Näkemyksiä | Blogi 11.06.2019

Kantautuuko brändisi ääni vai onko se jäänyt kurkkuun kiinni?

Ensimmäiset ajatukset äänensävystä ja sen merkityksestä tulee varmasti mieleen omasta arkielämästä. Täytyy olla tiukka ja vaativan uskottava, kun pyytää lasta kertomaan, mihin hän on tällä kertaa piilottanut autosi avaimet. Jälkimmäisestä johtuen, olet myöhässä ja samalla kun temmot kenkiä jalkaan, puolisosi kysyy viikonlopun ohjelmasta. Tiuskaiset, ja ymmärrät heti, että tilanne vaatii korjaamista pahoittelevalla ja lempeällä äänensävyllä. Näin on, äänensävy on erittäin merkittävä osa meidän tapaa kommunikoida, mutta ei ainoastaan arjessa, vaan myös yrityselämässä.

Monelta yritykseltä löytyy selkeä graafinen ohjeisto, jossa määritetään muun muassa kuinka logoa käytetään, mikä sen suoja-alue on, minkälaista fonttia käytetään ja yrityksen värimaailman oikeat sävyt. Mutta kuinka monella yrityksellä on määritetty brändistrategian yhteydessä oma äänensävy, tapa ja tyyli kommunikoida? Harmillisen harvalla, erityisesti B2B-yritysten puolella. Yrityksen äänensävy on kuitenkin harvinaisen toimiva keino erottua joukosta.

Äänensävyn merkitys

Äänensävy eli tone of voice, kuvastaa sitä, miten lukija kuulee teidän kirjoituksen päänsä sisällä. Onko se virallinen? Innostunut? Asiantunteva? Leikkisä? Helposti lähestyttävä? Otetaanpa tämä esimerkin kautta. Vietätte ystäviesi kanssa iltaa ja olette valmistaneet ruokaa, joka kaipaa hieman suolaa.

Heitä mulle toi suola.

Ojentaisitko minulle suolan?

Anteeksi… Olisikohan mahdollisesti saatavilla hienoa Himalayan suolaa?

Jep. Vaikka et konkreettisesti kuule näitä, kuulet ne silti tietynlaisilla, toisistaan eroavilla äänensävyllä pääsi sisällä, etkö vain? Äänensävyllä ja tavalla kommunikoida on todellinen merkitys, mikä myös kuvastaa puhujaa eli tässä tapauksessa yritystä merkittävästi.

Erotu joukosta

Kaikilla yrityksillä pitäisi olla selkeä visio, minkälaiselta he haluavat näyttää ulospäin ja minkälaisia mielikuvia heidän yrityksensä herättää. Sen myötä on tärkeää määrittää attribuutit, jotka kuvaavat yrityksen persoonaa ja niiden kautta luoda pohja myös tavalle ja tyylille kommunikoida. Kun mietitään, että peräti 70% ostoprosessista tapahtuu ennen suoraa kontaktia palveluntarjoajaan tietoa hakemalla ja vertailemalla verkkosivujen ja muun sisällön kautta, on lähes elintärkeää herättää toivotunlainen ja yhtenäinen mielikuva sisällön, ilmeen ja äänensävyn osalta. Näin on mahdollista tavoittaa kohderyhmä juuri heille sopivalla tavalla ja erottua yrityksenä joukosta.

Entä, miten käytännössä?

Esimerkiksi, jos haluatte välittää helposti lähestyttävän kuvan, niin suosikaa selkeää sanastoa, keveää sävyä ja lyhyitä lauseita. Välttäkää tarpeetonta jargonia. Yksinkertaista, mutta ei yliyksinkertaistettua, lukija ei kuitenkaan ole tyhmä. Jos haluatte olla aitoja, välttäkää merkityksettömiä kattotason lauseita ja turhaa pinnan kiillotusta. Kaikkia eri tapoja, esimerkiksi aitoutta, rempseyttä, iloa ja itsevarmuutta voi kommunikoida ja olla silti ammattimainen. Sisältöä voi ohjata brändipersoonan mukaiseksi täysin äänensävyn avulla.

Esimerkiksi.

MBE Technology Inc. Oy julkaisee uuden sukupolven ja korkean teknologian älytuoteratkaisun. Lanseeraustilaisuudessa esitellään tuotemallin monitasoisia ominaisuuksia ja tutkimustyötä sen taustalla. Tervetuloa tilaisuuteen!

Vrt.

Toivotamme teidät iloisesti tervetulleeksi lanseeraustilaisuuteemme tutustumaan uuteen älytuoteratkaisuumme ja sen kehitystyöhön. Nähdään pian!

Tarkoituksenmukaisesti

Kuten edellä nähdään, pelkkä me-muoto tuo viestiin jo huomattavasti enemmän lämpöä ja turhat kankeudet voi tilanteen sen salliessa jättää myös pois. Huomioidaan kuitenkin, että ylempi vaihtoehto voi sopia erinomaisesti viralliselle asiantuntijayritykselle, joka tietoisesti haluaakin profiloitua ammattimaisen viileänä. Alempi sen sijaan tuo tekemiseen huomattavasti enemmän lämpöä, intoa ja helposti lähestyttävyyttä.

Jos yrityksenne äänensävy ulospäin on täysin kirjoittajansa näköistä eikä niinkään teidän yrityksen, voisi olla hyvä hetki istua alas ja miettiä sopivaa äänensävyä, vaikka meidän kanssamme. Sitä me teemme, esimerkiksi Näkemyspajan muodossa. Tsemppiä!

 

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 05.11.2019

Aiheita blogipostaukselle

Välillä tuntuu, ettei ole mitään kerrottavaa, mutta yritysblogi täytyisi silti pitää aktiivisena. Tiedän tunteen ja päätin kiiruhtaa apuun! Tässä lista B2B-yrityksille suunnatuista blogipostausaiheista, joilla pääset vauhtiin. Ja miksei näitä samoja ideoita [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 03.09.2019

Tuntuuko, ettei ole mitään kerrottavaa - apua sisällöntuotantoon

Oli sitten kyse onnittelukortista tai yrityksen uutiskirjeestä, huomaa välillä puuskahtavansa ääneen: ”Mitä mä tähän kirjoitan?” Se on fakta, että aina ei lähde, edes meille niin sanotuilla ammattilaisilla. Sanonta kertoo, että [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.03.2019

Sekä B2B että B2C lähellä sydäntä

Valmistumiseni jälkeen olen päässyt kerryttämään kokemusta sekä B2B- että kuluttajamarkkinoinnin parissa. Tämä on mahdollistanut eturivin paikat molempiin esityksiin. Taustastani sen verran, että urani aukesi suuren kansainvälisen pakkausteollisuuden yrityksen palveluksessa, mikä [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 10.12.2019

Miksi M-päivä?

M-päivän tarina sai alkunsa 15 vuotta sitten, kun päätimme järjestää Lahden alueen yrityksille ja markkinoinnin parissa työskenteleville oman paikallisen markkinointiviestinnän tapahtuman. Tästä ajatuksesta syntynyt ensimmäinen Mainostorstai järjestettiin 17.11.2005 Lahden Taidepanimolla, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 05.12.2019

Mitä tulikaan tehtyä?

Vuoden lähestyessä loppuaan on hyvä istua hetkeksi alas ja summata, mitä kaikkea onkaan tullut tehtyä ja ennen kaikkea –saavutettua. Välitilinpäätös Oliko markkinoinnin vuotesi täynnä toteutuneita haaveita, kampanjoita, tapahtumia vai kenties [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 02.12.2019

Onnistumiset eivät korvaa suunnitelmallisuutta markkinoinnissa

Viestintästrategi Antti kirjoitti viime viikolla blogissa omia mietteitään Suomen jalkapallomaajoukkueen brändin muodostumisesta yhdeksi valtakuntamme tämän hetken vahvimmista urheilunimikkeistä. Hän toi tekstissään esille, että vaikka Huuhkajiksi nimetty jalkapallomaajoukkue saikin melkoisen buustin [...] Lue lisää