Näkemyksiä | Blogi 14.05.2019

KEHITY TAI KUIHDU: Vinkit strategisen muutoksen läpiviemiseen

Yltiöoptimistiminen luonteeni ei kaihda haasteita. Niinpä vastasinkin kyllä, kun minulta kysyttiin pari vuotta sitten, että haluaisinko ryhtyä MBE:n toimariksi. Tiesin, että haasteita ei tulisi puuttumaan, MBE:llä oli taustalla monta tappiovuotta ja tappioputki pitäisi katkaista. Sain vapaat kädet ja niinpä lähdinkin työhön asenteella kaikki tai ei mitään.

Tämä asenne tarkoitti muun muassa riskien ottamista. Tilanteessa, jossa tuloslaskelma edelleen näytti miinusta, palkkasin meille lisää porukkaa, uutta osaamista, jotta olemme vahvempia. Tämä toki ei ollut ensimmäinen toimenpide.

Mistä kipinä muutokseen?

Strateginen muutos vaatii nimensä mukaisesti johdon selkeää visiota ja tahtotilaa muuttua. Se, että toteaa olosuhteiden nyt vaan olevan huonot ja odottaa parempia aikoja, ei ole strategiaa. Toki sekin voi onnistua, mutta olosuhteiden muuttuessa kilpailijat ovat jo pitkällä ja jäät taas jalkoihin. Odottamisen sijaan kannattaakin reagoida, koska kaikki hukattu aika on hukattuja euroja.

Muutos tarvitsee intohimoa ja ymmärrystä, millä tapaa voimme tuottaa asiakkaillemme eniten lisäarvoa. Koska se lisäarvohan on se, mistä asiakkaat maksavat.

Kun visio on selvä, tulee luoda strategia sen saavuttamiseksi. Kaikkein tärkeimpänä muutoksen aloittamisessa on henkilöstö. Ne ihmiset, kenen kanssa jatkat matkaa uuteen suuntaan. Sitouta henkilöstö muutokseen. Ne, jotka uskovat sinuun, haluavat olla mukana.

Muistuta matkan varrella itseäsi keskittymään olennaiseen. Minä valitsin meille hyvän kumppanin esimerkiksi taloushallintoon ja sähköistimme kaiken niin pitkälle kuin mahdollista. Näin säästyi aikaa (ja hermoja). Ja kyllähän jokainen tarvitsee myös ne luottotyypit ympärilleen, kenen kanssa sparrata asioita eteenpäin. Arvosta siis myös verkostoasi.

Fokus ihmisiin ja yhteen tavoitteeseen 

Tärkeää on ottaa kaikki heti alusta mukaan muutokseen. Me hioimme yhdessä strategian stepit ja mietimme mitä voidaan säilyttää. Muuttuahan ei kannata vain muuttumisen vuoksi.

”Tavoitteesta on tärkeää tehdä yhteinen”

Muista myös mittarit. Miten matkan etenemistä mitataan? Mittarit tulee asettaa yritystasolle, mutta myös jokaiselle henkilökohtaisesti, jotta strategiasta tulee osa jokaista päivää.

Toimenpiteitä ja niihin liittyviä tavoitteita tulee helposti hyvin eritasoisia. En sano, etteivätkö ne kaikki ole tarpeellisia, mutta on yksinkertaisesti mahdotonta saada useita kymmeniä toimenpiteitä yhtä hienosti maaliin. Myös fokus saattaa hukkua, jos keskitytään liian pieniin asioihin. Strategian onnistumisen vuoksi onkin kriittistä määritellä, mikä on se yksi (tai ihan maks kaksi) kriittinen asia, jota ilman ei tulla onnistumaan ja mitata sitä. Tämän kriittisen asian edistämisen tulee löytyä myös jokaisen henkilökohtaisesta toimintasuunnitelmasta. Näin teillä on aidosti yhteinen tavoite, johon pyritään päivittäin.

”Anna työntekijöidesi loistaa ja kasvaa, muutos on mahdollisuus heillekin.”

Sisäisestä fiiliksestä huolehtiminen on erittäin tärkeää. Vaali avointa keskusteluilmapiiriä, anna kaikille mahdollisuus osallistua ja kehittää, tehkää voittoja yhdessä! Ja ei lasillisesta kuohuvaakaan haittaa ole.

Epäilyksen hetki 

Näitä tulee varmasti jokaiselle. Onko valitsemani suunta varmasti oikea? Riittääkö minulla rohkeutta ja jaksamista viedä strategiaa eteenpäin? Vinkkaa epäilykselle silmää ja jatka eteenpäin. Muistuta itseäsi siitä, kuinka innostuit ja yön yli nukuttuasikin olit täynnä tarmoa uudesta visiosta. Ja tavoitteesta kasvaa, sitä ei tehdä epäröimällä.

”Jostain pitää luopua saadakseen tilaa uudelle”

Muutos tarvitsee aina vahvuutta. Myös sietää se, että kaikki eivät usko sinuun ja visioosi. Muutokseen kuuluukin olennaisena osana myös luopuminen. Mahdollisesti joistain ihmisistä – ainakin vanhoista tavoista tehdä asioita.

Nauti matkasta

Meillä on nyt yhteistä matkaa ensimmäinen kokonainen vuosi takana ja tilinpäätös on valmistunut. Kaikista riskienotoista ja kehittämisprojekteista huolimatta onnistuimme kääntämään tappioputken voitolliseksi. Ja tärkeänä asiana saimme myös avainlukumme kuntoon, nousimme korkeimpaan luottoluokkaan! Olemme jo saavuttaneet siis jotain, mitä kaikki eivät ole.

Viime vuosi oli kyllä huima – kippis sille! Tähän tilanteeseen emme kuitenkaan aio jämähtää, matkaa on vielä paljon jäljellä tavoitteisiimme. Katseet onkin jo suunnattu eteenpäin ja tyyliini sopivasti aika vauhdikkaasti edetäänkin 😉

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 22.02.2021

Markkinointi projektista prosessiksi

Ei ole oikotietä kestävään onneen, eikä pikavoittoja menestykseen, sanotaan. Markkinoinnissa tekemisen taso on kehittynyt paljon ajoista, jolloin uskottiin yksittäisen toimenpiteen voimaan ja laitettiin samalla kaikki munat samaan koriin. Silloin markkinointistrategia [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 18.01.2021

Myynnissä: väri - mistä väritrendit tulevat?

Pantonen värijärjestelmä on muodostunut painoteollisuuden spottivärien standardiksi ympäri maailmaa. Spottivärillä voidaan painaa tarkasti tietty värisävy. Pantone tekee värijärjestelmänsä lisäksi bisnestä myös väriennusteilla, joita Pantonen lisäksi myyvät myös muut tahot. Muun [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.01.2021

Näkemystehdas MBE kehitti tekoälypohjaisen palvelun B2B-myyntiin

Luotain-palvelussa yhdistyy tekoäly ja näkemyksellinen ihmisajattelu. Se kerää julkista dataa B2B-maailman päättäjistä sekä heidän verkostoistaan ja auttaa rakentamaan luottamuspolkuja kohdeasiakkaiden luo. Maailma rakentuu erilaisista ihmissuhteista, myös liike-elämässä. Tekoälyn ja algoritmien [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 03.05.2021

Menesty rakentamalla luottamusta kahdella tasolla

B2B-asiantuntijaratkaisujen myynnissä tähdätään usein kumppanuuteen. Kumppanuus on syvä ja kestävä suhde asiakkaiden kanssa. Ostamisen ja myymisen sijaan kumppanuus on lisäarvon tuottamista, joka tarvitsee toimiakseen molemminpuolista luottamusta. Vaikka puhutaan yritysten välisestä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 01.03.2021

Helppo niskalenkki GDPR-vaatimuksista

Oletko ajatellut, että tietosuojaseloste ja evästekysely ovat ainoat GDPR:n vaatimat toimenpiteet? Jos olet, niin saatat yllättyä. Hyvä tietosuojaseloste vastaa moneen vaadittuun asiaan, mutta usein se laaditaan vain asiakkaita varten verkkosivuille. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.01.2021

Näkemystehdas MBE kehitti tekoälypohjaisen palvelun B2B-myyntiin

Luotain-palvelussa yhdistyy tekoäly ja näkemyksellinen ihmisajattelu. Se kerää julkista dataa B2B-maailman päättäjistä sekä heidän verkostoistaan ja auttaa rakentamaan luottamuspolkuja kohdeasiakkaiden luo. Maailma rakentuu erilaisista ihmissuhteista, myös liike-elämässä. Tekoälyn ja algoritmien [...] Lue lisää