Blogit 5.5.2022Jani Uhrman

Hakukone­optimoinnin syrjään helposti ja johdonmukaisesti

Mikäli joku vielä vuonna 2022 epäilee hakukoneoptimoinnin merkitystä, niin kannattaa katsella ympärilleen esimerkiksi matkustaessaan junassa tai viettäessään aikaa kahvilassa. Hyvin suurella todennäköisyydellä yksin matkustavalla tai kahvilassa itsekseen istuvalla on kädessään matkapuhelin, tai pöydällä edessään kannettava tietokone. Kyllä! Ne ovat kaikkialla.

Pohdi sitten omaa käyttäytymistäsi, kun saavut itsellesi outoon kaupunkiin ja etsit esimerkiksi lounasravintolaa, mitä teet? Tai jos tarvitset kesämökillesi laiturintekijää, eikä omaan tuttavapiiriisi kuulu timpureita. Todennäköisesti käyttäydyt kuten valtaosa ihmisistä, eli etsit internetin hakukoneista tietoa tuotteesta tai palvelusta kartoittaaksesi itsellesi sopivimpia vaihtoehtoja.

Laaja vyyhti, sisältöjen optimointia voi kokeilla matalalla kynnyksellä

Hakukoneoptimointi on vyyhti, jolla pyritään parantamaan verkkosivuston tai yksittäisen verkkosivun nousua hakukoneiden tuloksissa tietyillä hakusanoilla. Kun puhun vyyhdistä, tarkoitan että siihen kuuluu paljon teknistä osaamista, jolla pyritään parantamaan muun muassa sivuston rakennetta, nopeutta ja skaalautuvuutta. Asioita, joita maallikon voi olla äkkiseltään vaikeaa omaksua.

Paljon voi kuitenkin saada aikaiseksi myös aloittamalla sisältöjen optimoinnilla ja tarkastelemalla sen tuloksia käytännössä. Ehkä sen tuomat tulokset voivat tuoda myös intoa syventyä myöhemmin optimoinnin teknisempään puoleen.

Hakukoneoptimointi on asia, jossa ei ole oikeaa tai väärää vastausta, vaan paras tulos löytyy analysoimalla, kokeilemalla ja toistamalla sama uudestaan. Sen tekemiseen on myös olemassa yhtä monta tapaa, kuin on tekijöitäkin.

Mistä asioista minä aloitan, jotta pääsen hyviin tuloksiin?

Hyvä pohja, paremmat tulokset

Ihan ensiksi tutkin yritystä, sen nykytilaa ja toimialaa kokonaisuutena. Jos on aikaa ja resursseja, tarkastelen myös, miten toimialalla puhutaan ja millä asioilla massasta voi mahdollisesti erottua. Seuraavaksi muutama hyödyllinen ohjenuorani siihen, miten otat kokonaisuuden tarkasteluun ja suunnittelet projektia isossa kuvassa.

Mielekäs sisältö on aina kingi! Hakukoneet löytävät tekstit ja se onkin tärkeää. Sisältöjä lukee kuitenkin aina ihminen. Luettavuus, selkeys, kiinnostavuus ja informatiivisuus ovat avainasemassa, jotta sivujen löytyvyydestä on hyötyä. Myös hakukoneet oppivat jatkuvasti uusin tavoin arvostamaan sisällön laatua, joten sillä todellakin on väliä.

Käännä ajatuksesi asiakkaan vinkkeliin. Avainsanoja pohtiessani on saatavilla olevan datan tulkitsemisen ja omien päätelmieni osalta tärkeää, että osaan asettua asiakkaan saappaisiin. Pohdin, millä sanoilla asiakas tuotteita tai palveluita etsii. Yrityksen syömähampailla yrittäjän silmin ei juurikaan ole merkitystä, jos asiakkaat eivät ole yhtenä rintamana samaa mieltä.

Pidän tavoitteet visusti mielessäsi ja optimoin sisältöjä myös kohti sivuston tavoitteita. Se, että (potentiaalinen) asiakas löytää yrityksen hakukoneista, on täyttänyt vasta ensimmäisen tavoitteen. Seuraava tavoite on täyttää odotukset siinä, miksi asiakas on yrityksen sivuille ohjattu. Oli se sitten tarjouspyynnön jättäminen, muu yhteyden ottaminen, tiedon hakeminen tai joku muu, hän ei saa poistua sivuilta uudelleen hakukoneisiin ilman tätä toimintoa tai lisätietoa.

Optimoinnin tuloksia ei heti näe ja projekti on jatkuva. Optimointisavotassa ei kannata tuskastua tai olla malttamaton. Optimoinnin tulokset eivät näy sormia napsauttamalla. Parhaat tulokset löytyvät pitkäjänteisen työn tuloksena, eikä optimointityö ole varsinaisesti koskaan valmis. Ajattelen asiaa samoin, kuin vanhan rintamamiestalon remontointia. Sitten kun urakka on saatu valmiiksi kellarista ullakolle, on jo luultavasti syytä aloittaa uusi kierros.

Hyvien perustuksien päälle on helppo suunnitella

Kun pohjatyö on huolella tehty, on helpompaa ja luultavasti myös tuloksellisempaa lähteä rukkaamaan sisältöjä.

Ensimmäisenä valitsen avainsanat. Siinä käytän hyödykseni olemassa olevaa tietoa (pohjatyö + toimialakartoitus) ja hakusanatutkimusta, jossa tarkastelen potentiaalisten avainsanojen volyymia, kilpailullisuutta sekä omaa sijoitusta hakukoneissa kunkin avainsanan perusteella. Jatkuvalla toimialavertailulla voin löytää erottumistekijöitä ja teen kaiken tämän asiakkaan näkökulmasta. Kuten monessa muussakin asiassa, myös avainsanoissa laatu korvaa määrän. Valitsen ne huolella, enkä valitse yhdelle sivulle liikaa avainsanoja. Jos alan suosituimmat hakusanat ovat kovin kilpailtuja, katson, löytyykö useamman sanan muodostamia hakutermejä, jotka yksilöivät yrityksen suhteessa kilpailijoihin.

Avainsanojen valitsemisen jälkeen suunnittelen ensin kokonaisuuden. Kuinka monta sivua urakkaan sisältyy, mikä on niiden keskinäinen hierarkia ja millaista tietoa miltäkin sivulta kannattaa löytyä? Sen jälkeen jaan kokonaisuuden osiin ja valitsen sivuille omat teemat ja avainsanat. Hyvin tähdätty luoti on tehokkaampi, kuin sinne päin roiskaistu hauliparvi. Sitten ennen varsinaista sisällöntuotantoa suunnittelen osien rakenteen, jotta keskenään samanarvoiset sivut on johdonmukaiset ja niissä käytetään samaa logiikkaa sekä samoja otsikkotasoja.

Sitten sisältöjen optimointiin

Tuotettavan sisällön tulee olla mielekästä, luettavaa ja ytimekästä. Ihminen lukee ja ihminen myös äänestää klikkaamalla itsensä ulos sivustolta, jos sivusto ei tarjoa sitä mitä sieltä haetaan.

Huomioin teksteissä käytettävät avainsanat ja tuon niitä mukaan siinä määrin, kuin niitä on luontevaa sijoittaa. En droppaile liikaa, ettei se vaikuta tekstin luettavuuteen. Liian läpinäkyvä avainsanapommitus on ärsyttävää ja myös Google rankoo liiallisesta räiskimisestä. Teen usein niin, että kirjoitan ensin tekstin ajattelematta juurikaan avainsanojen määrää ja tuon niitä sitten tekstiin jälkikäteen lisää, mikäli määrä ei ole riittävä. Mutta tässäkään ei ole oikeaa tai väärää tapaa. Hyvä tehdä niin, kuin tuntuu itsestä luontevalta.

Suosin rikasta ja hyvää suomen kieltä, mutta en unohda myöskään perusmuotoa. Jos kirjoitan tekstejä suomeksi, pidän mielessä, että kielemme on hankala ja taivutusmuodot saattavat edelleen tuottaa Googlelle ongelmia. Kirjoitan hyvää, luettavaa ja ymmärrettävää Suomea, mutta pyrin mahdollisuuksien mukaan muotoilemaan tekstin siten, että avainsana esiintyy ainakin pariin otteeseen myös perusmuodossaan.

Luon tekstisisältöön luontevia tilaisuuksia sujauttaa linkkejä sivuston muille sivuille. Google haistaa sisäiset linkitykset ja arvottaa sivun korkeammalle, jos linkkejä on enemmän.

En venytä tekstisisältöjä tarkoituksenmukaisesti laadun tai informatiivisuuden kustannuksella. Toisaalta mittavampaan tekstiin mahtuu avainsanakin useampaan otteeseen. Kirjoitan tekstistä niin pitkän kuin kontekstissa tuntuu luontevalta. Pohdin jatkuvasti myös kokonaisuutta: saattaa tuntua lukijasta oudolta, jos toisella tuote- tai palvelusivulla on tekstiä 20000 merkkiä ja toisella 500.

Suunnittelen otsikot siten, että sivulta löytyy ainakin kahta otsikkotasoa, pidemmässä tekstissä voi olla perusteet käyttää jopa kolmea tai useampaakin otsikkotasoa (h1, h2, h3, h4… jne.). Sirottelen otsikoihin myös avainsanoja ja pidän huolen, että erillisten sivujen otsikoinnin logiikka pysyy samana. Otsikot myös jaksottavat ja keventävät pitkää tekstiä ja ne ovat hyvä keino herättää lukijan kiinnostusta. Yksi erinomainen neuvo on rakentaa otsikot ja väliotsikot siten, että jo ne läpi silmäilemällä lukija saa yleiskäsityksen sisällöstä.

Lopuksi käyn sisällön ja sivun kokonaisuus vielä kertaalleen läpi yrityksen tavoitteiden kautta. Pyrin katsomaan, että myyväksi tarkoitetut sivut ovat tarpeeksi myyviä ja asiakas löytää yhteydenottolomakkeen, mikäli häntä sellaiseen ohjataan. Tarkistan myös, että sivut ovat keskenään tasapainoiset ja että ne on rakennettu samalla logiikalla. Tsekkaan myös vielä kertaalleen sisältöjen luettavuus ja avainsanojen riittävä esiintymistiheys.

Tarkistan aina myös sivuston meta-tiedot ja katson, mitä yrityksen otsikossa ja kuvauksessa lukee googlen hakutuloksissa. Se on tärkeä perusasia, joka vaikuttaa myös sisältöoptimoinnin hyödyllisyyteen. Jos title tag ja meta description eivät ole tarpeeksi kiinnostavia, saattaa potentiaalinen asiakas kääntyä viime metreillä kannoillaan.

Ei kun hommiin. Jos tarvitset jeesiä, älä epäröi sitä kysyä 😊