Näkemyksiä | Blogi 08.08.2018

Kaiken takana on toinen ihminen

Nyt väitetään kovasti, että myynti ihmiseltä ihmiselle olisi uusi musta, erottautumiskeino yrityksille. Vai onko se sittenkään kovin uusi? Vieläkään ei nimittäin ole tapahtunut scifikirjallisuuden maalailemaa kauhukuvaa robottien maailmanvalloituksesta ja chattienkin yleisyydestä huolimatta suurin osa bisneksestä tehdään edelleen ihmisten välillä.

Huolimatta siitä, tehdäänkö esimerkiksi markkinointia yritykseltä yritykselle tai yritykseltä kuluttajalle, on aina kyseessä ihmisten välinen toiminta. Kaiken takana on toinen ihminen ja siksi on tärkeää luoda ihmisten välisiä yhteyksiä, kasvattaa luottamusta, olla tuttu yhteistyökumppani.

Mikä sitten tekee ihmisestä ykkösen? Ehkä se, että ihmiseen on helppo kiintyä ja tutun tyypin puoleen voi vaivatta kääntyä. Kliseisesti ihmiset täydentävät toisiaan. Siinä missä asiakasyrityksemme henkilöstön ydinosaamisalueeseen kuuluu vaikkapa rakentaminen, ovat markkinointi ja viestintä meidän porukkamme leipälaji. Yhdessä täydennämme toisiamme ja saamme aikaan timanttista tavaraa ja mitattavia tuloksia.

Väitän myyntiin pätevän saman kuin sosiaaliseen mediaankin. On paljon kiinnostavampaa ostaa ihmiseltä kuin yritykseltä. Samalla tavalla ihmisten omat sometilit ovat usein vetovoimaisempia kuin logon takaa huuteleva kasvoton yritystili, vaikka niillekin toki on joskus paikkansa. Ehkäpä yrityksetkin voivat tuoda hieman persoonaansa peliin. Yrityksestä syntyvän mielikuvan, brändipersoonan tulee tukea sen ihmisistä saatavaa mielikuvaa ja toisinpäin.

Olipa kyse sitten jousista, sahalinjoista, muovituotteista, kuitusementtilevyistä tai vaikka taidokkaasti suunnitelluista teräsratkaisuista, aina löydät taustalta sen ihmisen. Koulutustausta tai ammattinimike ei tee ihmisistä yhtään vähempää ihmisiä, tunne on se mikä muistetaan.

Toisesta ihmisestä löytää tunteiden lisäksi tarttumapintaa, ja ihmisiä kun ollaan, pienet rosot ne vasta tekevätkin toisen kiinnostavaksi. Aito halu auttaa toista ihmistä vie pitkälle eikä se liity pelkästään markkinointiin, kaikessa on kyse välittämisestä. Siitä, että haluamme aidosti ja oikeasti parasta asiakkaillemme, joista puhumme samanlaisella lämmöllä kuin työkavereista.

Lämpöisin terkuin
Aino

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 07.01.2019

Olemme nyt virallisesti Näkemystehdas MBE

Mistä MBE on lyhenne? Tämä voisi aivan hyvin olla kysymyksenä lahtelaisteemaisessa pubivisassa. Annan nyt tässä pienen etumatkan mahdollisille kisaajille: Vastaus on Mainostoimisto Business Express, ja siitä kaikki sai alkunsa yli [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 19.12.2018

Unohda työntekijälähettiläs

Kannustan usein asiakkaitani tuomaan omat asiantuntijansa esiin. Logon takaa huuteleva yritys XYZ kiinnostaa vain harvalukuista fanijoukkoa, kun taas työstään aidosti innostunut ihminen on kiehtova. Mutta miten sen asiantuntijan saa ääneen? [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 04.10.2018

Kansalaispaneeli vaikuttamisen välineenä

Sosiaalidemokraattinen Puolue on julkaissut Future Dialogin kehittämän Kansalaispaneeli-nimisen mobiilisovelluksen. Kansalaispaneeli-mobiilisovelluksen takana on Future Dialog, suomalainen ohjelmistoalan startup-yritys, jonka asiakkaita ovat kunnat ja kaupungit, oppilaitokset ja erilaiset liitot sekä poliittiset puolueet. [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 17.01.2019

Markkinointi kuuluu kaikille

Keskustelu 1: Mahdoton yhtälö Asiakas: Haluamme sellaisen yhteisen tekemisen meiningin, mikä heijastuu ulospäinkin! Sellaisen tunnistettavan, meidänlaisen fiiliksen, joka tulee asiakkaalle jokaisessa kohtaamisessa. MBE: Se on brändipersoona. Brändipersoonassa määritellään nimenomaan millaisen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 09.01.2019

Markkinointi on investointi

Jokaisella liiketoiminnalla tulee olla tavoitteet, teilläkin on varmasti omat tavoitteenne, tai näin ainakin toivon. Tavoitteiden tulee olla korkealla, mutta ei mahdottomat. Yleensä tavoitteisiin pääsy vaatii investointeja. Niitä voivat olla esimerkiksi [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 08.01.2019

Teoriasta käytäntöön 

Olen liiketalouden opiskelija Lahden ammattikorkeakoulusta. Vaikka opiskelu ammattikorkeakoulussa onkin yliopisto-opiskeluun verrattuna vähemmän teoriaa ja enemmän tekemistä, on opiskelu kuitenkin aika paljon asioiden teorioiden opiskelua. Opiskeluun on mahtunut monia hyödyllisiä ja [...] Lue lisää