Näkemyksiä | Blogi 07.11.2018

Graafinen suunnittelu – kirosana joka on hintansa väärti

“Kallista!“, “Emme tarvitse grafiikkaa mihinkään.”, “Minulla on puhelimessa näitä ilmaisia sovelluksia.”, siinä muutama kuulemani tokaisu aiheesta graafinen suunnittelu. Graafista suunnittelua tarvitsee jokainen yritys, yhdistys, yhteisö, seura, yksityishenkilö tai tapahtuma, joka haluaa olla näkyvä. Piste. #!**% siitä on hyötyä myös sisäisessä viestinnässä!

Ei mitään puuhastelua

“Kaverini on käsitellyt muutaman kuvan” tai “tein itse ja säästin” on isolla todennäköisyydellä yhtä tuhoon tuomittu idea graafisen suunnittelun toteutuksesta kuin meneminen Lahden suurmäkeen, paljain päin, säkkipimeällä ja ilman aiempaa hyppykokemusta. Toki hyvällä tuurilla saatat selvitä ehjänä yrityksestä, mutta antamalla ammattilaisen hypätä, saat ihailla huomattavasti suuremmalla todennäköisyydellä pitkää hyppyä, hyviä tyylipisteitä ja oikeaoppista telemark-alastuloa.

Osaava graafinen suunnittelija ymmärtää brändisi, sen persoonan, kohderyhmäsi sekä pystyy toteuttamaan pitkäkestoisia suunnitteluratkaisuja. Ei siis hetkellistä trendin mukana sinnittelevää toteutusta vaan pitkän aikavälin tuottavuutta. Osaava tekijä pystyy myös luomaan graafisen ohjeiston ja antamaan suuntaviivoja joiden mukaan myös muut pystyvät toteuttamaan toivottua tyylisuuntaa.

Voit hyödyntää graafista suunnittelua brändi-ilmeessä, markkinoinnissa sekä sisäisessä viestinnässä. Säästät kallista aikaasi, kun et joudu miettimään, minkä tyylisiä kuvia tai fontteja olisi hyvä käyttää ja samalla vältät joutumasta naurunalaiseksi. Todennäköisesti esille tuomasi elementit myös herättävät keskustelua.

Arvosta graafista suunnittelua

Hyvä graafinen suunnittelu heijastelee julkikuvaasi, antaa uskottavuutta ja herättää kiinnostusta. Ei sitä toki ilmaiseksi saa, mutta harvoin saa myös muuta pitkällä aikavälillä hyödyttävää. Ja mitä sitten, jos se aiheuttaa kiroilua? Minä otan hyvillä mielillä vastaan jokaisen “#!**% nyt on hieno!” tokaisun tekemistäni töistä.

Jarkko

AVAINSANAT: graafinen suunnittelu, visuaalinen viestintä, brändi-ilme, sisäinen viestintä

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 12.11.2019

Miten inspiroitua

Inspiroituminen. Se kannustava, herättävä ja luova tunnetila, jonka usein toivomme tuntevamme aloittaessamme uutta projektia. Joskus tekeminen sakkaa kuitenkin jo alkumetreillä, pahimmassa tapauksessa jo ennen aloittamista. Ei ole väliä oletko tehnyt [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 29.08.2019

Historia merkitsee myös markkinoinnissa

Tuntuuko sinusta, että välillä olisi hyvä vähän hiljentää vauhtia ja tarkastella tekemisiämme? Liian usein mietimme päämme puhki pyörittelemällä tulevaisuuden suunnitelmia. Kiirehdimme kohti uusia ja tuntemattomia tuulia ajattelematta sitä mistä olemme [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 06.06.2019

Kasva kuvaajana

Valokuvaus on paitsi loistava ja kehittävä harrastus myös erittäin oleellinen osa jokaisen yrityksen markkinointia ja viestintää, tai ainakin pitäisi olla. Kuten nimikin sen jo sanoo valokuvaus on kirjaimellisesti valolla kuvaamista [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 19.11.2019

Työnantajamielikuva – ikuinen koeaika?

Koeaika on mahdollisuus sekä työnantajalle että työntekijälle, tutustua toisiinsa ja päättää, ollaanko me hyvä match. Työnantajamielikuva on siitä kiinnostava asia, että sekin on tavallaan tutustumista, mutta sille ei voi määritellä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 12.11.2019

Miten inspiroitua

Inspiroituminen. Se kannustava, herättävä ja luova tunnetila, jonka usein toivomme tuntevamme aloittaessamme uutta projektia. Joskus tekeminen sakkaa kuitenkin jo alkumetreillä, pahimmassa tapauksessa jo ennen aloittamista. Ei ole väliä oletko tehnyt [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 05.11.2019

Aiheita blogipostaukselle

Välillä tuntuu, ettei ole mitään kerrottavaa, mutta yritysblogi täytyisi silti pitää aktiivisena. Tiedän tunteen ja päätin kiiruhtaa apuun! Tässä lista B2B-yrityksille suunnatuista blogipostausaiheista, joilla pääset vauhtiin. Ja miksei näitä samoja ideoita [...] Lue lisää