Näkemyksiä | Blogi 04.07.2018

Ihan kiva on hyvin nopeasti ihan sama

Seurustelin aikoinani eteläafrikkalaisen kundin kanssa, joka innoissaan opiskeli suomea. Hänelle oli jäänyt syystä tai toisesta tavaksi sanoa monen asian olevan ihan kiva. Asuni oli ihan kiva, samoin kampaukseni tai jopa minä itse.

No, poikaystävälle suomi oli vieras kieli, joten hän saa anteeksi. Makustellaan kuitenkin hieman, niin ymmärrätte, miksi hermostuin jo teininä tuon sanaparin kuullessani: Ihan kiva. Ihan. Kiva.

Ihan kiva on kuin lasiin väljähtynyt limppari lasissa. Se, minkä pitäisi olla kielellä pirskahteleva raikas juoma, onkin huoneenlämpöistä ja latteaa, eikä se edes sammuta janoa.

Ihan kiva on jotain sellaista, mikä unohtuu saman tien. Se on juuri se paita, joka on tarpeeksi kiva synnyttääkseen ostopäätöksen, mutta unohtuu sitten kaapin perälle seuraavaksi puoleksi vuodeksi. Kunnes sitten koittaa taas suursiivouksen aika. ”Ai niin, mulla oli tällainenkin. No, mut täähän on ihan kiva.” Käyttöön tämä paitaparka ei edelleenkään pääse, vaan sen ikuinen kohtalo on jäädä limboon, unohduksen välitilaan vaatekaapin kätköihin.

Eihän siis tehdä markkinointiviestille samalla tavalla? Ihan kiva on nimittäin hyvin nopeasti ihan sama.

Yrityksesi markkinointiviestin pitää jäädä mieleen, herättää tunteita. Siitä pitää välittyä se into ja palo, jolla teillä tehdään hommia. Tunneyhteyden luominen yritykseen, sen tuotteisiin ja palveluihin on tehokas tapa ulosmitata esimerkiksi markkinointikampanjan hyödyt. Jos kampanjan lopputulos on ihan kiva, olisi kannattanut tehdä jotain muuta.

Aino

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 30.03.2021

Viisi vinkkiä hyvän blogitekstin kirjoittamiseen

Teksti on edelleen tehokas sisältömuoto. Mutta mitä tehdä, kun ensimmäisenä työviikkona eteen osuu yrityksen asiantuntijablogin kirjoitusvuoro ja tyhjän paperin pelko. Ajattelin taklata ongelmaa antamalla viisi vinkkiä asiantuntijablogin kirjoittamiseen sekä asiakkailleni, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 23.03.2021

Sisällöntuotanto luottamuksen rakennusaineena

Vuoden 2021 ykköspuheenaihe meillä töissä on ollut luottamus, eikä vähiten heti alkuvuodesta lanseeratun Luotain -palvelun johdosta. Luotaimen perusidea on luottamuksen rakentaminen ja sen myötä pohjan luominen myyntityölle. Vaikka toimitaankin ammatillisesti, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 22.02.2021

Markkinointi projektista prosessiksi

Ei ole oikotietä kestävään onneen, eikä pikavoittoja menestykseen, sanotaan. Markkinoinnissa tekemisen taso on kehittynyt paljon ajoista, jolloin uskottiin yksittäisen toimenpiteen voimaan ja laitettiin samalla kaikki munat samaan koriin. Silloin markkinointistrategia [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 04.08.2020

Mitäpä jos ei olisi niin kauhea kiire?

Eräänä aurinkoisena lomapäivänä luin Anna Perhon Antisäätäjä-kirjan (Otava, 2017) yhdeltä istumalta. Kansitekstissään kirja antoi minulle lupauksen: minulla ei olisi enää ikinä kiire. Kiinnostuin välittömästi. Vaikka olenkin henkeen ja vereen deadline-ihminen, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 12.05.2020

Luova jumi, mitä sitten?

Ihan varmasti kaikilla luovaa työtä tekevillä iskee sellainen hetki, kun takin lisäksi on pääkoppa tyhjä. Kuin tabula rasa -käsityksessä, jonka mukaan ihminen on syntyessään tyhjä taulu, vailla ymmärrystä mistään. Tilanteena [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 03.03.2020

Mukava on uusi musta

Muutama viikko sitten osallistuin CMADFI-tilaisuuteen. Tämän kirjainjonon alkuosa tulee sanoista Community Manager Appreciation Day ja FI puolestaan viittaa tietysti Suomeen. Kyseessä on yhteisömanagerien suomalainen verkostoitumistapahtuma, joka järjestetään vuosittain tammikuun viimeisenä [...] Lue lisää