Näkemyksiä | Blogi 07.05.2019

Iloa ja onnistumisia projekteihin

Ajattelun kanssa, ei koskaan ilman. Se on MBE:llä omaksuttu toimintaa ohjaava ajatus ja se pysyykin helposti mielessä alusta loppuun jokaisessa projektissa. Päiväni MBE:llä koostuvat erilaisten asiakasprojektien hallinnoimisesta, joten näin tärkeänä kertoa ajatuksiani siitä, millaisista asioista onnistunut projekti koostuu.

Tavoitteet antavat raamit

Projekteja on erilaisia, ja niiden luonne vaihtelee suuresti projektissa ratkaistavan haasteen ja koon mukaan. Viimeaikaiset projektit, joissa olen itse ollut mukana ovat olleet verkkosivujen uudistaminen, markkinointisuunnitelman laatiminen sekä messumateriaalien tuottaminen. Kaikkia näitä kolmea hyvin erilaistakin projektia yhdistää se, että jokaisen kohdalla on määritelty heti alussa selkeät tavoitteet ja toimenpiteet miten tavoitteeseen päästään. Kun tavoite on määritelty, se tuo projektin raamit koko projektiryhmän tietoisuuteen. Niin, sehän on elintärkeää, että jokainen projektiin osallistuva tietää tavoitteen ja hänelle kuuluvan tehtävän, jotta tavoitteeseen päästään. Projektin alussa kuuluu tämän lisäksi määritellä projektille järkevä aikataulu sekä työryhmä.

Parhaat tulokset syntyvät yhteistyöllä

Läheinen yhteistyö asiakkaan kanssa on projektin onnistumisen edellytys. Avoin keskustelu, ideoiden sparrailu ja jatkokehittäminen yhdessä mahdollistavat menestymisen projektissa. Mitä enemmän saamme tietoa, sen parempi! Oli tavoitteena sitten valjastaa verkkosivut myynnin vauhdittajaksi tai luoda markkinointisuunnitelma eri kohderyhmien kiinnostuksen herättämiseksi ja myynnin tukemiseksi, onnistumme parhaiten kun menemme tavoitteita kohti yhdessä.

Iloitse onnistumisista

Tärkeää projekteissa on toki määriteltyjen tavoitteiden saavuttaminen, unohtamatta kuitenkaan iloita pienistäkin onnistumisista matkan varrella. Projektit ovat monivaiheisia, onnistuminen on loppupeleissä monen pienen asian loppusumma ja projektin aikainen ilo näkyy varmasti myös lopputuloksessa.

Koska muistilistat ovat hyvä apuväline tavoitteiden saavuttamiseen, päätin tehdä listauksen asioista, joilla saat onnistumisia ja iloa projekteihin:

  1. Määritä projektin tavoite
  2. Kasaa työryhmä, jolla tavoite saavutetaan ja sitouta ryhmän jäsenet projektiin
  3. Määritä projektille realistinen aikataulu
  4. Varaa aikaa yhteiselle jatkokehittämiselle
  5. Iloitse pienistä onnistumisista myös matkan varrella. Projektien ei tarvitse olla pelkästään totista suorittamista!
  6. Muista, että projekti on valmis vasta, kun tavoite on saavutettu
  7. Muista nauttia saavutetuista tavoitteista!

Tällä muistilistalla pääset jo pitkälle, tsemppiä projekteihin! 🙂

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 05.12.2019

Mitä tulikaan tehtyä?

Vuoden lähestyessä loppuaan on hyvä istua hetkeksi alas ja summata, mitä kaikkea onkaan tullut tehtyä ja ennen kaikkea –saavutettua. Välitilinpäätös Oliko markkinoinnin vuotesi täynnä toteutuneita haaveita, kampanjoita, tapahtumia vai kenties [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 01.10.2019

Irti kaaoksesta – näillä kolmella vinkillä pääset alkuun

Markkinointi ja viestintä ovat nostaneet vahvasti suosiotaan myös suomalaisten B2B-yrityksien keskuudessa. Kun jokin asia nousee hitiksi, voi seurata kaaos, mikäli työkalupakki asioiden hoitamiseen ei ole kunnossa. Tein simppelin listauksen siitä, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 30.07.2019

Verkkosivujen uudistus – huomioi nämä, kun kilpailutat teknisen toteutuksen

Verkkosivut ovat tärkeä osa yrityksesi digitaalista näkyvyyttä. Tämän vuoksi on tärkeää kiinnittää huomioita siihen, miten ne tehdään. Tein listauksen asioista, mitä ainakin kannattaa ottaa huomioon, kun kilpailutat verkkosivujesi kokonaisvaltaisen uudistamisen teknisen [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 10.12.2019

Miksi M-päivä?

M-päivän tarina sai alkunsa 15 vuotta sitten, kun päätimme järjestää Lahden alueen yrityksille ja markkinoinnin parissa työskenteleville oman paikallisen markkinointiviestinnän tapahtuman. Tästä ajatuksesta syntynyt ensimmäinen Mainostorstai järjestettiin 17.11.2005 Lahden Taidepanimolla, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 05.12.2019

Mitä tulikaan tehtyä?

Vuoden lähestyessä loppuaan on hyvä istua hetkeksi alas ja summata, mitä kaikkea onkaan tullut tehtyä ja ennen kaikkea –saavutettua. Välitilinpäätös Oliko markkinoinnin vuotesi täynnä toteutuneita haaveita, kampanjoita, tapahtumia vai kenties [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 02.12.2019

Onnistumiset eivät korvaa suunnitelmallisuutta markkinoinnissa

Viestintästrategi Antti kirjoitti viime viikolla blogissa omia mietteitään Suomen jalkapallomaajoukkueen brändin muodostumisesta yhdeksi valtakuntamme tämän hetken vahvimmista urheilunimikkeistä. Hän toi tekstissään esille, että vaikka Huuhkajiksi nimetty jalkapallomaajoukkue saikin melkoisen buustin [...] Lue lisää