Näkemyksiä | Blogi 08.07.2019

Ihminen sanojen sisällä

Senni kirjoitti pari viikkoa sitten blogiimme brändin äänensävystä, jatkan samoilla ääniaalloilla. Työntekijälähettiläs puhuu parhaimmillaan yrityksensä puolesta. Mutta mitä se vaatii? Ainakin balanssia yrityksen äänensävyn ja oman minän välillä.

Saksalaisen lääkeyhtiö Bayerin liikevaihto on lähes 40 miljardia. Sen omistama jalkapalloseura Bayer Leverkusen ei potki käpyjä sekään. Yli 200 miljoonan euron vaihdolla se on yksi Saksan Bundesliigan suurimmista. Näiden kansainvälistä liiketoimintaa harjoittavien yhtiöiden arkea ohjaa vastuullisuus, monessakin mielessä.

Futarit ovat Saksassa tunnettuja mediakasvoja, joita seurataan ja kuunnellaan tarkasti, missä ikinä liikkuvatkaan ja mitä ikinä sanovatkaan. Nykypäivänä kamera löytyy lähes jokaisen taskusta; joka moka on sekunnissa julkinen moka. On siis päivänselvää, että myös näiden urheilijatähtien palkanmaksaja seuraa tarkasti työntekijälähettiläidensä mediakäyttäytymistä ja asettaa heille rajoja ja sääntöjä. Mutta täytyy muistaa, että myöskään pakottamalla ja sanelemalla ei synny mitään hyvää, kuten Aino kirjoitti blogissamme aikaisemmin.

Tunteilla ympäröidyt sanat

Bayer Leverkusenin kenttätason toimintaa johtaa maalivahdin roolissa suomalainen Lukas Hradecky. ”Luke” huolehtii, että yritysjohdon strategisia valintoja noudatetaan myös käytännön tasolla, otteluissa. Keulakuvan rooli on tärkeä paitsi töissä myös vapaa-ajalla. Hän on Leverkusenin markkinointikanava 24/7.

Hradecky ympäröi sanansa tunteilla, mikä tekee asioista tartuntakelpoisia.

Siihen nähden Hradeckyn julkinen minä on hyvin, miten sen sanoisi, poikkeuksellisen luonnollinen. Luke heittäytyy matseissa pallojen tielle ja matsien jälkeen medialle. Hän on kameran ja lehtiöiden edessä kuin yksi katsojista eli samaistuu kohderyhmäänsä: poseeraa fanikatsomossa, juo olutta tv-haastattelussa, heittää vitsiä itsestään ja kaikesta ympärillään tai vastaa toimittajalle laulamalla karaoke-hengessä. Tämän rinnalla hän tietenkin puhuu myös painavaa asiaa, ei hän pelle ole. Hradecky vain ympäröi sanansa tunteilla, mikä tekee asioista tartuntakelpoisia.

Lopputuloksen arvaattekin: kansa rakastaa suomalaismaalivahdin aitoutta ja heittäytymistä, maailmassa, jossa on aivan liikaa sliipattua julkisuuskuvaa ja mitäänsanomattomuutta. Viihdebisnes ei saa mennä liian kuivaksi, muuten loppuu leipä ja viihdebisnekseltä maksavat asiakkaat, eli katsojat.

Haastattelin Hradeckyn viime syksynä Leverkusenissa Finlandia Groupin BOUTIQUE-julkaisuun ja kysyin muun muassa hänen suhteestaan mediaan ja julkisuuteen yleensä.

Hradecky kertoo: ”Nuorempana seurasin tarkasti mitä futisfanit ja media minusta kirjoittavat ja otin herkemmin itseeni. Onneksi tajusin jo melko nuorena, että minun kannattaa olla kaveri median kanssa. Olen yrittänyt saavuttaa median suhteen roolin, että olen ihan normaali kaveri Turusta, joka nyt sattuu vain olemaan päässyt Bundesliigaan pelaamaan. En yritäkään olla kiiltäväkilpinen yli-ihminen, vaan ihan normaali tyyppi rosoineen kaikkineen. Jos otan oluen niin otan, se on normaalia eikä mikään peikko. Ja haluan sen myös näyttää. Voin heittää läppää mediassa mistä vain. Tämä on kuitenkin vain jalkapalloa.”

Roso myy

Yritysmaailmassa jalkapallon ulkopuolellakin työntekijälähettilyys on kova juttu. Yleisesti on jo ymmärretty, että henkilöstön mediassa – sosiaalisessa ja perinteisemmissä – laukomat sanat ovat yritysviestintää ja brändimarkkinointia yhtä lailla kuin organisaation omat ja viralliset ulostulot.

Leverkusenissa Lukas Hradecky sai yritysjohdolta ohjeen mediasuhteestaan: ”ole just niin kuin olet, älä muuta mitään.” He eivät yrittäneetkään laittaa Lukea muottiin, joka pönöimmillään ja kivikautisimmillaan edustaisi urheiluseuran arvoja nuhteettomana ja virheettömänä. He ymmärsivät, että juuri tätä turkulaista aitoutta fanit kaipaavat ja yritys saa lisäarvoa liiketoimintaansa. He ymmärsivät, että juuri tämä on uskottavaa ja kiinnostavaa.

Uskottavaa. Kiinnostavaa. Mitä muuta työntekijälähettilään pitäisi muka olla?

Työntekijälähettiläs on ihminen, joka on monesti uskottavampi ja kiinnostavampi viestijä kuin organisaatio. Siksi työntekijöiden rooli yritysviestinnässä on olennaisen tärkeä. Meille suomalaisille heittäytyminen ei ole välttämättä kovin luonnollinen olotila, etenkään työelämässä. Mutta voisiko olla?

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 09.04.2019

Onnea, suomi!

Mikael Agricolan ja suomen kielen päivänä on syytä kirjoittaa blogi Mikael Agricolasta ja suomen kielestä. Valitsin kieleksi suomen. Muitakin vaihtoehtoja olisi ollut. Maailmassa on kieliä noin 6 000, laskentatapa vaikuttaa [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 24.01.2019

Mitä on luovuus?

Luovuus yhdistetään moneen ammattiin. Itse törmäsin siihen säännöllisesti entisessä ammatissani jalkapalloilijana. Luova pelaaja oli termi, jota viljeltiin taajaan. Toiset sanoivat, että luovuutta ei ole olemassakaan, ainakaan se ei olisi mitään [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 05.10.2018

Mitä eroa on viestinnällä ja markkinoinnilla?

Kaikki aina kysyy tätä. Kukaan ei osaa vastata. Tai sitten vastataan: ”Eipä niillä taida mitään eroa olla.” ”Joku puhuu markkinoinnista, joku viestinnästä.” ”Kaikki viestintä on markkinointia ja kaikki markkinointi viestintää.” [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 10.09.2019

Asiakaspoluilla B2B-asiakaskokemusta ratkaisemaan

Asiakaskokemus on pitkään ollut keskeinen huomionkohde markkinoinnissa. Syystäkin, sillä hyvän asiakaskokemuksen on todettu tuottavan selkeää kilpailuetua yrityksille. Katse on kääntynyt B2B-yritysten suuntaan, kun kokemukset myös yrityksien välisessä asioinnissa on huomattu [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 03.09.2019

Tuntuuko, ettei ole mitään kerrottavaa - apua sisällöntuotantoon

Oli sitten kyse onnittelukortista tai yrityksen uutiskirjeestä, huomaa välillä puuskahtavansa ääneen: ”Mitä mä tähän kirjoitan?” Se on fakta, että aina ei lähde, edes meille niin sanotuilla ammattilaisilla. Sanonta kertoo, että [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 29.08.2019

Historia merkitsee myös markkinoinnissa

Tuntuuko sinusta, että välillä olisi hyvä vähän hiljentää vauhtia ja tarkastella tekemisiämme? Liian usein mietimme päämme puhki pyörittelemällä tulevaisuuden suunnitelmia. Kiirehdimme kohti uusia ja tuntemattomia tuulia ajattelematta sitä mistä olemme [...] Lue lisää