Näkemyksiä | Blogi 08.07.2019

Ihminen sanojen sisällä

Senni kirjoitti pari viikkoa sitten blogiimme brändin äänensävystä, jatkan samoilla ääniaalloilla. Työntekijälähettiläs puhuu parhaimmillaan yrityksensä puolesta. Mutta mitä se vaatii? Ainakin balanssia yrityksen äänensävyn ja oman minän välillä.

Saksalaisen lääkeyhtiö Bayerin liikevaihto on lähes 40 miljardia. Sen omistama jalkapalloseura Bayer Leverkusen ei potki käpyjä sekään. Yli 200 miljoonan euron vaihdolla se on yksi Saksan Bundesliigan suurimmista. Näiden kansainvälistä liiketoimintaa harjoittavien yhtiöiden arkea ohjaa vastuullisuus, monessakin mielessä.

Futarit ovat Saksassa tunnettuja mediakasvoja, joita seurataan ja kuunnellaan tarkasti, missä ikinä liikkuvatkaan ja mitä ikinä sanovatkaan. Nykypäivänä kamera löytyy lähes jokaisen taskusta; joka moka on sekunnissa julkinen moka. On siis päivänselvää, että myös näiden urheilijatähtien palkanmaksaja seuraa tarkasti työntekijälähettiläidensä mediakäyttäytymistä ja asettaa heille rajoja ja sääntöjä. Mutta täytyy muistaa, että myöskään pakottamalla ja sanelemalla ei synny mitään hyvää, kuten Aino kirjoitti blogissamme aikaisemmin.

Tunteilla ympäröidyt sanat

Bayer Leverkusenin kenttätason toimintaa johtaa maalivahdin roolissa suomalainen Lukas Hradecky. ”Luke” huolehtii, että yritysjohdon strategisia valintoja noudatetaan myös käytännön tasolla, otteluissa. Keulakuvan rooli on tärkeä paitsi töissä myös vapaa-ajalla. Hän on Leverkusenin markkinointikanava 24/7.

Hradecky ympäröi sanansa tunteilla, mikä tekee asioista tartuntakelpoisia.

Siihen nähden Hradeckyn julkinen minä on hyvin, miten sen sanoisi, poikkeuksellisen luonnollinen. Luke heittäytyy matseissa pallojen tielle ja matsien jälkeen medialle. Hän on kameran ja lehtiöiden edessä kuin yksi katsojista eli samaistuu kohderyhmäänsä: poseeraa fanikatsomossa, juo olutta tv-haastattelussa, heittää vitsiä itsestään ja kaikesta ympärillään tai vastaa toimittajalle laulamalla karaoke-hengessä. Tämän rinnalla hän tietenkin puhuu myös painavaa asiaa, ei hän pelle ole. Hradecky vain ympäröi sanansa tunteilla, mikä tekee asioista tartuntakelpoisia.

Lopputuloksen arvaattekin: kansa rakastaa suomalaismaalivahdin aitoutta ja heittäytymistä, maailmassa, jossa on aivan liikaa sliipattua julkisuuskuvaa ja mitäänsanomattomuutta. Viihdebisnes ei saa mennä liian kuivaksi, muuten loppuu leipä ja viihdebisnekseltä maksavat asiakkaat, eli katsojat.

Haastattelin Hradeckyn viime syksynä Leverkusenissa Finlandia Groupin BOUTIQUE-julkaisuun ja kysyin muun muassa hänen suhteestaan mediaan ja julkisuuteen yleensä.

Hradecky kertoo: ”Nuorempana seurasin tarkasti mitä futisfanit ja media minusta kirjoittavat ja otin herkemmin itseeni. Onneksi tajusin jo melko nuorena, että minun kannattaa olla kaveri median kanssa. Olen yrittänyt saavuttaa median suhteen roolin, että olen ihan normaali kaveri Turusta, joka nyt sattuu vain olemaan päässyt Bundesliigaan pelaamaan. En yritäkään olla kiiltäväkilpinen yli-ihminen, vaan ihan normaali tyyppi rosoineen kaikkineen. Jos otan oluen niin otan, se on normaalia eikä mikään peikko. Ja haluan sen myös näyttää. Voin heittää läppää mediassa mistä vain. Tämä on kuitenkin vain jalkapalloa.”

Roso myy

Yritysmaailmassa jalkapallon ulkopuolellakin työntekijälähettilyys on kova juttu. Yleisesti on jo ymmärretty, että henkilöstön mediassa – sosiaalisessa ja perinteisemmissä – laukomat sanat ovat yritysviestintää ja brändimarkkinointia yhtä lailla kuin organisaation omat ja viralliset ulostulot.

Leverkusenissa Lukas Hradecky sai yritysjohdolta ohjeen mediasuhteestaan: ”ole just niin kuin olet, älä muuta mitään.” He eivät yrittäneetkään laittaa Lukea muottiin, joka pönöimmillään ja kivikautisimmillaan edustaisi urheiluseuran arvoja nuhteettomana ja virheettömänä. He ymmärsivät, että juuri tätä turkulaista aitoutta fanit kaipaavat ja yritys saa lisäarvoa liiketoimintaansa. He ymmärsivät, että juuri tämä on uskottavaa ja kiinnostavaa.

Uskottavaa. Kiinnostavaa. Mitä muuta työntekijälähettilään pitäisi muka olla?

Työntekijälähettiläs on ihminen, joka on monesti uskottavampi ja kiinnostavampi viestijä kuin organisaatio. Siksi työntekijöiden rooli yritysviestinnässä on olennaisen tärkeä. Meille suomalaisille heittäytyminen ei ole välttämättä kovin luonnollinen olotila, etenkään työelämässä. Mutta voisiko olla?

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 24.11.2020

Keskustelun taso on maailman peili

Yleisradio julkisti viime viikon maanantaina Hyvin sanottu – Bra sagt -hankkeen parantamaan ja vaalimaan suomalaista keskustelukulttuuria. Tavoitteena on ”kohottaa suomalaisen keskustelukulttuurin tasoa ja innostaa ihmisiä mukaan toisia kunnioittavaan, erilaisia näkemyksiä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 03.11.2020

Suosituksen voima

”Historiallinen tuotto ei ole tae tulevasta” on varmasti jokaiselle sijoituksia tehneelle tuttu lause. Yhtä lailla voisi todeta, että ”yrityksen menneet projektit eivät ole tae tulevasta.” Kun tutkimme B2B-yrityksissä toimivien ostajien [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 27.10.2020

Miten sinisestä tuli suosittu väri?

Muinaisten egyptiläisten uskotaan ensimmäisenä keksineen, kuinka sinistä väriä voidaan keinotekoisesti valmistaa. Sininen ja kulta olivat egyptiläisille jumalallisia värejä. He antoivat  ensimmäisenä muinaisista kulttuureista siniselle värille oman sanan. Esimerkiksi Antiikin Kreikan [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 24.11.2020

Keskustelun taso on maailman peili

Yleisradio julkisti viime viikon maanantaina Hyvin sanottu – Bra sagt -hankkeen parantamaan ja vaalimaan suomalaista keskustelukulttuuria. Tavoitteena on ”kohottaa suomalaisen keskustelukulttuurin tasoa ja innostaa ihmisiä mukaan toisia kunnioittavaan, erilaisia näkemyksiä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 15.09.2020

Tiedustele ensin, viesti sitten

Suoritin asepalvelukseni Lahden Hennalassa. Toimin 11 kuukautta tiedustelukomppaniassa, jonka sodanaikaisena tehtävänä on hiipiä vihollisen hyökkäyslinjojen taakse urkkimaan tietoa ja välittämään sitä omien joukkojen komentokeskukseen, naaman edessä roikkuvan vanhan kuvaputkitelevision kokoisella [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 30.06.2020

Tiimihengen anatomia

Tehostamistoimenpiteillä on toisinaan kehno klangi. Yritykset leikkaavat, supistavat ja maksimoivat henkilöstönsä hengiltä tai ainakin henkihieveriin. On tehostamiselle usein aivan täydet perusteensakin. Digitalisaation myötä monet asiat voidaan tehdä toisin kuin ennen. [...] Lue lisää