Näkemyksiä | Blogi 07.11.2018

Graafinen suunnittelu – kirosana joka on hintansa väärti

“Kallista!“, “Emme tarvitse grafiikkaa mihinkään.”, “Minulla on puhelimessa näitä ilmaisia sovelluksia.”, siinä muutama kuulemani tokaisu aiheesta graafinen suunnittelu. Graafista suunnittelua tarvitsee jokainen yritys, yhdistys, yhteisö, seura, yksityishenkilö tai tapahtuma, joka haluaa olla näkyvä. Piste. #!**% siitä on hyötyä myös sisäisessä viestinnässä!

Ei mitään puuhastelua

“Kaverini on käsitellyt muutaman kuvan” tai “tein itse ja säästin” on isolla todennäköisyydellä yhtä tuhoon tuomittu idea graafisen suunnittelun toteutuksesta kuin meneminen Lahden suurmäkeen, paljain päin, säkkipimeällä ja ilman aiempaa hyppykokemusta. Toki hyvällä tuurilla saatat selvitä ehjänä yrityksestä, mutta antamalla ammattilaisen hypätä, saat ihailla huomattavasti suuremmalla todennäköisyydellä pitkää hyppyä, hyviä tyylipisteitä ja oikeaoppista telemark-alastuloa.

Osaava graafinen suunnittelija ymmärtää brändisi, sen persoonan, kohderyhmäsi sekä pystyy toteuttamaan pitkäkestoisia suunnitteluratkaisuja. Ei siis hetkellistä trendin mukana sinnittelevää toteutusta vaan pitkän aikavälin tuottavuutta. Osaava tekijä pystyy myös luomaan graafisen ohjeiston ja antamaan suuntaviivoja joiden mukaan myös muut pystyvät toteuttamaan toivottua tyylisuuntaa.

Voit hyödyntää graafista suunnittelua brändi-ilmeessä, markkinoinnissa sekä sisäisessä viestinnässä. Säästät kallista aikaasi, kun et joudu miettimään, minkä tyylisiä kuvia tai fontteja olisi hyvä käyttää ja samalla vältät joutumasta naurunalaiseksi. Todennäköisesti esille tuomasi elementit myös herättävät keskustelua.

Arvosta graafista suunnittelua

Hyvä graafinen suunnittelu heijastelee julkikuvaasi, antaa uskottavuutta ja herättää kiinnostusta. Ei sitä toki ilmaiseksi saa, mutta harvoin saa myös muuta pitkällä aikavälillä hyödyttävää. Ja mitä sitten, jos se aiheuttaa kiroilua? Minä otan hyvillä mielillä vastaan jokaisen “#!**% nyt on hieno!” tokaisun tekemistäni töistä.

Jarkko

AVAINSANAT: graafinen suunnittelu, visuaalinen viestintä, brändi-ilme, sisäinen viestintä

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 29.08.2019

Historia merkitsee myös markkinoinnissa

Tuntuuko sinusta, että välillä olisi hyvä vähän hiljentää vauhtia ja tarkastella tekemisiämme? Liian usein mietimme päämme puhki pyörittelemällä tulevaisuuden suunnitelmia. Kiirehdimme kohti uusia ja tuntemattomia tuulia ajattelematta sitä mistä olemme [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 06.06.2019

Kasva kuvaajana

Valokuvaus on paitsi loistava ja kehittävä harrastus myös erittäin oleellinen osa jokaisen yrityksen markkinointia ja viestintää, tai ainakin pitäisi olla. Kuten nimikin sen jo sanoo valokuvaus on kirjaimellisesti valolla kuvaamista [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 21.02.2019

Materiaalia monissa muodoissa

1:1, 3:2, 4:3, 16:9, vaakaan, pystyyn, neliössä, ympyrässä. Siinä yleisimpiä kuvasuhteita ja muotoja, joita näemme päivittäin sekä videona että stillinä monissa eri medioissa. Katsellessa kavereiden ja brändien kivalta näyttäviä tuotoksia [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 10.09.2019

Asiakaspoluilla B2B-asiakaskokemusta ratkaisemaan

Asiakaskokemus on pitkään ollut keskeinen huomionkohde markkinoinnissa. Syystäkin, sillä hyvän asiakaskokemuksen on todettu tuottavan selkeää kilpailuetua yrityksille. Katse on kääntynyt B2B-yritysten suuntaan, kun kokemukset myös yrityksien välisessä asioinnissa on huomattu [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 03.09.2019

Tuntuuko, ettei ole mitään kerrottavaa - apua sisällöntuotantoon

Oli sitten kyse onnittelukortista tai yrityksen uutiskirjeestä, huomaa välillä puuskahtavansa ääneen: ”Mitä mä tähän kirjoitan?” Se on fakta, että aina ei lähde, edes meille niin sanotuilla ammattilaisilla. Sanonta kertoo, että [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 29.08.2019

Historia merkitsee myös markkinoinnissa

Tuntuuko sinusta, että välillä olisi hyvä vähän hiljentää vauhtia ja tarkastella tekemisiämme? Liian usein mietimme päämme puhki pyörittelemällä tulevaisuuden suunnitelmia. Kiirehdimme kohti uusia ja tuntemattomia tuulia ajattelematta sitä mistä olemme [...] Lue lisää