Näkemyksiä | Blogi 06.02.2018

Kaikilla ei ole nuha

Ajattelun kanssa, ei koskaan ilman.

Näin itse määrittelemme työtämme ja sen tuloksia. Ajattelu onkin yksi keskeisimmistä asioista, jota meiltä ostetaan. Teknologia mahdollistaa sen, että voit halutessasi vaikka itse tehdä nettisivut ja melko vaivattomasti kaiken lisäksi. Jokainen on oma mediansa ja sisällöntuottaja, ainakin aktiivisesti sosiaalisessa mediassa toimivat. Erilaisia ohjelmia on myös valmiina, jotka auttavat sinua käsittelemään kuvia tai tekemään vaikka ilmoituksia. Ihan itse.  Kysymys onkin siitä, missä olet paras, mikä on ydinosaamistasi ja haluatko keskittyä siihen, kehittää ja parantaa. Mihin haluat käyttää arvokkaan aikasi? Meidän ydinosaamistamme on auttaa asiakkaitamme menestymään tekemällä oma osuutemme briljantisti.

Sama resepti ei sovi kaikille

Kaikilla ei ole nuha – se pitää paikkansa. Vaikka asiakkailla on monesti samantyyppisiä haasteita, tavoitteet ja lähtötilanteet ovat hyvin erilaisia. Näin myös ratkaisujen tulee olla yksilöllisiä ja aitoja, juuri kyseiselle asiakkaalle sopivia. Se ei hyödytä ketään, että antaisimme kaikille samanlaisen nenäliinan ja buranaa.

Juuri tässä kohtaa ajattelu astuu kuvaan. Se ei ole sama asia, että teet itse nettisivut valmiille pohjalle, johon vain vaihdat logon ja värit kuin että nettisivusi oikeasti mietitään tavoitteitasi tukeviksi. Samantyyppisestä asiasta keskustelin hiljan asiakkaan kanssa. Hänellä on yrityksen ilmeen mukaiset ilmoituspohjat, mutta jotenkin ne eivät vaan ole toimineet käytännössä. Tai siis teknisesti kyllä, mutta ilmoituksista on oikeasti puuttunut kirkas ajatus ja idea. Kilpailijat jyräävät ohi ja ilmoitus tylsillä tuotefaktoilla jää huomioimatta ja unohtuu samantien. Miksi siis edes investoida mediatilaan, jos tavoitteita ei edes yritetä tosissaan saavuttaa? Saimme tästä erinomaisen keskustelun aikaiseksi.

Peruskunto kohdilleen

Ajattelun tehtävä ei myöskään ole sinkoilla trendien perässä. Tottakai asiantuntijuuteemme kuuluu tietää, mitä tapahtuu maailmalla ja mikä on in ja mielellämme kerromme niistäkin. Lähdemme kuitenkin aina siitä, onko perusta kunnossa. Onko ydinviesti mietitty? Kohderyhmät selkeästi määritelty? Mitkä ovat tavoitteesi? Vastaako nykyinen ulkoasu sitä mielikuvaa, jonka haluatte yrityksestänne antaa? Mitä olette tehneet ja millaisin tuloksin?

Ajattelun tehtävä on myös luoda innostusta. Viimeksi tänään innostuin asiakkaan luona niin, että en meinannut pysyä tuolilla. Uskon, että sain myös tartutettua ainakin ripauksen tuota innostusta asiakkaaseenkin. Näin sen hymyn ja ajatuksen heräämisen, pilkahduksen insinöörin silmissä. Vaikka tästä ei kauppoja tulisikaan vielä, niin uskon vahvasti, että joku päivä ne kotiutuvat.

Minttu

AVAINSANAT: näkemys, innostus, Asiakasymmärrys, markkinointi

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 15.05.2018

Ilo irti ydinviestistä

Olen törmännyt moneen eri keskusteluun, jossa puhutaan ydinviestistä. Joko sen puuttumisesta tai tarkoituksesta. Ydinviestin tarkoitushan on herättää kiinnostus sekä toimia niin ulkoisena kuin sisäisenä punaisena lankana. Siinä tulisi olla myös [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 24.04.2018

Kasvu ei tapahdu hymistelemällä

Millä voisimme erottua muista? Tämä kysymys oli pöydällä viimeksi tänään asiakkaan kanssa keskustellessa. Pöydällä pyörivät samat jo liiankin tutut teemat: olemme asiantuntijoita, teemme työmme huolella, meidän kanssa on mukava tehdä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 08.01.2018

Mitä verkkosivu-uudistus oikeastaan pitää sisällään?

Milloin viimeksi olette päivittäneet yrityksenne verkkosivuja tai tarkastelleet niitä kriittisellä silmällä? Onko viime kerrasta kulunut luvattoman pitkä aika? Verkkosivut ovat tärkeä kohtaamispiste sinun ja asiakkaasi välillä, joten niitä on syytä [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 14.08.2018

Henkinen hyvinvointi on osa työhyvinvointia

Muistatko sen hetken, kun astuit uuteen työpaikkaan? Tai aikaa, jolloin jännityksellä odotit uuden työn alkamista? Jokainen meistä on kokenut jonkinlaisia tunteita toivon ja epätoivon välillä liittyen joko uuteen työhön tai [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 08.08.2018

Kaiken takana on toinen ihminen

Nyt väitetään kovasti, että myynti ihmiseltä ihmiselle olisi uusi musta, erottautumiskeino yrityksille. Vai onko se sittenkään kovin uusi? Vieläkään ei nimittäin ole tapahtunut scifikirjallisuuden maalailemaa kauhukuvaa robottien maailmanvalloituksesta ja chattienkin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 04.07.2018

Ihan kiva on hyvin nopeasti ihan sama

Seurustelin aikoinani eteläafrikkalaisen kundin kanssa, joka innoissaan opiskeli suomea. Hänelle oli jäänyt syystä tai toisesta tavaksi sanoa monen asian olevan ihan kiva. Asuni oli ihan kiva, samoin kampaukseni tai jopa [...] Lue lisää