Näkemyksiä | Blogi 07.11.2018

Graafinen suunnittelu – kirosana joka on hintansa väärti

“Kallista!“, “Emme tarvitse grafiikkaa mihinkään.”, “Minulla on puhelimessa näitä ilmaisia sovelluksia.”, siinä muutama kuulemani tokaisu aiheesta graafinen suunnittelu. Graafista suunnittelua tarvitsee jokainen yritys, yhdistys, yhteisö, seura, yksityishenkilö tai tapahtuma, joka haluaa olla näkyvä. Piste. #!**% siitä on hyötyä myös sisäisessä viestinnässä!

Ei mitään puuhastelua

“Kaverini on käsitellyt muutaman kuvan” tai “tein itse ja säästin” on isolla todennäköisyydellä yhtä tuhoon tuomittu idea graafisen suunnittelun toteutuksesta kuin meneminen Lahden suurmäkeen, paljain päin, säkkipimeällä ja ilman aiempaa hyppykokemusta. Toki hyvällä tuurilla saatat selvitä ehjänä yrityksestä, mutta antamalla ammattilaisen hypätä, saat ihailla huomattavasti suuremmalla todennäköisyydellä pitkää hyppyä, hyviä tyylipisteitä ja oikeaoppista telemark-alastuloa.

Osaava graafinen suunnittelija ymmärtää brändisi, sen persoonan, kohderyhmäsi sekä pystyy toteuttamaan pitkäkestoisia suunnitteluratkaisuja. Ei siis hetkellistä trendin mukana sinnittelevää toteutusta vaan pitkän aikavälin tuottavuutta. Osaava tekijä pystyy myös luomaan graafisen ohjeiston ja antamaan suuntaviivoja joiden mukaan myös muut pystyvät toteuttamaan toivottua tyylisuuntaa.

Voit hyödyntää graafista suunnittelua brändi-ilmeessä, markkinoinnissa sekä sisäisessä viestinnässä. Säästät kallista aikaasi, kun et joudu miettimään, minkä tyylisiä kuvia tai fontteja olisi hyvä käyttää ja samalla vältät joutumasta naurunalaiseksi. Todennäköisesti esille tuomasi elementit myös herättävät keskustelua.

Arvosta graafista suunnittelua

Hyvä graafinen suunnittelu heijastelee julkikuvaasi, antaa uskottavuutta ja herättää kiinnostusta. Ei sitä toki ilmaiseksi saa, mutta harvoin saa myös muuta pitkällä aikavälillä hyödyttävää. Ja mitä sitten, jos se aiheuttaa kiroilua? Minä otan hyvillä mielillä vastaan jokaisen “#!**% nyt on hieno!” tokaisun tekemistäni töistä.

Jarkko

AVAINSANAT: graafinen suunnittelu, visuaalinen viestintä, brändi-ilme, sisäinen viestintä

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 04.05.2021

Blogista vlogiin - vinkkejä alkuun

Mitä tehdä, kun oma blogivuoro osuu kohdalle, mutta kirjoittaminen ei ota onnistuakseen? Mitä jos kokeilisit videomuotoista blogia eli vlogia. Videolla Junior ad Jarkko kertoo mitä hyötyjä vlogista on yritykselle sekä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 13.04.2021

Nettisivut - rakkautta ensisilmäyksellä?

Nettimaailmassa pyyhkäistään merkityksellisenkin sisällön ohi melkein vahingossa. Visuaalisilla keinoilla voidaan parhaiten pysäyttää katsojan huomio. Heti verkkosivuille tultaessa yrityksen tai brändin ilmeen tulisi olla tunnistettava ja heijastaa sen persoonaa ja arvoja. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 09.02.2021

Ohjaavaa suunnittelua

Graafinen suunnittelu mielletään usein visuaaliseksi kikkailuksi, jolla saadaan esitettävä asia näyttämään paremmalta ja pystytään kiinnittämään katsojan huomio. Harva tulee kuitenkaan ajatelleeksi, että hyvä graafinen suunnittelu myös helpottaa lukemista, asioiden ymmärtämistä, [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 04.05.2021

Blogista vlogiin - vinkkejä alkuun

Mitä tehdä, kun oma blogivuoro osuu kohdalle, mutta kirjoittaminen ei ota onnistuakseen? Mitä jos kokeilisit videomuotoista blogia eli vlogia. Videolla Junior ad Jarkko kertoo mitä hyötyjä vlogista on yritykselle sekä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 09.02.2021

Ohjaavaa suunnittelua

Graafinen suunnittelu mielletään usein visuaaliseksi kikkailuksi, jolla saadaan esitettävä asia näyttämään paremmalta ja pystytään kiinnittämään katsojan huomio. Harva tulee kuitenkaan ajatelleeksi, että hyvä graafinen suunnittelu myös helpottaa lukemista, asioiden ymmärtämistä, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 17.11.2020

Tule kuulluksi

Usein ajatukset alkavat raksuttaa hetkissä jolloin odotat niitä vähiten. Niin idea myös tästä tekstistä. Oli täysin tavallinen ilta, työasiat pyyhitty mielestä ja tv auki. Mieleeni takertui lause: “Yksi meidän ongelmistamme [...] Lue lisää