Näkemyksiä | Blogi 27.02.2019

Hymy on MBE:llä ykkönen

Mietitäänkö teillä, mitä asiakkaat oikeasti teistä ajattelevat? Miten hyvin esimerkiksi arvonne välittyvät asiakkaille saakka? Usein yrityksillä on jonkinlainen kalpea aavistus, olettamus siitä, mitä asiakkaan mielessä liikkuu. Tarkka tieto voi kuitenkin olla vielä valovuosien päässä.

Suutarin lapsella on kengät

Viime vuonna strategiaa uudistaessamme tuli samalla hyvin ajankohtaiseksi brändiuudistus, sillä koimme vanhan yritysilmeemme vanhanaikaiseksi ja vieraaksi. Teimme saman, mitä hyvin usein asiakkaillemmekin suosittelemme: uudistimme brändimme näköiseksemme.

Uudistuksen yhtenä tavoitteena oli saada asiakkaamme näkemään MBE:n toimintatapa jokapäiväisiin arvoihimme tiivistettynä: näkemys, nopeus, rohkeus ja hymy.

Lisäksi tavoitteena oli, että meidät nähdään asiantuntijakumppanina, johon voi luottaa ja jonka puoleen voi kääntyä etenkin viestinnällisissä, sisällöllisissä sekä visuaalisissa asioissa.

Tutkitusti tykätty

Päästäksemme asiakkaidemme pään sisään teetimme loppuvuodesta mainiolla entisellä harjoittelijallamme Antonilla opinnäytetyön, jossa hän selvitti, miten hyvin arvomme kuvaavat tapaamme toimia.

Anton lähetti kyselytutkimuksen isolle joukolle asiakkaitamme. Osan kanssa olemme tehneet yhteistyötä jo vuosia, osa on ollut matkassamme lyhyemmän aikaa. Kyselytutkimuksen tuloksien perusteella niin vanhat kuin tuoreet asiakkaamme ovat omaksuneet uudistetun brändin hyvin ja he näkevät MBE:n arvojen toteutuvan päivittäisessä toiminnassa.

On upeaa kuulla suoraan asiakkaiden suusta, että meidät koetaan helposti lähestyttäväksi ja luotettavaksi asiantuntijaksi. Mikä tärkeintä, asiakkaamme näkevät brändiuudistuksen asettamiemme tavoitteiden mukaisella tavalla. Olemme onnistuneet muokkaamaan yrityskuvasta halutunlaisen ja se näkyy jokapäiväisessä toiminnassamme.

Kuten Antonkin opinnäytetyössään kirjoitti, tulosten perusteella voidaan todeta brändiuudistuksemme olleen kannattava ja onnistunut. Tämä myös vinkkinä teille muille, muutos kannattaa tehdä, vaikka se tietääkin paljon työtunteja.

Edelläkävijä ja luova ideoija

Arvoistamme meitä parhaiten kuvaa hymy. Kaikkien vastausten keskiarvoksi hymy sai mainion arvosanan 5,08 asteikolla 1-6. Kovin huonoja arvosanoja eivät muutkaan arvomme saaneet, kuten näkyy.

Kun taas kysyttiin Näkemystehdas-sanan herättämiä mielikuvia, tuli vastauksissa vahvimpana tulevaisuus ja edelläkävijä, jotka edustavat MBE:n tyyliä ja tapaa toimia. Fun fact: Tämä tulos oli itse asiassa osaltaan viemässä meitä kohti toista muutosta, josta vähän aika sitten teimme virallista.

Kyselytutkimuksen mukaan meidät nähdään siis kumppanina, jolla on näkemyksiä tulevaisuudesta ja jolta saa uusia virkistäviä ajatuksia. Vastauksissa Näkemystehdas nähtiin myös luovana ideoijana ja asiantuntevana ratkaisujen myyjänä. Aika mahtava juttu! Tämän mielikuvan otamme itsellemme lupaukseksi, jonka haluamme myös jatkossa hymyillen lunastaa 🙂

Ps. Antonin ansiokkaan opinnäytetyön voit käydä lukemassa täältä Theseuksen sivuilta.

– Aino

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 07.07.2020

Kokonaisuutena näkyminen vahvistaa brändiä

Miksi ja mihin tarvitsemme graafista suunnittelua? Käännetään asetelma mielummin toisin päin: mihin graafista suunnittelua ei tarvita? Aloitetaan yrityksen logosta. Se on itsestäänselvyys ja hyvä alku. Vain taivas on kuitenkin rajana [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 17.06.2020

Näkemystehdas lomailee, mutta vain tovin

Näkemystehdas siirtyy heinäkuun puolessa välissä kesämoodiin, mutta vain hetkeksi. Lepuutamme aivojamme keskitetysti 20.7.-2.8.2020, mutta muina aikoina löydät aina jonkun, jota nykäistä hihasta. Tässä koko porukkamme loma-aikataulut: Essi vkot 28-31 (6.7.-2.8.) [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 27.03.2020

Mitä yhteistä on toimarilla ja yrityksen markkinoinnilla?

Tänään tulee kolme vuotta siitä, kun aloitin MBE:n toimarina. Huh, kun aika kiitää! Mutta sitten kun aloin miettiä, mitä kaikkea kolmessa vuodessa on tapahtunut, niin tajusin, kuinka paljon olemme tehneet [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 12.05.2020

Luova jumi, mitä sitten?

Ihan varmasti kaikilla luovaa työtä tekevillä iskee sellainen hetki, kun takin lisäksi on pääkoppa tyhjä. Kuin tabula rasa -käsityksessä, jonka mukaan ihminen on syntyessään tyhjä taulu, vailla ymmärrystä mistään. Tilanteena [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 03.03.2020

Mukava on uusi musta

Muutama viikko sitten osallistuin CMADFI-tilaisuuteen. Tämän kirjainjonon alkuosa tulee sanoista Community Manager Appreciation Day ja FI puolestaan viittaa tietysti Suomeen. Kyseessä on yhteisömanagerien suomalainen verkostoitumistapahtuma, joka järjestetään vuosittain tammikuun viimeisenä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 10.12.2019

Miksi M-päivä?

M-päivän tarina sai alkunsa 15 vuotta sitten, kun päätimme järjestää Lahden alueen yrityksille ja markkinoinnin parissa työskenteleville oman paikallisen markkinointiviestinnän tapahtuman. Tästä ajatuksesta syntynyt ensimmäinen Mainostorstai järjestettiin 17.11.2005 Lahden Taidepanimolla, [...] Lue lisää