Näkemyksiä | Blogi 29.08.2019

Historia merkitsee myös markkinoinnissa

Tuntuuko sinusta, että välillä olisi hyvä vähän hiljentää vauhtia ja tarkastella tekemisiämme? Liian usein mietimme päämme puhki pyörittelemällä tulevaisuuden suunnitelmia. Kiirehdimme kohti uusia ja tuntemattomia tuulia ajattelematta sitä mistä olemme tulleet. Pitäisikö meidän tutkia enemmän menneisyyttämme? Tulisiko yrityksien tarkastella enemmän historiaansa? Mielestäni pitäisi.

On helppoa ajatella, että menneillä ei ole mitään tekemistä tulevaisuuden kanssa, se mitä teemme nyt ratkaisee. Totta toinen puoli. Ilman ymmärrystä menneisyydestä on vaikea suunnitella askelmerkkejä tulevaan. Yritysmaailmassa voimme käyttää apuna datan analysoimista, jolla pystymme näkemään tekemisiemme vaikutuksia. Dataa on erittäin hyvä kerätä, mutta on myös mietittävä aikaa ja niitä konkreettisia tehtyjä tekoja.

Oma ja yrityksen historia on myös erittäin hyvää materiaalia sosiaaliseen mediaan sekä verkkosivuille. Historiaa pystytään hyödyntämään kuvin ja tekstein keventävänä elementtinä kaiken muun sisällön keskellä. Se on kiinnostavaa, antaa uskottavuutta sekä inhimillisyyttä kaikelle tekemisellemme. Historian avulla on helpompi myydä tarina asiakkaillesi kuin pelkillä kauniilla visioilla tulevaisuudesta.

Rauten konepaja, joka on nykyään Näkemystehdas MBE:n toimisto.
Meidän arkemme näyttää hieman erilaiselta kuin aikoinaan Rauten konepajassa. Vai mitä?

Historia ilmenee kaikkialla

Miksi graafinen suunnittelija kertoo historian merkityksestä? Skannatessani asiakkaamme vanhoja mustavalkokuvia pohdin, mitä tarinoita kuvat pitivät sisällään ja ihastelin tunnelmaa jota kuvat huokuivat. Ilman näitä otoksia ja tarinoita kuvien takana, ajatukseni ja mielipiteeni yrityksestä olisivat täysin erilaiset. Historian merkitys ihmisten ajatusmaailmassa pitäisi ottaa aina huomioon.

En pidä sattumana, että viime viikkojen katsotuin elokuva Suomessa on ollut Quentin Tarantinon ohjaama Once Upon a Time… in Hollywood, joka sijoittuu vuoden 1969 tapahtumiin Los Angelesissa. Ohjaajan ja näyttelijäkaksikon (Leonardo Dicaprio ja Brad Pitt) lisäksi myös aihe ja aikakausi kiinnostavat ihmisiä. En myöskään pidä sattumana, että tällä hetkellä kriitikoiden ja katsojien suosion piikkipaikalla Netflixissä keikkuu 70- ja 80-luvun taitteeseen sijoittuva loistava rikosdraamasarja Mindhunter. Eikä ole sattumaa, että tällä hetkellä lukulistallani on paikallisesta kulttuurihistoriasta kertova Loviisankatu 8 -kirja. Tätä kirjoittaessani kuuntelin muuten David Bowien Young Americans (1975) ja Fleetwood Macin Rumours (1977) -albumit. Historia kiinnostaa ihmisiä joten vilkaiskaa taustapeiliin ja kertokaa tarinanne myös muille, vaikka se olisi rosoisempikin. Meistä ja historiastamme voit lukea hieman täältä.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 22.02.2021

Markkinointi projektista prosessiksi

Ei ole oikotietä kestävään onneen, eikä pikavoittoja menestykseen, sanotaan. Markkinoinnissa tekemisen taso on kehittynyt paljon ajoista, jolloin uskottiin yksittäisen toimenpiteen voimaan ja laitettiin samalla kaikki munat samaan koriin. Silloin markkinointistrategia [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 18.01.2021

Myynnissä: väri - mistä väritrendit tulevat?

Pantonen värijärjestelmä on muodostunut painoteollisuuden spottivärien standardiksi ympäri maailmaa. Spottivärillä voidaan painaa tarkasti tietty värisävy. Pantone tekee värijärjestelmänsä lisäksi bisnestä myös väriennusteilla, joita Pantonen lisäksi myyvät myös muut tahot. Muun [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.01.2021

Näkemystehdas MBE kehitti tekoälypohjaisen palvelun B2B-myyntiin

Luotain-palvelussa yhdistyy tekoäly ja näkemyksellinen ihmisajattelu. Se kerää julkista dataa B2B-maailman päättäjistä sekä heidän verkostoistaan ja auttaa rakentamaan luottamuspolkuja kohdeasiakkaiden luo. Maailma rakentuu erilaisista ihmissuhteista, myös liike-elämässä. Tekoälyn ja algoritmien [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 04.05.2021

Blogista vlogiin - vinkkejä alkuun

Mitä tehdä, kun oma blogivuoro osuu kohdalle, mutta kirjoittaminen ei ota onnistuakseen? Mitä jos kokeilisit videomuotoista blogia eli vlogia. Videolla Junior ad Jarkko kertoo mitä hyötyjä vlogista on yritykselle sekä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 09.02.2021

Ohjaavaa suunnittelua

Graafinen suunnittelu mielletään usein visuaaliseksi kikkailuksi, jolla saadaan esitettävä asia näyttämään paremmalta ja pystytään kiinnittämään katsojan huomio. Harva tulee kuitenkaan ajatelleeksi, että hyvä graafinen suunnittelu myös helpottaa lukemista, asioiden ymmärtämistä, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 17.11.2020

Tule kuulluksi

Usein ajatukset alkavat raksuttaa hetkissä jolloin odotat niitä vähiten. Niin idea myös tästä tekstistä. Oli täysin tavallinen ilta, työasiat pyyhitty mielestä ja tv auki. Mieleeni takertui lause: “Yksi meidän ongelmistamme [...] Lue lisää