitoja, välttäkää merkityksettömiä kattotason lauseita ja turhaa pinnan kiillotusta. Kaikkia eri tapoja, esimerkiksi aitoutta, rempseyttä, iloa ja itsevarmuutta voi kommunikoida ja olla silti ammattimainen. Sisältöä voi ohjata brändipersoonan mukaiseksi täysin äänensävyn avulla.

Esimerkiksi.

MBE Technology Inc. Oy julkaisee uuden sukupolven ja korkean teknologian älytuoteratkaisun. Lanseeraustilaisuudessa esitellään tuotemallin monitasoisia ominaisuuksia ja tutkimustyötä sen taustalla. Tervetuloa tilaisuuteen!

Vrt.

Toivotamme teidät iloisesti tervetulleeksi lanseeraustilaisuuteemme tutustumaan uuteen älytuoteratkaisuumme ja sen kehitystyöhön. Nähdään pian!

Tarkoituksenmukaisesti

Kuten edellä nähdään, pelkkä me-muoto tuo viestiin jo huomattavasti enemmän lämpöä ja turhat kankeudet voi tilanteen sen salliessa jättää myös pois. Huomioidaan kuitenkin, että ylempi vaihtoehto voi sopia erinomaisesti viralliselle asiantuntijayritykselle, joka tietoisesti haluaakin profiloitua ammattimaisen viileänä. Alempi sen sijaan tuo tekemiseen huomattavasti enemmän lämpöä, intoa ja helposti lähestyttävyyttä.

Jos yrityksenne äänensävy ulospäin on täysin kirjoittajansa näköistä eikä niinkään teidän yrityksen, voisi olla hyvä hetki istua alas ja miettiä sopivaa äänensävyä, vaikka meidän kanssamme. Sitä me teemme, esimerkiksi Näkemyspajan muodossa. Tsemppiä!

 

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 23.03.2021

Sisällöntuotanto luottamuksen rakennusaineena

Vuoden 2021 ykköspuheenaihe meillä töissä on ollut luottamus, eikä vähiten heti alkuvuodesta lanseeratun Luotain -palvelun johdosta. Luotaimen perusidea on luottamuksen rakentaminen ja sen myötä pohjan luominen myyntityölle. Vaikka toimitaankin ammatillisesti, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 22.02.2021

Markkinointi projektista prosessiksi

Ei ole oikotietä kestävään onneen, eikä pikavoittoja menestykseen, sanotaan. Markkinoinnissa tekemisen taso on kehittynyt paljon ajoista, jolloin uskottiin yksittäisen toimenpiteen voimaan ja laitettiin samalla kaikki munat samaan koriin. Silloin markkinointistrategia [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 03.11.2020

Suosituksen voima

”Historiallinen tuotto ei ole tae tulevasta” on varmasti jokaiselle sijoituksia tehneelle tuttu lause. Yhtä lailla voisi todeta, että ”yrityksen menneet projektit eivät ole tae tulevasta.” Kun tutkimme B2B-yrityksissä toimivien ostajien [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 09.03.2021

Markkinoinnin ulkoistaminen vs. in-house

Markkinointi-ihmisten työnkuva on usein hyvin monipuolinen ja siihen kuuluu kaikenlaista. Markkinointi on ala, joka elää ja kehittyy jatkuvasti, minkä myötä omaksumista riittää. Markkinoinnin parissa työskentelevät ovat usein myös luovia ihmisiä, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 15.12.2020

Koronankestävä markkinointi

Elämme hyvin poikkeuksellista aikaa, joka on osunut todella kovaa myös monien yrityksien liiketoimintaan. Joillain aloilla enemmän, joillain vähemmän. Siitä huolimatta, että jollain alalla kavereita saattaa kaatua kuin heinää, siellä on [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 06.10.2020

Mihin markkinointia tarvitaan?

Niin, mihin markkinointia oikeastaan tarvitaan? Moni kyllä tietää, mitä siitä voi seurata, mutta ei silti koe sitä riittävän tärkeäksi, että siihen oikeasti laittaisi resursseja. Monessa yrityksessä keskitytään siihen, että saadaan [...] Lue lisää