Näkemyksiä | Blogi 29.08.2019

Historia merkitsee myös markkinoinnissa

Tuntuuko sinusta, että välillä olisi hyvä vähän hiljentää vauhtia ja tarkastella tekemisiämme? Liian usein mietimme päämme puhki pyörittelemällä tulevaisuuden suunnitelmia. Kiirehdimme kohti uusia ja tuntemattomia tuulia ajattelematta sitä mistä olemme tulleet. Pitäisikö meidän tutkia enemmän menneisyyttämme? Tulisiko yrityksien tarkastella enemmän historiaansa? Mielestäni pitäisi.

On helppoa ajatella, että menneillä ei ole mitään tekemistä tulevaisuuden kanssa, se mitä teemme nyt ratkaisee. Totta toinen puoli. Ilman ymmärrystä menneisyydestä on vaikea suunnitella askelmerkkejä tulevaan. Yritysmaailmassa voimme käyttää apuna datan analysoimista, jolla pystymme näkemään tekemisiemme vaikutuksia. Dataa on erittäin hyvä kerätä, mutta on myös mietittävä aikaa ja niitä konkreettisia tehtyjä tekoja.

Oma ja yrityksen historia on myös erittäin hyvää materiaalia sosiaaliseen mediaan sekä verkkosivuille. Historiaa pystytään hyödyntämään kuvin ja tekstein keventävänä elementtinä kaiken muun sisällön keskellä. Se on kiinnostavaa, antaa uskottavuutta sekä inhimillisyyttä kaikelle tekemisellemme. Historian avulla on helpompi myydä tarina asiakkaillesi kuin pelkillä kauniilla visioilla tulevaisuudesta.

Rauten konepaja, joka on nykyään Näkemystehdas MBE:n toimisto.
Meidän arkemme näyttää hieman erilaiselta kuin aikoinaan Rauten konepajassa. Vai mitä?

Historia ilmenee kaikkialla

Miksi graafinen suunnittelija kertoo historian merkityksestä? Skannatessani asiakkaamme vanhoja mustavalkokuvia pohdin, mitä tarinoita kuvat pitivät sisällään ja ihastelin tunnelmaa jota kuvat huokuivat. Ilman näitä otoksia ja tarinoita kuvien takana, ajatukseni ja mielipiteeni yrityksestä olisivat täysin erilaiset. Historian merkitys ihmisten ajatusmaailmassa pitäisi ottaa aina huomioon.

En pidä sattumana, että viime viikkojen katsotuin elokuva Suomessa on ollut Quentin Tarantinon ohjaama Once Upon a Time… in Hollywood, joka sijoittuu vuoden 1969 tapahtumiin Los Angelesissa. Ohjaajan ja näyttelijäkaksikon (Leonardo Dicaprio ja Brad Pitt) lisäksi myös aihe ja aikakausi kiinnostavat ihmisiä. En myöskään pidä sattumana, että tällä hetkellä kriitikoiden ja katsojien suosion piikkipaikalla Netflixissä keikkuu 70- ja 80-luvun taitteeseen sijoittuva loistava rikosdraamasarja Mindhunter. Eikä ole sattumaa, että tällä hetkellä lukulistallani on paikallisesta kulttuurihistoriasta kertova Loviisankatu 8 -kirja. Tätä kirjoittaessani kuuntelin muuten David Bowien Young Americans (1975) ja Fleetwood Macin Rumours (1977) -albumit. Historia kiinnostaa ihmisiä joten vilkaiskaa taustapeiliin ja kertokaa tarinanne myös muille, vaikka se olisi rosoisempikin. Meistä ja historiastamme voit lukea hieman täältä.

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 12.11.2019

Miten inspiroitua

Inspiroituminen. Se kannustava, herättävä ja luova tunnetila, jonka usein toivomme tuntevamme aloittaessamme uutta projektia. Joskus tekeminen sakkaa kuitenkin jo alkumetreillä, pahimmassa tapauksessa jo ennen aloittamista. Ei ole väliä oletko tehnyt [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 06.06.2019

Kasva kuvaajana

Valokuvaus on paitsi loistava ja kehittävä harrastus myös erittäin oleellinen osa jokaisen yrityksen markkinointia ja viestintää, tai ainakin pitäisi olla. Kuten nimikin sen jo sanoo valokuvaus on kirjaimellisesti valolla kuvaamista [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 21.02.2019

Materiaalia monissa muodoissa

1:1, 3:2, 4:3, 16:9, vaakaan, pystyyn, neliössä, ympyrässä. Siinä yleisimpiä kuvasuhteita ja muotoja, joita näemme päivittäin sekä videona että stillinä monissa eri medioissa. Katsellessa kavereiden ja brändien kivalta näyttäviä tuotoksia [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 10.12.2019

Miksi M-päivä?

M-päivän tarina sai alkunsa 15 vuotta sitten, kun päätimme järjestää Lahden alueen yrityksille ja markkinoinnin parissa työskenteleville oman paikallisen markkinointiviestinnän tapahtuman. Tästä ajatuksesta syntynyt ensimmäinen Mainostorstai järjestettiin 17.11.2005 Lahden Taidepanimolla, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 05.12.2019

Mitä tulikaan tehtyä?

Vuoden lähestyessä loppuaan on hyvä istua hetkeksi alas ja summata, mitä kaikkea onkaan tullut tehtyä ja ennen kaikkea –saavutettua. Välitilinpäätös Oliko markkinoinnin vuotesi täynnä toteutuneita haaveita, kampanjoita, tapahtumia vai kenties [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 02.12.2019

Onnistumiset eivät korvaa suunnitelmallisuutta markkinoinnissa

Viestintästrategi Antti kirjoitti viime viikolla blogissa omia mietteitään Suomen jalkapallomaajoukkueen brändin muodostumisesta yhdeksi valtakuntamme tämän hetken vahvimmista urheilunimikkeistä. Hän toi tekstissään esille, että vaikka Huuhkajiksi nimetty jalkapallomaajoukkue saikin melkoisen buustin [...] Lue lisää