Näkemyksiä | Blogi 07.07.2020

Kokonaisuutena näkyminen vahvistaa brändiä

Miksi ja mihin tarvitsemme graafista suunnittelua? Käännetään asetelma mielummin toisin päin: mihin graafista suunnittelua ei tarvita?

Aloitetaan yrityksen logosta. Se on itsestäänselvyys ja hyvä alku. Vain taivas on kuitenkin rajana siinä, mitä sen jälkeen tapahtuu. Panostus graafiseen suunnitteluun on verrannossa siihen, kuinka paljon yrityksesi näkyy. Ennen kaikkea se kuitenkin vaikuttaa siihen, MITEN yrityksesi näkyy. Kaikki yrityksestäsi ulospäin näkyvä on markkinointia, vaikka sitä ei markkinoinniksi ensisilmäyksellä mieltäisikään.

Nyt ajattelet, että totta kai meillä on myös verkkosivut ja olemme somessa. Toisinaan hyödynnämme myös printtimainontaa ja teemme painettuja julkaisuja. Aivan, kaikissa näissä on toivottavasti hyödynnetty myös graafista suunnittelua. Mutta pitäisikö tehdä enemmän kuin vain välttämätön? Minä tekisin. Ainakin varmistaakseni, että yrityksen graafinen ulkoasu toimii kokonaisuutena ja visuaalinen viesti kertoo haluttuja asioita.

Toimitilasi osana graafista kokonaisuutta

Aloitetaan yrityksesi tiloista. Kun ovesta astuu sisään, jääkö ensivaikutelma mieleen? Onko seinällä esimerkiksi näyttäviä yritykseen ja sen ydinviestiin liittyviä printtejä, teippauksia, valomainos tai jokin muu katseenvangitsija? Onko tekstiileissä tai pienissä yksityiskohdissa huomioitu brändivärejä? Neukkarin seinät voivat luoda teistä visuaalisen tarinan ja voitte nauttia kahvia/teetä/matea mukista, joka on teille suunniteltu. Mahdollisen tulevan asiakkaan tai yhteistyökumppanin lähtiessä voit ojentaa hänelle miellyttävän näköisen käyntikorttisi. Nämä eivät pelkästään näytä ulospäin hyvältä, vaan luovat työympäristöösi positiivista ilmapiiriä ja näyttävät siltä, että asioita mietitään kokonaisuutena.

Kaikki näkyvä tukee brändiäsi, tai ei tue

Entä sitten yrityksesi tilojen ulkopuolella? Messuille lähtiessä on hyvä varmistaa, että ständit ja seinäkkeet ovat mielenkiintoa herättävät. Erilaiset beach flagit ovat nykyisin myös suosittuja, varsinkin ulkoilmatapahtumissa. Pakkausmuotoiluun on syytä kiinnittää nykypäivänä paljon huomiota, sillä visuaalisesti mielenkiintoiset pakkaukset jäävät paremmin mieleen, ovat houkuttelevampia (=myyvempiä) ja jälleen kerran tuovat fiiliksen loppuun asti mietitystä kokonaisuudesta. Vaikka pakkaus olisikin pelkkä ruskea pahvilaatikko tai läpinäkyvä muovi, voi se olla visuaalisesti miellyttävä ja yrityksen brändi-ilmeeseen pienellä yksityiskohdalla linkittyvä.

Jää mieleen pienillä lahjoilla

Monet miettivät myös, kannattaako omia yhteistyökumppaneita tai uskollisia asiakkaita välillä muistaa jotenkin. Kyllä kannattaa!
Perinteiset liikelahjat eivät kuitenkaan enää ole ainoa ”oheistuote”, jossa yrityksesi värit voivat näkyä. Monelle ei tule mieleen, että esimerkiksi pienpanimo oluita, paahtimoiden kahveja, pyyhkeitä, kangaskasseja yms. voi hankkia myös omalla designilla. Nämä ovatkin esimerkiksi jouluisin ja ennen kesälomia hyviä ja mieltä lämmittäviä muistutuksia yrityksesi olemassaolosta.

Eli lyhyesti: ollaksesi mieleen jäävä tarvitset graafista suunnittelua. Ja jos haluat, että kaikki yrityksestäsi mieleen jäävä tukee brändiäsi ja ydinsanomaasi, kannattaa kysyä mielipidettä ja apua yrityksesi ulkopuolelta. Jos mieltäsi jäi askarruttamaan ja kaipaat uusia tuulia kokonaisvaltaiseen markkinointiin, ota rohkeasti yhteyttä ja keskustele asiantuntijoiden kanssa. Yhteydenotto ei maksa kuin pienen hetken aikaasi. Toisaalta tämä pieni panostus saattaa poikia sinulle lopulta suuria hyötyjä.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 01.12.2020

Oletko jo unelma-asiakkaasi kanssa samassa kuplassa?

Meillä ihmisillä on taipumus viihtyä parhaiten ympäristössä, jossa meitä ymmärretään ja joissa voimme kokea olevamme tärkeä osa kokonaisuutta. Esimerkiksi sosiaalisessa mediassa olemme jatkuvasti ystäviemme ja verkoston ympäröimänä ja jaamme heidän [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 24.11.2020

Keskustelun taso on maailman peili

Yleisradio julkisti viime viikon maanantaina Hyvin sanottu – Bra sagt -hankkeen parantamaan ja vaalimaan suomalaista keskustelukulttuuria. Tavoitteena on ”kohottaa suomalaisen keskustelukulttuurin tasoa ja innostaa ihmisiä mukaan toisia kunnioittavaan, erilaisia näkemyksiä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 17.11.2020

Tule kuulluksi

Usein ajatukset alkavat raksuttaa hetkissä jolloin odotat niitä vähiten. Niin idea myös tästä tekstistä. Oli täysin tavallinen ilta, työasiat pyyhitty mielestä ja tv auki. Mieleeni takertui lause: “Yksi meidän ongelmistamme [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 17.11.2020

Tule kuulluksi

Usein ajatukset alkavat raksuttaa hetkissä jolloin odotat niitä vähiten. Niin idea myös tästä tekstistä. Oli täysin tavallinen ilta, työasiat pyyhitty mielestä ja tv auki. Mieleeni takertui lause: “Yksi meidän ongelmistamme [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 08.09.2020

Monipuolista sisältöä tekoälyn rinnalle

Tulevaisuus ei näytä klassisesti ilmaistuna kovinkaan ruusuiselta. En nyt tarkoita maailmaa kokonaisuutena, yhteiskuntaa jossa elämme tai yritystä jossa työskentelen. Tarkoitan sisällöntuottajien temmellyskenttää, jossa sana on miekkaa mahtavampi. Varjoja tähän paratiisiin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.04.2020

Uuden äärellä

Olemme uuden äärellä. Näkymätön uhka laittoi ihmiset, yritykset sekä talouden polvilleen. Jo muutaman viikon jälkeen on selvää, että paluuta entiseen ei ole näillä näkymin hetkeen, jos täysin koskaan. Miten siis [...] Lue lisää