Näkemyksiä | Blogi 04.10.2018

Kansalaispaneeli vaikuttamisen välineenä

Sosiaalidemokraattinen Puolue on julkaissut Future Dialogin kehittämän Kansalaispaneeli-nimisen mobiilisovelluksen.

Kansalaispaneeli-mobiilisovelluksen takana on Future Dialog, suomalainen ohjelmistoalan startup-yritys, jonka asiakkaita ovat kunnat ja kaupungit, oppilaitokset ja erilaiset liitot sekä poliittiset puolueet. Näkemystehdas MBE on perustanut Future Dialogin ja omistaa yrityksestä nykyään kolmanneksen. Future Dialog tuottaa digitaalisia ratkaisuja erilaisten yhteisöjen osallistamisen tarpeisiin. Sen asiakkaita ovat kunnat ja kaupungit, oppilaitokset ja erilaiset liitot sekä poliittiset puolueet.

Uuden mobiilisovelluksen myötä Kansalaispaneeli on nyt käytettävissä aika- ja paikkariippumattomasti ja sen kautta on aiempaa vaivattomampaa saada äänensä kuuluviin. Ihmiset pääsevät näin vaikuttamaan suoraan yhden Suomen suurimman puolueen politiikkaan.

”Kansalaispaneeli mahdollistaa myös nopean reagoinnin ajankohtaisiin kysymyksiin. Voimme kysyä päivän aikana uutisiin nousevista asioista Kansalaispaneelin jäsenten mielipidettä. Voimme myös sovelluksella lähettää push-viestejä ajankohtaisista asioista ja kohdentaa kysymyksiä ihmisten omien mielenkiinnon kohteiden tai esimerkiksi asuinpaikan mukaan”, kertoo SDPn viestintäpäällikkö Iida Vallin puolueen ja Future Dialogin yhteistiedotteessa. ”Odotamme innolla Kansalaispaneelin hyödyntämistä SDP:n eduskuntavaaliohjelman valmistelussa”, Vallin jatkaa.

Sovelluksen hyödyntämiselle jatkossa on selkeät suunnitelmat ja tavoitteet. SDP:n toiveena on, että Kansalaispaneelista nousee esiin teemoja ja poliittisia kysymyksiä, joiden etenemisestä puolue voi kertoa sujuvasti kyselyihin vastanneille.

”Ehkäpä Kansalaispaneelin kaltainen innovaatio on ratkaisu, joka antaa kaikille mahdollisuuden vaikuttaa politiikkaan ilman että tarvitsee ryhtyä varsinaisesti aktivistiksi tai koittaa saada aikaiseksi kohinaa sosiaalisen median palstoilla tullakseen kuulluksi”, Future Dialogin blogissa puolestaan pohditaan.

Kansalaispaneeli on puolueelle mainio kanava puolueen sidosryhmien pulssin tunnusteluun. Loppukäyttäjille Kansalaispaneeli on pragmaattinen askel kohti poliittista päätöksentekoa, kohti digitaalista demokratiaa. Me Näkemystehtaalla puolestamme onnittelemme ylpeinä Future Dialogia hienosta onnistumisesta jälleen kerran!

Mobiilisovellus on ladattavissa veloituksetta sekä AppStore– että  Google Play -sovelluskaupoista. Lisäksi Kansalaispaneelista toteutetaan myös selaimen kautta toimiva versio.

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 18.03.2019

Sisältö on kuningas

Miksi meillä jaksetaan jauhaa sisällöistä? Ehkä siksi, että sisältö on kaikki kaikessa. Korjaan: hyvä sisältö on kaikki kaikessa. Hyvä sisältö nimittäin auttaa yrityksen asiakasta tekemään valinnan. Oikeanlainen sisältö sitouttaa jo [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 27.02.2019

Hymy on MBE:llä ykkönen

Mietitäänkö teillä, mitä asiakkaat oikeasti teistä ajattelevat? Miten hyvin esimerkiksi arvonne välittyvät asiakkaille saakka? Usein yrityksillä on jonkinlainen kalpea aavistus, olettamus siitä, mitä asiakkaan mielessä liikkuu. Tarkka tieto voi kuitenkin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.01.2019

Olemme nyt virallisesti Näkemystehdas MBE

Mistä MBE on lyhenne? Tämä voisi aivan hyvin olla kysymyksenä lahtelaisteemaisessa pubivisassa. Annan nyt tässä pienen etumatkan mahdollisille kisaajille: Vastaus on Mainostoimisto Business Express, ja siitä kaikki sai alkunsa yli [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 18.03.2019

Sisältö on kuningas

Miksi meillä jaksetaan jauhaa sisällöistä? Ehkä siksi, että sisältö on kaikki kaikessa. Korjaan: hyvä sisältö on kaikki kaikessa. Hyvä sisältö nimittäin auttaa yrityksen asiakasta tekemään valinnan. Oikeanlainen sisältö sitouttaa jo [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.03.2019

Sekä B2B että B2C lähellä sydäntä

Valmistumiseni jälkeen olen päässyt kerryttämään kokemusta sekä B2B- että kuluttajamarkkinoinnin parissa. Tämä on mahdollistanut eturivin paikat molempiin esityksiin. Taustastani sen verran, että urani aukesi suuren kansainvälisen pakkausteollisuuden yrityksen palveluksessa, mikä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 27.02.2019

Hymy on MBE:llä ykkönen

Mietitäänkö teillä, mitä asiakkaat oikeasti teistä ajattelevat? Miten hyvin esimerkiksi arvonne välittyvät asiakkaille saakka? Usein yrityksillä on jonkinlainen kalpea aavistus, olettamus siitä, mitä asiakkaan mielessä liikkuu. Tarkka tieto voi kuitenkin [...] Lue lisää