Näkemyksiä | Blogi 29.08.2019

Historia merkitsee myös markkinoinnissa

Tuntuuko sinusta, että välillä olisi hyvä vähän hiljentää vauhtia ja tarkastella tekemisiämme? Liian usein mietimme päämme puhki pyörittelemällä tulevaisuuden suunnitelmia. Kiirehdimme kohti uusia ja tuntemattomia tuulia ajattelematta sitä mistä olemme tulleet. Pitäisikö meidän tutkia enemmän menneisyyttämme? Tulisiko yrityksien tarkastella enemmän historiaansa? Mielestäni pitäisi.

On helppoa ajatella, että menneillä ei ole mitään tekemistä tulevaisuuden kanssa, se mitä teemme nyt ratkaisee. Totta toinen puoli. Ilman ymmärrystä menneisyydestä on vaikea suunnitella askelmerkkejä tulevaan. Yritysmaailmassa voimme käyttää apuna datan analysoimista, jolla pystymme näkemään tekemisiemme vaikutuksia. Dataa on erittäin hyvä kerätä, mutta on myös mietittävä aikaa ja niitä konkreettisia tehtyjä tekoja.

Oma ja yrityksen historia on myös erittäin hyvää materiaalia sosiaaliseen mediaan sekä verkkosivuille. Historiaa pystytään hyödyntämään kuvin ja tekstein keventävänä elementtinä kaiken muun sisällön keskellä. Se on kiinnostavaa, antaa uskottavuutta sekä inhimillisyyttä kaikelle tekemisellemme. Historian avulla on helpompi myydä tarina asiakkaillesi kuin pelkillä kauniilla visioilla tulevaisuudesta.

Rauten konepaja, joka on nykyään Näkemystehdas MBE:n toimisto.
Meidän arkemme näyttää hieman erilaiselta kuin aikoinaan Rauten konepajassa. Vai mitä?

Historia ilmenee kaikkialla

Miksi graafinen suunnittelija kertoo historian merkityksestä? Skannatessani asiakkaamme vanhoja mustavalkokuvia pohdin, mitä tarinoita kuvat pitivät sisällään ja ihastelin tunnelmaa jota kuvat huokuivat. Ilman näitä otoksia ja tarinoita kuvien takana, ajatukseni ja mielipiteeni yrityksestä olisivat täysin erilaiset. Historian merkitys ihmisten ajatusmaailmassa pitäisi ottaa aina huomioon.

En pidä sattumana, että viime viikkojen katsotuin elokuva Suomessa on ollut Quentin Tarantinon ohjaama Once Upon a Time… in Hollywood, joka sijoittuu vuoden 1969 tapahtumiin Los Angelesissa. Ohjaajan ja näyttelijäkaksikon (Leonardo Dicaprio ja Brad Pitt) lisäksi myös aihe ja aikakausi kiinnostavat ihmisiä. En myöskään pidä sattumana, että tällä hetkellä kriitikoiden ja katsojien suosion piikkipaikalla Netflixissä keikkuu 70- ja 80-luvun taitteeseen sijoittuva loistava rikosdraamasarja Mindhunter. Eikä ole sattumaa, että tällä hetkellä lukulistallani on paikallisesta kulttuurihistoriasta kertova Loviisankatu 8 -kirja. Tätä kirjoittaessani kuuntelin muuten David Bowien Young Americans (1975) ja Fleetwood Macin Rumours (1977) -albumit. Historia kiinnostaa ihmisiä joten vilkaiskaa taustapeiliin ja kertokaa tarinanne myös muille, vaikka se olisi rosoisempikin. Meistä ja historiastamme voit lukea hieman täältä.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 04.08.2020

Mitäpä jos ei olisi niin kauhea kiire?

Eräänä aurinkoisena lomapäivänä luin Anna Perhon Antisäätäjä-kirjan (Otava, 2017) yhdeltä istumalta. Kansitekstissään kirja antoi minulle lupauksen: minulla ei olisi enää ikinä kiire. Kiinnostuin välittömästi. Vaikka olenkin henkeen ja vereen deadline-ihminen, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.07.2020

Joustava työ, uusi normaali?

Kuluvan kevään aikana lähes 60 prosenttia työssäkäyvistä siirtyi etätöihin. Monella työpaikalla otettiinkin vauhdikkaasti uusia toimintatapoja, -malleja ja työkaluja käyttöön. Etenkin asiantuntijatyössä joustavaan työmalliin on työn luonteen vuoksi ollut helpompi siirtyä. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.07.2020

Kokonaisuutena näkyminen vahvistaa brändiä

Miksi ja mihin tarvitsemme graafista suunnittelua? Käännetään asetelma mielummin toisin päin: mihin graafista suunnittelua ei tarvita? Aloitetaan yrityksen logosta. Se on itsestäänselvyys ja hyvä alku. Vain taivas on kuitenkin rajana [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 07.07.2020

Kokonaisuutena näkyminen vahvistaa brändiä

Miksi ja mihin tarvitsemme graafista suunnittelua? Käännetään asetelma mielummin toisin päin: mihin graafista suunnittelua ei tarvita? Aloitetaan yrityksen logosta. Se on itsestäänselvyys ja hyvä alku. Vain taivas on kuitenkin rajana [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.04.2020

Uuden äärellä

Olemme uuden äärellä. Näkymätön uhka laittoi ihmiset, yritykset sekä talouden polvilleen. Jo muutaman viikon jälkeen on selvää, että paluuta entiseen ei ole näillä näkymin hetkeen, jos täysin koskaan. Miten siis [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 04.02.2020

Aitous toimii aina

Vuosikymmen vaihtui, tuli uudet ja uusvanhat trendit. 20-luvun koristeellisuus art decon ja kultaisten kuosien muodossa, mustan eri sävyt sekä klassinen sininen ovat nyt in. Hetkellistä huumaa jotta voit olla pian [...] Lue lisää