Näkemyksiä | Blogi 07.11.2018

Graafinen suunnittelu – kirosana joka on hintansa väärti

“Kallista!“, “Emme tarvitse grafiikkaa mihinkään.”, “Minulla on puhelimessa näitä ilmaisia sovelluksia.”, siinä muutama kuulemani tokaisu aiheesta graafinen suunnittelu. Graafista suunnittelua tarvitsee jokainen yritys, yhdistys, yhteisö, seura, yksityishenkilö tai tapahtuma, joka haluaa olla näkyvä. Piste. #!**% siitä on hyötyä myös sisäisessä viestinnässä!

Ei mitään puuhastelua

“Kaverini on käsitellyt muutaman kuvan” tai “tein itse ja säästin” on isolla todennäköisyydellä yhtä tuhoon tuomittu idea graafisen suunnittelun toteutuksesta kuin meneminen Lahden suurmäkeen, paljain päin, säkkipimeällä ja ilman aiempaa hyppykokemusta. Toki hyvällä tuurilla saatat selvitä ehjänä yrityksestä, mutta antamalla ammattilaisen hypätä, saat ihailla huomattavasti suuremmalla todennäköisyydellä pitkää hyppyä, hyviä tyylipisteitä ja oikeaoppista telemark-alastuloa.

Osaava graafinen suunnittelija ymmärtää brändisi, sen persoonan, kohderyhmäsi sekä pystyy toteuttamaan pitkäkestoisia suunnitteluratkaisuja. Ei siis hetkellistä trendin mukana sinnittelevää toteutusta vaan pitkän aikavälin tuottavuutta. Osaava tekijä pystyy myös luomaan graafisen ohjeiston ja antamaan suuntaviivoja joiden mukaan myös muut pystyvät toteuttamaan toivottua tyylisuuntaa.

Voit hyödyntää graafista suunnittelua brändi-ilmeessä, markkinoinnissa sekä sisäisessä viestinnässä. Säästät kallista aikaasi, kun et joudu miettimään, minkä tyylisiä kuvia tai fontteja olisi hyvä käyttää ja samalla vältät joutumasta naurunalaiseksi. Todennäköisesti esille tuomasi elementit myös herättävät keskustelua.

Arvosta graafista suunnittelua

Hyvä graafinen suunnittelu heijastelee julkikuvaasi, antaa uskottavuutta ja herättää kiinnostusta. Ei sitä toki ilmaiseksi saa, mutta harvoin saa myös muuta pitkällä aikavälillä hyödyttävää. Ja mitä sitten, jos se aiheuttaa kiroilua? Minä otan hyvillä mielillä vastaan jokaisen “#!**% nyt on hieno!” tokaisun tekemistäni töistä.

Jarkko

AVAINSANAT: graafinen suunnittelu, visuaalinen viestintä, brändi-ilme, sisäinen viestintä

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 06.06.2019

Kasva kuvaajana

Valokuvaus on paitsi loistava ja kehittävä harrastus myös erittäin oleellinen osa jokaisen yrityksen markkinointia ja viestintää, tai ainakin pitäisi olla. Kuten nimikin sen jo sanoo valokuvaus on kirjaimellisesti valolla kuvaamista [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 21.02.2019

Materiaalia monissa muodoissa

1:1, 3:2, 4:3, 16:9, vaakaan, pystyyn, neliössä, ympyrässä. Siinä yleisimpiä kuvasuhteita ja muotoja, joita näemme päivittäin sekä videona että stillinä monissa eri medioissa. Katsellessa kavereiden ja brändien kivalta näyttäviä tuotoksia [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 04.09.2018

Herätä huomiota - vaihtoehtona video

Monessa yrityksessä mietitään, miten herätetään asiakkaiden mielenkiinto ja huomio. Hyväkin teksti verkkosivustolla tai sosiaalisessa mediassa voi jäädä huomiotta ilman katsetta kiinnittävää kuvaa, mutta mikä neuvoksi jos asiakkaasi selaa juttusi ohi, [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 08.07.2019

Ihminen sanojen sisällä

Senni kirjoitti pari viikkoa sitten blogiimme brändin äänensävystä, jatkan samoilla ääniaalloilla. Työntekijälähettiläs puhuu parhaimmillaan yrityksensä puolesta. Mutta mitä se vaatii? Ainakin balanssia yrityksen äänensävyn ja oman minän välillä. Saksalaisen lääkeyhtiö [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 02.07.2019

B2B-yritysten viisi haastetta markkinoinnissa

Olen viimeisen vuoden aikana tavannut lähemmäs viisikymmentä B2B-yrityksen markkinointipäättäjää. Kaikilla tapaamillani yrityksillä on selkeitä haasteita, joihin he tarvitsevat apua. Perisuomalaisesti usein tuotteita valmistavia yrityksiä vaivaa kipuilu tuotteiden myymisestä asiantuntijaratkaisujen tuottajiksi. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 18.06.2019

4 hyötyä yritysblogista

Yritysblogit ovat nykyään markkinoinnin peruskauraa. Blogeilla yritykset viestivät omasta asiantuntijuudestaan ja kasvattavat näkyvyyttään. Mitä tämä konkreettisesti tarkoittaa ja miksi niitä edelleen kannattaa perustaa? Käydään läpi yritysblogin 4 hyötyä ja otetaan [...] Lue lisää