Näkemyksiä | Blogi 01.10.2019

Irti kaaoksesta – näillä kolmella vinkillä pääset alkuun

Markkinointi ja viestintä ovat nostaneet vahvasti suosiotaan myös suomalaisten B2B-yrityksien keskuudessa. Kun jokin asia nousee hitiksi, voi seurata kaaos, mikäli työkalupakki asioiden hoitamiseen ei ole kunnossa. Tein simppelin listauksen siitä, kuinka vältät kaaoksen sekä nostat yrityksesi markkinoinnin ja viestinnän uudelle tasolle.

1. Määritä tavoite

On selvää, että asiat edistyvät aina jouhevammin, kun on tavoite mitä kohti mennä. Lähtökohtaisesti on hyvä muistaa, että markkinoinnin ja viestinnän tavoitteen on pohjauduttava liiketoiminnan tavoitteisiin. Tavoite voi olla määrällinen tai laadullinen. Nostetaan esimerkeiksi vaikka, että yrityksenne haluaa kasvaa x %, josta voi laskea, että tarvitsette x määrän laadukkaita liidejä. Tavoitteena voi olla myös tunnettuuden kasvattaminen, jota voi tarkastella erilaisilla mittareilla tai vaikkapa kyselytutkimuksilla. Pidäthän tavoitteen motivoivana, jotta se aidosti ohjaa tekemistänne.

2. Määrittele toimenpiteet, miten tavoitteisiin päästään

Mutta miten yhdessä sovittuun tavoitteeseen päästään? Määrittele asiat, joiden tiedät edistävän tavoitteisiin pääsyä. Voit miettiä toimenpiteitä esimerkiksi kohderyhmien ja asiakaspolkujen kautta.

3. Priorisoi

Kun tavoite ja toimenpiteet sen saavuttamiseen ovat selvillä, alkaa priorisointi. Kun uutta luodaan tai vanhaa kohennetaan, täytyy hyväksyä, että kaikkea ei voi saada heti valmiiksi. Tällöin on syytä miettiä, mikä oikeasti on tärkeää juuri nyt. Voit priorisoida toimenpiteet eri ajanjaksoilla toteutettavaksi. Kategoriat voivat olla vaikka heti, kuukauden päästä ja vuoden päästä. Näin pääset keskittymään rauhassa tavoitteen saavuttamiseen.

+ 1

Näillä vinkeillä pääset jo hyvin alkuun. Mikäli kuitenkin tarvitset ”käynnistysapua” markkinointiin, on minulla vielä yksi lisävinkki:

Älä epäröi pyytää apua asiantuntijoilta!

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 07.04.2020

Uuden äärellä

Olemme uuden äärellä. Näkymätön uhka laittoi ihmiset, yritykset sekä talouden polvilleen. Jo muutaman viikon jälkeen on selvää, että paluuta entiseen ei ole näillä näkymin hetkeen, jos täysin koskaan. Miten siis [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 31.03.2020

Kannattaako talouskriisin aikana markkinoida?

Tätä kirjoittaessa koronapandemia on iskenyt suomalaisen yhteiskunnan ennennäkemättömällä tavalla kiinni ja normaalia elämää rajoittavat toimet tulevat olemaan voimassa kuukausien ajan. Kun katsotaan ohi akuutin kansanterveydellisenkriisin, on päällä taloudellinen kriisi kulutuksen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 27.03.2020

Mitä yhteistä on toimarilla ja yrityksen markkinoinnilla?

Tänään tulee kolme vuotta siitä, kun aloitin MBE:n toimarina. Huh, kun aika kiitää! Mutta sitten kun aloin miettiä, mitä kaikkea kolmessa vuodessa on tapahtunut, niin tajusin, kuinka paljon olemme tehneet [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 18.02.2020

Kuka johtaa markkinointiasi?

Myynti pyytää uusia esitteitä myynnin tueksi, mediamyyjä soittaa hyvän tarjouksen display-mainonnasta, verkkosivuille pitäisi tehdä uusi asiantuntijakirjoitus ja messutkin ovat taas oven takana. Tulevaisuudessa siintää uuden palvelun tuotteistus ja lanseeraus. Kuulostaako [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 05.12.2019

Mitä tulikaan tehtyä?

Vuoden lähestyessä loppuaan on hyvä istua hetkeksi alas ja summata, mitä kaikkea onkaan tullut tehtyä ja ennen kaikkea –saavutettua. Välitilinpäätös Oliko markkinoinnin vuotesi täynnä toteutuneita haaveita, kampanjoita, tapahtumia vai kenties [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 30.07.2019

Verkkosivujen uudistus – huomioi nämä, kun kilpailutat teknisen toteutuksen

Verkkosivut ovat tärkeä osa yrityksesi digitaalista näkyvyyttä. Tämän vuoksi on tärkeää kiinnittää huomioita siihen, miten ne tehdään. Tein listauksen asioista, mitä ainakin kannattaa ottaa huomioon, kun kilpailutat verkkosivujesi kokonaisvaltaisen uudistamisen teknisen [...] Lue lisää