Näkemyksiä | Blogi 06.02.2018

Kaikilla ei ole nuha

Ajattelun kanssa, ei koskaan ilman.

Näin itse määrittelemme työtämme ja sen tuloksia. Ajattelu onkin yksi keskeisimmistä asioista, jota meiltä ostetaan. Teknologia mahdollistaa sen, että voit halutessasi vaikka itse tehdä nettisivut ja melko vaivattomasti kaiken lisäksi. Jokainen on oma mediansa ja sisällöntuottaja, ainakin aktiivisesti sosiaalisessa mediassa toimivat. Erilaisia ohjelmia on myös valmiina, jotka auttavat sinua käsittelemään kuvia tai tekemään vaikka ilmoituksia. Ihan itse.  Kysymys onkin siitä, missä olet paras, mikä on ydinosaamistasi ja haluatko keskittyä siihen, kehittää ja parantaa. Mihin haluat käyttää arvokkaan aikasi? Meidän ydinosaamistamme on auttaa asiakkaitamme menestymään tekemällä oma osuutemme briljantisti.

Sama resepti ei sovi kaikille

Kaikilla ei ole nuha – se pitää paikkansa. Vaikka asiakkailla on monesti samantyyppisiä haasteita, tavoitteet ja lähtötilanteet ovat hyvin erilaisia. Näin myös ratkaisujen tulee olla yksilöllisiä ja aitoja, juuri kyseiselle asiakkaalle sopivia. Se ei hyödytä ketään, että antaisimme kaikille samanlaisen nenäliinan ja buranaa.

Juuri tässä kohtaa ajattelu astuu kuvaan. Se ei ole sama asia, että teet itse nettisivut valmiille pohjalle, johon vain vaihdat logon ja värit kuin että nettisivusi oikeasti mietitään tavoitteitasi tukeviksi. Samantyyppisestä asiasta keskustelin hiljan asiakkaan kanssa. Hänellä on yrityksen ilmeen mukaiset ilmoituspohjat, mutta jotenkin ne eivät vaan ole toimineet käytännössä. Tai siis teknisesti kyllä, mutta ilmoituksista on oikeasti puuttunut kirkas ajatus ja idea. Kilpailijat jyräävät ohi ja ilmoitus tylsillä tuotefaktoilla jää huomioimatta ja unohtuu samantien. Miksi siis edes investoida mediatilaan, jos tavoitteita ei edes yritetä tosissaan saavuttaa? Saimme tästä erinomaisen keskustelun aikaiseksi.

Peruskunto kohdilleen

Ajattelun tehtävä ei myöskään ole sinkoilla trendien perässä. Tottakai asiantuntijuuteemme kuuluu tietää, mitä tapahtuu maailmalla ja mikä on in ja mielellämme kerromme niistäkin. Lähdemme kuitenkin aina siitä, onko perusta kunnossa. Onko ydinviesti mietitty? Kohderyhmät selkeästi määritelty? Mitkä ovat tavoitteesi? Vastaako nykyinen ulkoasu sitä mielikuvaa, jonka haluatte yrityksestänne antaa? Mitä olette tehneet ja millaisin tuloksin?

Ajattelun tehtävä on myös luoda innostusta. Viimeksi tänään innostuin asiakkaan luona niin, että en meinannut pysyä tuolilla. Uskon, että sain myös tartutettua ainakin ripauksen tuota innostusta asiakkaaseenkin. Näin sen hymyn ja ajatuksen heräämisen, pilkahduksen insinöörin silmissä. Vaikka tästä ei kauppoja tulisikaan vielä, niin uskon vahvasti, että joku päivä ne kotiutuvat.

Minttu

AVAINSANAT: näkemys, innostus, Asiakasymmärrys, markkinointi

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 17.01.2019

Markkinointi kuuluu kaikille

Keskustelu 1: Mahdoton yhtälö Asiakas: Haluamme sellaisen yhteisen tekemisen meiningin, mikä heijastuu ulospäinkin! Sellaisen tunnistettavan, meidänlaisen fiiliksen, joka tulee asiakkaalle jokaisessa kohtaamisessa. MBE: Se on brändipersoona. Brändipersoonassa määritellään nimenomaan millaisen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 09.01.2019

Markkinointi on investointi

Jokaisella liiketoiminnalla tulee olla tavoitteet, teilläkin on varmasti omat tavoitteenne, tai näin ainakin toivon. Tavoitteiden tulee olla korkealla, mutta ei mahdottomat. Yleensä tavoitteisiin pääsy vaatii investointeja. Niitä voivat olla esimerkiksi [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 27.11.2018

Brändin kehittämisen muistilista

Eikö brändi tunnu enää omalta? Tai kaipaisiko se freesausta? Brändin kehittäminen lähtee usein liikkeelle päivitetystä strategiasta ja ehkäpä muuttuneesta kilpailutilanteesta. Se ei tarkoita välttämättä logon muutosta, ja jos tarkoittaa, siitä [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 21.02.2019

Materiaalia monissa muodoissa

1:1, 3:2, 4:3, 16:9, vaakaan, pystyyn, neliössä, ympyrässä. Siinä yleisimpiä kuvasuhteita ja muotoja, joita näemme päivittäin sekä videona että stillinä monissa eri medioissa. Katsellessa kavereiden ja brändien kivalta näyttäviä tuotoksia [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 12.02.2019

Vahva ilme vaatii sitoutumista

Visuaalisella ilmeellä halutaan luoda yrityksestä, yhteisöstä tai brändistä tietty mielikuva kaikille sidosryhmille. Sen tulee erottua kilpailijoista ja olla helposti tunnistettava. Yrityksen ulkopuolinen henkilö kohtaa vain palasia ilmeestä. Jotta sen tunnistaa [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 29.01.2019

Dashboard tekee mainonnan tuloksellisuuden seurannasta tehokasta

Markkinoinnin ja mainonnan tuloksellisuuden seuranta on helppoa ja nopeaa, kun sen voi tehdä yhdestä ikkunasta. Tähän paras ratkaisu on dashboard, mistä näkyy markkinoinnin toimenpiteiden tulokset. Tällöin vältetään useista eri lähteistä [...] Lue lisää