Näkemyksiä | Blogi 06.02.2018

Kaikilla ei ole nuha

Ajattelun kanssa, ei koskaan ilman.

Näin itse määrittelemme työtämme ja sen tuloksia. Ajattelu onkin yksi keskeisimmistä asioista, jota meiltä ostetaan. Teknologia mahdollistaa sen, että voit halutessasi vaikka itse tehdä nettisivut ja melko vaivattomasti kaiken lisäksi. Jokainen on oma mediansa ja sisällöntuottaja, ainakin aktiivisesti sosiaalisessa mediassa toimivat. Erilaisia ohjelmia on myös valmiina, jotka auttavat sinua käsittelemään kuvia tai tekemään vaikka ilmoituksia. Ihan itse.  Kysymys onkin siitä, missä olet paras, mikä on ydinosaamistasi ja haluatko keskittyä siihen, kehittää ja parantaa. Mihin haluat käyttää arvokkaan aikasi? Meidän ydinosaamistamme on auttaa asiakkaitamme menestymään tekemällä oma osuutemme briljantisti.

Sama resepti ei sovi kaikille

Kaikilla ei ole nuha – se pitää paikkansa. Vaikka asiakkailla on monesti samantyyppisiä haasteita, tavoitteet ja lähtötilanteet ovat hyvin erilaisia. Näin myös ratkaisujen tulee olla yksilöllisiä ja aitoja, juuri kyseiselle asiakkaalle sopivia. Se ei hyödytä ketään, että antaisimme kaikille samanlaisen nenäliinan ja buranaa.

Juuri tässä kohtaa ajattelu astuu kuvaan. Se ei ole sama asia, että teet itse nettisivut valmiille pohjalle, johon vain vaihdat logon ja värit kuin että nettisivusi oikeasti mietitään tavoitteitasi tukeviksi. Samantyyppisestä asiasta keskustelin hiljan asiakkaan kanssa. Hänellä on yrityksen ilmeen mukaiset ilmoituspohjat, mutta jotenkin ne eivät vaan ole toimineet käytännössä. Tai siis teknisesti kyllä, mutta ilmoituksista on oikeasti puuttunut kirkas ajatus ja idea. Kilpailijat jyräävät ohi ja ilmoitus tylsillä tuotefaktoilla jää huomioimatta ja unohtuu samantien. Miksi siis edes investoida mediatilaan, jos tavoitteita ei edes yritetä tosissaan saavuttaa? Saimme tästä erinomaisen keskustelun aikaiseksi.

Peruskunto kohdilleen

Ajattelun tehtävä ei myöskään ole sinkoilla trendien perässä. Tottakai asiantuntijuuteemme kuuluu tietää, mitä tapahtuu maailmalla ja mikä on in ja mielellämme kerromme niistäkin. Lähdemme kuitenkin aina siitä, onko perusta kunnossa. Onko ydinviesti mietitty? Kohderyhmät selkeästi määritelty? Mitkä ovat tavoitteesi? Vastaako nykyinen ulkoasu sitä mielikuvaa, jonka haluatte yrityksestänne antaa? Mitä olette tehneet ja millaisin tuloksin?

Ajattelun tehtävä on myös luoda innostusta. Viimeksi tänään innostuin asiakkaan luona niin, että en meinannut pysyä tuolilla. Uskon, että sain myös tartutettua ainakin ripauksen tuota innostusta asiakkaaseenkin. Näin sen hymyn ja ajatuksen heräämisen, pilkahduksen insinöörin silmissä. Vaikka tästä ei kauppoja tulisikaan vielä, niin uskon vahvasti, että joku päivä ne kotiutuvat.

Minttu

AVAINSANAT: näkemys, innostus, Asiakasymmärrys, markkinointi

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 08.10.2018

Näkemystehdas MBE rekrytoi ja uudistuu

Reagoimme maailman muutokseen päivittämällä strategiamme ja laajentamalla analytiikkaan sekä viestintään. Viritämme palvelutarjontaamme vastaamaan muuttuvan maailman tarpeisiin. Jatkossa tarjoamme markkinoinnin rinnalla myös viestinnän palveluja. MBE on investoinut myös analytiikkaan ja tiedolla [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 21.09.2018

Innostusta Mainontapäivästä

Kyse ei ole koskaan sinusta ja yrityksestäsi tai tuotteestasi, vaan siitä, kuinka saat muut tuntemaan. Siinä, ensimmäinen herätys. Näin Laila Pawlak Singularity Universitystä tykitti heti aamun alkajaisiksi. Tämä on asia, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 18.09.2018

Strategista dataa

Nyt tapahtuu loistavia asioita. Loistavia siksi, että asiakkaanamme saat meiltä entistä enemmän lisäarvoa. Olemme työstäneet omaa strategiaamme ja sitä, millainen kumppani haluamme asiakkaillemme olla. Strategian ytimessä meillä säilyy edelleen työnilo [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 08.10.2018

Näkemystehdas MBE rekrytoi ja uudistuu

Reagoimme maailman muutokseen päivittämällä strategiamme ja laajentamalla analytiikkaan sekä viestintään. Viritämme palvelutarjontaamme vastaamaan muuttuvan maailman tarpeisiin. Jatkossa tarjoamme markkinoinnin rinnalla myös viestinnän palveluja. MBE on investoinut myös analytiikkaan ja tiedolla [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 05.10.2018

Mitä eroa on viestinnällä ja markkinoinnilla?

Kaikki aina kysyy tätä. Kukaan ei osaa vastata. Tai sitten vastataan: ”Eipä niillä taida mitään eroa olla.” ”Joku puhuu markkinoinnista, joku viestinnästä.” ”Kaikki viestintä on markkinointia ja kaikki markkinointi viestintää.” [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 04.10.2018

Kansalaispaneeli vaikuttamisen välineenä

Sosiaalidemokraattinen Puolue on julkaissut Future Dialogin kehittämän Kansalaispaneeli-nimisen mobiilisovelluksen. Kansalaispaneeli-mobiilisovelluksen takana on Future Dialog, suomalainen ohjelmistoalan startup-yritys, jonka asiakkaita ovat kunnat ja kaupungit, oppilaitokset ja erilaiset liitot sekä poliittiset puolueet. [...] Lue lisää