Näkemyksiä | Blogi 06.06.2019

Kasva kuvaajana

Valokuvaus on paitsi loistava ja kehittävä harrastus myös erittäin oleellinen osa jokaisen yrityksen markkinointia ja viestintää, tai ainakin pitäisi olla. Kuten nimikin sen jo sanoo valokuvaus on kirjaimellisesti valolla kuvaamista ja sitä Suomen suvessa riittää aina pitkälle iltaan. Kesä on näin ollen mitä parhainta aikaa kasata kuvamateriaalia niin printtiä, sosiaalista mediaa kuin verkkosivustoa silmällä pitäen. Tässä muutamia vinkkejäni.

Linjat suoriksi

Yksi yleisimmästä vastaan tulevista virheistä valokuvauksessa on ns. horisonttilinjan kallistuminen ja talojen “kaatuminen”. Tämä on helppo korjata jälkikäsittelyssä, mutta myös helposti huomioitavissa kuvaustilanteessa. Kameroista ja älypuhelimien kamerasovelluksista löytyy useimmiten asetus, jolla saat etsimeen tai näytölle apulinjoja joiden avulla näet heti onko kuvasi vinossa. Näin vältät jälkikäsittelyssä yhden korjauksen.

Valokuvaus apulinjat esimerkki.

Tiedä kohteesi

Valitettavan usein katsoessani kuvia en ole aivan varma, mitä minun tulisi katsoa. Tämä usein selittyy sillä, että kuva on rajattu aivan liian väljästi tai tarkennus vaeltaa ihan jossain muualla kohteen sijaan. Mene aina tarpeeksi lähelle kuvattavaa kohdetta ja muista tarkennus. Ihmisiä kuvattaessa tarkennus kannattaa kohdistaa silmiin. Voit ohjata katsojan silmää oikeaan paikkaan esimerkiksi kehystämällä kohteesi.

Rajaus esimerkki.

Hyödynnä valoa ja varjoja

Luonnonvaloa on suhteellisen helppoa hyödyntää osana valokuvausta. Aamupäivisin ja iltaisin auringonvalo on pehmeämpää kuin keskellä päivää ja näin ollen varjot eivät ole niin kovia. Päiväsaikaan on helpompi saada tasaista jälkeä esimerkiksi kuvaamalla puun alla varjossa. Voit myös hyödyntää aurinkoa sisällä kuvatessasi. Sammuta valot ja siirry kuvaamaan lähemmäs ikkunaa. Älä myöskään pelkää kuvata pilvisellä säällä. Ohut pilvikerros auringon edessä antaa kuviin tasaisen pehmeän valon.

Valo & varjo esimerkki.

Käsittele kuvia maltillisesti

Teknologian kehitys on tuonut tullessaan sen, että silmämme ovat tottuneet käsiteltyihin kuviin jo lähes muutaman vuosikymmenen ajan. Nykyisin kuvat näyttävät usealle katsojalle lattealta ilman minkäänlaista käsittelyä. Nykyajan trendi on kuitenkin huomattavasti hillitympi kuin esimerkiksi viisi vuotta takaperin. Käsittele kuvia aina hieman ennen julkaisua, mutta ole hillitty. Kuvan kirkkautta, kontrastia ja värikylläisyyttä säätämällä pääset jo pitkälle. Hyvä ilmainen sovellus kuvien käsittelyyn älypuhelimella on esimerkiksi Snapseed.

Käsittely esimerkki.

Valitse parhaat

Sosiaalisen median tili tai verkkosivustosi ei ole perheesi valokuva-albumi. Valitse siis mukaan vain parhaat kuvat ja arkistoi loput kuvat kovalevylle tai pilvipalveluun. Kilpailemme jatkuvasti ihmisten ajasta, älä siis oleta kenenkään katsovan kahtakymmentä lähes identtistä kuvaa.

Valikointiesimerkki.

Lopuksi

Muista että valokuvauksessa ei ole varsinaisia sääntöjä eikä oikeaa tai väärää. On vain erilaisia tulkintoja. Ole siis luova, kokeile erilaisia sommitelmia ja kuvakulmia. Heittäydy kuvaamaan vatsalleen tai tähyile ylös taivaalle. Yritä, erehdy ja opi. Älä kuvaa väkisin, vaan pidä hauskaa ja anna ilon näkyä ulospäin, myös kuvissasi.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 18.08.2020

Bleedejä, leiskoja ja versaaleja – siis mitä?!

Kirjoitin väreihin ja tiedostomuotoihin liittyvistä sanoista ja lyhenteistä edellisessä blogikirjoituksessani. Graafiseen suunnittelun ammattisanastoon liittyy kuitenkin paljon muitakin termejä ja slangia, joita alan ammattilaiset sujuvasti käyttävät, mutta jotka voivat olla muille [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 02.06.2020

Älä eksy lyhenteiden viidakkoon!

Epsit, jiipegit, peedeeäffät ja cmykit. Saitko suunnittelijalta paketin logoja, mutta et tiedä mitä eri tiedostoilla tehdään? Meneekö sinulla tiedostomuotojen lyhenteet ja termit sekaisin? Kaikkea ei tarvitsekaan tietää, vaikka olisit yrityksesi [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 24.03.2020

Valokuvat herättävät B2B-yrityksen eloon

Vielä printtimedian aikaan B2B-yritys pärjäsi huomattavasti nykyistä suppeammalla kuvapankilla. Tänä päivänä nettisivut ovat entistä visuaalisempia ja laadukkailla valokuvilla on niissä iso merkitys. Lisäksi uutiset, uutiskirjeet ja blogit sekä erityisesti sosiaalinen [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 08.09.2020

Monipuolista sisältöä tekoälyn rinnalle

Tulevaisuus ei näytä klassisesti ilmaistuna kovinkaan ruusuiselta. En nyt tarkoita maailmaa kokonaisuutena, yhteiskuntaa jossa elämme tai yritystä jossa työskentelen. Tarkoitan sisällöntuottajien temmellyskenttää, jossa sana on miekkaa mahtavampi. Varjoja tähän paratiisiin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.07.2020

Kokonaisuutena näkyminen vahvistaa brändiä

Miksi ja mihin tarvitsemme graafista suunnittelua? Käännetään asetelma mielummin toisin päin: mihin graafista suunnittelua ei tarvita? Aloitetaan yrityksen logosta. Se on itsestäänselvyys ja hyvä alku. Vain taivas on kuitenkin rajana [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.04.2020

Uuden äärellä

Olemme uuden äärellä. Näkymätön uhka laittoi ihmiset, yritykset sekä talouden polvilleen. Jo muutaman viikon jälkeen on selvää, että paluuta entiseen ei ole näillä näkymin hetkeen, jos täysin koskaan. Miten siis [...] Lue lisää