Näkemyksiä | Blogi 08.08.2018

Kaiken takana on toinen ihminen

Nyt väitetään kovasti, että myynti ihmiseltä ihmiselle olisi uusi musta, erottautumiskeino yrityksille. Vai onko se sittenkään kovin uusi? Vieläkään ei nimittäin ole tapahtunut scifikirjallisuuden maalailemaa kauhukuvaa robottien maailmanvalloituksesta ja chattienkin yleisyydestä huolimatta suurin osa bisneksestä tehdään edelleen ihmisten välillä.

Huolimatta siitä, tehdäänkö esimerkiksi markkinointia yritykseltä yritykselle tai yritykseltä kuluttajalle, on aina kyseessä ihmisten välinen toiminta. Kaiken takana on toinen ihminen ja siksi on tärkeää luoda ihmisten välisiä yhteyksiä, kasvattaa luottamusta, olla tuttu yhteistyökumppani.

Mikä sitten tekee ihmisestä ykkösen? Ehkä se, että ihmiseen on helppo kiintyä ja tutun tyypin puoleen voi vaivatta kääntyä. Kliseisesti ihmiset täydentävät toisiaan. Siinä missä asiakasyrityksemme henkilöstön ydinosaamisalueeseen kuuluu vaikkapa rakentaminen, ovat markkinointi ja viestintä meidän porukkamme leipälaji. Yhdessä täydennämme toisiamme ja saamme aikaan timanttista tavaraa ja mitattavia tuloksia.

Väitän myyntiin pätevän saman kuin sosiaaliseen mediaankin. On paljon kiinnostavampaa ostaa ihmiseltä kuin yritykseltä. Samalla tavalla ihmisten omat sometilit ovat usein vetovoimaisempia kuin logon takaa huuteleva kasvoton yritystili, vaikka niillekin toki on joskus paikkansa. Ehkäpä yrityksetkin voivat tuoda hieman persoonaansa peliin. Yrityksestä syntyvän mielikuvan, brändipersoonan tulee tukea sen ihmisistä saatavaa mielikuvaa ja toisinpäin.

Olipa kyse sitten jousista, sahalinjoista, muovituotteista, kuitusementtilevyistä tai vaikka taidokkaasti suunnitelluista teräsratkaisuista, aina löydät taustalta sen ihmisen. Koulutustausta tai ammattinimike ei tee ihmisistä yhtään vähempää ihmisiä, tunne on se mikä muistetaan.

Toisesta ihmisestä löytää tunteiden lisäksi tarttumapintaa, ja ihmisiä kun ollaan, pienet rosot ne vasta tekevätkin toisen kiinnostavaksi. Aito halu auttaa toista ihmistä vie pitkälle eikä se liity pelkästään markkinointiin, kaikessa on kyse välittämisestä. Siitä, että haluamme aidosti ja oikeasti parasta asiakkaillemme, joista puhumme samanlaisella lämmöllä kuin työkavereista.

Lämpöisin terkuin
Aino

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 23.08.2019

Video vaikuttaa

Hiilijalanjälki nollaan ja aikaa viisi vuotta? Pakkausteollisuuden tuotteita valmistavalle asiakkaallemme Wipakille se on täyttä totta ja todellinen tavoite, jonka eteen tehdään juuri nyt hartiavoimin töitä. Ideoimme ja suunnittelimme Wipakille kansainväliseen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 06.08.2019

Some antaa markkinoinnille vauhtia

Olin keväällä kahden päivän ajan kouluttamassa pien- ja mikroyrittäjiä some- ja sisältöasioissa. Kumpaankin koulutussettiini kuului sekä yleisemmän tason tietoisku että varsinainen valmennus. Paljon asiaa tiiviissä paketissa ja aivan upea koulutettavien [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 21.05.2019

On Facebook-arvonnan aika, Facebook-arvontalaulu raikaa!

Teemme usein asiakkaidemme kanssa esimerkiksi Facebook-arvontoja. Tehtävänämme on huolehtia, että arvonta tavoittaa mahdollisimman hyvän joukon ihmisiä ja arvonnat sujuvat sutjakkaasti sekä kaikkien sääntöjen mukaisesti. Niitä muuten riittääkin, joten kokosimme niistä [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 23.08.2019

Video vaikuttaa

Hiilijalanjälki nollaan ja aikaa viisi vuotta? Pakkausteollisuuden tuotteita valmistavalle asiakkaallemme Wipakille se on täyttä totta ja todellinen tavoite, jonka eteen tehdään juuri nyt hartiavoimin töitä. Ideoimme ja suunnittelimme Wipakille kansainväliseen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 20.08.2019

Mistä tunnistaa hyvän yritystunnuksen?

Tiesitkö, että sana logo tarkoittaa itse asiassa yrityksen tai tuotteen nimen kirjoitusasua? Liikemerkki on usein logon rinnalla esitettävä visuaalinen merkki. Liikemerkki ja logo taas muodostavat yhdessä yritystunnuksen. Puhekielessä yritystunnusta ja [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 13.08.2019

Mitä tehdä, kun löydät itsesi markkinoinnin myrskynsilmästä?

Virhe, vahingossa väärin mennyt tai tehty asia, erehdys. Voi tarkoittaa myös kirjoitusvirhettä, mittavirhettä, ohjelmointivirhettä tai virkavirhettä. Markkinointiviestintä alana on vauhdikas, jossa sattuu ja tapahtuu päivittäin, myös silloin tällöin niitä virheitä [...] Lue lisää