Näkemyksiä | Blogi 06.06.2019

Kasva kuvaajana

Valokuvaus on paitsi loistava ja kehittävä harrastus myös erittäin oleellinen osa jokaisen yrityksen markkinointia ja viestintää, tai ainakin pitäisi olla. Kuten nimikin sen jo sanoo valokuvaus on kirjaimellisesti valolla kuvaamista ja sitä Suomen suvessa riittää aina pitkälle iltaan. Kesä on näin ollen mitä parhainta aikaa kasata kuvamateriaalia niin printtiä, sosiaalista mediaa kuin verkkosivustoa silmällä pitäen. Tässä muutamia vinkkejäni.

Linjat suoriksi

Yksi yleisimmästä vastaan tulevista virheistä valokuvauksessa on ns. horisonttilinjan kallistuminen ja talojen “kaatuminen”. Tämä on helppo korjata jälkikäsittelyssä, mutta myös helposti huomioitavissa kuvaustilanteessa. Kameroista ja älypuhelimien kamerasovelluksista löytyy useimmiten asetus, jolla saat etsimeen tai näytölle apulinjoja joiden avulla näet heti onko kuvasi vinossa. Näin vältät jälkikäsittelyssä yhden korjauksen.

Valokuvaus apulinjat esimerkki.

Tiedä kohteesi

Valitettavan usein katsoessani kuvia en ole aivan varma, mitä minun tulisi katsoa. Tämä usein selittyy sillä, että kuva on rajattu aivan liian väljästi tai tarkennus vaeltaa ihan jossain muualla kohteen sijaan. Mene aina tarpeeksi lähelle kuvattavaa kohdetta ja muista tarkennus. Ihmisiä kuvattaessa tarkennus kannattaa kohdistaa silmiin. Voit ohjata katsojan silmää oikeaan paikkaan esimerkiksi kehystämällä kohteesi.

Rajaus esimerkki.

Hyödynnä valoa ja varjoja

Luonnonvaloa on suhteellisen helppoa hyödyntää osana valokuvausta. Aamupäivisin ja iltaisin auringonvalo on pehmeämpää kuin keskellä päivää ja näin ollen varjot eivät ole niin kovia. Päiväsaikaan on helpompi saada tasaista jälkeä esimerkiksi kuvaamalla puun alla varjossa. Voit myös hyödyntää aurinkoa sisällä kuvatessasi. Sammuta valot ja siirry kuvaamaan lähemmäs ikkunaa. Älä myöskään pelkää kuvata pilvisellä säällä. Ohut pilvikerros auringon edessä antaa kuviin tasaisen pehmeän valon.

Valo & varjo esimerkki.

Käsittele kuvia maltillisesti

Teknologian kehitys on tuonut tullessaan sen, että silmämme ovat tottuneet käsiteltyihin kuviin jo lähes muutaman vuosikymmenen ajan. Nykyisin kuvat näyttävät usealle katsojalle lattealta ilman minkäänlaista käsittelyä. Nykyajan trendi on kuitenkin huomattavasti hillitympi kuin esimerkiksi viisi vuotta takaperin. Käsittele kuvia aina hieman ennen julkaisua, mutta ole hillitty. Kuvan kirkkautta, kontrastia ja värikylläisyyttä säätämällä pääset jo pitkälle. Hyvä ilmainen sovellus kuvien käsittelyyn älypuhelimella on esimerkiksi Snapseed.

Käsittely esimerkki.

Valitse parhaat

Sosiaalisen median tili tai verkkosivustosi ei ole perheesi valokuva-albumi. Valitse siis mukaan vain parhaat kuvat ja arkistoi loput kuvat kovalevylle tai pilvipalveluun. Kilpailemme jatkuvasti ihmisten ajasta, älä siis oleta kenenkään katsovan kahtakymmentä lähes identtistä kuvaa.

Valikointiesimerkki.

Lopuksi

Muista että valokuvauksessa ei ole varsinaisia sääntöjä eikä oikeaa tai väärää. On vain erilaisia tulkintoja. Ole siis luova, kokeile erilaisia sommitelmia ja kuvakulmia. Heittäydy kuvaamaan vatsalleen tai tähyile ylös taivaalle. Yritä, erehdy ja opi. Älä kuvaa väkisin, vaan pidä hauskaa ja anna ilon näkyä ulospäin, myös kuvissasi.

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 21.02.2019

Materiaalia monissa muodoissa

1:1, 3:2, 4:3, 16:9, vaakaan, pystyyn, neliössä, ympyrässä. Siinä yleisimpiä kuvasuhteita ja muotoja, joita näemme päivittäin sekä videona että stillinä monissa eri medioissa. Katsellessa kavereiden ja brändien kivalta näyttäviä tuotoksia [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.11.2018

Graafinen suunnittelu - kirosana joka on hintansa väärti

“Kallista!“, “Emme tarvitse grafiikkaa mihinkään.”, “Minulla on puhelimessa näitä ilmaisia sovelluksia.”, siinä muutama kuulemani tokaisu aiheesta graafinen suunnittelu. Graafista suunnittelua tarvitsee jokainen yritys, yhdistys, yhteisö, seura, yksityishenkilö tai tapahtuma, joka [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 04.09.2018

Herätä huomiota - vaihtoehtona video

Monessa yrityksessä mietitään, miten herätetään asiakkaiden mielenkiinto ja huomio. Hyväkin teksti verkkosivustolla tai sosiaalisessa mediassa voi jäädä huomiotta ilman katsetta kiinnittävää kuvaa, mutta mikä neuvoksi jos asiakkaasi selaa juttusi ohi, [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 23.08.2019

Video vaikuttaa

Hiilijalanjälki nollaan ja aikaa viisi vuotta? Pakkausteollisuuden tuotteita valmistavalle asiakkaallemme Wipakille se on täyttä totta ja todellinen tavoite, jonka eteen tehdään juuri nyt hartiavoimin töitä. Ideoimme ja suunnittelimme Wipakille kansainväliseen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 20.08.2019

Mistä tunnistaa hyvän yritystunnuksen?

Tiesitkö, että sana logo tarkoittaa itse asiassa yrityksen tai tuotteen nimen kirjoitusasua? Liikemerkki on usein logon rinnalla esitettävä visuaalinen merkki. Liikemerkki ja logo taas muodostavat yhdessä yritystunnuksen. Puhekielessä yritystunnusta ja [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 13.08.2019

Mitä tehdä, kun löydät itsesi markkinoinnin myrskynsilmästä?

Virhe, vahingossa väärin mennyt tai tehty asia, erehdys. Voi tarkoittaa myös kirjoitusvirhettä, mittavirhettä, ohjelmointivirhettä tai virkavirhettä. Markkinointiviestintä alana on vauhdikas, jossa sattuu ja tapahtuu päivittäin, myös silloin tällöin niitä virheitä [...] Lue lisää