Näkemyksiä | Blogi 16.03.2021

Hyvä kumppaniverkosto leventää asiantuntemustasi

Sisältöstrategimme Senni kirjoitti blogissaan juuri siitä, mitä markkinointiviestinnän toimenpiteitä olisi syytä tehdä in-house ja mitä mahdollisesti ulkoistaa.

Samaan tapaan monella markkinointiviestinnän toimijalla on laaja kumppaniverkosto tuotantotahoja ja tekijöitä materiaaleille, joihin ulkopuolinen tekijä on se paras ja asiantuntevin. Eli löytyyhän meiltäkin tulostin, mutta painokelpoisen jäljen tuottamiseen tarvitsemme ulkopuolista apua. Digiosaamista löytyy laajasti, mutta varsinaiseen koodaukseen löytyy erikseen asiaan täysin vihkiytyneet henkilöt. Valokuvaukseenkin on toisinaan parempi ja kustannustehokkaampi vaihtoehto tilata kuvaaja paikan päälle. Erityistä asiantuntijuutta tai laitteistoa vaativat työt on usein hyvä osoittaa omien alojensa asiantuntijoille.

Tyytyväinen asiakas tie pitkään yhteistyöhön

Myös luottamuksesta ja sen rakentamisesta on viime aikoina puhuttu paljon. Kun aikataulu on tiukka, eikä siltikään haluta tinkiä lopputuotoksen laadusta, on erityisen tärkeää omata hyvä ja riittävän laaja yhteistyöverkosto. Kun tarve tulee, asiantuntija tietää mihin tahoon olla yhteydessä, jotta loppuasiakas saa parhaan mahdollisen lopputuotteen. Luottamus toimittajaan syntyy toki monesti pidemmän yhteistyön kautta, mutta joskus palasten loksahtaminen täydellisesti kohdalleen lyhyempikin asiakassuhde voi muodostaa luottamuksen. Aina ei myöskään tarvitse heti alkuun olla kyse euromääräisesti valtavan kokoisesta tilauksesta. Onnistunut lopputuotos, hyvä palvelu tekevät tyytyväisen asiakkaan. Ja tyytyväisyys johtaa usein lisätilauksiin. Myös se auttaa, että projekti on tehty asiakkaalle mahdollisimman vaivattomaksi. Esimerkiksi yksi selkeä kontaktihenkilö asiakasyhteyksiin. Näin asiat saadaan aina paremmin maaliin, kun tietää kenelle soittaa kaikissa askarruttavissa asioissa.

Alihankintatilauksissa joudutaan toki monesti usein ottamaan tarjous useammasta paikasta ja tämä on myös seikka, johon on hyvä kiinnittää huomiota. Jokaista tarjousta ei voi voittaa. Monesti hyvän ja informatiivisen tarjouksen antanut taho jättää kuitenkin hyvän muistijäljen, jolloin sieltä todennäköisemmin pyytää tarjouksia jatkossakin.

Verkosto auttaa

Hyvä kumppaniverkosto auttaa hurjasti myös silloin, kun tulee tarve personointia tai vaikkapa tarkempia materiaalivalintoja vaativille materiaaleille. Tai kun kyseistä tuotetta tarvitaan ensimmäistä kertaa. Tällöin kannattaa kysyä omalta verkostoltaan suosituksia tahoista, joilta voi tarvittaessa kysyä lisätietoja tai tarjousta. Jos hakee itse uusia yhteistyökumppaneita, voi toimiva, löytyvä ja selkeä verkkosivusto olla paras myyjä. Jos tarvitsee etsiä palveluita tai tuotteita pikaisesti, on tietoa etsivällä henkilöllä jo lähtökohtaisesti ”ostohousut jalassa”. Hyvin toimiva sivusto voi näin viedä pitkälle, aina ”ensipuraisusta” ostopäätökseen.

Jaa palautetta eteenpäin

Asiakkaan asiakas ei aina tiedä loppumateriaalin tuottajasta muuta kuin esimerkiksi logon toimitetun paketin kyljestä. Tilaajalla onkin suuri vastuu siitä, että osaa valita työlle oikean tekijän. Hän on kuitenkin ensisijaisesti vastuussa siitä, että tilaaja saa sitä mitä tilaa. Myös arvostus alihankkijoita kohtaan tulisi olla kohdillaan ja tulisikin useammin muistaa kiittää heitä riittävästi onnistuneista tuotoksista ja informoida myös heitä loppuasiakkaan antamista kommenteista. Palaute on kuitenkin se mikä kantaa monesti kauas, etenkin, kun se on positiivista ja se muistetaan välittää eteenpäin.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 10.11.2021

Vahva brändi tarjoaa yrityksellesi kilpailuetua

Kun kilpailu toimialalla on tiukkaa, kannattaa huolehtia, että yrityksesi markkinoinnissa koko potentiaali on valjastettu käyttöön. Brändityö ja brändistrategia ovat tärkeitä palikoita määrätietoiseen menestykseen pyrkivän yrityksen markkinoinnissa. Brändin tuleekin kulkea samaa [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.10.2021

Voittavan markkinointistrategian laatiminen

Suunnittelupalavereita vai tuloksellista tekemistä? Meistä jokainen varmasti ottaisi konkreettiset tulokset palavereissa istumisen sijaan. Voidaanko asetettuihin tavoitteisiin päästä ilman huolellista ja laadukasta pohjatyötä?  Markkinointistrategiat B2B-yrityksille tai markkinointisuunnitelmat eivät ole sanahelinää tai yli-innokkaan markkinointipäällikön pröystäilyä. Nyt puhumme siitä, että miten, missä ja milloin saavutamme asiakkaamme kaikista [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.09.2021

B2B-markkinointi: 5 tärkeintä asiaa

B2B-markkinoinnin tärkein tehtävä on rakentaa tunnettuutta ja hyvä pohja luottamuksen syntymiselle potentiaalisen asiakkaan ja myyjän välille. Näin myynti voi keskittyä omaan tehtäväänsä ja saada parhaat onnistumisen edellytykset. Ensimmäisenä ei kuitenkaan [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 09.08.2021

Mitä projektikoordinaattori tekee MBE:llä?

Välillä tulee kysymyksiä siitä, että mistä projektikoordinaattorin tehtävät koostuvat. Toimenkuva onkin monipuolinen ja sehän tästä tekeekin motivoivaa. Työviikko käyntiin ja palaverit Työviikko alkaa sähköpostien läpikäynnillä sekä päivittämällä projektihallintajärjestelmään kunkin työn [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 01.06.2021

Vinkkejä parempaan aivotyöhön osa 2

Aiheena työhyvinvointi on loppupelissä aivan valtavan laaja kokonaisuus. Siihen liittyy monia osa-alueita (ajanhallinta, työstä irtautuminen ja palautuminen sekä työyhteisötaidot), jotka ovat onneksi nousseet myös keskusteluun viime aikoina. Etätyön yleistyttyä vastuu [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 12.01.2021

Pienillä muutoksilla kohti terveellisempää työarkea

Pääsimme viime vuonna mukaan asiantuntijatyön työhyvinvoinnin ja tuottavuuden kehittämishankkeeseen (ATK-hanke). Kun teemme työtämme pääosin aivoilla ajatellen ja pääasiassa istumme tietokoneen ääressä, herätti hankkeeseen osallistuminen paljon ajatuksia tuoden mukanaan monia käyttökelpoisia [...] Lue lisää