Näkemyksiä | Blogi 08.08.2018

Kaiken takana on toinen ihminen

Nyt väitetään kovasti, että myynti ihmiseltä ihmiselle olisi uusi musta, erottautumiskeino yrityksille. Vai onko se sittenkään kovin uusi? Vieläkään ei nimittäin ole tapahtunut scifikirjallisuuden maalailemaa kauhukuvaa robottien maailmanvalloituksesta ja chattienkin yleisyydestä huolimatta suurin osa bisneksestä tehdään edelleen ihmisten välillä.

Huolimatta siitä, tehdäänkö esimerkiksi markkinointia yritykseltä yritykselle tai yritykseltä kuluttajalle, on aina kyseessä ihmisten välinen toiminta. Kaiken takana on toinen ihminen ja siksi on tärkeää luoda ihmisten välisiä yhteyksiä, kasvattaa luottamusta, olla tuttu yhteistyökumppani.

Mikä sitten tekee ihmisestä ykkösen? Ehkä se, että ihmiseen on helppo kiintyä ja tutun tyypin puoleen voi vaivatta kääntyä. Kliseisesti ihmiset täydentävät toisiaan. Siinä missä asiakasyrityksemme henkilöstön ydinosaamisalueeseen kuuluu vaikkapa rakentaminen, ovat markkinointi ja viestintä meidän porukkamme leipälaji. Yhdessä täydennämme toisiamme ja saamme aikaan timanttista tavaraa ja mitattavia tuloksia.

Väitän myyntiin pätevän saman kuin sosiaaliseen mediaankin. On paljon kiinnostavampaa ostaa ihmiseltä kuin yritykseltä. Samalla tavalla ihmisten omat sometilit ovat usein vetovoimaisempia kuin logon takaa huuteleva kasvoton yritystili, vaikka niillekin toki on joskus paikkansa. Ehkäpä yrityksetkin voivat tuoda hieman persoonaansa peliin. Yrityksestä syntyvän mielikuvan, brändipersoonan tulee tukea sen ihmisistä saatavaa mielikuvaa ja toisinpäin.

Olipa kyse sitten jousista, sahalinjoista, muovituotteista, kuitusementtilevyistä tai vaikka taidokkaasti suunnitelluista teräsratkaisuista, aina löydät taustalta sen ihmisen. Koulutustausta tai ammattinimike ei tee ihmisistä yhtään vähempää ihmisiä, tunne on se mikä muistetaan.

Toisesta ihmisestä löytää tunteiden lisäksi tarttumapintaa, ja ihmisiä kun ollaan, pienet rosot ne vasta tekevätkin toisen kiinnostavaksi. Aito halu auttaa toista ihmistä vie pitkälle eikä se liity pelkästään markkinointiin, kaikessa on kyse välittämisestä. Siitä, että haluamme aidosti ja oikeasti parasta asiakkaillemme, joista puhumme samanlaisella lämmöllä kuin työkavereista.

Lämpöisin terkuin
Aino

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 21.05.2019

On Facebook-arvonnan aika, Facebook-arvontalaulu raikaa!

Teemme usein asiakkaidemme kanssa esimerkiksi Facebook-arvontoja. Tehtävänämme on huolehtia, että arvonta tavoittaa mahdollisimman hyvän joukon ihmisiä ja arvonnat sujuvat sutjakkaasti sekä kaikkien sääntöjen mukaisesti. Niitä muuten riittääkin, joten kokosimme niistä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 18.03.2019

Sisältö on kuningas

Miksi meillä jaksetaan jauhaa sisällöistä? Ehkä siksi, että sisältö on kaikki kaikessa. Korjaan: hyvä sisältö on kaikki kaikessa. Hyvä sisältö nimittäin auttaa yrityksen asiakasta tekemään valinnan. Oikeanlainen sisältö sitouttaa jo [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 27.02.2019

Hymy on MBE:llä ykkönen

Mietitäänkö teillä, mitä asiakkaat oikeasti teistä ajattelevat? Miten hyvin esimerkiksi arvonne välittyvät asiakkaille saakka? Usein yrityksillä on jonkinlainen kalpea aavistus, olettamus siitä, mitä asiakkaan mielessä liikkuu. Tarkka tieto voi kuitenkin [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 23.05.2019

Antti Pohja Näkemystehdas MBE:n osakkaaksi

Näkemystehdas MBE:n omistuspohja on laajentunut. Vuonna 2018 MBE:llä viestintästrategina aloittanut Antti Pohja on nyt yhtiön kolmas osakas. Yrityksen pääomistaja, Merja-Leena Alenius jatkaa hallituksen puheenjohtajana. Yhtiön kolmas omistaja on toimitusjohtaja Minttu [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 21.05.2019

On Facebook-arvonnan aika, Facebook-arvontalaulu raikaa!

Teemme usein asiakkaidemme kanssa esimerkiksi Facebook-arvontoja. Tehtävänämme on huolehtia, että arvonta tavoittaa mahdollisimman hyvän joukon ihmisiä ja arvonnat sujuvat sutjakkaasti sekä kaikkien sääntöjen mukaisesti. Niitä muuten riittääkin, joten kokosimme niistä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.05.2019

KEHITY TAI KUIHDU: Vinkit strategisen muutoksen läpiviemiseen

Yltiöoptimistiminen luonteeni ei kaihda haasteita. Niinpä vastasinkin kyllä, kun minulta kysyttiin pari vuotta sitten, että haluaisinko ryhtyä MBE:n toimariksi. Tiesin, että haasteita ei tulisi puuttumaan, MBE:llä oli taustalla monta tappiovuotta [...] Lue lisää