Näkemyksiä | Blogi 06.02.2018

Kaikilla ei ole nuha

Ajattelun kanssa, ei koskaan ilman.

Näin itse määrittelemme työtämme ja sen tuloksia. Ajattelu onkin yksi keskeisimmistä asioista, jota meiltä ostetaan. Teknologia mahdollistaa sen, että voit halutessasi vaikka itse tehdä nettisivut ja melko vaivattomasti kaiken lisäksi. Jokainen on oma mediansa ja sisällöntuottaja, ainakin aktiivisesti sosiaalisessa mediassa toimivat. Erilaisia ohjelmia on myös valmiina, jotka auttavat sinua käsittelemään kuvia tai tekemään vaikka ilmoituksia. Ihan itse.  Kysymys onkin siitä, missä olet paras, mikä on ydinosaamistasi ja haluatko keskittyä siihen, kehittää ja parantaa. Mihin haluat käyttää arvokkaan aikasi? Meidän ydinosaamistamme on auttaa asiakkaitamme menestymään tekemällä oma osuutemme briljantisti.

Sama resepti ei sovi kaikille

Kaikilla ei ole nuha – se pitää paikkansa. Vaikka asiakkailla on monesti samantyyppisiä haasteita, tavoitteet ja lähtötilanteet ovat hyvin erilaisia. Näin myös ratkaisujen tulee olla yksilöllisiä ja aitoja, juuri kyseiselle asiakkaalle sopivia. Se ei hyödytä ketään, että antaisimme kaikille samanlaisen nenäliinan ja buranaa.

Juuri tässä kohtaa ajattelu astuu kuvaan. Se ei ole sama asia, että teet itse nettisivut valmiille pohjalle, johon vain vaihdat logon ja värit kuin että nettisivusi oikeasti mietitään tavoitteitasi tukeviksi. Samantyyppisestä asiasta keskustelin hiljan asiakkaan kanssa. Hänellä on yrityksen ilmeen mukaiset ilmoituspohjat, mutta jotenkin ne eivät vaan ole toimineet käytännössä. Tai siis teknisesti kyllä, mutta ilmoituksista on oikeasti puuttunut kirkas ajatus ja idea. Kilpailijat jyräävät ohi ja ilmoitus tylsillä tuotefaktoilla jää huomioimatta ja unohtuu samantien. Miksi siis edes investoida mediatilaan, jos tavoitteita ei edes yritetä tosissaan saavuttaa? Saimme tästä erinomaisen keskustelun aikaiseksi.

Peruskunto kohdilleen

Ajattelun tehtävä ei myöskään ole sinkoilla trendien perässä. Tottakai asiantuntijuuteemme kuuluu tietää, mitä tapahtuu maailmalla ja mikä on in ja mielellämme kerromme niistäkin. Lähdemme kuitenkin aina siitä, onko perusta kunnossa. Onko ydinviesti mietitty? Kohderyhmät selkeästi määritelty? Mitkä ovat tavoitteesi? Vastaako nykyinen ulkoasu sitä mielikuvaa, jonka haluatte yrityksestänne antaa? Mitä olette tehneet ja millaisin tuloksin?

Ajattelun tehtävä on myös luoda innostusta. Viimeksi tänään innostuin asiakkaan luona niin, että en meinannut pysyä tuolilla. Uskon, että sain myös tartutettua ainakin ripauksen tuota innostusta asiakkaaseenkin. Näin sen hymyn ja ajatuksen heräämisen, pilkahduksen insinöörin silmissä. Vaikka tästä ei kauppoja tulisikaan vielä, niin uskon vahvasti, että joku päivä ne kotiutuvat.

Minttu

AVAINSANAT: näkemys, innostus, Asiakasymmärrys, markkinointi

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 18.05.2021

Muutos mahdollistajana

Kun halutaan kehittyä, on hyvä selvittää lähtötilanne tarkastelemalla yrityksen toimintaa eri osa-alueilla, esimerkiksi haasteiden ja mahdollisuuksien kautta. Tärkein kysymys onkin, että johdetaanko toimintaa kohti määriteltyä strategiaa, vai onko suunnan päivittäminen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 23.03.2021

Sisällöntuotanto luottamuksen rakennusaineena

Vuoden 2021 ykköspuheenaihe meillä töissä on ollut luottamus, eikä vähiten heti alkuvuodesta lanseeratun Luotain -palvelun johdosta. Luotaimen perusidea on luottamuksen rakentaminen ja sen myötä pohjan luominen myyntityölle. Vaikka toimitaankin ammatillisesti, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 09.03.2021

Markkinoinnin ulkoistaminen vs. in-house

Markkinointi-ihmisten työnkuva on usein hyvin monipuolinen ja siihen kuuluu kaikenlaista. Markkinointi on ala, joka elää ja kehittyy jatkuvasti, minkä myötä omaksumista riittää. Markkinoinnin parissa työskentelevät ovat usein myös luovia ihmisiä, [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 14.06.2021

Näkemystehdas lomailee, mutta vain tovin

Näkemystehdas siirtyy heinäkuun puolessa välissä kesämoodiin, mutta vain hetkeksi. Lepuutamme aivojamme keskitetysti 19.7.-25.7.2021, mutta muina aikoina löydät aina jonkun, jota nykäistä hihasta. Tässä koko porukkamme loma-aikataulut: Johanna: 28.6.-25.7. Minttu: 19.7.-15.8. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 03.05.2021

Menesty rakentamalla luottamusta kahdella tasolla

B2B-asiantuntijaratkaisujen myynnissä tähdätään usein kumppanuuteen. Kumppanuus on syvä ja kestävä suhde asiakkaiden kanssa. Ostamisen ja myymisen sijaan kumppanuus on lisäarvon tuottamista, joka tarvitsee toimiakseen molemminpuolista luottamusta. Vaikka puhutaan yritysten välisestä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 01.03.2021

Helppo niskalenkki GDPR-vaatimuksista

Oletko ajatellut, että tietosuojaseloste ja evästekysely ovat ainoat GDPR:n vaatimat toimenpiteet? Jos olet, niin saatat yllättyä. Hyvä tietosuojaseloste vastaa moneen vaadittuun asiaan, mutta usein se laaditaan vain asiakkaita varten verkkosivuille. [...] Lue lisää