Näkemyksiä | Blogi 18.04.2019

Hyvä, parempi, brief

Toimeksiannon, tai meillä tutummin briefin, taustalla on aina asiakkaan tarve tai haaste, johon haetaan ratkaisua. Valmiin briefin voi antaa meille kirjallisesti, mutta useimmiten se rakentuu tapaamisessa ja keskustellen asiakkaan kanssa. Etenkin jos koko tiimi ei voi olla mukana tapaamisessa on tärkeää saada kaikki tarvittava tieto välitettäväksi suunnittelijoille. Millainen sitten on hyvä brief tai toimeksianto?

Oli sitten kyseessä suppea tai laajempi brief, on sille hyvä antaa riittävästi aikaa ja ajatusta. Sen tekemiseen käytetty aika kannattaa toki suhteuttaa suunniteltavan toimenpiteen laajuuteen. Mieti, mitä kaikkea tietoa ja mihin kaikkiin kysymyksiin tekijät tarvitsevat vastaukset, jotta voivat antaa parhaan mahdollisen panostuksen. Mikä sinulla on tavoitteena? Tavoitteen määrittely ohjaa voimakkaasti suunnittelua ja sitä, mitä tehdään. Haluammehan toki mieluiten ylittää tavoitteesi.

Kohti parempaa tulosta

Riittävän kattava brief on myös edellytys sille, että tehdään asioita oikein, paremmin aikataulussa ja kustannustehokkaammin. Koska asiakas on oman alansa asiantuntija, meillä on tapana kysyä ne tarkentavat kysymykset, jottei yksikään tärkeä kysymys jää ilman vastausta.

Lähtökohta tekemiselle on määritettävä ja taustatietoa voi tuskin koskaan antaa liikaa. Meille on hyvä toimittaa jo heti lähtöön tarvittavat materiaalit, kuten esimerkiksi logot ja graafiset ohjeistot. Näin taataan, että visuaalinen linja, värit, kuvamaailma, tyyli ja tone-of-voice eli tapa puhua säilyvät brändin mukaisina. Kerro myös, onko joitakin huomioitavia rajoitteita, kiellettyjä ilmaisuja tai muita elementtejä, joita ei saa käyttää. Meille voi myös suoraan kertoa, millaista ei ainakaan halua, näin säästytään helposti turhilta vedoskierroksilta. Meille on myös tärkeää tietää, mitä on aiemmin tehty ja mitä siitä on opittu, ettei toisteta samoja virheitä uudelleen. Kerro meille tärkeimmät kilpailijat ja on myös hyvä benchmarkata muitakin sopivia toimijoita, eri toimialoiltakin.

Briefiin liittyy usein valtava määrä informaatiota ja sen teossa tiivistäminen ja oikean tiedon poimiminen on tärkeää. Koita rakentaa se innostavaksi ja niin, että se jättää tilaa myös luovuudelle. Näin takaat heti lähdöstä motivoituneemman tiimin suunnitteluun ja toteutukseen. Anna myös riittävästi aikaa tutustua toimeksiantoon.

Briefin tulisi siis antaa selkeät vastaukset ainakin seuraaviin kysymyksiin:

  • KUKA on toimeksiantaja
  • MIKÄ on lähtötilanne
  • MITKÄ ovat tavoitteet
  • MILLE kohderyhmille tehdään
  • MISSÄ aikataulussa
  • KUKA tekee (mitäkin) / vastuut
  • MIKÄ on budjetti
  • ONKO jotain haasteita / reunaehtoja, jotka pitää ottaa huomioon
  • MITEN mitataan, onko tavoitteet saavutettu

Siispä kun seuraavan kerran rakennat briefin, ajattele vielä kerran, onko siinä kaikki tarvittava, mitä itse toivoisit tietäväsi parhaan mahdollisen lopputuloksen toteuttamiseksi. Näillä eväillä kohti parempia briefejä!

AVAINSANAT: Tavoitteellisuus, briiffi, näkemys, brief

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 15.10.2019

Projektikoordinaattorin toivomuslista

Projektikoordinaattorin toivomuslistassa muutama vinkki, joiden avulla toimenpiteitä päästään suunnittelemaan suoraviivaisesti ja kustannustehokkaasti. 1. Lähetäthän kuvat muussa kuin Word- tai PowerPoint-muodossa. Emme tee niillä oikeastaan mitään, paitsi, jos olemme tekemässä postimerkkiä. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 13.08.2019

Mitä tehdä, kun löydät itsesi markkinoinnin myrskynsilmästä?

Virhe, vahingossa väärin mennyt tai tehty asia, erehdys. Voi tarkoittaa myös kirjoitusvirhettä, mittavirhettä, ohjelmointivirhettä tai virkavirhettä. Markkinointiviestintä alana on vauhdikas, jossa sattuu ja tapahtuu päivittäin, myös silloin tällöin niitä virheitä [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 05.12.2019

Mitä tulikaan tehtyä?

Vuoden lähestyessä loppuaan on hyvä istua hetkeksi alas ja summata, mitä kaikkea onkaan tullut tehtyä ja ennen kaikkea –saavutettua. Välitilinpäätös Oliko markkinoinnin vuotesi täynnä toteutuneita haaveita, kampanjoita, tapahtumia vai kenties [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 02.12.2019

Onnistumiset eivät korvaa suunnitelmallisuutta markkinoinnissa

Viestintästrategi Antti kirjoitti viime viikolla blogissa omia mietteitään Suomen jalkapallomaajoukkueen brändin muodostumisesta yhdeksi valtakuntamme tämän hetken vahvimmista urheilunimikkeistä. Hän toi tekstissään esille, että vaikka Huuhkajiksi nimetty jalkapallomaajoukkue saikin melkoisen buustin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 26.11.2019

Ei pöllömpää: Huuhkajat & 3 onnistumista brändinrakentamisessa

Suomen miesten jalkapallomaajoukkue selvitti tiensä ensi kertaa jalkapallon EM-kisoihin. Huuhkajat-brändi voi paremmin kuin koskaan. Mistä se johtuu? Onko menestys kentällä syy onnistuneeseen brändityöhön – vai toisin päin? Kerron Näkemykseni Huuhkajien [...] Lue lisää