Näkemyksiä | Blogi 04.07.2018

Ihan kiva on hyvin nopeasti ihan sama

Seurustelin aikoinani eteläafrikkalaisen kundin kanssa, joka innoissaan opiskeli suomea. Hänelle oli jäänyt syystä tai toisesta tavaksi sanoa monen asian olevan ihan kiva. Asuni oli ihan kiva, samoin kampaukseni tai jopa minä itse.

No, poikaystävälle suomi oli vieras kieli, joten hän saa anteeksi. Makustellaan kuitenkin hieman, niin ymmärrätte, miksi hermostuin jo teininä tuon sanaparin kuullessani: Ihan kiva. Ihan. Kiva.

Ihan kiva on kuin lasiin väljähtynyt limppari lasissa. Se, minkä pitäisi olla kielellä pirskahteleva raikas juoma, onkin huoneenlämpöistä ja latteaa, eikä se edes sammuta janoa.

Ihan kiva on jotain sellaista, mikä unohtuu saman tien. Se on juuri se paita, joka on tarpeeksi kiva synnyttääkseen ostopäätöksen, mutta unohtuu sitten kaapin perälle seuraavaksi puoleksi vuodeksi. Kunnes sitten koittaa taas suursiivouksen aika. ”Ai niin, mulla oli tällainenkin. No, mut täähän on ihan kiva.” Käyttöön tämä paitaparka ei edelleenkään pääse, vaan sen ikuinen kohtalo on jäädä limboon, unohduksen välitilaan vaatekaapin kätköihin.

Eihän siis tehdä markkinointiviestille samalla tavalla? Ihan kiva on nimittäin hyvin nopeasti ihan sama.

Yrityksesi markkinointiviestin pitää jäädä mieleen, herättää tunteita. Siitä pitää välittyä se into ja palo, jolla teillä tehdään hommia. Tunneyhteyden luominen yritykseen, sen tuotteisiin ja palveluihin on tehokas tapa ulosmitata esimerkiksi markkinointikampanjan hyödyt. Jos kampanjan lopputulos on ihan kiva, olisi kannattanut tehdä jotain muuta.

Aino

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 07.01.2019

Olemme nyt virallisesti Näkemystehdas MBE

Mistä MBE on lyhenne? Tämä voisi aivan hyvin olla kysymyksenä lahtelaisteemaisessa pubivisassa. Annan nyt tässä pienen etumatkan mahdollisille kisaajille: Vastaus on Mainostoimisto Business Express, ja siitä kaikki sai alkunsa yli [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 19.12.2018

Unohda työntekijälähettiläs

Kannustan usein asiakkaitani tuomaan omat asiantuntijansa esiin. Logon takaa huuteleva yritys XYZ kiinnostaa vain harvalukuista fanijoukkoa, kun taas työstään aidosti innostunut ihminen on kiehtova. Mutta miten sen asiantuntijan saa ääneen? [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 04.10.2018

Kansalaispaneeli vaikuttamisen välineenä

Sosiaalidemokraattinen Puolue on julkaissut Future Dialogin kehittämän Kansalaispaneeli-nimisen mobiilisovelluksen. Kansalaispaneeli-mobiilisovelluksen takana on Future Dialog, suomalainen ohjelmistoalan startup-yritys, jonka asiakkaita ovat kunnat ja kaupungit, oppilaitokset ja erilaiset liitot sekä poliittiset puolueet. [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 21.02.2019

Materiaalia monissa muodoissa

1:1, 3:2, 4:3, 16:9, vaakaan, pystyyn, neliössä, ympyrässä. Siinä yleisimpiä kuvasuhteita ja muotoja, joita näemme päivittäin sekä videona että stillinä monissa eri medioissa. Katsellessa kavereiden ja brändien kivalta näyttäviä tuotoksia [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 12.02.2019

Vahva ilme vaatii sitoutumista

Visuaalisella ilmeellä halutaan luoda yrityksestä, yhteisöstä tai brändistä tietty mielikuva kaikille sidosryhmille. Sen tulee erottua kilpailijoista ja olla helposti tunnistettava. Yrityksen ulkopuolinen henkilö kohtaa vain palasia ilmeestä. Jotta sen tunnistaa [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 29.01.2019

Dashboard tekee mainonnan tuloksellisuuden seurannasta tehokasta

Markkinoinnin ja mainonnan tuloksellisuuden seuranta on helppoa ja nopeaa, kun sen voi tehdä yhdestä ikkunasta. Tähän paras ratkaisu on dashboard, mistä näkyy markkinoinnin toimenpiteiden tulokset. Tällöin vältetään useista eri lähteistä [...] Lue lisää