Näkemyksiä | Blogi 18.04.2019

Hyvä, parempi, brief

Toimeksiannon, tai meillä tutummin briefin, taustalla on aina asiakkaan tarve tai haaste, johon haetaan ratkaisua. Valmiin briefin voi antaa meille kirjallisesti, mutta useimmiten se rakentuu tapaamisessa ja keskustellen asiakkaan kanssa. Etenkin jos koko tiimi ei voi olla mukana tapaamisessa on tärkeää saada kaikki tarvittava tieto välitettäväksi suunnittelijoille. Millainen sitten on hyvä brief tai toimeksianto?

Oli sitten kyseessä suppea tai laajempi brief, on sille hyvä antaa riittävästi aikaa ja ajatusta. Sen tekemiseen käytetty aika kannattaa toki suhteuttaa suunniteltavan toimenpiteen laajuuteen. Mieti, mitä kaikkea tietoa ja mihin kaikkiin kysymyksiin tekijät tarvitsevat vastaukset, jotta voivat antaa parhaan mahdollisen panostuksen. Mikä sinulla on tavoitteena? Tavoitteen määrittely ohjaa voimakkaasti suunnittelua ja sitä, mitä tehdään. Haluammehan toki mieluiten ylittää tavoitteesi.

Kohti parempaa tulosta

Riittävän kattava brief on myös edellytys sille, että tehdään asioita oikein, paremmin aikataulussa ja kustannustehokkaammin. Koska asiakas on oman alansa asiantuntija, meillä on tapana kysyä ne tarkentavat kysymykset, jottei yksikään tärkeä kysymys jää ilman vastausta.

Lähtökohta tekemiselle on määritettävä ja taustatietoa voi tuskin koskaan antaa liikaa. Meille on hyvä toimittaa jo heti lähtöön tarvittavat materiaalit, kuten esimerkiksi logot ja graafiset ohjeistot. Näin taataan, että visuaalinen linja, värit, kuvamaailma, tyyli ja tone-of-voice eli tapa puhua säilyvät brändin mukaisina. Kerro myös, onko joitakin huomioitavia rajoitteita, kiellettyjä ilmaisuja tai muita elementtejä, joita ei saa käyttää. Meille voi myös suoraan kertoa, millaista ei ainakaan halua, näin säästytään helposti turhilta vedoskierroksilta. Meille on myös tärkeää tietää, mitä on aiemmin tehty ja mitä siitä on opittu, ettei toisteta samoja virheitä uudelleen. Kerro meille tärkeimmät kilpailijat ja on myös hyvä benchmarkata muitakin sopivia toimijoita, eri toimialoiltakin.

Briefiin liittyy usein valtava määrä informaatiota ja sen teossa tiivistäminen ja oikean tiedon poimiminen on tärkeää. Koita rakentaa se innostavaksi ja niin, että se jättää tilaa myös luovuudelle. Näin takaat heti lähdöstä motivoituneemman tiimin suunnitteluun ja toteutukseen. Anna myös riittävästi aikaa tutustua toimeksiantoon.

Briefin tulisi siis antaa selkeät vastaukset ainakin seuraaviin kysymyksiin:

  • KUKA on toimeksiantaja
  • MIKÄ on lähtötilanne
  • MITKÄ ovat tavoitteet
  • MILLE kohderyhmille tehdään
  • MISSÄ aikataulussa
  • KUKA tekee (mitäkin) / vastuut
  • MIKÄ on budjetti
  • ONKO jotain haasteita / reunaehtoja, jotka pitää ottaa huomioon
  • MITEN mitataan, onko tavoitteet saavutettu

Siispä kun seuraavan kerran rakennat briefin, ajattele vielä kerran, onko siinä kaikki tarvittava, mitä itse toivoisit tietäväsi parhaan mahdollisen lopputuloksen toteuttamiseksi. Näillä eväillä kohti parempia briefejä!

AVAINSANAT: Tavoitteellisuus, briiffi, näkemys, brief

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 07.04.2020

Uuden äärellä

Olemme uuden äärellä. Näkymätön uhka laittoi ihmiset, yritykset sekä talouden polvilleen. Jo muutaman viikon jälkeen on selvää, että paluuta entiseen ei ole näillä näkymin hetkeen, jos täysin koskaan. Miten siis [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 31.03.2020

Kannattaako talouskriisin aikana markkinoida?

Tätä kirjoittaessa koronapandemia on iskenyt suomalaisen yhteiskunnan ennennäkemättömällä tavalla kiinni ja normaalia elämää rajoittavat toimet tulevat olemaan voimassa kuukausien ajan. Kun katsotaan ohi akuutin kansanterveydellisenkriisin, on päällä taloudellinen kriisi kulutuksen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 27.03.2020

Mitä yhteistä on toimarilla ja yrityksen markkinoinnilla?

Tänään tulee kolme vuotta siitä, kun aloitin MBE:n toimarina. Huh, kun aika kiitää! Mutta sitten kun aloin miettiä, mitä kaikkea kolmessa vuodessa on tapahtunut, niin tajusin, kuinka paljon olemme tehneet [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 10.03.2020

Vinkit ensiluokkaiseen tarjouspyyntöön

Asiantuntijatyön kilpailutus on toisinaan haastavaa, koska ei olla ostamassa vain X kappaletta tuotetta Y. Tarjouspyyntövaiheeseen kannattaakin paneutua, etenkin jos haussa on pidempiaikainen yhteistyökumppani markkinoinnin ja viestinnän toteutukseen. (Julkiset hankinnat ovat [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 16.12.2019

Me ollaan asiakkaita kaikki

M-päivän, josta Ainokin juuri kirjoitti, teemana oli tänä vuonna asiakas ja palvelukokemus. Kari Korkiakosken puheenvuorosta jäi mieleen hänen näkemyksensä siitä, että kaksi kolmasosaa asiakaskokemuksesta on tunteita. Itse ilahduin edellisen kerran [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 15.10.2019

Projektikoordinaattorin toivomuslista

Projektikoordinaattorin toivomuslistassa muutama vinkki, joiden avulla toimenpiteitä päästään suunnittelemaan suoraviivaisesti ja kustannustehokkaasti. 1. Lähetäthän kuvat muussa kuin Word- tai PowerPoint-muodossa. Emme tee niillä oikeastaan mitään, paitsi, jos olemme tekemässä postimerkkiä. [...] Lue lisää