Näkemyksiä | Blogi 01.10.2019

Irti kaaoksesta – näillä kolmella vinkillä pääset alkuun

Markkinointi ja viestintä ovat nostaneet vahvasti suosiotaan myös suomalaisten B2B-yrityksien keskuudessa. Kun jokin asia nousee hitiksi, voi seurata kaaos, mikäli työkalupakki asioiden hoitamiseen ei ole kunnossa. Tein simppelin listauksen siitä, kuinka vältät kaaoksen sekä nostat yrityksesi markkinoinnin ja viestinnän uudelle tasolle.

1. Määritä tavoite

On selvää, että asiat edistyvät aina jouhevammin, kun on tavoite mitä kohti mennä. Lähtökohtaisesti on hyvä muistaa, että markkinoinnin ja viestinnän tavoitteen on pohjauduttava liiketoiminnan tavoitteisiin. Tavoite voi olla määrällinen tai laadullinen. Nostetaan esimerkeiksi vaikka, että yrityksenne haluaa kasvaa x %, josta voi laskea, että tarvitsette x määrän laadukkaita liidejä. Tavoitteena voi olla myös tunnettuuden kasvattaminen, jota voi tarkastella erilaisilla mittareilla tai vaikkapa kyselytutkimuksilla. Pidäthän tavoitteen motivoivana, jotta se aidosti ohjaa tekemistänne.

2. Määrittele toimenpiteet, miten tavoitteisiin päästään

Mutta miten yhdessä sovittuun tavoitteeseen päästään? Määrittele asiat, joiden tiedät edistävän tavoitteisiin pääsyä. Voit miettiä toimenpiteitä esimerkiksi kohderyhmien ja asiakaspolkujen kautta.

3. Priorisoi

Kun tavoite ja toimenpiteet sen saavuttamiseen ovat selvillä, alkaa priorisointi. Kun uutta luodaan tai vanhaa kohennetaan, täytyy hyväksyä, että kaikkea ei voi saada heti valmiiksi. Tällöin on syytä miettiä, mikä oikeasti on tärkeää juuri nyt. Voit priorisoida toimenpiteet eri ajanjaksoilla toteutettavaksi. Kategoriat voivat olla vaikka heti, kuukauden päästä ja vuoden päästä. Näin pääset keskittymään rauhassa tavoitteen saavuttamiseen.

+ 1

Näillä vinkeillä pääset jo hyvin alkuun. Mikäli kuitenkin tarvitset ”käynnistysapua” markkinointiin, on minulla vielä yksi lisävinkki:

Älä epäröi pyytää apua asiantuntijoilta!

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 05.12.2019

Mitä tulikaan tehtyä?

Vuoden lähestyessä loppuaan on hyvä istua hetkeksi alas ja summata, mitä kaikkea onkaan tullut tehtyä ja ennen kaikkea –saavutettua. Välitilinpäätös Oliko markkinoinnin vuotesi täynnä toteutuneita haaveita, kampanjoita, tapahtumia vai kenties [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 30.07.2019

Verkkosivujen uudistus – huomioi nämä, kun kilpailutat teknisen toteutuksen

Verkkosivut ovat tärkeä osa yrityksesi digitaalista näkyvyyttä. Tämän vuoksi on tärkeää kiinnittää huomioita siihen, miten ne tehdään. Tein listauksen asioista, mitä ainakin kannattaa ottaa huomioon, kun kilpailutat verkkosivujesi kokonaisvaltaisen uudistamisen teknisen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.05.2019

Iloa ja onnistumisia projekteihin

Ajattelun kanssa, ei koskaan ilman. Se on MBE:llä omaksuttu toimintaa ohjaava ajatus ja se pysyykin helposti mielessä alusta loppuun jokaisessa projektissa. Päiväni MBE:llä koostuvat erilaisten asiakasprojektien hallinnoimisesta, joten näin tärkeänä [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 21.01.2020

Miten kasvattaa verkkosivun liikennettä?

Vuodesta toiseen sama haaste on kärjessä, kun markkinoijilta kysytään suurimpia markkinoinnin haasteita omassa yrityksessään: miten saada lisää liikennettä verkkosivuille ja tuottaa enemmän liidejä. Digitaalisen markkinoinnin ollessa yritysten markkinoinnin keskiössä, näiden [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 13.01.2020

Elämää Näkemystehtaalla

Minulla on lähes vuosi jo MBE:llä takana ja ajattelin kirjoitella, millaista elo Näkemystehtaalla oikein on tähän mennessä ollut ja minkälaisia eväitä on kasautunut repun pohjalle. Taustastani sen verran, että tulin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.01.2020

Miksi tyhjä tila on tärkeä osa suunnittelua?

Tyhjä tila (eng. yleensä white space) on tila, joka ympäröi visuaalisen sommitelman elementtejä. Se on yhtenäistä valkoista tai värillistä pintaa tai tekstuuria. Tyhjällä tilalla on nimestään huolimatta graafisessa suunnittelussa yhtä [...] Lue lisää