Näkemyksiä | Blogi 21.09.2018

Innostusta Mainontapäivästä

Kyse ei ole koskaan sinusta ja yrityksestäsi tai tuotteestasi, vaan siitä, kuinka saat muut tuntemaan.

Siinä, ensimmäinen herätys. Näin Laila Pawlak Singularity Universitystä tykitti heti aamun alkajaisiksi. Tämä on asia, mikä monella varmasti kaiken kiireen keskellä hämärtyy. Lailan esityksessä olivat vahvasti mukana tunteet, vaikka teknologinen kehitys oli siinä eteenpäin vievänä draiverina. Koneiden teho 18-kertaistuu vuodessa ja meidän ymmärryksemme ei edes riitä siihen mihin ne pystyvät. Käsitys asioista ja esineistä muuttuu vauhdilla. Laila herätteli meitä kysyen, että kuinka monella on kamera mukana, pari kättä nousi ylös. Laila naurahti ja sanoi, että jos yleisö olisi parikymppisiä, kaikki olisivat nostaneet kätensä. Tottakai heillä on kamera mukana, koska heillä on puhelin. Tavarat muuttuvat ja samalla käsitteet niistä.

Teknologia mahdollistaa kokemuksien keräämisen entistä helpommin. Virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus antavat rajattomat mahdollisuudet siihen. Aivomme on rakennettu niin, että emme osaa hahmottaa näiden uusien todellisuuksien eroa ”oikeaan” vaan virtuaalitodellisuus näyttää aidolta. Tässä välissä voi kysyä, mikä on sitä ”oikeaa todellisuutta”? Huomisen nuorille virtuaalitodellisuus on juuri sitä. Mitä tällä kaikella on sitten vaikutusta markkinointiin?  Kohdentaminen ja kustomointi tulee menemään äärimmäisyyksiin, koska voimme koskettaa ihmisiä isommin kuin koskaan.

Teknologian kehitystä on turha vastustaa, se tapahtuu joka tapauksessa ja siihen tulee parhaansa mukaan sopeutua ja ottaa siitä hyöty irti. Edelläkävijät ottavat siitä rohkeasti edun itselleen.   ”The future we create depends on the challenges we dare to take.”, Laila niittaa.

Kun mikään ei ole varmaa, kaikki on mahdollista!

Tulevaisuutta ei voida enää ennustaa, koska kaikki tapahtuu niin nopeasti. Emme osaa edes kuvitella, mitä se voi tuoda tullessaan. Tulevaisuus ei synny parantamalla olemassa olevaa, ei ole koskaan syntynyt. Ei pyörääkään keksitty parantamalla lenkkareita, vinkkaa startup-yrittäjä Perttu Pölönen.  Hän jatkaa haastamalla miettimään, ketkä ovat oikeasti kilpailijoitasi. Niitä eivät ole ne, jotka tekevät samaa asiaa vähän edullisemmin tai vähän eri kulmasta. Niitä ovat ne, jotka ratkaisevat asiakkaan haasteet uudella tapaa. Mikä luo kismaa omalla toimialallasi? Sieltä löytyy pahimman kilpailijasi bisnes, Perttu vinkkaa. Itse miettisin tämän niin päin, että älä anna sitä bisnestä kilpailijallesi, vaan mieti, löytyykö teiltä rohkeutta ajatella asioita uudella tapaa?

Uusia liiketoimintoja usein ensin vastustetaan ja ne luovatkin väistämättä jonkunlaista tuhoa.  Vanha liiketoiminta ei ole enää kannattavaa sellaisenaan, koska uusi tapa saa sen näyttämään tarpeettomalta. Uudet liiketoiminnat kuitenkin pääasiassa luovat enemmän kuin tuhoavat, se mitä ne luovat, on uudenlaista tekemistä. Tähän myös työelämän on totuttava. 65 % tämän päivän koululaisista tulee tekemään tulevaisuudessa työtä, jota ei vielä edes ole olemassa. Haastava kysymys siis lapselle mitä aiot tehdä isona 😉

Tuotteista tunteisiin

Yhtenä case-yrityksenä esiintyi Fredman Group (ent. Eskimo) aiheenaan vision merkitys. Muutoksessa omistajien tahtotila on kaikista tärkeintä, jotta saadaan se suunta, visio, mitä kohti mennä. Peter Fredman kertoi, että he ottivat omassa strategiassaan rohkeasti tärkeän kysymyksen pöydälle.

Missä meidän on onnistuttava, jotta voimme muuttaa toimialaa?

Kyse ei siis ollut siitä, että mitä meidän pitää tehdä saadaksemme enemmän voittoa tai lisää myyntiä. Ennen kaikkea keskiöön nostettiin asiakas ja miten he voivat parantaa asiakkaiden elämää. Myynti ja kasvu seuraavat sitten onnistumisesta.

Tavoitteena Fredmanilla on täydellinen keittiö ja taistella parhaiden makujen puolesta. (Ihanan rohkea ja innostava tavoite!) Yksi konkreettinen esimerkki asiakkaan nostamisesta tärkeimpään rooliin on, että heidän organisaatiokaaviossaankin ylimpänä on asiakaskokemus, hallitus ja johto ovat alimmaisina. Rohkea ja innostava visio on ollut tärkeä myös henkilöstölle. Simon Sinekin lausumaa lainaten anna ihmisille syyn tulla töihin, älä pelkästään tarjoa paikkaa tulla töihin.

Fokus siis muuttui täysin tuotteesta ja tuotannosta tunteisiin, tarinaan ja teknologian hyödyntämiseen tavoitteen saavuttamisessa.

 

Mainontapäivästä jäi innostus, minäkin voin olla se joka muuttaa maailmaa! Tässä kirjoituksessa teillekin ajatukset, jotka jäivät päällimmäisenä mieleen.

Tekoälyn hyödyntäminen, ohjelmallinen mainonnan ostaminen, mobile first -ajattelun korostaminen, kyberturvallisuus, kohdentaminen, vastuullisuus. Sillä ei ole väliä kenen esityksestä kertoisin, kaikissa kyse oli enemmän tai vähemmän kyse muutoksesta, sen huomioimisesta ja merkityksen tekemisestä. Siitä miten ne koetaan ja siitä, mitä tunteita herätät.

Kiitos Mainostajien liitolle onnistuneesta ja inspiroivasta tapahtumasta!

Minttu

 

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 23.03.2021

Sisällöntuotanto luottamuksen rakennusaineena

Vuoden 2021 ykköspuheenaihe meillä töissä on ollut luottamus, eikä vähiten heti alkuvuodesta lanseeratun Luotain -palvelun johdosta. Luotaimen perusidea on luottamuksen rakentaminen ja sen myötä pohjan luominen myyntityölle. Vaikka toimitaankin ammatillisesti, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 22.02.2021

Markkinointi projektista prosessiksi

Ei ole oikotietä kestävään onneen, eikä pikavoittoja menestykseen, sanotaan. Markkinoinnissa tekemisen taso on kehittynyt paljon ajoista, jolloin uskottiin yksittäisen toimenpiteen voimaan ja laitettiin samalla kaikki munat samaan koriin. Silloin markkinointistrategia [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 03.11.2020

Suosituksen voima

”Historiallinen tuotto ei ole tae tulevasta” on varmasti jokaiselle sijoituksia tehneelle tuttu lause. Yhtä lailla voisi todeta, että ”yrityksen menneet projektit eivät ole tae tulevasta.” Kun tutkimme B2B-yrityksissä toimivien ostajien [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 03.05.2021

Menesty rakentamalla luottamusta kahdella tasolla

B2B-asiantuntijaratkaisujen myynnissä tähdätään usein kumppanuuteen. Kumppanuus on syvä ja kestävä suhde asiakkaiden kanssa. Ostamisen ja myymisen sijaan kumppanuus on lisäarvon tuottamista, joka tarvitsee toimiakseen molemminpuolista luottamusta. Vaikka puhutaan yritysten välisestä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 01.03.2021

Helppo niskalenkki GDPR-vaatimuksista

Oletko ajatellut, että tietosuojaseloste ja evästekysely ovat ainoat GDPR:n vaatimat toimenpiteet? Jos olet, niin saatat yllättyä. Hyvä tietosuojaseloste vastaa moneen vaadittuun asiaan, mutta usein se laaditaan vain asiakkaita varten verkkosivuille. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.01.2021

Näkemystehdas MBE kehitti tekoälypohjaisen palvelun B2B-myyntiin

Luotain-palvelussa yhdistyy tekoäly ja näkemyksellinen ihmisajattelu. Se kerää julkista dataa B2B-maailman päättäjistä sekä heidän verkostoistaan ja auttaa rakentamaan luottamuspolkuja kohdeasiakkaiden luo. Maailma rakentuu erilaisista ihmissuhteista, myös liike-elämässä. Tekoälyn ja algoritmien [...] Lue lisää