Näkemyksiä | Blogi 24.04.2018

Kasvu ei tapahdu hymistelemällä

Millä voisimme erottua muista? Tämä kysymys oli pöydällä viimeksi tänään asiakkaan kanssa keskustellessa. Pöydällä pyörivät samat jo liiankin tutut teemat: olemme asiantuntijoita, teemme työmme huolella, meidän kanssa on mukava tehdä töitä, kehitämme palveluitamme… Niin, ja mikä se erottava tekijä olikaan, kun teillä on kuitenkin kilpailijoita, jotka ainakin sanovat samaa?

Kuinka rohkea olet?

Sparrauksessa löysimme myös aidosti erottavia tekijöitä. Niiden sanominen kuitenkin vaatii enemmän henkseleiden paukuttelua,  jopa tahtoa ja uskallusta muuttaa ja kehittää koko alaa. Mutta hei, jos olet varma, että haluat kasvaa, se ei synny vain hymistelemällä! Tämä on suomalaisille tyypillisesti haastavaa. Olemme nöyrästi hiljaa erinomaisuudestamme ja ajattelemme, että kyllä ne asiakkaat sitten huomaavat kuinka hyviä olemme.  Ei olla liian hyviä, ettei kukaan suutu.

Aitouteen liittyen keskustelimme myös sisällöistä. Niiden ei toki tarvitse olla liian siloiteltuja, ne voivat olla yrityksen näköisiä ja oloisia, niin kuin tämäkin kirjoitus! Täydellisyys ei liity menestymiseen, täydellistä ei edes ole olemassa. Tottakai on lukijaystävällistä laittaa pilkut ja pisteet paikoilleen, mutta tyyli voi olla rennon asiantunteva.  Omalla tyylillä luodaan brändipersoonaa, sitä mielikuvaa, jonka syntymistä haluat edesauttaa.  Erilaisilla sisällöillä vastaat ylpeästi asiakkaiden haasteisiin auttaen, sparraten ja olemalla juuri se tyyppi, joka haluatkin olla. Ja jonka porukkaan asiakkaasikin haluaa kuulua. Samalla vahvistat yrityksesi brändiä ja toki omaakin brändiäsi asiantuntijana.

Kaikkien ei tarvitse tykätä sinusta

Rohkeuteen liittyy myös kyky kestää se, että kaikki eivät tykkää joko sinusta tai tekemisistäsi. Tunteiden herättäminen on kuitenkin merkki siitä, että olet onnistunut. Kultainen keskitie ei ole se alaa muuttava vaihtoehto, vaan se, että toiset suorastaan rakastuvat sinuun ja eivät edes halua olla muiden kanssa tekemisissä. Siitäkin huolimatta, että mokaat joskus. Tärkeintä on se, että opit mokista ja käsittelet ne samalla ylpeydellä kuin iloisemmatkin asiat.  Kolikon kääntöpuolelta löytyy niitä, jotka kritisoivat tekemisiäsi ja sanomisia. Älä kuitenkaan pelästy sitä, vaan ota kritiikki iloisena vastaan. Olet saanut aikaan jotain, joka aidosti tuntuu jossain!

Kannustan siis sinuakin olemaan aidosti ylpeä ja näyttämään, että haluat kasvaa. Uskallatko tehdä sen?

Minttu

 

AVAINSANAT: Brändi, Sisältömarkkinointi, Ydinviesti

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 13.11.2018

Markkinointi oikotienä onneen

”Tehdään sellainen kiva räiskäytys, joku tosi luova kamppis! Sellainen mikä nostaa meidän tunnettuuden huippuunsa ja muuttaa mielikuvan meistä tuotemyyjästä huippuasiantuntijaksi! Tehdään tuo kamppis ja jatketaan sitten muuten ihan niin kuin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 08.10.2018

Näkemystehdas MBE rekrytoi ja uudistuu

Reagoimme maailman muutokseen päivittämällä strategiamme ja laajentamalla analytiikkaan sekä viestintään. Viritämme palvelutarjontaamme vastaamaan muuttuvan maailman tarpeisiin. Jatkossa tarjoamme markkinoinnin rinnalla myös viestinnän palveluja. MBE on investoinut myös analytiikkaan ja tiedolla [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 21.09.2018

Innostusta Mainontapäivästä

Kyse ei ole koskaan sinusta ja yrityksestäsi tai tuotteestasi, vaan siitä, kuinka saat muut tuntemaan. Siinä, ensimmäinen herätys. Näin Laila Pawlak Singularity Universitystä tykitti heti aamun alkajaisiksi. Tämä on asia, [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 13.11.2018

Markkinointi oikotienä onneen

”Tehdään sellainen kiva räiskäytys, joku tosi luova kamppis! Sellainen mikä nostaa meidän tunnettuuden huippuunsa ja muuttaa mielikuvan meistä tuotemyyjästä huippuasiantuntijaksi! Tehdään tuo kamppis ja jatketaan sitten muuten ihan niin kuin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.11.2018

Graafinen suunnittelu - kirosana joka on hintansa väärti

“Kallista!“, “Emme tarvitse grafiikkaa mihinkään.”, “Minulla on puhelimessa näitä ilmaisia sovelluksia.”, siinä muutama kuulemani tokaisu aiheesta graafinen suunnittelu. Graafista suunnittelua tarvitsee jokainen yritys, yhdistys, yhteisö, seura, yksityishenkilö tai tapahtuma, joka [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 26.10.2018

Konkretiaa: Mitä hyötyä markkinoinnin ja viestinnän analytiikasta on bisnekselle?

Markkinoinnin analytiikka saadaan usein kuulostamaan vaikeaselkoiselta ja hämmentävältä pöhinäsanojen surinalta. Ehkä se on joidenkin tarkoituskin. Silloin voi tosin jäädä hämärän peittoon, mitä hyötyä analytiikasta todella on – varsinkin, jos yrityksessä [...] Lue lisää