Näkemyksiä | Blogi 01.10.2019

Irti kaaoksesta – näillä kolmella vinkillä pääset alkuun

Markkinointi ja viestintä ovat nostaneet vahvasti suosiotaan myös suomalaisten B2B-yrityksien keskuudessa. Kun jokin asia nousee hitiksi, voi seurata kaaos, mikäli työkalupakki asioiden hoitamiseen ei ole kunnossa. Tein simppelin listauksen siitä, kuinka vältät kaaoksen sekä nostat yrityksesi markkinoinnin ja viestinnän uudelle tasolle.

1. Määritä tavoite

On selvää, että asiat edistyvät aina jouhevammin, kun on tavoite mitä kohti mennä. Lähtökohtaisesti on hyvä muistaa, että markkinoinnin ja viestinnän tavoitteen on pohjauduttava liiketoiminnan tavoitteisiin. Tavoite voi olla määrällinen tai laadullinen. Nostetaan esimerkeiksi vaikka, että yrityksenne haluaa kasvaa x %, josta voi laskea, että tarvitsette x määrän laadukkaita liidejä. Tavoitteena voi olla myös tunnettuuden kasvattaminen, jota voi tarkastella erilaisilla mittareilla tai vaikkapa kyselytutkimuksilla. Pidäthän tavoitteen motivoivana, jotta se aidosti ohjaa tekemistänne.

2. Määrittele toimenpiteet, miten tavoitteisiin päästään

Mutta miten yhdessä sovittuun tavoitteeseen päästään? Määrittele asiat, joiden tiedät edistävän tavoitteisiin pääsyä. Voit miettiä toimenpiteitä esimerkiksi kohderyhmien ja asiakaspolkujen kautta.

3. Priorisoi

Kun tavoite ja toimenpiteet sen saavuttamiseen ovat selvillä, alkaa priorisointi. Kun uutta luodaan tai vanhaa kohennetaan, täytyy hyväksyä, että kaikkea ei voi saada heti valmiiksi. Tällöin on syytä miettiä, mikä oikeasti on tärkeää juuri nyt. Voit priorisoida toimenpiteet eri ajanjaksoilla toteutettavaksi. Kategoriat voivat olla vaikka heti, kuukauden päästä ja vuoden päästä. Näin pääset keskittymään rauhassa tavoitteen saavuttamiseen.

+ 1

Näillä vinkeillä pääset jo hyvin alkuun. Mikäli kuitenkin tarvitset ”käynnistysapua” markkinointiin, on minulla vielä yksi lisävinkki:

Älä epäröi pyytää apua asiantuntijoilta!

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 30.07.2019

Verkkosivujen uudistus – huomioi nämä, kun kilpailutat teknisen toteutuksen

Verkkosivut ovat tärkeä osa yrityksesi digitaalista näkyvyyttä. Tämän vuoksi on tärkeää kiinnittää huomioita siihen, miten ne tehdään. Tein listauksen asioista, mitä ainakin kannattaa ottaa huomioon, kun kilpailutat verkkosivujesi kokonaisvaltaisen uudistamisen teknisen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.05.2019

Iloa ja onnistumisia projekteihin

Ajattelun kanssa, ei koskaan ilman. Se on MBE:llä omaksuttu toimintaa ohjaava ajatus ja se pysyykin helposti mielessä alusta loppuun jokaisessa projektissa. Päiväni MBE:llä koostuvat erilaisten asiakasprojektien hallinnoimisesta, joten näin tärkeänä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 10.11.2015

Puhelinaddikti hyvällä omallatunnolla

Kuinka monta tuntia päivästä sitä tuleekaan vietettyä matkapuhelin kädessä? Heti aamulla herättyäni selaan Facebookista aamuvirkkujen tilapäivityksiä tai Snapchatista yökukkujien hyvänyöntoivotuksia. Pitkin päivää puhelimen sovelluksista käytössä ovat Snapchat, Instagram, Facebook, WhatsApp, [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 12.11.2019

Miten inspiroitua

Inspiroituminen. Se kannustava, herättävä ja luova tunnetila, jonka usein toivomme tuntevamme aloittaessamme uutta projektia. Joskus tekeminen sakkaa kuitenkin jo alkumetreillä, pahimmassa tapauksessa jo ennen aloittamista. Ei ole väliä oletko tehnyt [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 05.11.2019

Aiheita blogipostaukselle

Välillä tuntuu, ettei ole mitään kerrottavaa, mutta yritysblogi täytyisi silti pitää aktiivisena. Tiedän tunteen ja päätin kiiruhtaa apuun! Tässä lista B2B-yrityksille suunnatuista blogipostausaiheista, joilla pääset vauhtiin. Ja miksei näitä samoja ideoita [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 29.10.2019

Mikä tekee hyvän ostajapersoonan?

Ostajapersoonat ovat vahva markkinoinnin työkalu, jonka avulla potentiaalisia asiakkaita voidaan ymmärtää ja johon pohjattuna markkinoinnin toiminta tehostuu. Määriteltyä kohderyhmää voi olla haastava ymmärtää, mutta ostajapersoona tekee siitä käsinkosketeltavan. Otetaan ostajapersoonat [...] Lue lisää