Näkemyksiä | Blogi 24.04.2018

Kasvu ei tapahdu hymistelemällä

Millä voisimme erottua muista? Tämä kysymys oli pöydällä viimeksi tänään asiakkaan kanssa keskustellessa. Pöydällä pyörivät samat jo liiankin tutut teemat: olemme asiantuntijoita, teemme työmme huolella, meidän kanssa on mukava tehdä töitä, kehitämme palveluitamme… Niin, ja mikä se erottava tekijä olikaan, kun teillä on kuitenkin kilpailijoita, jotka ainakin sanovat samaa?

Kuinka rohkea olet?

Sparrauksessa löysimme myös aidosti erottavia tekijöitä. Niiden sanominen kuitenkin vaatii enemmän henkseleiden paukuttelua,  jopa tahtoa ja uskallusta muuttaa ja kehittää koko alaa. Mutta hei, jos olet varma, että haluat kasvaa, se ei synny vain hymistelemällä! Tämä on suomalaisille tyypillisesti haastavaa. Olemme nöyrästi hiljaa erinomaisuudestamme ja ajattelemme, että kyllä ne asiakkaat sitten huomaavat kuinka hyviä olemme.  Ei olla liian hyviä, ettei kukaan suutu.

Aitouteen liittyen keskustelimme myös sisällöistä. Niiden ei toki tarvitse olla liian siloiteltuja, ne voivat olla yrityksen näköisiä ja oloisia, niin kuin tämäkin kirjoitus! Täydellisyys ei liity menestymiseen, täydellistä ei edes ole olemassa. Tottakai on lukijaystävällistä laittaa pilkut ja pisteet paikoilleen, mutta tyyli voi olla rennon asiantunteva.  Omalla tyylillä luodaan brändipersoonaa, sitä mielikuvaa, jonka syntymistä haluat edesauttaa.  Erilaisilla sisällöillä vastaat ylpeästi asiakkaiden haasteisiin auttaen, sparraten ja olemalla juuri se tyyppi, joka haluatkin olla. Ja jonka porukkaan asiakkaasikin haluaa kuulua. Samalla vahvistat yrityksesi brändiä ja toki omaakin brändiäsi asiantuntijana.

Kaikkien ei tarvitse tykätä sinusta

Rohkeuteen liittyy myös kyky kestää se, että kaikki eivät tykkää joko sinusta tai tekemisistäsi. Tunteiden herättäminen on kuitenkin merkki siitä, että olet onnistunut. Kultainen keskitie ei ole se alaa muuttava vaihtoehto, vaan se, että toiset suorastaan rakastuvat sinuun ja eivät edes halua olla muiden kanssa tekemisissä. Siitäkin huolimatta, että mokaat joskus. Tärkeintä on se, että opit mokista ja käsittelet ne samalla ylpeydellä kuin iloisemmatkin asiat.  Kolikon kääntöpuolelta löytyy niitä, jotka kritisoivat tekemisiäsi ja sanomisia. Älä kuitenkaan pelästy sitä, vaan ota kritiikki iloisena vastaan. Olet saanut aikaan jotain, joka aidosti tuntuu jossain!

Kannustan siis sinuakin olemaan aidosti ylpeä ja näyttämään, että haluat kasvaa. Uskallatko tehdä sen?

Minttu

 

AVAINSANAT: Brändi, Sisältömarkkinointi, Ydinviesti

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 17.01.2019

Markkinointi kuuluu kaikille

Keskustelu 1: Mahdoton yhtälö Asiakas: Haluamme sellaisen yhteisen tekemisen meiningin, mikä heijastuu ulospäinkin! Sellaisen tunnistettavan, meidänlaisen fiiliksen, joka tulee asiakkaalle jokaisessa kohtaamisessa. MBE: Se on brändipersoona. Brändipersoonassa määritellään nimenomaan millaisen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 09.01.2019

Markkinointi on investointi

Jokaisella liiketoiminnalla tulee olla tavoitteet, teilläkin on varmasti omat tavoitteenne, tai näin ainakin toivon. Tavoitteiden tulee olla korkealla, mutta ei mahdottomat. Yleensä tavoitteisiin pääsy vaatii investointeja. Niitä voivat olla esimerkiksi [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 27.11.2018

Brändin kehittämisen muistilista

Eikö brändi tunnu enää omalta? Tai kaipaisiko se freesausta? Brändin kehittäminen lähtee usein liikkeelle päivitetystä strategiasta ja ehkäpä muuttuneesta kilpailutilanteesta. Se ei tarkoita välttämättä logon muutosta, ja jos tarkoittaa, siitä [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 21.02.2019

Materiaalia monissa muodoissa

1:1, 3:2, 4:3, 16:9, vaakaan, pystyyn, neliössä, ympyrässä. Siinä yleisimpiä kuvasuhteita ja muotoja, joita näemme päivittäin sekä videona että stillinä monissa eri medioissa. Katsellessa kavereiden ja brändien kivalta näyttäviä tuotoksia [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 12.02.2019

Vahva ilme vaatii sitoutumista

Visuaalisella ilmeellä halutaan luoda yrityksestä, yhteisöstä tai brändistä tietty mielikuva kaikille sidosryhmille. Sen tulee erottua kilpailijoista ja olla helposti tunnistettava. Yrityksen ulkopuolinen henkilö kohtaa vain palasia ilmeestä. Jotta sen tunnistaa [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 29.01.2019

Dashboard tekee mainonnan tuloksellisuuden seurannasta tehokasta

Markkinoinnin ja mainonnan tuloksellisuuden seuranta on helppoa ja nopeaa, kun sen voi tehdä yhdestä ikkunasta. Tähän paras ratkaisu on dashboard, mistä näkyy markkinoinnin toimenpiteiden tulokset. Tällöin vältetään useista eri lähteistä [...] Lue lisää