Näkemyksiä | Blogi 07.07.2020

Kokonaisuutena näkyminen vahvistaa brändiä

Miksi ja mihin tarvitsemme graafista suunnittelua? Käännetään asetelma mielummin toisin päin: mihin graafista suunnittelua ei tarvita?

Aloitetaan yrityksen logosta. Se on itsestäänselvyys ja hyvä alku. Vain taivas on kuitenkin rajana siinä, mitä sen jälkeen tapahtuu. Panostus graafiseen suunnitteluun on verrannossa siihen, kuinka paljon yrityksesi näkyy. Ennen kaikkea se kuitenkin vaikuttaa siihen, MITEN yrityksesi näkyy. Kaikki yrityksestäsi ulospäin näkyvä on markkinointia, vaikka sitä ei markkinoinniksi ensisilmäyksellä mieltäisikään.

Nyt ajattelet, että totta kai meillä on myös verkkosivut ja olemme somessa. Toisinaan hyödynnämme myös printtimainontaa ja teemme painettuja julkaisuja. Aivan, kaikissa näissä on toivottavasti hyödynnetty myös graafista suunnittelua. Mutta pitäisikö tehdä enemmän kuin vain välttämätön? Minä tekisin. Ainakin varmistaakseni, että yrityksen graafinen ulkoasu toimii kokonaisuutena ja visuaalinen viesti kertoo haluttuja asioita.

Toimitilasi osana graafista kokonaisuutta

Aloitetaan yrityksesi tiloista. Kun ovesta astuu sisään, jääkö ensivaikutelma mieleen? Onko seinällä esimerkiksi näyttäviä yritykseen ja sen ydinviestiin liittyviä printtejä, teippauksia, valomainos tai jokin muu katseenvangitsija? Onko tekstiileissä tai pienissä yksityiskohdissa huomioitu brändivärejä? Neukkarin seinät voivat luoda teistä visuaalisen tarinan ja voitte nauttia kahvia/teetä/matea mukista, joka on teille suunniteltu. Mahdollisen tulevan asiakkaan tai yhteistyökumppanin lähtiessä voit ojentaa hänelle miellyttävän näköisen käyntikorttisi. Nämä eivät pelkästään näytä ulospäin hyvältä, vaan luovat työympäristöösi positiivista ilmapiiriä ja näyttävät siltä, että asioita mietitään kokonaisuutena.

Kaikki näkyvä tukee brändiäsi, tai ei tue

Entä sitten yrityksesi tilojen ulkopuolella? Messuille lähtiessä on hyvä varmistaa, että ständit ja seinäkkeet ovat mielenkiintoa herättävät. Erilaiset beach flagit ovat nykyisin myös suosittuja, varsinkin ulkoilmatapahtumissa. Pakkausmuotoiluun on syytä kiinnittää nykypäivänä paljon huomiota, sillä visuaalisesti mielenkiintoiset pakkaukset jäävät paremmin mieleen, ovat houkuttelevampia (=myyvempiä) ja jälleen kerran tuovat fiiliksen loppuun asti mietitystä kokonaisuudesta. Vaikka pakkaus olisikin pelkkä ruskea pahvilaatikko tai läpinäkyvä muovi, voi se olla visuaalisesti miellyttävä ja yrityksen brändi-ilmeeseen pienellä yksityiskohdalla linkittyvä.

Jää mieleen pienillä lahjoilla

Monet miettivät myös, kannattaako omia yhteistyökumppaneita tai uskollisia asiakkaita välillä muistaa jotenkin. Kyllä kannattaa!
Perinteiset liikelahjat eivät kuitenkaan enää ole ainoa ”oheistuote”, jossa yrityksesi värit voivat näkyä. Monelle ei tule mieleen, että esimerkiksi pienpanimo oluita, paahtimoiden kahveja, pyyhkeitä, kangaskasseja yms. voi hankkia myös omalla designilla. Nämä ovatkin esimerkiksi jouluisin ja ennen kesälomia hyviä ja mieltä lämmittäviä muistutuksia yrityksesi olemassaolosta.

Eli lyhyesti: ollaksesi mieleen jäävä tarvitset graafista suunnittelua. Ja jos haluat, että kaikki yrityksestäsi mieleen jäävä tukee brändiäsi ja ydinsanomaasi, kannattaa kysyä mielipidettä ja apua yrityksesi ulkopuolelta. Jos mieltäsi jäi askarruttamaan ja kaipaat uusia tuulia kokonaisvaltaiseen markkinointiin, ota rohkeasti yhteyttä ja keskustele asiantuntijoiden kanssa. Yhteydenotto ei maksa kuin pienen hetken aikaasi. Toisaalta tämä pieni panostus saattaa poikia sinulle lopulta suuria hyötyjä.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 04.08.2020

Mitäpä jos ei olisi niin kauhea kiire?

Eräänä aurinkoisena lomapäivänä luin Anna Perhon Antisäätäjä-kirjan (Otava, 2017) yhdeltä istumalta. Kansitekstissään kirja antoi minulle lupauksen: minulla ei olisi enää ikinä kiire. Kiinnostuin välittömästi. Vaikka olenkin henkeen ja vereen deadline-ihminen, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.07.2020

Joustava työ, uusi normaali?

Kuluvan kevään aikana lähes 60 prosenttia työssäkäyvistä siirtyi etätöihin. Monella työpaikalla otettiinkin vauhdikkaasti uusia toimintatapoja, -malleja ja työkaluja käyttöön. Etenkin asiantuntijatyössä joustavaan työmalliin on työn luonteen vuoksi ollut helpompi siirtyä. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 30.06.2020

Tiimihengen anatomia

Tehostamistoimenpiteillä on toisinaan kehno klangi. Yritykset leikkaavat, supistavat ja maksimoivat henkilöstönsä hengiltä tai ainakin henkihieveriin. On tehostamiselle usein aivan täydet perusteensakin. Digitalisaation myötä monet asiat voidaan tehdä toisin kuin ennen. [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 07.04.2020

Uuden äärellä

Olemme uuden äärellä. Näkymätön uhka laittoi ihmiset, yritykset sekä talouden polvilleen. Jo muutaman viikon jälkeen on selvää, että paluuta entiseen ei ole näillä näkymin hetkeen, jos täysin koskaan. Miten siis [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 04.02.2020

Aitous toimii aina

Vuosikymmen vaihtui, tuli uudet ja uusvanhat trendit. 20-luvun koristeellisuus art decon ja kultaisten kuosien muodossa, mustan eri sävyt sekä klassinen sininen ovat nyt in. Hetkellistä huumaa jotta voit olla pian [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 12.11.2019

Miten inspiroitua

Inspiroituminen. Se kannustava, herättävä ja luova tunnetila, jonka usein toivomme tuntevamme aloittaessamme uutta projektia. Joskus tekeminen sakkaa kuitenkin jo alkumetreillä, pahimmassa tapauksessa jo ennen aloittamista. Ei ole väliä oletko tehnyt [...] Lue lisää