Näkemyksiä | Blogi 13.01.2020

Elämää Näkemystehtaalla

Minulla on lähes vuosi jo MBE:llä takana ja ajattelin kirjoitella, millaista elo Näkemystehtaalla oikein on tähän mennessä ollut ja minkälaisia eväitä on kasautunut repun pohjalle. Taustastani sen verran, että tulin niin sanotusti pöydän toiselta puolelta. Olin aikaisemmissa töissäni tehnyt mainostoimistojen kanssa yhteistyötä, myös MBE:n, mutta onhan se ihan eri juttu sitten ihan oikeasti työskennellä ”toimistossa”. Tässä siis koonti asioista, jotka ovat mullistaneet maailmaani matkan varrella!

1. Saa tutustua moniin eri brändeihin ja toimialoihin

Kun olet yrityksessä töissä, sinulla on useimmiten se yksi brändi, josta vastaat ja jonka tunnet läpikotaisin. Näkemystehtaan kaltaisessa markkinointi- ja viestintätoimistossa asiakkaita on sen sijaan useampi kymmenen ja saat tutustua moniin eri toimialoihin, joihin et muuten välttämättä pääsisi perehtymään. Tässä voi sanoa olevansa jo jonkintasoinen asiantuntija muun muassa peltilistojen, taloushallintopalveluiden, myymäläkalusteiden ja betonipalkkien osalta. Olisi muuten melkoisen vaikea kirjoittaa aiheista, joista ei ymmärrä yhtään mitään.

2. Tämä homma on muuten monipuolista

Sisältöstrategin tehtävässä tuotetaan monipuolisesti sisältöjä asiakkaan eri tarpeisiin kuten verkkosivuille, someen, uutiskirjeisiin, asiakaslehtiin, blogeihin, esitteisiin ja muihin vastaaviin. Lisäksi tehdään paljon markkinointi- ja sisältösuunnitelmia ja brändianalyyseja ja -strategioita. Kuvataan materiaaleja ja ideoidaan porukalla monipuolisesti ydinviesteistä konsepteihin. En kuitenkaan osannut ikinä arvata, että kaiken muun lisäksi löytäisin itseni 60 metrin korkeudesta biolaitoksen katolta. Tämä työ on todellakin monipuolista ja se tässä on parasta!

3. Ideointi yhdessä saa aikaan timantteja

Yksin kun pohdiskelee, syntyy harvoin mitään erityisen hienoa. Tai no, kyllähän Newton sai oivalluksen vain istumalla omenapuun alla, mutta mielestäni on aika hankala kehittää jotain ajatusta, jos sen pitää vain oman pään sisällä. Olen nimittäin huomannut, että luovuus leimahtaa vuorovaikutuksessa liekkeihin ja vitsi miten kivaa se on! Jollain on joku ideanpoikanen, joku heittää siihen kommentin, kolmas kimmottaa takaisin ja yhdessä siitä saadaan ihan mieletön idea. Ja aina saa jonkun itseään fiksumman sparrauskaveriksi!

4. Odottaminen on ihan hanurista

Meikällä on tapana innostua. Ja meidän alalla on usein tapana kilpailuttaa toimistot ideoiden tai konseptien muodossa. Me ideoidaan joku ihan mielettömän siisti kokonaisuus ja aivan intopinkeänä fiilistellään, kuinka kiva sitä olisi päästä toteuttamaan. Toimitetaan paketti asiakkaalle ja odotetaan päätöstä. Odotetaan. Odotetaan vähän lisää. Saadaan väliaikatieto, jossa kerrotaan, että päätöksenteko hieman pitkittyy. Ja odotetaan vielä. Meikän hermot eivät vaan kestä! Haluan päästä äkkiä tekemään ja kun olisi vielä niin huippukiva asiakaskin kenen kanssa toimia. Tässä kohtaa ehkä syytä huomauttaa, ettei maltti ole vahvuuteni.

5. Kynä pysyy nykyään melko tiukassa otteessa

Aikaisemmissa töissäni osana työnkuvaa on ollut sisällöntuotanto ja sitä on pitänyt tuottaa enemmän tai vähemmän someen, uutiskirjeisiin, verkkosivuille, esitteisiin tai muihin markkinointimatskuihin. Mutta se ei ole koskaan ollut pääsääntöinen työtehtäväni ja nyt teen sitä parhaimmillaan sen kahdeksan tuntia päivässä! Olen aina ollut ihan kohtalainen tekstintuottaja, mutta nyt uskallan sanoa, että kynä pysyy oikein hyvin jo kädessä. Olen yllättänyt siinä itsenikin, miten vaivattomasti sitä tekstiä saa aikaiseksi. Jopa runomuotoon. Mutta siitä nyt on vielä vaivattomuus kaukana.

6. Ala, joka todella kehittyy

Näkemystehdas MBE on B2B-puoleen erikoistunut markkinoinnin ja viestinnän strateginen kumppani. Jokainen meillä työskentelevä on alansa asiantuntija ja sitä meidän pitää ollakin. Meidän täytyy pystyä tarjoamaan asiakkaillemme aina parhaat ja ajankohtaisimmat ratkaisut. Se vaatii meitä olemaan tietysti ajan tasalla ja seuraamaan alan kehitystä, puhutuimpia aiheita ja tulevia trendejä. Tällä alalla ei pääse kyllä jämähtämään ja se on aika ainutlaatuista.

7. Tekijästä asiantuntijaksi

Mennyt vuosi MBE:llä on opettanut ihan mahdottomasti ja kehittänyt minua osaajana. Ensimmäisessä kahdessa kuukaudessa opin enemmän kuin edellisen kahden vuoden aikana. Omalla kohdallani varmaan tehokkain keino oli, että heitettiin heti syvään päähän. Oli pakko opetella tehdessä ja ottaa pikakurssi asioista, joita ei ollut koskaan tehnyt. Ja missä olen nyt? Markkinointisuunnitelmat ja brändistrategiat ovat arkipäivää ja voin itsevarmasti sanoa ne handlaavani. Olen aina ollut suhteellisen periksiantamaton, mutta nyt olen löytänyt itsestäni vielä sitkeämmän puolen. Kun haaste heitetään, siihen löydetään kyllä keino. Oli se sitten se runo tai mikä vain. Ja jos ei löydy, onneksi on sparraavat työkamut, jotka tarvittaessa myös potkivat vähän eteenpäin.

Kiitos MBE ja huipputyökaverit. Täällä on ollut kivaa ja katsotaan, mitä kaikkea tuleva tuo vielä tullessaan!

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 06.04.2021

Näkemykseni Näkemystehtaasta

Minulla on nyt reilu kaksi viikkoa MBE:llä takana ja ajattelin koota ajatukseni näistä päivistä yhteen ja kertoa millaista työskentely MBE:llä on uuden työntekijän silmin. Tulin vahvistamaan MBE:tä tuloksellisen digitaalisen markkinoinnin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 01.03.2021

Helppo niskalenkki GDPR-vaatimuksista

Oletko ajatellut, että tietosuojaseloste ja evästekysely ovat ainoat GDPR:n vaatimat toimenpiteet? Jos olet, niin saatat yllättyä. Hyvä tietosuojaseloste vastaa moneen vaadittuun asiaan, mutta usein se laaditaan vain asiakkaita varten verkkosivuille. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 12.01.2021

Pienillä muutoksilla kohti terveellisempää työarkea

Pääsimme viime vuonna mukaan asiantuntijatyön työhyvinvoinnin ja tuottavuuden kehittämishankkeeseen (ATK-hanke). Kun teemme työtämme pääosin aivoilla ajatellen ja pääasiassa istumme tietokoneen ääressä, herätti hankkeeseen osallistuminen paljon ajatuksia tuoden mukanaan monia käyttökelpoisia [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 09.03.2021

Markkinoinnin ulkoistaminen vs. in-house

Markkinointi-ihmisten työnkuva on usein hyvin monipuolinen ja siihen kuuluu kaikenlaista. Markkinointi on ala, joka elää ja kehittyy jatkuvasti, minkä myötä omaksumista riittää. Markkinoinnin parissa työskentelevät ovat usein myös luovia ihmisiä, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 15.12.2020

Koronankestävä markkinointi

Elämme hyvin poikkeuksellista aikaa, joka on osunut todella kovaa myös monien yrityksien liiketoimintaan. Joillain aloilla enemmän, joillain vähemmän. Siitä huolimatta, että jollain alalla kavereita saattaa kaatua kuin heinää, siellä on [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 06.10.2020

Mihin markkinointia tarvitaan?

Niin, mihin markkinointia oikeastaan tarvitaan? Moni kyllä tietää, mitä siitä voi seurata, mutta ei silti koe sitä riittävän tärkeäksi, että siihen oikeasti laittaisi resursseja. Monessa yrityksessä keskitytään siihen, että saadaan [...] Lue lisää