Näkemyksiä | Blogi 15.05.2018

Ilo irti ydinviestistä

Olen törmännyt moneen eri keskusteluun, jossa puhutaan ydinviestistä. Joko sen puuttumisesta tai tarkoituksesta. Ydinviestin tarkoitushan on herättää kiinnostus sekä toimia niin ulkoisena kuin sisäisenä punaisena lankana. Siinä tulisi olla myös tunnetta mukana, johon voi samaistua. Tunneosasto onkin meille suomalaisille se haastavin. Kyllähän me osaamme kertoa, mitä teemme ja miten, mutta perimmäinen syy siihen, miksi teemme mitä teemme, olemassa olon oikeutus, on se vaikea.

Simon Sinek on mielestäni oivallisesti kiteyttänyt, miksi ydinviesti on niin tärkeä. Hänen videossaan ”Start with Why” on hyviä ja konkreettisia esimerkkejä. Muistatko, kuka sanoi ”I have dream!”? Mieti, jos hän olisikin sanonut ”I have a plan”? Olisikohan hän saanut niin paljon kannattajia taakseen? Tunteilla on siis merkitystä ja sillä, miten asiat sanot.

Niin kuin olet jo varmasti huomannut, olemme MBE:ssä juuri uudistuneet. Koin, että se, miltä me näytimme ja tunnuimme, ei ollut enää se MBE, joka olemme nykyään. Meillä ei myöskään ollut yhteistä ydinviestiä. Siksi tämä oli luonteva paikka uudistua.

Uudistus on koko porukan yhteinen asia

Uudistuksen aloitimme yhteisellä työpajalla koko oman henkilöstön kesken. Summasimme, mikä kaikki on hyvää ja säilytettävää ja mitä uudistetaan. Säilytettäväksi jäivät asenne ja fiilis, toimintaamme ohjaavat arvot Näkemys. Nopeus. Rohkeus. Hymy. sekä jo aiemmin käytetty Näkemyksiä-merkki. Siitäkin olimme yksimielisiä, että säilytämme Näkemystehdas-ajattelun – vielä tiiviimmin kuin aikaisemmin.

Tämän jälkeen mietimme ydinviestiä yhdessä. Pallottelimme ajatuksia ja sitä, mikä meidät erottaa muista.

Näkemys. Asiantuntijuus. Tiimin vahvuus. Ilo. Energia. Strategisuus. Loistava osaaminen… Mutta ovatko nämä kuitenkaan tarpeeksi erottavia tekijöitä? Millä herätämme mielenkiinnon? Keskustelu oli polveilevaa, joku heitti ilmoille ajatuksen siitä, että meillä aina ajatellaan. Ei vain tehdä, vaan halutaan tietää, että miksi ja mikä on se paras ratkaisu asiakkaan haasteisiin.

Ajattelun kanssa, ei koskaan ilman. Siinä se oli, punainen lanka meidän ydinviestille. Ja tämä idea tuntui vielä yön yli nukuttuakin hyvältä. Ydinviesti kokonaisuudessaan muotoutui pienen hiomisen jälkeen seuraavaksi:

Ajattelun kanssa, ei koskaan ilman.

Näkemystehdas MBE on strategisen B2B-markkinoinnin ja -viestinnän asiantuntija, jonka tehtävä on tehostaa myyntiäsi parantamalla asiakaskokemusta monikanavaisesti. Samalla kasvatamme brändisi arvoa ja tunnettuutta. Toteutamme rohkeasti ja määrätietoisesti kokonaisvaltaisia markkinoinnin ja viestinnän ratkaisuja, jotka tukevat tavoitteitasi.

Me uskomme, että kaiken tekemisemme tulee tukea yrityksesi kasvua. Siksi teemme linjakasta markkinointia ja viestintää, jotka perustuvat vahvaan ajatteluun. Meiltä saat ajattelun, näkemyksen ja toteutuksen.

Ydinviestin jatkona lähdimme suunnittelemaan, miltä Näkemystehdas MBE näyttää visuaalisesti ja luonnollisesti ensimmäisenä asia konkretisoituu uusissa nettisivuissa.

Aina sanotaan, että omat projektit ovat niitä kaikista vaikeimpia. Me saimme uudistuksen vietyä läpi melko nopealla aikataululla. Ehkäpä juuri siksi, kun teimme sen yhdessä ja tiesimme suunnan, minne tähdätä.

Tsemppiä teille omiin haasteisiinne!

Minttu

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 30.03.2021

Viisi vinkkiä hyvän blogitekstin kirjoittamiseen

Teksti on edelleen tehokas sisältömuoto. Mutta mitä tehdä, kun ensimmäisenä työviikkona eteen osuu yrityksen asiantuntijablogin kirjoitusvuoro ja tyhjän paperin pelko. Ajattelin taklata ongelmaa antamalla viisi vinkkiä asiantuntijablogin kirjoittamiseen sekä asiakkailleni, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 23.03.2021

Sisällöntuotanto luottamuksen rakennusaineena

Vuoden 2021 ykköspuheenaihe meillä töissä on ollut luottamus, eikä vähiten heti alkuvuodesta lanseeratun Luotain -palvelun johdosta. Luotaimen perusidea on luottamuksen rakentaminen ja sen myötä pohjan luominen myyntityölle. Vaikka toimitaankin ammatillisesti, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 22.02.2021

Markkinointi projektista prosessiksi

Ei ole oikotietä kestävään onneen, eikä pikavoittoja menestykseen, sanotaan. Markkinoinnissa tekemisen taso on kehittynyt paljon ajoista, jolloin uskottiin yksittäisen toimenpiteen voimaan ja laitettiin samalla kaikki munat samaan koriin. Silloin markkinointistrategia [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 01.03.2021

Helppo niskalenkki GDPR-vaatimuksista

Oletko ajatellut, että tietosuojaseloste ja evästekysely ovat ainoat GDPR:n vaatimat toimenpiteet? Jos olet, niin saatat yllättyä. Hyvä tietosuojaseloste vastaa moneen vaadittuun asiaan, mutta usein se laaditaan vain asiakkaita varten verkkosivuille. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.01.2021

Näkemystehdas MBE kehitti tekoälypohjaisen palvelun B2B-myyntiin

Luotain-palvelussa yhdistyy tekoäly ja näkemyksellinen ihmisajattelu. Se kerää julkista dataa B2B-maailman päättäjistä sekä heidän verkostoistaan ja auttaa rakentamaan luottamuspolkuja kohdeasiakkaiden luo. Maailma rakentuu erilaisista ihmissuhteista, myös liike-elämässä. Tekoälyn ja algoritmien [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 01.12.2020

Oletko jo unelma-asiakkaasi kanssa samassa kuplassa?

Meillä ihmisillä on taipumus viihtyä parhaiten ympäristössä, jossa meitä ymmärretään ja joissa voimme kokea olevamme tärkeä osa kokonaisuutta. Esimerkiksi sosiaalisessa mediassa olemme jatkuvasti ystäviemme ja verkoston ympäröimänä ja jaamme heidän [...] Lue lisää