Näkemyksiä | Blogi 08.07.2019

Ihminen sanojen sisällä

Senni kirjoitti pari viikkoa sitten blogiimme brändin äänensävystä, jatkan samoilla ääniaalloilla. Työntekijälähettiläs puhuu parhaimmillaan yrityksensä puolesta. Mutta mitä se vaatii? Ainakin balanssia yrityksen äänensävyn ja oman minän välillä.

Saksalaisen lääkeyhtiö Bayerin liikevaihto on lähes 40 miljardia. Sen omistama jalkapalloseura Bayer Leverkusen ei potki käpyjä sekään. Yli 200 miljoonan euron vaihdolla se on yksi Saksan Bundesliigan suurimmista. Näiden kansainvälistä liiketoimintaa harjoittavien yhtiöiden arkea ohjaa vastuullisuus, monessakin mielessä.

Futarit ovat Saksassa tunnettuja mediakasvoja, joita seurataan ja kuunnellaan tarkasti, missä ikinä liikkuvatkaan ja mitä ikinä sanovatkaan. Nykypäivänä kamera löytyy lähes jokaisen taskusta; joka moka on sekunnissa julkinen moka. On siis päivänselvää, että myös näiden urheilijatähtien palkanmaksaja seuraa tarkasti työntekijälähettiläidensä mediakäyttäytymistä ja asettaa heille rajoja ja sääntöjä. Mutta täytyy muistaa, että myöskään pakottamalla ja sanelemalla ei synny mitään hyvää, kuten Aino kirjoitti blogissamme aikaisemmin.

Tunteilla ympäröidyt sanat

Bayer Leverkusenin kenttätason toimintaa johtaa maalivahdin roolissa suomalainen Lukas Hradecky. ”Luke” huolehtii, että yritysjohdon strategisia valintoja noudatetaan myös käytännön tasolla, otteluissa. Keulakuvan rooli on tärkeä paitsi töissä myös vapaa-ajalla. Hän on Leverkusenin markkinointikanava 24/7.

Hradecky ympäröi sanansa tunteilla, mikä tekee asioista tartuntakelpoisia.

Siihen nähden Hradeckyn julkinen minä on hyvin, miten sen sanoisi, poikkeuksellisen luonnollinen. Luke heittäytyy matseissa pallojen tielle ja matsien jälkeen medialle. Hän on kameran ja lehtiöiden edessä kuin yksi katsojista eli samaistuu kohderyhmäänsä: poseeraa fanikatsomossa, juo olutta tv-haastattelussa, heittää vitsiä itsestään ja kaikesta ympärillään tai vastaa toimittajalle laulamalla karaoke-hengessä. Tämän rinnalla hän tietenkin puhuu myös painavaa asiaa, ei hän pelle ole. Hradecky vain ympäröi sanansa tunteilla, mikä tekee asioista tartuntakelpoisia.

Lopputuloksen arvaattekin: kansa rakastaa suomalaismaalivahdin aitoutta ja heittäytymistä, maailmassa, jossa on aivan liikaa sliipattua julkisuuskuvaa ja mitäänsanomattomuutta. Viihdebisnes ei saa mennä liian kuivaksi, muuten loppuu leipä ja viihdebisnekseltä maksavat asiakkaat, eli katsojat.

Haastattelin Hradeckyn viime syksynä Leverkusenissa Finlandia Groupin BOUTIQUE-julkaisuun ja kysyin muun muassa hänen suhteestaan mediaan ja julkisuuteen yleensä.

Hradecky kertoo: ”Nuorempana seurasin tarkasti mitä futisfanit ja media minusta kirjoittavat ja otin herkemmin itseeni. Onneksi tajusin jo melko nuorena, että minun kannattaa olla kaveri median kanssa. Olen yrittänyt saavuttaa median suhteen roolin, että olen ihan normaali kaveri Turusta, joka nyt sattuu vain olemaan päässyt Bundesliigaan pelaamaan. En yritäkään olla kiiltäväkilpinen yli-ihminen, vaan ihan normaali tyyppi rosoineen kaikkineen. Jos otan oluen niin otan, se on normaalia eikä mikään peikko. Ja haluan sen myös näyttää. Voin heittää läppää mediassa mistä vain. Tämä on kuitenkin vain jalkapalloa.”

Roso myy

Yritysmaailmassa jalkapallon ulkopuolellakin työntekijälähettilyys on kova juttu. Yleisesti on jo ymmärretty, että henkilöstön mediassa – sosiaalisessa ja perinteisemmissä – laukomat sanat ovat yritysviestintää ja brändimarkkinointia yhtä lailla kuin organisaation omat ja viralliset ulostulot.

Leverkusenissa Lukas Hradecky sai yritysjohdolta ohjeen mediasuhteestaan: ”ole just niin kuin olet, älä muuta mitään.” He eivät yrittäneetkään laittaa Lukea muottiin, joka pönöimmillään ja kivikautisimmillaan edustaisi urheiluseuran arvoja nuhteettomana ja virheettömänä. He ymmärsivät, että juuri tätä turkulaista aitoutta fanit kaipaavat ja yritys saa lisäarvoa liiketoimintaansa. He ymmärsivät, että juuri tämä on uskottavaa ja kiinnostavaa.

Uskottavaa. Kiinnostavaa. Mitä muuta työntekijälähettilään pitäisi muka olla?

Työntekijälähettiläs on ihminen, joka on monesti uskottavampi ja kiinnostavampi viestijä kuin organisaatio. Siksi työntekijöiden rooli yritysviestinnässä on olennaisen tärkeä. Meille suomalaisille heittäytyminen ei ole välttämättä kovin luonnollinen olotila, etenkään työelämässä. Mutta voisiko olla?

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 26.11.2019

Ei pöllömpää: Huuhkajat & 3 onnistumista brändinrakentamisessa

Suomen miesten jalkapallomaajoukkue selvitti tiensä ensi kertaa jalkapallon EM-kisoihin. Huuhkajat-brändi voi paremmin kuin koskaan. Mistä se johtuu? Onko menestys kentällä syy onnistuneeseen brändityöhön – vai toisin päin? Kerron Näkemykseni Huuhkajien [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 24.09.2019

Voisitko toistaa?

Olen toiston ystävä, työssä ja vapaa-ajalla. Se on lajini myös huumorissa. Sille löytyy muutama harva kannattaja ja huomattavasti enemmän lamaantuneita huokailijoita. Ei siinä mitään. Mutta toisto toimii myös yleisemmällä tasolla, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 09.04.2019

Onnea, suomi!

Mikael Agricolan ja suomen kielen päivänä on syytä kirjoittaa blogi Mikael Agricolasta ja suomen kielestä. Valitsin kieleksi suomen. Muitakin vaihtoehtoja olisi ollut. Maailmassa on kieliä noin 6 000, laskentatapa vaikuttaa [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 05.12.2019

Mitä tulikaan tehtyä?

Vuoden lähestyessä loppuaan on hyvä istua hetkeksi alas ja summata, mitä kaikkea onkaan tullut tehtyä ja ennen kaikkea –saavutettua. Välitilinpäätös Oliko markkinoinnin vuotesi täynnä toteutuneita haaveita, kampanjoita, tapahtumia vai kenties [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 02.12.2019

Onnistumiset eivät korvaa suunnitelmallisuutta markkinoinnissa

Viestintästrategi Antti kirjoitti viime viikolla blogissa omia mietteitään Suomen jalkapallomaajoukkueen brändin muodostumisesta yhdeksi valtakuntamme tämän hetken vahvimmista urheilunimikkeistä. Hän toi tekstissään esille, että vaikka Huuhkajiksi nimetty jalkapallomaajoukkue saikin melkoisen buustin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 26.11.2019

Ei pöllömpää: Huuhkajat & 3 onnistumista brändinrakentamisessa

Suomen miesten jalkapallomaajoukkue selvitti tiensä ensi kertaa jalkapallon EM-kisoihin. Huuhkajat-brändi voi paremmin kuin koskaan. Mistä se johtuu? Onko menestys kentällä syy onnistuneeseen brändityöhön – vai toisin päin? Kerron Näkemykseni Huuhkajien [...] Lue lisää