Näkemyksiä | Blogi 24.04.2018

Kasvu ei tapahdu hymistelemällä

Millä voisimme erottua muista? Tämä kysymys oli pöydällä viimeksi tänään asiakkaan kanssa keskustellessa. Pöydällä pyörivät samat jo liiankin tutut teemat: olemme asiantuntijoita, teemme työmme huolella, meidän kanssa on mukava tehdä töitä, kehitämme palveluitamme… Niin, ja mikä se erottava tekijä olikaan, kun teillä on kuitenkin kilpailijoita, jotka ainakin sanovat samaa?

Kuinka rohkea olet?

Sparrauksessa löysimme myös aidosti erottavia tekijöitä. Niiden sanominen kuitenkin vaatii enemmän henkseleiden paukuttelua,  jopa tahtoa ja uskallusta muuttaa ja kehittää koko alaa. Mutta hei, jos olet varma, että haluat kasvaa, se ei synny vain hymistelemällä! Tämä on suomalaisille tyypillisesti haastavaa. Olemme nöyrästi hiljaa erinomaisuudestamme ja ajattelemme, että kyllä ne asiakkaat sitten huomaavat kuinka hyviä olemme.  Ei olla liian hyviä, ettei kukaan suutu.

Aitouteen liittyen keskustelimme myös sisällöistä. Niiden ei toki tarvitse olla liian siloiteltuja, ne voivat olla yrityksen näköisiä ja oloisia, niin kuin tämäkin kirjoitus! Täydellisyys ei liity menestymiseen, täydellistä ei edes ole olemassa. Tottakai on lukijaystävällistä laittaa pilkut ja pisteet paikoilleen, mutta tyyli voi olla rennon asiantunteva.  Omalla tyylillä luodaan brändipersoonaa, sitä mielikuvaa, jonka syntymistä haluat edesauttaa.  Erilaisilla sisällöillä vastaat ylpeästi asiakkaiden haasteisiin auttaen, sparraten ja olemalla juuri se tyyppi, joka haluatkin olla. Ja jonka porukkaan asiakkaasikin haluaa kuulua. Samalla vahvistat yrityksesi brändiä ja toki omaakin brändiäsi asiantuntijana.

Kaikkien ei tarvitse tykätä sinusta

Rohkeuteen liittyy myös kyky kestää se, että kaikki eivät tykkää joko sinusta tai tekemisistäsi. Tunteiden herättäminen on kuitenkin merkki siitä, että olet onnistunut. Kultainen keskitie ei ole se alaa muuttava vaihtoehto, vaan se, että toiset suorastaan rakastuvat sinuun ja eivät edes halua olla muiden kanssa tekemisissä. Siitäkin huolimatta, että mokaat joskus. Tärkeintä on se, että opit mokista ja käsittelet ne samalla ylpeydellä kuin iloisemmatkin asiat.  Kolikon kääntöpuolelta löytyy niitä, jotka kritisoivat tekemisiäsi ja sanomisia. Älä kuitenkaan pelästy sitä, vaan ota kritiikki iloisena vastaan. Olet saanut aikaan jotain, joka aidosti tuntuu jossain!

Kannustan siis sinuakin olemaan aidosti ylpeä ja näyttämään, että haluat kasvaa. Uskallatko tehdä sen?

Minttu

 

AVAINSANAT: Brändi, Sisältömarkkinointi, Ydinviesti

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 15.05.2018

Ilo irti ydinviestistä

Olen törmännyt moneen eri keskusteluun, jossa puhutaan ydinviestistä. Joko sen puuttumisesta tai tarkoituksesta. Ydinviestin tarkoitushan on herättää kiinnostus sekä toimia niin ulkoisena kuin sisäisenä punaisena lankana. Siinä tulisi olla myös [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 06.02.2018

Kaikilla ei ole nuha

Ajattelun kanssa, ei koskaan ilman. Näin itse määrittelemme työtämme ja sen tuloksia. Ajattelu onkin yksi keskeisimmistä asioista, jota meiltä ostetaan. Teknologia mahdollistaa sen, että voit halutessasi vaikka itse tehdä nettisivut [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 03.11.2017

Vinkit markkinointisuunnitelman laatimiseen

Somekanavat, messut, nettisivut, markkinoinnin automaatio, esitteet, applikaatiot – tehdään vähän kaikkea heti ja laitetaan vielä jonnekin printtimainos! Toki näinkin voi toimia, kannatan kuitenkin suunnitelmallisuutta markkinoinnissakin. Suunnitelmallisuus tarkoittaa ennen kaikkea kustannustehokkuutta, [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 22.03.2018

Inspiraatio uuteen voi löytyä yllättävistäkin paikoista

On uskomatonta, miten paljon voi saada irti ja oppia, kun vain uskaltaa antaa mahdollisuuden uusille asioille. Tämän pääsin kokemaan ollessani ensimmäistä kertaa Sinfonia Lahden konsertissa pari viikkoa takaperin. Kyseinen konsertti [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 17.01.2018

Markkinointi, minne menet?

Olen Anton Mäkelä, MBE:n tuore työharjoittelija. Opiskelen Lahden ammattikorkeakoulussa liiketaloutta ja pääaineeni on markkinointi. Päätin painottaa opintoni markkinointiin, koska koin jo silloin palavaa halua päästä vaikuttamaan yritysten tulokseen. Näen markkinoinnin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 08.01.2018

Mitä verkkosivu-uudistus oikeastaan pitää sisällään?

Milloin viimeksi olette päivittäneet yrityksenne verkkosivuja tai tarkastelleet niitä kriittisellä silmällä? Onko viime kerrasta kulunut luvattoman pitkä aika? Verkkosivut ovat tärkeä kohtaamispiste sinun ja asiakkaasi välillä, joten niitä on syytä [...] Lue lisää