Näkemyksiä | Blogi 27.02.2019

Hymy on MBE:llä ykkönen

Mietitäänkö teillä, mitä asiakkaat oikeasti teistä ajattelevat? Miten hyvin esimerkiksi arvonne välittyvät asiakkaille saakka? Usein yrityksillä on jonkinlainen kalpea aavistus, olettamus siitä, mitä asiakkaan mielessä liikkuu. Tarkka tieto voi kuitenkin olla vielä valovuosien päässä.

Suutarin lapsella on kengät

Viime vuonna strategiaa uudistaessamme tuli samalla hyvin ajankohtaiseksi brändiuudistus, sillä koimme vanhan yritysilmeemme vanhanaikaiseksi ja vieraaksi. Teimme saman, mitä hyvin usein asiakkaillemmekin suosittelemme: uudistimme brändimme näköiseksemme.

Uudistuksen yhtenä tavoitteena oli saada asiakkaamme näkemään MBE:n toimintatapa jokapäiväisiin arvoihimme tiivistettynä: näkemys, nopeus, rohkeus ja hymy.

Lisäksi tavoitteena oli, että meidät nähdään asiantuntijakumppanina, johon voi luottaa ja jonka puoleen voi kääntyä etenkin viestinnällisissä, sisällöllisissä sekä visuaalisissa asioissa.

Tutkitusti tykätty

Päästäksemme asiakkaidemme pään sisään teetimme loppuvuodesta mainiolla entisellä harjoittelijallamme Antonilla opinnäytetyön, jossa hän selvitti, miten hyvin arvomme kuvaavat tapaamme toimia.

Anton lähetti kyselytutkimuksen isolle joukolle asiakkaitamme. Osan kanssa olemme tehneet yhteistyötä jo vuosia, osa on ollut matkassamme lyhyemmän aikaa. Kyselytutkimuksen tuloksien perusteella niin vanhat kuin tuoreet asiakkaamme ovat omaksuneet uudistetun brändin hyvin ja he näkevät MBE:n arvojen toteutuvan päivittäisessä toiminnassa.

On upeaa kuulla suoraan asiakkaiden suusta, että meidät koetaan helposti lähestyttäväksi ja luotettavaksi asiantuntijaksi. Mikä tärkeintä, asiakkaamme näkevät brändiuudistuksen asettamiemme tavoitteiden mukaisella tavalla. Olemme onnistuneet muokkaamaan yrityskuvasta halutunlaisen ja se näkyy jokapäiväisessä toiminnassamme.

Kuten Antonkin opinnäytetyössään kirjoitti, tulosten perusteella voidaan todeta brändiuudistuksemme olleen kannattava ja onnistunut. Tämä myös vinkkinä teille muille, muutos kannattaa tehdä, vaikka se tietääkin paljon työtunteja.

Edelläkävijä ja luova ideoija

Arvoistamme meitä parhaiten kuvaa hymy. Kaikkien vastausten keskiarvoksi hymy sai mainion arvosanan 5,08 asteikolla 1-6. Kovin huonoja arvosanoja eivät muutkaan arvomme saaneet, kuten näkyy.

Kun taas kysyttiin Näkemystehdas-sanan herättämiä mielikuvia, tuli vastauksissa vahvimpana tulevaisuus ja edelläkävijä, jotka edustavat MBE:n tyyliä ja tapaa toimia. Fun fact: Tämä tulos oli itse asiassa osaltaan viemässä meitä kohti toista muutosta, josta vähän aika sitten teimme virallista.

Kyselytutkimuksen mukaan meidät nähdään siis kumppanina, jolla on näkemyksiä tulevaisuudesta ja jolta saa uusia virkistäviä ajatuksia. Vastauksissa Näkemystehdas nähtiin myös luovana ideoijana ja asiantuntevana ratkaisujen myyjänä. Aika mahtava juttu! Tämän mielikuvan otamme itsellemme lupaukseksi, jonka haluamme myös jatkossa hymyillen lunastaa 🙂

Ps. Antonin ansiokkaan opinnäytetyön voit käydä lukemassa täältä Theseuksen sivuilta.

– Aino

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 18.03.2019

Sisältö on kuningas

Miksi meillä jaksetaan jauhaa sisällöistä? Ehkä siksi, että sisältö on kaikki kaikessa. Korjaan: hyvä sisältö on kaikki kaikessa. Hyvä sisältö nimittäin auttaa yrityksen asiakasta tekemään valinnan. Oikeanlainen sisältö sitouttaa jo [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.01.2019

Olemme nyt virallisesti Näkemystehdas MBE

Mistä MBE on lyhenne? Tämä voisi aivan hyvin olla kysymyksenä lahtelaisteemaisessa pubivisassa. Annan nyt tässä pienen etumatkan mahdollisille kisaajille: Vastaus on Mainostoimisto Business Express, ja siitä kaikki sai alkunsa yli [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 19.12.2018

Unohda työntekijälähettiläs

Kannustan usein asiakkaitani tuomaan omat asiantuntijansa esiin. Logon takaa huuteleva yritys XYZ kiinnostaa vain harvalukuista fanijoukkoa, kun taas työstään aidosti innostunut ihminen on kiehtova. Mutta miten sen asiantuntijan saa ääneen? [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 18.03.2019

Sisältö on kuningas

Miksi meillä jaksetaan jauhaa sisällöistä? Ehkä siksi, että sisältö on kaikki kaikessa. Korjaan: hyvä sisältö on kaikki kaikessa. Hyvä sisältö nimittäin auttaa yrityksen asiakasta tekemään valinnan. Oikeanlainen sisältö sitouttaa jo [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.03.2019

Sekä B2B että B2C lähellä sydäntä

Valmistumiseni jälkeen olen päässyt kerryttämään kokemusta sekä B2B- että kuluttajamarkkinoinnin parissa. Tämä on mahdollistanut eturivin paikat molempiin esityksiin. Taustastani sen verran, että urani aukesi suuren kansainvälisen pakkausteollisuuden yrityksen palveluksessa, mikä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 21.02.2019

Materiaalia monissa muodoissa

1:1, 3:2, 4:3, 16:9, vaakaan, pystyyn, neliössä, ympyrässä. Siinä yleisimpiä kuvasuhteita ja muotoja, joita näemme päivittäin sekä videona että stillinä monissa eri medioissa. Katsellessa kavereiden ja brändien kivalta näyttäviä tuotoksia [...] Lue lisää