Näkemyksiä | Blogi 22.10.2015

Kenelle tätä tehdään?

Sisältömarkkinoinnilla yritetään napata asiakkaasta kiinni oikealla otteella myyntipolun eri vaiheissa. Tämä tehdään sisällöllä, joka tarjoaa asiakkaalle jotain lisäarvoa.
Usein kannustetaan tekemään kiinnostavaa tai relevanttia sisältöä, mikä on helpommin sanottu kuin tehty. Sisältömarkkinointia suunnitellessa kannattaa unohtaa sana markkinointi ja hetkeksi jopa sana sisältö – niiden sijaan kannattaa ensin keskittyä vastaanottajaan.

Uhraa ajatus vastaanottajalle

Oma taustani uutistoimittajana on ollut erinomainen apu sisältömarkkinoinnin suunnittelussa Mainostoimisto MBE:ssä. Yksi parhaita neuvoja, jonka nuorena toimitusharjoittelijana sain kuului näin: Jokaisen jutun kohdalla tulee miettiä kenelle sitä tehdään ja miksi. Jos ei osaa vastata selkeästi molempiin kysymyksiin, kannattaa nostaa hetkeksi sormet näppäimistöltä ja miettiä uudelleen.
Kuten parhaat toimittajat, myös hyvät sisältömarkkinoijat osaavat astua ulos omasta roolistaan vastaanottajien nahkoihin. Mikä on vastaanottajalle tärkeää? Onko hänellä ongelma, jossa voimme auttaa, tai kysymys, johon voimme selvittää vastauksen? Miten häntä viihdytetään?
Ponnista sisältöjesi aiheet näiden kysymysten vastauksista.

Toimittajan työkalupakin parhaat

Toimittajan työkalupakista löytyy useita välineitä sisältömarkkinoijan käyttöön. Esimerkiksi nämä journalistiset työtavat auttavat tekemään parempaa sisältöä:

1. Ole lähdekriittinen, älä toista virheellistä tietoa. Netissä on helppo toistaa virheellistä väittämää niin paljon, että siitä tulee lähes virallinen totuus. Jos jokin fakta kuulostaa yllättävältä, kuten että jokainen meistä näkee päivittäin 5 000 markkinointiviestiä, se saattaa olla yliyksinkertaistettu tai jopa väärin.
2. Hanki kriittinen editori. Jos sinulla on joku, jonka arvostelukykyyn ja rehellisyyteen luotat, hyödynnä häntä editorina. Pyydä häntä osoittamaan virheesi ja sokeat pisteesi. Hän parantaa sisältöäsi ja paksuntaa nahkaasi.
3. Kehitä ääni ja auktoriteetti. Puhu mistä tiedät ja tiedä mistä puhut. Opettele jatkuvasti lisää. Tiedon karttuminen kasvattaa auktoriteettia ja helpottaa äänensävyn löytymistä, kun aika ei kulu perustiedon keräämiseen.
4. Luota vastaanottajan älykkyyteen. Vastaanottaja huomaa, jos toistelet itsestäänselvyyksiä ja rakentelet olkiukkoja. Kukaan ei tykkää tulla kohdelluksi idioottina.
5. Seuraa vastaanottoa, kannusta palautteeseen. Tämä on vaikeaa myös monelle toimittajalle. Kannusta jakamaan sisältöjäsi, osallistu keskusteluun ja ole avoin palautteelle.

Unohda myyntipuheet

Kun aiheet kirkastuvat, mieti niille sopivin toteutustapa ja jakelukanava. Olisiko tämä blogin aihe vai toimisiko se paremmin videona? Kerrotko sanoin vai kuvalla? Infografiikka sopii numeraalisten faktojen ja vertailujen välineeksi, presentaatio taas pakottaa tiivistämään asiat tiukaksi paketiksi.
Ja vaikka kuinka mieli tekisi, älä myy. Yli-innokas myyntipuhe on varmin tapa käännyttää asiakas pois sisällöstäsi. Sen sijaan tarjoa asiantuntemustasi ja osaamistasi, johdata oppimisen polulle tai viihdytä. Asiakas kyllä ottaa yhteyttä ilman jatkuvaa ostokehotustakin, jos hän näkee sen tarpeelliseksi.

Työn iloa!

Kirjoittaja Aki Salo on Mainostoimisto MBE:n suunnittelujohtaja ja sisältövastaava.

AVAINSANAT: Sisältömarkkinointi, sisällön suunnittelu, sisällöntuotanto, sisältöstrategia, tekstityö

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 02.01.2018

Näkemyksiä vuodelle 2018

Älä juokse ainoastaan trendien perässä, vaan varmista myös vuonna 2018, että pohja ja suunnitelmallisuus ovat kunnossa. Sillä me Näkemystehtaalla uskomme, että tavoitteellinen ja suunnitelmallinen markkinointi kasvattaa myyntiä, ja hyvä perusta [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 12.09.2017

Herätä tunteita - jää mieleen

Olen Rosa Brander, MBE:n vasta-aloittanut työharjoittelija. Olen liiketalouden opiskelija. Ensimmäisen puolitoista vuotta opiskelin Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa, tästä syksystä alkaen opintojani suoritan Lahden ammattikorkeakoulussa. Opintoni painottuvat mainontaan ja markkinointiin, erityiskiinnostuksena ja syvemmän [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 24.05.2017

Vinkit Digibrunssilta!

Jo perinteeksi muodostunut Verkkoaseman Digibrunssi rantautui Lahteen tiistaina 23.5.2017, yhteistyössä Verkkoasema, Mainostoimisto MBE ja Leadfeeder. Kuulimme kaiken digimarkkinoinnin suunnittelusta ja mittaamisesta, sisältömarkkinoinnin tarpeellisuudesta sekä siitä, miten kerätä talteen parhaat liidit [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 10.09.2019

Asiakaspoluilla B2B-asiakaskokemusta ratkaisemaan

Asiakaskokemus on pitkään ollut keskeinen huomionkohde markkinoinnissa. Syystäkin, sillä hyvän asiakaskokemuksen on todettu tuottavan selkeää kilpailuetua yrityksille. Katse on kääntynyt B2B-yritysten suuntaan, kun kokemukset myös yrityksien välisessä asioinnissa on huomattu [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 03.09.2019

Tuntuuko, ettei ole mitään kerrottavaa - apua sisällöntuotantoon

Oli sitten kyse onnittelukortista tai yrityksen uutiskirjeestä, huomaa välillä puuskahtavansa ääneen: ”Mitä mä tähän kirjoitan?” Se on fakta, että aina ei lähde, edes meille niin sanotuilla ammattilaisilla. Sanonta kertoo, että [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 29.08.2019

Historia merkitsee myös markkinoinnissa

Tuntuuko sinusta, että välillä olisi hyvä vähän hiljentää vauhtia ja tarkastella tekemisiämme? Liian usein mietimme päämme puhki pyörittelemällä tulevaisuuden suunnitelmia. Kiirehdimme kohti uusia ja tuntemattomia tuulia ajattelematta sitä mistä olemme [...] Lue lisää