Näkemyksiä | Blogi 07.06.2017

Jäävätkö verkossa liikkuvat asiakkaat haaviisi?

Olemme varmasti samaa mieltä seuraavasta väittämästä: asiakkaat ovat yrityksen kasvun lähde. Liiketoiminnan, ja markkinoinnin, lähtökohtana tuleekin siis olla asiakastarpeiden kuunteleminen ja niihin vastaaminen. Tämän päivän asiakastarpeet liittyvät vahvasti digitaalisuuteen ja mobiilipalveluihin. Googlen, Vainu.io Softwaren ja Suomen Yrittäjien tekemä selvitys, josta HS uutisoi, kertoo, että ”yli 80 prosenttia suomalaisista älypuhelimen käyttäjistä etsii lähialueensa palveluja mobiilipäätelaitteella.” Sen lisäksi, että B2C-asiakkaat löytyvät verkosta, 89 prosenttia B2B-yrityksistä etsii tietoa verkosta ostopäätöksensä tueksi. Teknologiakehityksen kärkimaana meillä on Suomessa käytössä nopeat verkot ja modernit älylaitteet, joita ihmiset todella hyödyntävät. Asiakkaat löytyvät siis verkosta.

Vain murto-osa yrityksistä palvelee verkossa

Vaikka asiakkaat etsivät tietoa yhä enemmän verkosta, selvityksestä käy ilmi, että suuri osa pk-yrityksistä ei hyödynnä digitalisaation tuomia etuja liiketoiminnan kasvattamisessa. 35 prosentilla yrityksistä ei ole minkäänlaista toimintaa verkossa, ja niillä, joilla vipinää löytyy, saattaa olla puutteita digimarkkinoinnissa tai verkkosivujen optimoinnissa mobiililaitteille. Ainoastaan 12 prosenttia pk-yrityksistä kuuluu niin kutsuttujen ”digivoittajien” joukkoon. Siis heihin, jotka ovat omaksuneet digitaalisuuden vahvasti osaksi liiketoimintaa ja tarjoavat asiakkailleen aktiivisesti palvelua verkossa. Kuuluuko sinun yrityksesi digivoittajiin vai pohditteko vielä, miten voisitte tavoittaa verkkoa ja mobiilia hyödyntävät asiakkaat tehokkaammin?

Asiakas haaviin puhuttelevilla sisällöillä

Liikkeelle voi lähteä melko yksinkertaisesti, ja kaikkea ei tarvitse osata itse. Pelkoja saattaa liittyä myös siihen, ymmärtääkö ulkopuolinen asiantuntija yrityksen liiketoimintaa. Kaikki markkinoinnissa lähtee kuitenkin liikkeelle juuri tästä: yrityksen ydinliiketoiminnan ja asiakkaiden tuntemisesta, minkä pohjalta digitaalisuutta voidaan lähteä kehittämään. Digitaaliseen markkinointiin erikoistuneet osaajat pystyvät siirtämään yrityksesi verkkoon ketterästi, eikä sen tarvitse olla massiivista. Useasti asiakkaat toivovat löytävänsä verkosta etsimänsä yrityksen kotisivut, jotka toimivat tietenkin myös mobiilissa, ja tavan olla helposti yhteydessä yritykseen. Kun perusta on kunnossa, voidaan lähteä miettimään asiakkaan digitaalista ostopolkua ja oman liiketoiminnan kasvattamista digitaalisin keinoin. Ajankohtaisilla ja kohderyhmää puhuttelevilla verkkosisällöillä vakuutetaan asiakasta ostopolun eri vaiheissa kohti ostopäätöstä.  Näin liidisaalistakin saadaan kasvatettua. Mittaamalla saatujen liidien ja toteutuneiden tilausten määrää voidaan ostopolkua tehostaa entisestään.

Ota rohkeasti yhteyttä meihin – laaditaan yhdessä selkeät suuntaviivat yrityksesi verkkonäkyvyyden parantamiseen ja asetetaan liiketoimintaasi tukevat tavoitteet digimarkkinoinnillesi!

Katja

AVAINSANAT: Tavoitteellisuus, myynti, Sisältömarkkinointi, menestys, markkinointi, Digitalisaatio

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 13.04.2021

Nettisivut - rakkautta ensisilmäyksellä?

Nettimaailmassa pyyhkäistään merkityksellisenkin sisällön ohi melkein vahingossa. Visuaalisilla keinoilla voidaan parhaiten pysäyttää katsojan huomio. Heti verkkosivuille tultaessa yrityksen tai brändin ilmeen tulisi olla tunnistettava ja heijastaa sen persoonaa ja arvoja. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 01.03.2021

Helppo niskalenkki GDPR-vaatimuksista

Oletko ajatellut, että tietosuojaseloste ja evästekysely ovat ainoat GDPR:n vaatimat toimenpiteet? Jos olet, niin saatat yllättyä. Hyvä tietosuojaseloste vastaa moneen vaadittuun asiaan, mutta usein se laaditaan vain asiakkaita varten verkkosivuille. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 19.05.2020

Muistilistalle verkkosivu-uudistuksessa

Viimeisen vuoden saatossa olen ilokseni saanut olla mukana useammassa verkkosivustoprojektissa, joista jokainen on ollut omalla tavallaan haastava, opettavainen ja antoisa. Verkkosivujen merkitys markkinoinnissa on edelleen kiistaton ja tästä syystä nämä [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 07.12.2017

M-päivä: Miten hitsausfirmasta tulee toimialansa ajatusjohtaja?

Kempin Digital Community Manager Mikko Heinonen paljasti Lahden Sibeliustalolla 24.11.2017 järjestetyssä M-päivässä, miten yritys varmisti globaalin myynnin aloituksen ottamalla haltuun ajatusjohtajuuden. Tässä kooste päivän puheenvuorosta – ajatuksia nostattavia lukuhetkiä! Kemppi [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 05.12.2017

M-päivä: Uudistuksesta merkittävä kilpailuetu

Digital Office Companyn myyntijohtaja Jonne Makkula kertoi Lahden Sibeliustalolla 24.11.2017 järjestetyssä M-päivässä, miten yritys on saavuttanut merkittävän kasvun uudistumalla rohkeasti. Tässä kooste päivän puheenvuorosta – ajatuksia herättäviä lukuhetkiä! Digital Office [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 30.11.2017

M-päivä: Vahvalla brändillä kohti kansainvälisiä markkinoita

Hartwallin Brand Manager Eeva Ignatius puhui Lahden Sibeliustalolla 24.11.2017 järjestetyssä M-päivässä, miten yritys on vienyt Hartwall Original Long Drinkin kansainvälisille markkinoille. Tässä kooste päivän puheenvuorosta – innostavia lukuhetkiä! Hartwall on [...] Lue lisää