Näkemyksiä | Blogi 07.05.2019

Iloa ja onnistumisia projekteihin

Ajattelun kanssa, ei koskaan ilman. Se on MBE:llä omaksuttu toimintaa ohjaava ajatus ja se pysyykin helposti mielessä alusta loppuun jokaisessa projektissa. Päiväni MBE:llä koostuvat erilaisten asiakasprojektien hallinnoimisesta, joten näin tärkeänä kertoa ajatuksiani siitä, millaisista asioista onnistunut projekti koostuu.

Tavoitteet antavat raamit

Projekteja on erilaisia, ja niiden luonne vaihtelee suuresti projektissa ratkaistavan haasteen ja koon mukaan. Viimeaikaiset projektit, joissa olen itse ollut mukana ovat olleet verkkosivujen uudistaminen, markkinointisuunnitelman laatiminen sekä messumateriaalien tuottaminen. Kaikkia näitä kolmea hyvin erilaistakin projektia yhdistää se, että jokaisen kohdalla on määritelty heti alussa selkeät tavoitteet ja toimenpiteet miten tavoitteeseen päästään. Kun tavoite on määritelty, se tuo projektin raamit koko projektiryhmän tietoisuuteen. Niin, sehän on elintärkeää, että jokainen projektiin osallistuva tietää tavoitteen ja hänelle kuuluvan tehtävän, jotta tavoitteeseen päästään. Projektin alussa kuuluu tämän lisäksi määritellä projektille järkevä aikataulu sekä työryhmä.

Parhaat tulokset syntyvät yhteistyöllä

Läheinen yhteistyö asiakkaan kanssa on projektin onnistumisen edellytys. Avoin keskustelu, ideoiden sparrailu ja jatkokehittäminen yhdessä mahdollistavat menestymisen projektissa. Mitä enemmän saamme tietoa, sen parempi! Oli tavoitteena sitten valjastaa verkkosivut myynnin vauhdittajaksi tai luoda markkinointisuunnitelma eri kohderyhmien kiinnostuksen herättämiseksi ja myynnin tukemiseksi, onnistumme parhaiten kun menemme tavoitteita kohti yhdessä.

Iloitse onnistumisista

Tärkeää projekteissa on toki määriteltyjen tavoitteiden saavuttaminen, unohtamatta kuitenkaan iloita pienistäkin onnistumisista matkan varrella. Projektit ovat monivaiheisia, onnistuminen on loppupeleissä monen pienen asian loppusumma ja projektin aikainen ilo näkyy varmasti myös lopputuloksessa.

Koska muistilistat ovat hyvä apuväline tavoitteiden saavuttamiseen, päätin tehdä listauksen asioista, joilla saat onnistumisia ja iloa projekteihin:

  1. Määritä projektin tavoite
  2. Kasaa työryhmä, jolla tavoite saavutetaan ja sitouta ryhmän jäsenet projektiin
  3. Määritä projektille realistinen aikataulu
  4. Varaa aikaa yhteiselle jatkokehittämiselle
  5. Iloitse pienistä onnistumisista myös matkan varrella. Projektien ei tarvitse olla pelkästään totista suorittamista!
  6. Muista, että projekti on valmis vasta, kun tavoite on saavutettu
  7. Muista nauttia saavutetuista tavoitteista!

Tällä muistilistalla pääset jo pitkälle, tsemppiä projekteihin! 🙂

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 14.07.2020

Joustava työ, uusi normaali?

Kuluvan kevään aikana lähes 60 prosenttia työssäkäyvistä siirtyi etätöihin. Monella työpaikalla otettiinkin vauhdikkaasti uusia toimintatapoja, -malleja ja työkaluja käyttöön. Etenkin asiantuntijatyössä joustavaan työmalliin on työn luonteen vuoksi ollut helpompi siirtyä. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 19.05.2020

Muistilistalle verkkosivu-uudistuksessa

Viimeisen vuoden saatossa olen ilokseni saanut olla mukana useammassa verkkosivustoprojektissa, joista jokainen on ollut omalla tavallaan haastava, opettavainen ja antoisa. Verkkosivujen merkitys markkinoinnissa on edelleen kiistaton ja tästä syystä nämä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 10.03.2020

Vinkit ensiluokkaiseen tarjouspyyntöön

Asiantuntijatyön kilpailutus on toisinaan haastavaa, koska ei olla ostamassa vain X kappaletta tuotetta Y. Tarjouspyyntövaiheeseen kannattaakin paneutua, etenkin jos haussa on pidempiaikainen yhteistyökumppani markkinoinnin ja viestinnän toteutukseen. (Julkiset hankinnat ovat [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 23.06.2020

Teot ennen tulosta

Markkinoinnin tuloksellisuus on asia, jota tulee optimoida jatkuvasti. Tuloksellisuuden laskeminen ei ole tähtitiedettä, mutkat suoraksi vedettynä tuotto lasketaan katteesta. Onkin tärkeää pureutua siihen, millä teoilla tulosta tehdään, koska harvoin on [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 21.04.2020

Yrityksen Facebook-sivu hyötykäyttöön

Verkkosivut ovat yksi yrityksen tärkeimmistä myyjistä. Mutta mitä kautta verkkosivuille sitten ohjataan kävijöitä? Yksi hyödyllinen ja monille tuttu kanava tähän tarkoitukseen on Facebook. Tässä blogipostauksessa avaan sivun perustamiseen liittyviä asioita [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 18.02.2020

Kuka johtaa markkinointiasi?

Myynti pyytää uusia esitteitä myynnin tueksi, mediamyyjä soittaa hyvän tarjouksen display-mainonnasta, verkkosivuille pitäisi tehdä uusi asiantuntijakirjoitus ja messutkin ovat taas oven takana. Tulevaisuudessa siintää uuden palvelun tuotteistus ja lanseeraus. Kuulostaako [...] Lue lisää