Näkemyksiä | Blogi 14.05.2019

KEHITY TAI KUIHDU: Vinkit strategisen muutoksen läpiviemiseen

Yltiöoptimistiminen luonteeni ei kaihda haasteita. Niinpä vastasinkin kyllä, kun minulta kysyttiin pari vuotta sitten, että haluaisinko ryhtyä MBE:n toimariksi. Tiesin, että haasteita ei tulisi puuttumaan, MBE:llä oli taustalla monta tappiovuotta ja tappioputki pitäisi katkaista. Sain vapaat kädet ja niinpä lähdinkin työhön asenteella kaikki tai ei mitään.

Tämä asenne tarkoitti muun muassa riskien ottamista. Tilanteessa, jossa tuloslaskelma edelleen näytti miinusta, palkkasin meille lisää porukkaa, uutta osaamista, jotta olemme vahvempia. Tämä toki ei ollut ensimmäinen toimenpide.

Mistä kipinä muutokseen?

Strateginen muutos vaatii nimensä mukaisesti johdon selkeää visiota ja tahtotilaa muuttua. Se, että toteaa olosuhteiden nyt vaan olevan huonot ja odottaa parempia aikoja, ei ole strategiaa. Toki sekin voi onnistua, mutta olosuhteiden muuttuessa kilpailijat ovat jo pitkällä ja jäät taas jalkoihin. Odottamisen sijaan kannattaakin reagoida, koska kaikki hukattu aika on hukattuja euroja.

Muutos tarvitsee intohimoa ja ymmärrystä, millä tapaa voimme tuottaa asiakkaillemme eniten lisäarvoa. Koska se lisäarvohan on se, mistä asiakkaat maksavat.

Kun visio on selvä, tulee luoda strategia sen saavuttamiseksi. Kaikkein tärkeimpänä muutoksen aloittamisessa on henkilöstö. Ne ihmiset, kenen kanssa jatkat matkaa uuteen suuntaan. Sitouta henkilöstö muutokseen. Ne, jotka uskovat sinuun, haluavat olla mukana.

Muistuta matkan varrella itseäsi keskittymään olennaiseen. Minä valitsin meille hyvän kumppanin esimerkiksi taloushallintoon ja sähköistimme kaiken niin pitkälle kuin mahdollista. Näin säästyi aikaa (ja hermoja). Ja kyllähän jokainen tarvitsee myös ne luottotyypit ympärilleen, kenen kanssa sparrata asioita eteenpäin. Arvosta siis myös verkostoasi.

Fokus ihmisiin ja yhteen tavoitteeseen 

Tärkeää on ottaa kaikki heti alusta mukaan muutokseen. Me hioimme yhdessä strategian stepit ja mietimme mitä voidaan säilyttää. Muuttuahan ei kannata vain muuttumisen vuoksi.

”Tavoitteesta on tärkeää tehdä yhteinen”

Muista myös mittarit. Miten matkan etenemistä mitataan? Mittarit tulee asettaa yritystasolle, mutta myös jokaiselle henkilökohtaisesti, jotta strategiasta tulee osa jokaista päivää.

Toimenpiteitä ja niihin liittyviä tavoitteita tulee helposti hyvin eritasoisia. En sano, etteivätkö ne kaikki ole tarpeellisia, mutta on yksinkertaisesti mahdotonta saada useita kymmeniä toimenpiteitä yhtä hienosti maaliin. Myös fokus saattaa hukkua, jos keskitytään liian pieniin asioihin. Strategian onnistumisen vuoksi onkin kriittistä määritellä, mikä on se yksi (tai ihan maks kaksi) kriittinen asia, jota ilman ei tulla onnistumaan ja mitata sitä. Tämän kriittisen asian edistämisen tulee löytyä myös jokaisen henkilökohtaisesta toimintasuunnitelmasta. Näin teillä on aidosti yhteinen tavoite, johon pyritään päivittäin.

”Anna työntekijöidesi loistaa ja kasvaa, muutos on mahdollisuus heillekin.”

Sisäisestä fiiliksestä huolehtiminen on erittäin tärkeää. Vaali avointa keskusteluilmapiiriä, anna kaikille mahdollisuus osallistua ja kehittää, tehkää voittoja yhdessä! Ja ei lasillisesta kuohuvaakaan haittaa ole.

Epäilyksen hetki 

Näitä tulee varmasti jokaiselle. Onko valitsemani suunta varmasti oikea? Riittääkö minulla rohkeutta ja jaksamista viedä strategiaa eteenpäin? Vinkkaa epäilykselle silmää ja jatka eteenpäin. Muistuta itseäsi siitä, kuinka innostuit ja yön yli nukuttuasikin olit täynnä tarmoa uudesta visiosta. Ja tavoitteesta kasvaa, sitä ei tehdä epäröimällä.

”Jostain pitää luopua saadakseen tilaa uudelle”

Muutos tarvitsee aina vahvuutta. Myös sietää se, että kaikki eivät usko sinuun ja visioosi. Muutokseen kuuluukin olennaisena osana myös luopuminen. Mahdollisesti joistain ihmisistä – ainakin vanhoista tavoista tehdä asioita.

Nauti matkasta

Meillä on nyt yhteistä matkaa ensimmäinen kokonainen vuosi takana ja tilinpäätös on valmistunut. Kaikista riskienotoista ja kehittämisprojekteista huolimatta onnistuimme kääntämään tappioputken voitolliseksi. Ja tärkeänä asiana saimme myös avainlukumme kuntoon, nousimme korkeimpaan luottoluokkaan! Olemme jo saavuttaneet siis jotain, mitä kaikki eivät ole.

Viime vuosi oli kyllä huima – kippis sille! Tähän tilanteeseen emme kuitenkaan aio jämähtää, matkaa on vielä paljon jäljellä tavoitteisiimme. Katseet onkin jo suunnattu eteenpäin ja tyyliini sopivasti aika vauhdikkaasti edetäänkin 😉

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 02.07.2019

B2B-yritysten viisi haastetta markkinoinnissa

Olen viimeisen vuoden aikana tavannut lähemmäs viisikymmentä B2B-yrityksen markkinointipäättäjää. Kaikilla tapaamillani yrityksillä on selkeitä haasteita, joihin he tarvitsevat apua. Perisuomalaisesti usein tuotteita valmistavia yrityksiä vaivaa kipuilu tuotteiden myymisestä asiantuntijaratkaisujen tuottajiksi. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 23.05.2019

Antti Pohja Näkemystehdas MBE:n osakkaaksi

Näkemystehdas MBE:n omistuspohja on laajentunut. Vuonna 2018 MBE:llä viestintästrategina aloittanut Antti Pohja on nyt yhtiön kolmas osakas. Yrityksen pääomistaja, Merja-Leena Alenius jatkaa hallituksen puheenjohtajana. Yhtiön kolmas omistaja on toimitusjohtaja Minttu [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 17.01.2019

Markkinointi kuuluu kaikille

Keskustelu 1: Mahdoton yhtälö Asiakas: Haluamme sellaisen yhteisen tekemisen meiningin, mikä heijastuu ulospäinkin! Sellaisen tunnistettavan, meidänlaisen fiiliksen, joka tulee asiakkaalle jokaisessa kohtaamisessa. MBE: Se on brändipersoona. Brändipersoonassa määritellään nimenomaan millaisen [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 10.09.2019

Asiakaspoluilla B2B-asiakaskokemusta ratkaisemaan

Asiakaskokemus on pitkään ollut keskeinen huomionkohde markkinoinnissa. Syystäkin, sillä hyvän asiakaskokemuksen on todettu tuottavan selkeää kilpailuetua yrityksille. Katse on kääntynyt B2B-yritysten suuntaan, kun kokemukset myös yrityksien välisessä asioinnissa on huomattu [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 03.09.2019

Tuntuuko, ettei ole mitään kerrottavaa - apua sisällöntuotantoon

Oli sitten kyse onnittelukortista tai yrityksen uutiskirjeestä, huomaa välillä puuskahtavansa ääneen: ”Mitä mä tähän kirjoitan?” Se on fakta, että aina ei lähde, edes meille niin sanotuilla ammattilaisilla. Sanonta kertoo, että [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 29.08.2019

Historia merkitsee myös markkinoinnissa

Tuntuuko sinusta, että välillä olisi hyvä vähän hiljentää vauhtia ja tarkastella tekemisiämme? Liian usein mietimme päämme puhki pyörittelemällä tulevaisuuden suunnitelmia. Kiirehdimme kohti uusia ja tuntemattomia tuulia ajattelematta sitä mistä olemme [...] Lue lisää