Näkemyksiä | Blogi 16.08.2021

Kolme vinkkiä blogikirjoituksen viimeistelyyn

Meistä jokainen haluaa tehdä blogitekstejä, jotka innostavat kohdeyleisöämme. Mutta miten varmistaa, että lukijamme kiinnostus säilyy loppuun asti?

Jos olet vasta suunnittelemassa blogia, suosittelen ensin tutustumaan asiantuntija Katimme vinkkeihin hyvän blogitekstin kirjoittamiseen täältä.

Loistavinkaan idea ei saa haluttua tulosta aikaiseksi, jos toteutus ja viimeistely ontuvat. Siksi jaankin nyt omat vinkkini siihen, kuinka saat hiottua blogitekstisi hyvästä erinomaiseksi. Huonosti toteutettu viimeistely, kirjoitusvirheet tai epäjohdonmukaisuudet horjuttavat lukijamme uskoa. Miksi luottaa tekstiin, jonka tekijä ei ole jaksanut saattaa loppuun sanomisiaan? 

Usein tekstin loppuun saattaminen on kirjoitusprosessin haastavin vaihe heti aloittamisen jälkeen. Tämä on kuitenkin yksi tärkeimmistä asioista, joka täytyy hoitaa huolellisesti. Viimeistely tai sen puuttuminen vaikuttaa suoraan lukijan kokemukseen siitä, onko teksti onnistunut vai ei.  

Nappaa alta kolme tehokasta vinkkiä blogisi viimeistelyyn ja sitouta lukijoitasi entistä paremmin!  

Lue ääneen 

Lue blogisi ääneen. Tämä helpottaa tekstin sujuvuuden ja kokonaiskuvan hahmottamista. Jos asiaa tarkemmin mietit, huomaat, että luet tätäkin tekstiä mielessäsi tietyllä äänellä. Ääneen lukeminen auttaa sinua hahmottamaan tekstin sujuvuuden, painopisteet sekä löytämään kirjoituksen äänensävyn. Testaa, kuulostaako blogisi ääneen luettuna edelleen samalta, kuin mitä olit mielessäsi ajatellut? Tämä on myös hyvä tapa löytää mahdolliset kirjoitusvirheet tekstistä. 

Seuraa liikennevaloja 

Kun olet lukenut tekstisi ääneen, huomaat varmasti, että jotkin asiat toimivat paremmin kuin toiset. Kokeile seuraavaksi liikennevalotekniikkaa! Värikoodaus auttaa sinua keskittymään juuri niihin kohtiin, jotka kaipaavat lisää viimeistelyä. 

Poimi siis tekstistäsi kohdat, yksittäiset sanat tai kokonaiset virkkeet, ja merkkaa ne seuraavanlaisesti: 

Vihreä – Tämä on erittäin onnistuneesti muotoiltu. 

Keltainen – Ihan hyvä, mutta tämä voisi olla paremminkin. 

Punainen – Ei tyydytä. Tähän pitää keksiä jotain muuta. 

Käy koko teksti läpi näin ja keskity erityisesti punaisiin kohtiin. Pyri muotoilemaan tekstiäsi niin, että jäljellä on vain vihreällä merkattua sisältöä. Helppoa, eikö?

Luetuta tekstisi 

Oletko tyytyväinen sisältöön? Luetuta blogisi kuitenkin vielä ulkopuolisella henkilöllä ennen julkaisua. Ulkopuolisella tarkoitan tässä tapauksessa henkilöä, joka ei ole ollut aktiivinen osa kirjoitusprosessia. Hän voi olla esimerkiksi ystävä, kollega tai perheenjäsen. 

Pyydä avoimesti palautetta ja selvitä pysyykö kirjoituksen punainen lanka kasassa. Tulemme kovin helposti sokeiksi omille kirjoituksillemme, joten tämä on loistava tapa varmistaa, että tekstimme palvelevat myös lukijakuntaamme. 

Ota vinkit käyttöön ja seuraa tuloksia 

Ota vinkit käyttöösi jo seuraavassa blogissa ja nosta blogituotantosi uudelle tasolle! Mittaa vaikutusta seuraamalla lukijoidesi käyttämää aikaa blogikirjoituksessasi. Huomaatko eroa, kun vertaat huolellisesti viimeisteltyä blogia muihin kirjoituksiin? 

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 03.08.2021

Kohti tuloksellisempaa markkinointia

Tuloksellinen markkinointi tarvitsee pohjan, josta kaikki tekeminen ponnistaa. Pohjan tulee antaa vastauksia haastaviinkin tilanteisiin ja ohjata oikeaan suuntaan. Haluathan edetä mahdollisimman suoraviivaisesti kohti tavoitteitasi? Perusta kuntoon Ennen kuin hypätään kohti [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 06.07.2021

Avainsanatutkimus paljastaa miten saa lisää näkyvyyttä hakukoneessa

Hakukonenäkyvyys tunnistetaan lähes kaikissa yrityksissä oleelliseksi osaksi yrityksen näkyvyyden kasvattamista ja myynnin tukemista. ”Olisi hyvä näkyä Googlessa” on ajatus, mikä B2B-yritysten markkinoinnin ja myynnin parissa toimivilla on, koska verkkosivuliikenteen kasvattaminen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 22.06.2021

4 vinkkiä sähköpostimarkkinoinnin aloittamiseen

Sähköposti, tuo digimarkkinoinnin väärinymmärretty ruma ankanpoikanen. Sähköpostimarkkinointi kantaa edelleen painolastina menneiden vuosien aikana muodostunutta mielikuvaa siitä, että sähköpostimarkkinointi on vain massamedia, joka täyttää postilaatikot kohdentamattomalla spämmiviestinnällä. Kuitenkin oikein käytettynä sähköposti [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta