Näkemyksiä | Blogi 15.05.2018

Ilo irti ydinviestistä

Olen törmännyt moneen eri keskusteluun, jossa puhutaan ydinviestistä. Joko sen puuttumisesta tai tarkoituksesta. Ydinviestin tarkoitushan on herättää kiinnostus sekä toimia niin ulkoisena kuin sisäisenä punaisena lankana. Siinä tulisi olla myös tunnetta mukana, johon voi samaistua. Tunneosasto onkin meille suomalaisille se haastavin. Kyllähän me osaamme kertoa, mitä teemme ja miten, mutta perimmäinen syy siihen, miksi teemme mitä teemme, olemassa olon oikeutus, on se vaikea.

Simon Sinek on mielestäni oivallisesti kiteyttänyt, miksi ydinviesti on niin tärkeä. Hänen videossaan ”Start with Why” on hyviä ja konkreettisia esimerkkejä. Muistatko, kuka sanoi ”I have dream!”? Mieti, jos hän olisikin sanonut ”I have a plan”? Olisikohan hän saanut niin paljon kannattajia taakseen? Tunteilla on siis merkitystä ja sillä, miten asiat sanot.

Niin kuin olet jo varmasti huomannut, olemme MBE:ssä juuri uudistuneet. Koin, että se, miltä me näytimme ja tunnuimme, ei ollut enää se MBE, joka olemme nykyään. Meillä ei myöskään ollut yhteistä ydinviestiä. Siksi tämä oli luonteva paikka uudistua.

Uudistus on koko porukan yhteinen asia

Uudistuksen aloitimme yhteisellä työpajalla koko oman henkilöstön kesken. Summasimme, mikä kaikki on hyvää ja säilytettävää ja mitä uudistetaan. Säilytettäväksi jäivät asenne ja fiilis, toimintaamme ohjaavat arvot Näkemys. Nopeus. Rohkeus. Hymy. sekä jo aiemmin käytetty Näkemyksiä-merkki. Siitäkin olimme yksimielisiä, että säilytämme Näkemystehdas-ajattelun – vielä tiiviimmin kuin aikaisemmin.

Tämän jälkeen mietimme ydinviestiä yhdessä. Pallottelimme ajatuksia ja sitä, mikä meidät erottaa muista.

Näkemys. Asiantuntijuus. Tiimin vahvuus. Ilo. Energia. Strategisuus. Loistava osaaminen… Mutta ovatko nämä kuitenkaan tarpeeksi erottavia tekijöitä? Millä herätämme mielenkiinnon? Keskustelu oli polveilevaa, joku heitti ilmoille ajatuksen siitä, että meillä aina ajatellaan. Ei vain tehdä, vaan halutaan tietää, että miksi ja mikä on se paras ratkaisu asiakkaan haasteisiin.

Ajattelun kanssa, ei koskaan ilman. Siinä se oli, punainen lanka meidän ydinviestille. Ja tämä idea tuntui vielä yön yli nukuttuakin hyvältä. Ydinviesti kokonaisuudessaan muotoutui pienen hiomisen jälkeen seuraavaksi:

Ajattelun kanssa, ei koskaan ilman.

Näkemystehdas MBE on strategisen B2B-markkinoinnin ja -viestinnän asiantuntija, jonka tehtävä on tehostaa myyntiäsi parantamalla asiakaskokemusta monikanavaisesti. Samalla kasvatamme brändisi arvoa ja tunnettuutta. Toteutamme rohkeasti ja määrätietoisesti kokonaisvaltaisia markkinoinnin ja viestinnän ratkaisuja, jotka tukevat tavoitteitasi.

Me uskomme, että kaiken tekemisemme tulee tukea yrityksesi kasvua. Siksi teemme linjakasta markkinointia ja viestintää, jotka perustuvat vahvaan ajatteluun. Meiltä saat ajattelun, näkemyksen ja toteutuksen.

Ydinviestin jatkona lähdimme suunnittelemaan, miltä Näkemystehdas MBE näyttää visuaalisesti ja luonnollisesti ensimmäisenä asia konkretisoituu uusissa nettisivuissa.

Aina sanotaan, että omat projektit ovat niitä kaikista vaikeimpia. Me saimme uudistuksen vietyä läpi melko nopealla aikataululla. Ehkäpä juuri siksi, kun teimme sen yhdessä ja tiesimme suunnan, minne tähdätä.

Tsemppiä teille omiin haasteisiinne!

Minttu

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 16.08.2021

Kolme vinkkiä blogikirjoituksen viimeistelyyn

Meistä jokainen haluaa tehdä blogitekstejä, jotka innostavat kohdeyleisöämme. Mutta miten varmistaa, että lukijamme kiinnostus säilyy loppuun asti? Jos olet vasta suunnittelemassa blogia, suosittelen ensin tutustumaan asiantuntija Katimme vinkkeihin hyvän blogitekstin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 03.08.2021

Kohti tuloksellisempaa markkinointia

Tuloksellinen markkinointi tarvitsee pohjan, josta kaikki tekeminen ponnistaa. Pohjan tulee antaa vastauksia haastaviinkin tilanteisiin ja ohjata oikeaan suuntaan. Haluathan edetä mahdollisimman suoraviivaisesti kohti tavoitteitasi? Perusta kuntoon Ennen kuin hypätään kohti [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 06.07.2021

Avainsanatutkimus paljastaa miten saa lisää näkyvyyttä hakukoneessa

Hakukonenäkyvyys tunnistetaan lähes kaikissa yrityksissä oleelliseksi osaksi yrityksen näkyvyyden kasvattamista ja myynnin tukemista. ”Olisi hyvä näkyä Googlessa” on ajatus, mikä B2B-yritysten markkinoinnin ja myynnin parissa toimivilla on, koska verkkosivuliikenteen kasvattaminen [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 07.09.2021

B2B-markkinointi: 5 tärkeintä asiaa

B2B-markkinoinnin tärkein tehtävä on rakentaa tunnettuutta ja hyvä pohja luottamuksen syntymiselle potentiaalisen asiakkaan ja myyjän välille. Näin myynti voi keskittyä omaan tehtäväänsä ja saada parhaat onnistumisen edellytykset. Ensimmäisenä ei kuitenkaan [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 03.05.2021

Menesty rakentamalla luottamusta kahdella tasolla

B2B-asiantuntijaratkaisujen myynnissä tähdätään usein kumppanuuteen. Kumppanuus on syvä ja kestävä suhde asiakkaiden kanssa. Ostamisen ja myymisen sijaan kumppanuus on lisäarvon tuottamista, joka tarvitsee toimiakseen molemminpuolista luottamusta. Vaikka puhutaan yritysten välisestä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 01.03.2021

Helppo niskalenkki GDPR-vaatimuksista

Oletko ajatellut, että tietosuojaseloste ja evästekysely ovat ainoat GDPR:n vaatimat toimenpiteet? Jos olet, niin saatat yllättyä. Hyvä tietosuojaseloste vastaa moneen vaadittuun asiaan, mutta usein se laaditaan vain asiakkaita varten verkkosivuille. [...] Lue lisää