Näkemyksiä | Blogi 27.02.2019

Hymy on MBE:llä ykkönen

Mietitäänkö teillä, mitä asiakkaat oikeasti teistä ajattelevat? Miten hyvin esimerkiksi arvonne välittyvät asiakkaille saakka? Usein yrityksillä on jonkinlainen kalpea aavistus, olettamus siitä, mitä asiakkaan mielessä liikkuu. Tarkka tieto voi kuitenkin olla vielä valovuosien päässä.

Suutarin lapsella on kengät

Viime vuonna strategiaa uudistaessamme tuli samalla hyvin ajankohtaiseksi brändiuudistus, sillä koimme vanhan yritysilmeemme vanhanaikaiseksi ja vieraaksi. Teimme saman, mitä hyvin usein asiakkaillemmekin suosittelemme: uudistimme brändimme näköiseksemme.

Uudistuksen yhtenä tavoitteena oli saada asiakkaamme näkemään MBE:n toimintatapa jokapäiväisiin arvoihimme tiivistettynä: näkemys, nopeus, rohkeus ja hymy.

Lisäksi tavoitteena oli, että meidät nähdään asiantuntijakumppanina, johon voi luottaa ja jonka puoleen voi kääntyä etenkin viestinnällisissä, sisällöllisissä sekä visuaalisissa asioissa.

Tutkitusti tykätty

Päästäksemme asiakkaidemme pään sisään teetimme loppuvuodesta mainiolla entisellä harjoittelijallamme Antonilla opinnäytetyön, jossa hän selvitti, miten hyvin arvomme kuvaavat tapaamme toimia.

Anton lähetti kyselytutkimuksen isolle joukolle asiakkaitamme. Osan kanssa olemme tehneet yhteistyötä jo vuosia, osa on ollut matkassamme lyhyemmän aikaa. Kyselytutkimuksen tuloksien perusteella niin vanhat kuin tuoreet asiakkaamme ovat omaksuneet uudistetun brändin hyvin ja he näkevät MBE:n arvojen toteutuvan päivittäisessä toiminnassa.

On upeaa kuulla suoraan asiakkaiden suusta, että meidät koetaan helposti lähestyttäväksi ja luotettavaksi asiantuntijaksi. Mikä tärkeintä, asiakkaamme näkevät brändiuudistuksen asettamiemme tavoitteiden mukaisella tavalla. Olemme onnistuneet muokkaamaan yrityskuvasta halutunlaisen ja se näkyy jokapäiväisessä toiminnassamme.

Kuten Antonkin opinnäytetyössään kirjoitti, tulosten perusteella voidaan todeta brändiuudistuksemme olleen kannattava ja onnistunut. Tämä myös vinkkinä teille muille, muutos kannattaa tehdä, vaikka se tietääkin paljon työtunteja.

Edelläkävijä ja luova ideoija

Arvoistamme meitä parhaiten kuvaa hymy. Kaikkien vastausten keskiarvoksi hymy sai mainion arvosanan 5,08 asteikolla 1-6. Kovin huonoja arvosanoja eivät muutkaan arvomme saaneet, kuten näkyy.

Kun taas kysyttiin Näkemystehdas-sanan herättämiä mielikuvia, tuli vastauksissa vahvimpana tulevaisuus ja edelläkävijä, jotka edustavat MBE:n tyyliä ja tapaa toimia. Fun fact: Tämä tulos oli itse asiassa osaltaan viemässä meitä kohti toista muutosta, josta vähän aika sitten teimme virallista.

Kyselytutkimuksen mukaan meidät nähdään siis kumppanina, jolla on näkemyksiä tulevaisuudesta ja jolta saa uusia virkistäviä ajatuksia. Vastauksissa Näkemystehdas nähtiin myös luovana ideoijana ja asiantuntevana ratkaisujen myyjänä. Aika mahtava juttu! Tämän mielikuvan otamme itsellemme lupaukseksi, jonka haluamme myös jatkossa hymyillen lunastaa 🙂

Ps. Antonin ansiokkaan opinnäytetyön voit käydä lukemassa täältä Theseuksen sivuilta.

– Aino

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 08.10.2019

Millainen on hyvä yritysblogi?

Teemme paljon erilaista sisällöntuotantoa B2B-asiakkaillemme. Yksi suosituimmista sisällöntuotannon muodoista on ollut jo pidempään yritysblogipostaukset. Tämä ei tietenkään ole ihan sattumaa, sillä yritysblogilla on kiistattomat hyödyt esimerkiksi hakukoneliikenteen kasvattamisessa, kuten Jaakko [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 23.08.2019

Video vaikuttaa

Hiilijalanjälki nollaan ja aikaa viisi vuotta? Pakkausteollisuuden tuotteita valmistavalle asiakkaallemme Wipakille se on täyttä totta ja todellinen tavoite, jonka eteen tehdään juuri nyt hartiavoimin töitä. Ideoimme ja suunnittelimme Wipakille kansainväliseen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 06.08.2019

Some antaa markkinoinnille vauhtia

Olin keväällä kahden päivän ajan kouluttamassa pien- ja mikroyrittäjiä some- ja sisältöasioissa. Kumpaankin koulutussettiini kuului sekä yleisemmän tason tietoisku että varsinainen valmennus. Paljon asiaa tiiviissä paketissa ja aivan upea koulutettavien [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 05.12.2019

Mitä tulikaan tehtyä?

Vuoden lähestyessä loppuaan on hyvä istua hetkeksi alas ja summata, mitä kaikkea onkaan tullut tehtyä ja ennen kaikkea –saavutettua. Välitilinpäätös Oliko markkinoinnin vuotesi täynnä toteutuneita haaveita, kampanjoita, tapahtumia vai kenties [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 02.12.2019

Onnistumiset eivät korvaa suunnitelmallisuutta markkinoinnissa

Viestintästrategi Antti kirjoitti viime viikolla blogissa omia mietteitään Suomen jalkapallomaajoukkueen brändin muodostumisesta yhdeksi valtakuntamme tämän hetken vahvimmista urheilunimikkeistä. Hän toi tekstissään esille, että vaikka Huuhkajiksi nimetty jalkapallomaajoukkue saikin melkoisen buustin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 26.11.2019

Ei pöllömpää: Huuhkajat & 3 onnistumista brändinrakentamisessa

Suomen miesten jalkapallomaajoukkue selvitti tiensä ensi kertaa jalkapallon EM-kisoihin. Huuhkajat-brändi voi paremmin kuin koskaan. Mistä se johtuu? Onko menestys kentällä syy onnistuneeseen brändityöhön – vai toisin päin? Kerron Näkemykseni Huuhkajien [...] Lue lisää