Näkemyksiä | Blogi 04.10.2018

Kansalaispaneeli vaikuttamisen välineenä

Sosiaalidemokraattinen Puolue on julkaissut Future Dialogin kehittämän Kansalaispaneeli-nimisen mobiilisovelluksen.

Kansalaispaneeli-mobiilisovelluksen takana on Future Dialog, suomalainen ohjelmistoalan startup-yritys, jonka asiakkaita ovat kunnat ja kaupungit, oppilaitokset ja erilaiset liitot sekä poliittiset puolueet. Näkemystehdas MBE on perustanut Future Dialogin ja omistaa yrityksestä nykyään kolmanneksen. Future Dialog tuottaa digitaalisia ratkaisuja erilaisten yhteisöjen osallistamisen tarpeisiin. Sen asiakkaita ovat kunnat ja kaupungit, oppilaitokset ja erilaiset liitot sekä poliittiset puolueet.

Uuden mobiilisovelluksen myötä Kansalaispaneeli on nyt käytettävissä aika- ja paikkariippumattomasti ja sen kautta on aiempaa vaivattomampaa saada äänensä kuuluviin. Ihmiset pääsevät näin vaikuttamaan suoraan yhden Suomen suurimman puolueen politiikkaan.

”Kansalaispaneeli mahdollistaa myös nopean reagoinnin ajankohtaisiin kysymyksiin. Voimme kysyä päivän aikana uutisiin nousevista asioista Kansalaispaneelin jäsenten mielipidettä. Voimme myös sovelluksella lähettää push-viestejä ajankohtaisista asioista ja kohdentaa kysymyksiä ihmisten omien mielenkiinnon kohteiden tai esimerkiksi asuinpaikan mukaan”, kertoo SDPn viestintäpäällikkö Iida Vallin puolueen ja Future Dialogin yhteistiedotteessa. ”Odotamme innolla Kansalaispaneelin hyödyntämistä SDP:n eduskuntavaaliohjelman valmistelussa”, Vallin jatkaa.

Sovelluksen hyödyntämiselle jatkossa on selkeät suunnitelmat ja tavoitteet. SDP:n toiveena on, että Kansalaispaneelista nousee esiin teemoja ja poliittisia kysymyksiä, joiden etenemisestä puolue voi kertoa sujuvasti kyselyihin vastanneille.

”Ehkäpä Kansalaispaneelin kaltainen innovaatio on ratkaisu, joka antaa kaikille mahdollisuuden vaikuttaa politiikkaan ilman että tarvitsee ryhtyä varsinaisesti aktivistiksi tai koittaa saada aikaiseksi kohinaa sosiaalisen median palstoilla tullakseen kuulluksi”, Future Dialogin blogissa puolestaan pohditaan.

Kansalaispaneeli on puolueelle mainio kanava puolueen sidosryhmien pulssin tunnusteluun. Loppukäyttäjille Kansalaispaneeli on pragmaattinen askel kohti poliittista päätöksentekoa, kohti digitaalista demokratiaa. Me Näkemystehtaalla puolestamme onnittelemme ylpeinä Future Dialogia hienosta onnistumisesta jälleen kerran!

Mobiilisovellus on ladattavissa veloituksetta sekä AppStore– että  Google Play -sovelluskaupoista. Lisäksi Kansalaispaneelista toteutetaan myös selaimen kautta toimiva versio.

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 08.10.2019

Millainen on hyvä yritysblogi?

Teemme paljon erilaista sisällöntuotantoa B2B-asiakkaillemme. Yksi suosituimmista sisällöntuotannon muodoista on ollut jo pidempään yritysblogipostaukset. Tämä ei tietenkään ole ihan sattumaa, sillä yritysblogilla on kiistattomat hyödyt esimerkiksi hakukoneliikenteen kasvattamisessa, kuten Jaakko [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 23.08.2019

Video vaikuttaa

Hiilijalanjälki nollaan ja aikaa viisi vuotta? Pakkausteollisuuden tuotteita valmistavalle asiakkaallemme Wipakille se on täyttä totta ja todellinen tavoite, jonka eteen tehdään juuri nyt hartiavoimin töitä. Ideoimme ja suunnittelimme Wipakille kansainväliseen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 06.08.2019

Some antaa markkinoinnille vauhtia

Olin keväällä kahden päivän ajan kouluttamassa pien- ja mikroyrittäjiä some- ja sisältöasioissa. Kumpaankin koulutussettiini kuului sekä yleisemmän tason tietoisku että varsinainen valmennus. Paljon asiaa tiiviissä paketissa ja aivan upea koulutettavien [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 05.12.2019

Mitä tulikaan tehtyä?

Vuoden lähestyessä loppuaan on hyvä istua hetkeksi alas ja summata, mitä kaikkea onkaan tullut tehtyä ja ennen kaikkea –saavutettua. Välitilinpäätös Oliko markkinoinnin vuotesi täynnä toteutuneita haaveita, kampanjoita, tapahtumia vai kenties [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 02.12.2019

Onnistumiset eivät korvaa suunnitelmallisuutta markkinoinnissa

Viestintästrategi Antti kirjoitti viime viikolla blogissa omia mietteitään Suomen jalkapallomaajoukkueen brändin muodostumisesta yhdeksi valtakuntamme tämän hetken vahvimmista urheilunimikkeistä. Hän toi tekstissään esille, että vaikka Huuhkajiksi nimetty jalkapallomaajoukkue saikin melkoisen buustin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 26.11.2019

Ei pöllömpää: Huuhkajat & 3 onnistumista brändinrakentamisessa

Suomen miesten jalkapallomaajoukkue selvitti tiensä ensi kertaa jalkapallon EM-kisoihin. Huuhkajat-brändi voi paremmin kuin koskaan. Mistä se johtuu? Onko menestys kentällä syy onnistuneeseen brändityöhön – vai toisin päin? Kerron Näkemykseni Huuhkajien [...] Lue lisää