Näkemyksiä | Blogi 16.03.2021

Hyvä kumppaniverkosto leventää asiantuntemustasi

Sisältöstrategimme Senni kirjoitti blogissaan juuri siitä, mitä markkinointiviestinnän toimenpiteitä olisi syytä tehdä in-house ja mitä mahdollisesti ulkoistaa.

Samaan tapaan monella markkinointiviestinnän toimijalla on laaja kumppaniverkosto tuotantotahoja ja tekijöitä materiaaleille, joihin ulkopuolinen tekijä on se paras ja asiantuntevin. Eli löytyyhän meiltäkin tulostin, mutta painokelpoisen jäljen tuottamiseen tarvitsemme ulkopuolista apua. Digiosaamista löytyy laajasti, mutta varsinaiseen koodaukseen löytyy erikseen asiaan täysin vihkiytyneet henkilöt. Valokuvaukseenkin on toisinaan parempi ja kustannustehokkaampi vaihtoehto tilata kuvaaja paikan päälle. Erityistä asiantuntijuutta tai laitteistoa vaativat työt on usein hyvä osoittaa omien alojensa asiantuntijoille.

Tyytyväinen asiakas tie pitkään yhteistyöhön

Myös luottamuksesta ja sen rakentamisesta on viime aikoina puhuttu paljon. Kun aikataulu on tiukka, eikä siltikään haluta tinkiä lopputuotoksen laadusta, on erityisen tärkeää omata hyvä ja riittävän laaja yhteistyöverkosto. Kun tarve tulee, asiantuntija tietää mihin tahoon olla yhteydessä, jotta loppuasiakas saa parhaan mahdollisen lopputuotteen. Luottamus toimittajaan syntyy toki monesti pidemmän yhteistyön kautta, mutta joskus palasten loksahtaminen täydellisesti kohdalleen lyhyempikin asiakassuhde voi muodostaa luottamuksen. Aina ei myöskään tarvitse heti alkuun olla kyse euromääräisesti valtavan kokoisesta tilauksesta. Onnistunut lopputuotos, hyvä palvelu tekevät tyytyväisen asiakkaan. Ja tyytyväisyys johtaa usein lisätilauksiin. Myös se auttaa, että projekti on tehty asiakkaalle mahdollisimman vaivattomaksi. Esimerkiksi yksi selkeä kontaktihenkilö asiakasyhteyksiin. Näin asiat saadaan aina paremmin maaliin, kun tietää kenelle soittaa kaikissa askarruttavissa asioissa.

Alihankintatilauksissa joudutaan toki monesti usein ottamaan tarjous useammasta paikasta ja tämä on myös seikka, johon on hyvä kiinnittää huomiota. Jokaista tarjousta ei voi voittaa. Monesti hyvän ja informatiivisen tarjouksen antanut taho jättää kuitenkin hyvän muistijäljen, jolloin sieltä todennäköisemmin pyytää tarjouksia jatkossakin.

Verkosto auttaa

Hyvä kumppaniverkosto auttaa hurjasti myös silloin, kun tulee tarve personointia tai vaikkapa tarkempia materiaalivalintoja vaativille materiaaleille. Tai kun kyseistä tuotetta tarvitaan ensimmäistä kertaa. Tällöin kannattaa kysyä omalta verkostoltaan suosituksia tahoista, joilta voi tarvittaessa kysyä lisätietoja tai tarjousta. Jos hakee itse uusia yhteistyökumppaneita, voi toimiva, löytyvä ja selkeä verkkosivusto olla paras myyjä. Jos tarvitsee etsiä palveluita tai tuotteita pikaisesti, on tietoa etsivällä henkilöllä jo lähtökohtaisesti ”ostohousut jalassa”. Hyvin toimiva sivusto voi näin viedä pitkälle, aina ”ensipuraisusta” ostopäätökseen.

Jaa palautetta eteenpäin

Asiakkaan asiakas ei aina tiedä loppumateriaalin tuottajasta muuta kuin esimerkiksi logon toimitetun paketin kyljestä. Tilaajalla onkin suuri vastuu siitä, että osaa valita työlle oikean tekijän. Hän on kuitenkin ensisijaisesti vastuussa siitä, että tilaaja saa sitä mitä tilaa. Myös arvostus alihankkijoita kohtaan tulisi olla kohdillaan ja tulisikin useammin muistaa kiittää heitä riittävästi onnistuneista tuotoksista ja informoida myös heitä loppuasiakkaan antamista kommenteista. Palaute on kuitenkin se mikä kantaa monesti kauas, etenkin, kun se on positiivista ja se muistetaan välittää eteenpäin.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 13.04.2021

Nettisivut - rakkautta ensisilmäyksellä?

Nettimaailmassa pyyhkäistään merkityksellisenkin sisällön ohi melkein vahingossa. Visuaalisilla keinoilla voidaan parhaiten pysäyttää katsojan huomio. Heti verkkosivuille tultaessa yrityksen tai brändin ilmeen tulisi olla tunnistettava ja heijastaa sen persoonaa ja arvoja. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 30.03.2021

Viisi vinkkiä hyvän blogitekstin kirjoittamiseen

Teksti on edelleen tehokas sisältömuoto. Mutta mitä tehdä, kun ensimmäisenä työviikkona eteen osuu yrityksen asiantuntijablogin kirjoitusvuoro ja tyhjän paperin pelko. Ajattelin taklata ongelmaa antamalla viisi vinkkiä asiantuntijablogin kirjoittamiseen sekä asiakkailleni, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 23.03.2021

Sisällöntuotanto luottamuksen rakennusaineena

Vuoden 2021 ykköspuheenaihe meillä töissä on ollut luottamus, eikä vähiten heti alkuvuodesta lanseeratun Luotain -palvelun johdosta. Luotaimen perusidea on luottamuksen rakentaminen ja sen myötä pohjan luominen myyntityölle. Vaikka toimitaankin ammatillisesti, [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 12.01.2021

Pienillä muutoksilla kohti terveellisempää työarkea

Pääsimme viime vuonna mukaan asiantuntijatyön työhyvinvoinnin ja tuottavuuden kehittämishankkeeseen (ATK-hanke). Kun teemme työtämme pääosin aivoilla ajatellen ja pääasiassa istumme tietokoneen ääressä, herätti hankkeeseen osallistuminen paljon ajatuksia tuoden mukanaan monia käyttökelpoisia [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 13.10.2020

Hyvä suunnitelma, parempi toteutus

Jokainen yritys on omanlaisensa ja samoin on niiden markkinointi- ja viestintäsuunnitelmat. Vuosi alkaa olla jo siinä vaiheessa, että suunnitelman tekeminen vuodelle 2021 on pian ajankohtaista. Tässä maailmantilanteessa voi tulevan suunnitteleminen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.07.2020

Joustava työ, uusi normaali?

Kuluvan kevään aikana lähes 60 prosenttia työssäkäyvistä siirtyi etätöihin. Monella työpaikalla otettiinkin vauhdikkaasti uusia toimintatapoja, -malleja ja työkaluja käyttöön. Etenkin asiantuntijatyössä joustavaan työmalliin on työn luonteen vuoksi ollut helpompi siirtyä. [...] Lue lisää