Näkemyksiä | Blogi 04.07.2018

Ihan kiva on hyvin nopeasti ihan sama

Seurustelin aikoinani eteläafrikkalaisen kundin kanssa, joka innoissaan opiskeli suomea. Hänelle oli jäänyt syystä tai toisesta tavaksi sanoa monen asian olevan ihan kiva. Asuni oli ihan kiva, samoin kampaukseni tai jopa minä itse.

No, poikaystävälle suomi oli vieras kieli, joten hän saa anteeksi. Makustellaan kuitenkin hieman, niin ymmärrätte, miksi hermostuin jo teininä tuon sanaparin kuullessani: Ihan kiva. Ihan. Kiva.

Ihan kiva on kuin lasiin väljähtynyt limppari lasissa. Se, minkä pitäisi olla kielellä pirskahteleva raikas juoma, onkin huoneenlämpöistä ja latteaa, eikä se edes sammuta janoa.

Ihan kiva on jotain sellaista, mikä unohtuu saman tien. Se on juuri se paita, joka on tarpeeksi kiva synnyttääkseen ostopäätöksen, mutta unohtuu sitten kaapin perälle seuraavaksi puoleksi vuodeksi. Kunnes sitten koittaa taas suursiivouksen aika. ”Ai niin, mulla oli tällainenkin. No, mut täähän on ihan kiva.” Käyttöön tämä paitaparka ei edelleenkään pääse, vaan sen ikuinen kohtalo on jäädä limboon, unohduksen välitilaan vaatekaapin kätköihin.

Eihän siis tehdä markkinointiviestille samalla tavalla? Ihan kiva on nimittäin hyvin nopeasti ihan sama.

Yrityksesi markkinointiviestin pitää jäädä mieleen, herättää tunteita. Siitä pitää välittyä se into ja palo, jolla teillä tehdään hommia. Tunneyhteyden luominen yritykseen, sen tuotteisiin ja palveluihin on tehokas tapa ulosmitata esimerkiksi markkinointikampanjan hyödyt. Jos kampanjan lopputulos on ihan kiva, olisi kannattanut tehdä jotain muuta.

Aino

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 04.10.2018

Kansalaispaneeli vaikuttamisen välineenä

Sosiaalidemokraattinen Puolue on julkaissut Future Dialogin kehittämän Kansalaispaneeli-nimisen mobiilisovelluksen. Kansalaispaneeli-mobiilisovelluksen takana on Future Dialog, suomalainen ohjelmistoalan startup-yritys, jonka asiakkaita ovat kunnat ja kaupungit, oppilaitokset ja erilaiset liitot sekä poliittiset puolueet. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 08.08.2018

Kaiken takana on toinen ihminen

Nyt väitetään kovasti, että myynti ihmiseltä ihmiselle olisi uusi musta, erottautumiskeino yrityksille. Vai onko se sittenkään kovin uusi? Vieläkään ei nimittäin ole tapahtunut scifikirjallisuuden maalailemaa kauhukuvaa robottien maailmanvalloituksesta ja chattienkin [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 13.11.2018

Markkinointi oikotienä onneen

”Tehdään sellainen kiva räiskäytys, joku tosi luova kamppis! Sellainen mikä nostaa meidän tunnettuuden huippuunsa ja muuttaa mielikuvan meistä tuotemyyjästä huippuasiantuntijaksi! Tehdään tuo kamppis ja jatketaan sitten muuten ihan niin kuin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.11.2018

Graafinen suunnittelu - kirosana joka on hintansa väärti

“Kallista!“, “Emme tarvitse grafiikkaa mihinkään.”, “Minulla on puhelimessa näitä ilmaisia sovelluksia.”, siinä muutama kuulemani tokaisu aiheesta graafinen suunnittelu. Graafista suunnittelua tarvitsee jokainen yritys, yhdistys, yhteisö, seura, yksityishenkilö tai tapahtuma, joka [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 26.10.2018

Konkretiaa: Mitä hyötyä markkinoinnin ja viestinnän analytiikasta on bisnekselle?

Markkinoinnin analytiikka saadaan usein kuulostamaan vaikeaselkoiselta ja hämmentävältä pöhinäsanojen surinalta. Ehkä se on joidenkin tarkoituskin. Silloin voi tosin jäädä hämärän peittoon, mitä hyötyä analytiikasta todella on – varsinkin, jos yrityksessä [...] Lue lisää