Näkemyksiä | Blogi 07.11.2018

Graafinen suunnittelu – kirosana joka on hintansa väärti

“Kallista!“, “Emme tarvitse grafiikkaa mihinkään.”, “Minulla on puhelimessa näitä ilmaisia sovelluksia.”, siinä muutama kuulemani tokaisu aiheesta graafinen suunnittelu. Graafista suunnittelua tarvitsee jokainen yritys, yhdistys, yhteisö, seura, yksityishenkilö tai tapahtuma, joka haluaa olla näkyvä. Piste. #!**% siitä on hyötyä myös sisäisessä viestinnässä!

Ei mitään puuhastelua

“Kaverini on käsitellyt muutaman kuvan” tai “tein itse ja säästin” on isolla todennäköisyydellä yhtä tuhoon tuomittu idea graafisen suunnittelun toteutuksesta kuin meneminen Lahden suurmäkeen, paljain päin, säkkipimeällä ja ilman aiempaa hyppykokemusta. Toki hyvällä tuurilla saatat selvitä ehjänä yrityksestä, mutta antamalla ammattilaisen hypätä, saat ihailla huomattavasti suuremmalla todennäköisyydellä pitkää hyppyä, hyviä tyylipisteitä ja oikeaoppista telemark-alastuloa.

Osaava graafinen suunnittelija ymmärtää brändisi, sen persoonan, kohderyhmäsi sekä pystyy toteuttamaan pitkäkestoisia suunnitteluratkaisuja. Ei siis hetkellistä trendin mukana sinnittelevää toteutusta vaan pitkän aikavälin tuottavuutta. Osaava tekijä pystyy myös luomaan graafisen ohjeiston ja antamaan suuntaviivoja joiden mukaan myös muut pystyvät toteuttamaan toivottua tyylisuuntaa.

Voit hyödyntää graafista suunnittelua brändi-ilmeessä, markkinoinnissa sekä sisäisessä viestinnässä. Säästät kallista aikaasi, kun et joudu miettimään, minkä tyylisiä kuvia tai fontteja olisi hyvä käyttää ja samalla vältät joutumasta naurunalaiseksi. Todennäköisesti esille tuomasi elementit myös herättävät keskustelua.

Arvosta graafista suunnittelua

Hyvä graafinen suunnittelu heijastelee julkikuvaasi, antaa uskottavuutta ja herättää kiinnostusta. Ei sitä toki ilmaiseksi saa, mutta harvoin saa myös muuta pitkällä aikavälillä hyödyttävää. Ja mitä sitten, jos se aiheuttaa kiroilua? Minä otan hyvillä mielillä vastaan jokaisen “#!**% nyt on hieno!” tokaisun tekemistäni töistä.

Jarkko

AVAINSANAT: graafinen suunnittelu, visuaalinen viestintä, brändi-ilme, sisäinen viestintä

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 04.09.2018

Herätä huomiota - vaihtoehtona video

Monessa yrityksessä mietitään, miten herätetään asiakkaiden mielenkiinto ja huomio. Hyväkin teksti verkkosivustolla tai sosiaalisessa mediassa voi jäädä huomiotta ilman katsetta kiinnittävää kuvaa, mutta mikä neuvoksi jos asiakkaasi selaa juttusi ohi, [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 17.01.2019

Markkinointi kuuluu kaikille

Keskustelu 1: Mahdoton yhtälö Asiakas: Haluamme sellaisen yhteisen tekemisen meiningin, mikä heijastuu ulospäinkin! Sellaisen tunnistettavan, meidänlaisen fiiliksen, joka tulee asiakkaalle jokaisessa kohtaamisessa. MBE: Se on brändipersoona. Brändipersoonassa määritellään nimenomaan millaisen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 09.01.2019

Markkinointi on investointi

Jokaisella liiketoiminnalla tulee olla tavoitteet, teilläkin on varmasti omat tavoitteenne, tai näin ainakin toivon. Tavoitteiden tulee olla korkealla, mutta ei mahdottomat. Yleensä tavoitteisiin pääsy vaatii investointeja. Niitä voivat olla esimerkiksi [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 08.01.2019

Teoriasta käytäntöön 

Olen liiketalouden opiskelija Lahden ammattikorkeakoulusta. Vaikka opiskelu ammattikorkeakoulussa onkin yliopisto-opiskeluun verrattuna vähemmän teoriaa ja enemmän tekemistä, on opiskelu kuitenkin aika paljon asioiden teorioiden opiskelua. Opiskeluun on mahtunut monia hyödyllisiä ja [...] Lue lisää