Näkemyksiä | Blogi 24.04.2018

Kasvu ei tapahdu hymistelemällä

Millä voisimme erottua muista? Tämä kysymys oli pöydällä viimeksi tänään asiakkaan kanssa keskustellessa. Pöydällä pyörivät samat jo liiankin tutut teemat: olemme asiantuntijoita, teemme työmme huolella, meidän kanssa on mukava tehdä töitä, kehitämme palveluitamme… Niin, ja mikä se erottava tekijä olikaan, kun teillä on kuitenkin kilpailijoita, jotka ainakin sanovat samaa?

Kuinka rohkea olet?

Sparrauksessa löysimme myös aidosti erottavia tekijöitä. Niiden sanominen kuitenkin vaatii enemmän henkseleiden paukuttelua,  jopa tahtoa ja uskallusta muuttaa ja kehittää koko alaa. Mutta hei, jos olet varma, että haluat kasvaa, se ei synny vain hymistelemällä! Tämä on suomalaisille tyypillisesti haastavaa. Olemme nöyrästi hiljaa erinomaisuudestamme ja ajattelemme, että kyllä ne asiakkaat sitten huomaavat kuinka hyviä olemme.  Ei olla liian hyviä, ettei kukaan suutu.

Aitouteen liittyen keskustelimme myös sisällöistä. Niiden ei toki tarvitse olla liian siloiteltuja, ne voivat olla yrityksen näköisiä ja oloisia, niin kuin tämäkin kirjoitus! Täydellisyys ei liity menestymiseen, täydellistä ei edes ole olemassa. Tottakai on lukijaystävällistä laittaa pilkut ja pisteet paikoilleen, mutta tyyli voi olla rennon asiantunteva.  Omalla tyylillä luodaan brändipersoonaa, sitä mielikuvaa, jonka syntymistä haluat edesauttaa.  Erilaisilla sisällöillä vastaat ylpeästi asiakkaiden haasteisiin auttaen, sparraten ja olemalla juuri se tyyppi, joka haluatkin olla. Ja jonka porukkaan asiakkaasikin haluaa kuulua. Samalla vahvistat yrityksesi brändiä ja toki omaakin brändiäsi asiantuntijana.

Kaikkien ei tarvitse tykätä sinusta

Rohkeuteen liittyy myös kyky kestää se, että kaikki eivät tykkää joko sinusta tai tekemisistäsi. Tunteiden herättäminen on kuitenkin merkki siitä, että olet onnistunut. Kultainen keskitie ei ole se alaa muuttava vaihtoehto, vaan se, että toiset suorastaan rakastuvat sinuun ja eivät edes halua olla muiden kanssa tekemisissä. Siitäkin huolimatta, että mokaat joskus. Tärkeintä on se, että opit mokista ja käsittelet ne samalla ylpeydellä kuin iloisemmatkin asiat.  Kolikon kääntöpuolelta löytyy niitä, jotka kritisoivat tekemisiäsi ja sanomisia. Älä kuitenkaan pelästy sitä, vaan ota kritiikki iloisena vastaan. Olet saanut aikaan jotain, joka aidosti tuntuu jossain!

Kannustan siis sinuakin olemaan aidosti ylpeä ja näyttämään, että haluat kasvaa. Uskallatko tehdä sen?

Minttu

 

AVAINSANAT: Brändi, Sisältömarkkinointi, Ydinviesti

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 30.03.2021

Viisi vinkkiä hyvän blogitekstin kirjoittamiseen

Teksti on edelleen tehokas sisältömuoto. Mutta mitä tehdä, kun ensimmäisenä työviikkona eteen osuu yrityksen asiantuntijablogin kirjoitusvuoro ja tyhjän paperin pelko. Ajattelin taklata ongelmaa antamalla viisi vinkkiä asiantuntijablogin kirjoittamiseen sekä asiakkailleni, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 23.03.2021

Sisällöntuotanto luottamuksen rakennusaineena

Vuoden 2021 ykköspuheenaihe meillä töissä on ollut luottamus, eikä vähiten heti alkuvuodesta lanseeratun Luotain -palvelun johdosta. Luotaimen perusidea on luottamuksen rakentaminen ja sen myötä pohjan luominen myyntityölle. Vaikka toimitaankin ammatillisesti, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 22.02.2021

Markkinointi projektista prosessiksi

Ei ole oikotietä kestävään onneen, eikä pikavoittoja menestykseen, sanotaan. Markkinoinnissa tekemisen taso on kehittynyt paljon ajoista, jolloin uskottiin yksittäisen toimenpiteen voimaan ja laitettiin samalla kaikki munat samaan koriin. Silloin markkinointistrategia [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 03.05.2021

Menesty rakentamalla luottamusta kahdella tasolla

B2B-asiantuntijaratkaisujen myynnissä tähdätään usein kumppanuuteen. Kumppanuus on syvä ja kestävä suhde asiakkaiden kanssa. Ostamisen ja myymisen sijaan kumppanuus on lisäarvon tuottamista, joka tarvitsee toimiakseen molemminpuolista luottamusta. Vaikka puhutaan yritysten välisestä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 01.03.2021

Helppo niskalenkki GDPR-vaatimuksista

Oletko ajatellut, että tietosuojaseloste ja evästekysely ovat ainoat GDPR:n vaatimat toimenpiteet? Jos olet, niin saatat yllättyä. Hyvä tietosuojaseloste vastaa moneen vaadittuun asiaan, mutta usein se laaditaan vain asiakkaita varten verkkosivuille. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.01.2021

Näkemystehdas MBE kehitti tekoälypohjaisen palvelun B2B-myyntiin

Luotain-palvelussa yhdistyy tekoäly ja näkemyksellinen ihmisajattelu. Se kerää julkista dataa B2B-maailman päättäjistä sekä heidän verkostoistaan ja auttaa rakentamaan luottamuspolkuja kohdeasiakkaiden luo. Maailma rakentuu erilaisista ihmissuhteista, myös liike-elämässä. Tekoälyn ja algoritmien [...] Lue lisää