Näkemyksiä | Blogi 13.01.2020

Elämää Näkemystehtaalla

Minulla on lähes vuosi jo MBE:llä takana ja ajattelin kirjoitella, millaista elo Näkemystehtaalla oikein on tähän mennessä ollut ja minkälaisia eväitä on kasautunut repun pohjalle. Taustastani sen verran, että tulin niin sanotusti pöydän toiselta puolelta. Olin aikaisemmissa töissäni tehnyt mainostoimistojen kanssa yhteistyötä, myös MBE:n, mutta onhan se ihan eri juttu sitten ihan oikeasti työskennellä ”toimistossa”. Tässä siis koonti asioista, jotka ovat mullistaneet maailmaani matkan varrella!

1. Saa tutustua moniin eri brändeihin ja toimialoihin

Kun olet yrityksessä töissä, sinulla on useimmiten se yksi brändi, josta vastaat ja jonka tunnet läpikotaisin. Näkemystehtaan kaltaisessa markkinointi- ja viestintätoimistossa asiakkaita on sen sijaan useampi kymmenen ja saat tutustua moniin eri toimialoihin, joihin et muuten välttämättä pääsisi perehtymään. Tässä voi sanoa olevansa jo jonkintasoinen asiantuntija muun muassa peltilistojen, taloushallintopalveluiden, myymäläkalusteiden ja betonipalkkien osalta. Olisi muuten melkoisen vaikea kirjoittaa aiheista, joista ei ymmärrä yhtään mitään.

2. Tämä homma on muuten monipuolista

Sisältöstrategin tehtävässä tuotetaan monipuolisesti sisältöjä asiakkaan eri tarpeisiin kuten verkkosivuille, someen, uutiskirjeisiin, asiakaslehtiin, blogeihin, esitteisiin ja muihin vastaaviin. Lisäksi tehdään paljon markkinointi- ja sisältösuunnitelmia ja brändianalyyseja ja -strategioita. Kuvataan materiaaleja ja ideoidaan porukalla monipuolisesti ydinviesteistä konsepteihin. En kuitenkaan osannut ikinä arvata, että kaiken muun lisäksi löytäisin itseni 60 metrin korkeudesta biolaitoksen katolta. Tämä työ on todellakin monipuolista ja se tässä on parasta!

3. Ideointi yhdessä saa aikaan timantteja

Yksin kun pohdiskelee, syntyy harvoin mitään erityisen hienoa. Tai no, kyllähän Newton sai oivalluksen vain istumalla omenapuun alla, mutta mielestäni on aika hankala kehittää jotain ajatusta, jos sen pitää vain oman pään sisällä. Olen nimittäin huomannut, että luovuus leimahtaa vuorovaikutuksessa liekkeihin ja vitsi miten kivaa se on! Jollain on joku ideanpoikanen, joku heittää siihen kommentin, kolmas kimmottaa takaisin ja yhdessä siitä saadaan ihan mieletön idea. Ja aina saa jonkun itseään fiksumman sparrauskaveriksi!

4. Odottaminen on ihan hanurista

Meikällä on tapana innostua. Ja meidän alalla on usein tapana kilpailuttaa toimistot ideoiden tai konseptien muodossa. Me ideoidaan joku ihan mielettömän siisti kokonaisuus ja aivan intopinkeänä fiilistellään, kuinka kiva sitä olisi päästä toteuttamaan. Toimitetaan paketti asiakkaalle ja odotetaan päätöstä. Odotetaan. Odotetaan vähän lisää. Saadaan väliaikatieto, jossa kerrotaan, että päätöksenteko hieman pitkittyy. Ja odotetaan vielä. Meikän hermot eivät vaan kestä! Haluan päästä äkkiä tekemään ja kun olisi vielä niin huippukiva asiakaskin kenen kanssa toimia. Tässä kohtaa ehkä syytä huomauttaa, ettei maltti ole vahvuuteni.

5. Kynä pysyy nykyään melko tiukassa otteessa

Aikaisemmissa töissäni osana työnkuvaa on ollut sisällöntuotanto ja sitä on pitänyt tuottaa enemmän tai vähemmän someen, uutiskirjeisiin, verkkosivuille, esitteisiin tai muihin markkinointimatskuihin. Mutta se ei ole koskaan ollut pääsääntöinen työtehtäväni ja nyt teen sitä parhaimmillaan sen kahdeksan tuntia päivässä! Olen aina ollut ihan kohtalainen tekstintuottaja, mutta nyt uskallan sanoa, että kynä pysyy oikein hyvin jo kädessä. Olen yllättänyt siinä itsenikin, miten vaivattomasti sitä tekstiä saa aikaiseksi. Jopa runomuotoon. Mutta siitä nyt on vielä vaivattomuus kaukana.

6. Ala, joka todella kehittyy

Näkemystehdas MBE on B2B-puoleen erikoistunut markkinoinnin ja viestinnän strateginen kumppani. Jokainen meillä työskentelevä on alansa asiantuntija ja sitä meidän pitää ollakin. Meidän täytyy pystyä tarjoamaan asiakkaillemme aina parhaat ja ajankohtaisimmat ratkaisut. Se vaatii meitä olemaan tietysti ajan tasalla ja seuraamaan alan kehitystä, puhutuimpia aiheita ja tulevia trendejä. Tällä alalla ei pääse kyllä jämähtämään ja se on aika ainutlaatuista.

7. Tekijästä asiantuntijaksi

Mennyt vuosi MBE:llä on opettanut ihan mahdottomasti ja kehittänyt minua osaajana. Ensimmäisessä kahdessa kuukaudessa opin enemmän kuin edellisen kahden vuoden aikana. Omalla kohdallani varmaan tehokkain keino oli, että heitettiin heti syvään päähän. Oli pakko opetella tehdessä ja ottaa pikakurssi asioista, joita ei ollut koskaan tehnyt. Ja missä olen nyt? Markkinointisuunnitelmat ja brändistrategiat ovat arkipäivää ja voin itsevarmasti sanoa ne handlaavani. Olen aina ollut suhteellisen periksiantamaton, mutta nyt olen löytänyt itsestäni vielä sitkeämmän puolen. Kun haaste heitetään, siihen löydetään kyllä keino. Oli se sitten se runo tai mikä vain. Ja jos ei löydy, onneksi on sparraavat työkamut, jotka tarvittaessa myös potkivat vähän eteenpäin.

Kiitos MBE ja huipputyökaverit. Täällä on ollut kivaa ja katsotaan, mitä kaikkea tuleva tuo vielä tullessaan!

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 18.02.2020

Kuka johtaa markkinointiasi?

Myynti pyytää uusia esitteitä myynnin tueksi, mediamyyjä soittaa hyvän tarjouksen display-mainonnasta, verkkosivuille pitäisi tehdä uusi asiantuntijakirjoitus ja messutkin ovat taas oven takana. Tulevaisuudessa siintää uuden palvelun tuotteistus ja lanseeraus. Kuulostaako [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 11.02.2020

Myynnin ja markkinoinnin yhteispeli

Myynnin ja markkinoinnin yhteistyö on edelleen lapsen kengissä erittäin monissa B2B-yrityksissä. Myyjät eivät arvosta markkinointia, ainakaan heidän työtään vauhdittavana toimintona ja markkinointi kokee, että myyjät eivät arvosta heidän panostaan myynnin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 04.02.2020

Aitous toimii aina

Vuosikymmen vaihtui, tuli uudet ja uusvanhat trendit. 20-luvun koristeellisuus art decon ja kultaisten kuosien muodossa, mustan eri sävyt sekä klassinen sininen ovat nyt in. Hetkellistä huumaa jotta voit olla pian [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 05.11.2019

Aiheita blogipostaukselle

Välillä tuntuu, ettei ole mitään kerrottavaa, mutta yritysblogi täytyisi silti pitää aktiivisena. Tiedän tunteen ja päätin kiiruhtaa apuun! Tässä lista B2B-yrityksille suunnatuista blogipostausaiheista, joilla pääset vauhtiin. Ja miksei näitä samoja ideoita [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 03.09.2019

Tuntuuko, ettei ole mitään kerrottavaa - apua sisällöntuotantoon

Oli sitten kyse onnittelukortista tai yrityksen uutiskirjeestä, huomaa välillä puuskahtavansa ääneen: ”Mitä mä tähän kirjoitan?” Se on fakta, että aina ei lähde, edes meille niin sanotuilla ammattilaisilla. Sanonta kertoo, että [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 11.06.2019

Kantautuuko brändisi ääni vai onko se jäänyt kurkkuun kiinni?

Ensimmäiset ajatukset äänensävystä ja sen merkityksestä tulee varmasti mieleen omasta arkielämästä. Täytyy olla tiukka ja vaativan uskottava, kun pyytää lasta kertomaan, mihin hän on tällä kertaa piilottanut autosi avaimet. Jälkimmäisestä [...] Lue lisää