Näkemyksiä | Blogi 06.06.2019

Kasva kuvaajana

Valokuvaus on paitsi loistava ja kehittävä harrastus myös erittäin oleellinen osa jokaisen yrityksen markkinointia ja viestintää, tai ainakin pitäisi olla. Kuten nimikin sen jo sanoo valokuvaus on kirjaimellisesti valolla kuvaamista ja sitä Suomen suvessa riittää aina pitkälle iltaan. Kesä on näin ollen mitä parhainta aikaa kasata kuvamateriaalia niin printtiä, sosiaalista mediaa kuin verkkosivustoa silmällä pitäen. Tässä muutamia vinkkejäni.

Linjat suoriksi

Yksi yleisimmästä vastaan tulevista virheistä valokuvauksessa on ns. horisonttilinjan kallistuminen ja talojen “kaatuminen”. Tämä on helppo korjata jälkikäsittelyssä, mutta myös helposti huomioitavissa kuvaustilanteessa. Kameroista ja älypuhelimien kamerasovelluksista löytyy useimmiten asetus, jolla saat etsimeen tai näytölle apulinjoja joiden avulla näet heti onko kuvasi vinossa. Näin vältät jälkikäsittelyssä yhden korjauksen.

Valokuvaus apulinjat esimerkki.

Tiedä kohteesi

Valitettavan usein katsoessani kuvia en ole aivan varma, mitä minun tulisi katsoa. Tämä usein selittyy sillä, että kuva on rajattu aivan liian väljästi tai tarkennus vaeltaa ihan jossain muualla kohteen sijaan. Mene aina tarpeeksi lähelle kuvattavaa kohdetta ja muista tarkennus. Ihmisiä kuvattaessa tarkennus kannattaa kohdistaa silmiin. Voit ohjata katsojan silmää oikeaan paikkaan esimerkiksi kehystämällä kohteesi.

Rajaus esimerkki.

Hyödynnä valoa ja varjoja

Luonnonvaloa on suhteellisen helppoa hyödyntää osana valokuvausta. Aamupäivisin ja iltaisin auringonvalo on pehmeämpää kuin keskellä päivää ja näin ollen varjot eivät ole niin kovia. Päiväsaikaan on helpompi saada tasaista jälkeä esimerkiksi kuvaamalla puun alla varjossa. Voit myös hyödyntää aurinkoa sisällä kuvatessasi. Sammuta valot ja siirry kuvaamaan lähemmäs ikkunaa. Älä myöskään pelkää kuvata pilvisellä säällä. Ohut pilvikerros auringon edessä antaa kuviin tasaisen pehmeän valon.

Valo & varjo esimerkki.

Käsittele kuvia maltillisesti

Teknologian kehitys on tuonut tullessaan sen, että silmämme ovat tottuneet käsiteltyihin kuviin jo lähes muutaman vuosikymmenen ajan. Nykyisin kuvat näyttävät usealle katsojalle lattealta ilman minkäänlaista käsittelyä. Nykyajan trendi on kuitenkin huomattavasti hillitympi kuin esimerkiksi viisi vuotta takaperin. Käsittele kuvia aina hieman ennen julkaisua, mutta ole hillitty. Kuvan kirkkautta, kontrastia ja värikylläisyyttä säätämällä pääset jo pitkälle. Hyvä ilmainen sovellus kuvien käsittelyyn älypuhelimella on esimerkiksi Snapseed.

Käsittely esimerkki.

Valitse parhaat

Sosiaalisen median tili tai verkkosivustosi ei ole perheesi valokuva-albumi. Valitse siis mukaan vain parhaat kuvat ja arkistoi loput kuvat kovalevylle tai pilvipalveluun. Kilpailemme jatkuvasti ihmisten ajasta, älä siis oleta kenenkään katsovan kahtakymmentä lähes identtistä kuvaa.

Valikointiesimerkki.

Lopuksi

Muista että valokuvauksessa ei ole varsinaisia sääntöjä eikä oikeaa tai väärää. On vain erilaisia tulkintoja. Ole siis luova, kokeile erilaisia sommitelmia ja kuvakulmia. Heittäydy kuvaamaan vatsalleen tai tähyile ylös taivaalle. Yritä, erehdy ja opi. Älä kuvaa väkisin, vaan pidä hauskaa ja anna ilon näkyä ulospäin, myös kuvissasi.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 18.02.2020

Kuka johtaa markkinointiasi?

Myynti pyytää uusia esitteitä myynnin tueksi, mediamyyjä soittaa hyvän tarjouksen display-mainonnasta, verkkosivuille pitäisi tehdä uusi asiantuntijakirjoitus ja messutkin ovat taas oven takana. Tulevaisuudessa siintää uuden palvelun tuotteistus ja lanseeraus. Kuulostaako [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 11.02.2020

Myynnin ja markkinoinnin yhteispeli

Myynnin ja markkinoinnin yhteistyö on edelleen lapsen kengissä erittäin monissa B2B-yrityksissä. Myyjät eivät arvosta markkinointia, ainakaan heidän työtään vauhdittavana toimintona ja markkinointi kokee, että myyjät eivät arvosta heidän panostaan myynnin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 04.02.2020

Aitous toimii aina

Vuosikymmen vaihtui, tuli uudet ja uusvanhat trendit. 20-luvun koristeellisuus art decon ja kultaisten kuosien muodossa, mustan eri sävyt sekä klassinen sininen ovat nyt in. Hetkellistä huumaa jotta voit olla pian [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 04.02.2020

Aitous toimii aina

Vuosikymmen vaihtui, tuli uudet ja uusvanhat trendit. 20-luvun koristeellisuus art decon ja kultaisten kuosien muodossa, mustan eri sävyt sekä klassinen sininen ovat nyt in. Hetkellistä huumaa jotta voit olla pian [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 12.11.2019

Miten inspiroitua

Inspiroituminen. Se kannustava, herättävä ja luova tunnetila, jonka usein toivomme tuntevamme aloittaessamme uutta projektia. Joskus tekeminen sakkaa kuitenkin jo alkumetreillä, pahimmassa tapauksessa jo ennen aloittamista. Ei ole väliä oletko tehnyt [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 29.08.2019

Historia merkitsee myös markkinoinnissa

Tuntuuko sinusta, että välillä olisi hyvä vähän hiljentää vauhtia ja tarkastella tekemisiämme? Liian usein mietimme päämme puhki pyörittelemällä tulevaisuuden suunnitelmia. Kiirehdimme kohti uusia ja tuntemattomia tuulia ajattelematta sitä mistä olemme [...] Lue lisää