Näkemyksiä | Blogi 26.10.2018

Konkretiaa: Mitä hyötyä markkinoinnin ja viestinnän analytiikasta on bisnekselle?

Markkinoinnin analytiikka saadaan usein kuulostamaan vaikeaselkoiselta ja hämmentävältä pöhinäsanojen surinalta. Ehkä se on joidenkin tarkoituskin. Silloin voi tosin jäädä hämärän peittoon, mitä hyötyä analytiikasta todella on – varsinkin, jos yrityksessä ei ole vielä tehty panostuksia siihen.

Korjataan siis tämä ja valotetaan muutaman esimerkin kautta, miten meillä käytännössä lähdettiin hyödyntämään analytiikkaa ja millaisiin toimenpiteisiin sekä tuloksiin se on jo johtanut.

Sillä saman, minkä teimme meille, voimme tehdä myös teille.

Mistä lähdettiin liikkeelle?

Lähtötilanne MBE:llä oli samanlainen kuin monilla yrityksillä. Verkkosivusta, sometileiltä, automaatioalustasta ja muista lähteistä kertyi yleisö- ja käyttäytymisdataa. Tätä hyödynnettiin satunnaisesti ja vilkaistiin esimerkiksi sivuston käyttäjämäärien kehitystä. Sen pohjalta oli kuitenkin mahdoton tarkasti sanoa, missä oma markkinointi onnistuu, mitä haasteita sillä on ja ovatko sen panostukset minkään arvoisia. Miten tätä lähdettiin sitten muuttamaan?

Tilanne haltuun

Data-analyysillä. Aloitimme oman tilanteen katsauksen markkinointikanavien ja verkkosivun kävijöiden analysoinnista.

  • Tarkastelimme näkyvyyttä valitsemissamme kanavissa ja miten saavutettu näkyvyys toi kävijöitä sivuillemme
  • Samalla otimme tarkasteluun omat panostuksemme ja missä ne olivat kaikkein tehokkaimpia
  • Edelleen tutkimme, mistä kanavista saimme aktiivisia, palveluistamme kiinnostuneita ja konversioita tuottavia kävijöitä

 

Data muuttuu visualisoinnilla omaksuttavaan muotoon.

Visualisointi muuttaa datan helposti omaksuttavaan muotoon.

Tälläisia kysymyksiä peraten meillä oli tarkat luvut, miten jokainen kanava hyödytti markkinointiamme ja miten niitä pystyttäisiin kehittämään eteenpäin. Kun kanavien näkyvyys ja sivustolle tuoma liikenne oli hallussa, keskityimme oman sivuston toimintaan ja miten se tukee markkinointiamme.

  • Tutkimme sivuille tuottamamme sisällön hyödyntämistä ja mihin niihin ajettu liikenne johti
  • Hotjarin avulla selvitimme, miten kävijät todella selasivat sivujamme ja liikkuivat niillä
  • Keskityimme myös erilaisiin käyttäjäryhmiin ja miten ne erosivat käyttäytymisessä
  • Lopulta keskityimme konversioihin; miten ne toteutuvat ja mistä niitä syntyy

Hotjar - oiva työkalu markkinoinnin analytiikkaan

Hotjarin data paljastaa, mitä sivuilla on oikeasti klikattu ja skrollailtu.

Tätä kautta saimme oikean – tietoon perustuvan kuvan siitä, miten verkkosivumme toimii ja miten siellä käyttäydytään. Valmiin analyysiin pohjalta saimme useita konkreettisia kehityskohteita, joita lähdimme omassa toiminnassamme parantamaan. Käydäänpä parit toimenpiteet lävitse.

Tuloksellisuutta sisältömarkkinointiin

Yksi konkreettinen analytiikasta esiin noussut kehityskohde on ollut meidän sisältömarkkinointi – eli tämä blogi! MBE:llä on aina tuotu rohkeasti esiin meidän näkemyksiä ja kerrottu omasta tekemisestämme. Nyt sille näkemykselle saatiin myös tiukkaa numerofaktaa taustalle.

Eräs kiinnostava havainto oli, että blogien välittömät poistumiset olivat korkealla. Tämä on digiajan sisältöryöpyssä kaikille sisällöntuottajille tuttua. Kenellä on aikaa ja kiinnostusta jäädä lukemaan enemmän kuin se klikattu linkki? Tämä asetti meille kuitenkin haasteen. Miten mitata blogin vaikutusta ja saada aikaan tuloksia, jos selaaminen loppuu aloitussivulle? Jotenkin se kirjoittamiseen kulunut aika ja kahvi tulee kuitenkin perustella, eikä siihen riitä pelkkä lukijan oletettu inspiroituminen.

Yhtenä ratkaisuna päätimme lisätä blogiimme uutiskirjepopupin (joka hetki sitten ilmestyi sinullekin, ellet sitä vielä ole täyttänyt!), jotta saisimme napattua kiinnostuneet kävijät myöhempää herättelyä varten. Aiemmat ohikulkijat alkoivat pienellä tökkäyksellä jättää sähköpostiosoitteitaan, mikä antaa meille tulevaisuudessa mahdollisuuden lähestyä palveluidemme tiimoilta, syventää suhdettamme ja herättää luottamusta.

Testailulla konkreettisia tuloksia: uusia potentiaalisia asiakkaita

Yhteystietojen keräämisestä puheen ollen, olet ehkä huomannut tekemämme brändipersoonatestin. Sivustoa analysoidessa havaitsimme sieltä puuttuvan matalan kynnyksen liidienkeruukeinon. Päätimme kokeilla yhden ydinosaamisalueen muuttamista helposti pureskeltavaan muotoon – hauskaksi testiksi, jonka ehtii tehdä kahvitauon aikana. Ensimmäisen viikon aikana se on tuottanut:

  • 148 tehtyä testiä
  • 38 jätettyä sähköpostia

Näiden pohjalta pääsemme jalostamaan itsellemme uusia liidejä ja muuttamaan liikennettä tuloksia tuottavaksi. Tästä saat myöhemmin kuulla vielä tarkemmin, kun olemme saaneet pidemmältä ajalta tuloksia.

Pikkufiksejä

Samalla oman toimintasi tarkastelu uusin – datan tarjoamin – silmin paljastaa aina myös pieniä fiksejä, joilla voit kehittää toimintaasi. Meidän tänä vuonna uudistetuilta sivuilta löytyi joukko heikommin suoriutuvia sivuja. Yhteinen nimittäjä oli, että ne olivat vanhalta sivulta mukana tullutta sisältöä. Niitä ei kuitenkaan oltu tyylitelty uuden sivuston mukaisesti, mikä karkotti hakukoneesta niihin eksyviä kävijöitä.

Samoin oman hakukonenäkyvyyden tutkiminen nosti esiin karun huomion. Meihin liittyvissä hakukonetuloksissa oli epämääräisiä kuvauksia uudistuksen jäljiltä, jotka eivät johtaneet klikkauksiin. Ilman kokonaistoiminnan analysointia pikkuviat olisivat jääneet jarruttamaan omaa toimintaa pitkäksi ajaksi. Tällaiset korjaukset eivät ole keskeisin hyöty analytiikasta, mutta hiovat särmiä pois yksi korjaus kerrallaan.

Markkinoinnin analytiikka on jatkuva prosessi

Tässä luetellut toimenpiteet ovat pääosin olleet operatiivista analytiikkaa, joilla on optimoitu oman markkinoinnin tehokkuutta. Markkinoinnin analytiikka on iso kokonaisuus, johon sisältyy paljon laajempia ja yhä strategisempia toimenpiteitä.

Samoin erilaiset havainnot ja niiden pohjalta tehdyt muutokset ovat olleet nopeita. Analytiikan täysivaltainen hyödyntäminen vaatii suunnitelmallista toimintaa ja jatkuvaa seurantaa. Tässäkin luetellut toimenpiteet eivät ole vielä valmiita, vaan optimointi ja kokeilut niiden osalta jatkuvat.

Meillä on myös projektin alun jälkeen määritelty keskeisiä mittareita omalle markkinoinnille ja niiden seurantaan omat vastuuhenkilönsä. Näin meillä on aina tietty henkilö perillä siitä, miten vaikkapa somepanostusten tuoma liikenne on kehittynyt ja milloin siinä tapahtuvia muutoksia kannattaa analysoida tarkemmin.

Dashboard nopeuttaa seurantaa

Seuranta on nopeaa ja vaivatonta räätälöityjen ikkunoiden avulla.

Kaikki ei kuitenkaan muutu yhdessä yössä ja analytiikan hyödyntämistä vasta aloitteleville yrityksille tällaiset askeleet tarjoavat hyvän lähtökohdan. Arvioimalla oma tilanne sen hetkisen datan pohjalta saadaan realistinen kuva markkinoinnista ja välittömiä kehityskohteita. Ihan ilman isoja analytiikka-alustoja ja valtavia panostuksia. Samalla saadaan lähtökohta, joka ohjaa miettimään millaiset ratkaisut tuovat lisäarvoa omaan markkinointiin.

Tilanne haltuun.

Faktat tiskiin.

Testailua.

Fiksejä.

Jatkuvaa prosessia.

Parempaa tulosta.

 

Tutustu myös B2B-markkinoinnin mittaamisen webinaariimme.

AVAINSANAT: viestintä, markkinointi, markkinoinnin analytiikka, optimointi

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 07.04.2020

Uuden äärellä

Olemme uuden äärellä. Näkymätön uhka laittoi ihmiset, yritykset sekä talouden polvilleen. Jo muutaman viikon jälkeen on selvää, että paluuta entiseen ei ole näillä näkymin hetkeen, jos täysin koskaan. Miten siis [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 31.03.2020

Kannattaako talouskriisin aikana markkinoida?

Tätä kirjoittaessa koronapandemia on iskenyt suomalaisen yhteiskunnan ennennäkemättömällä tavalla kiinni ja normaalia elämää rajoittavat toimet tulevat olemaan voimassa kuukausien ajan. Kun katsotaan ohi akuutin kansanterveydellisenkriisin, on päällä taloudellinen kriisi kulutuksen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 27.03.2020

Mitä yhteistä on toimarilla ja yrityksen markkinoinnilla?

Tänään tulee kolme vuotta siitä, kun aloitin MBE:n toimarina. Huh, kun aika kiitää! Mutta sitten kun aloin miettiä, mitä kaikkea kolmessa vuodessa on tapahtunut, niin tajusin, kuinka paljon olemme tehneet [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 31.03.2020

Kannattaako talouskriisin aikana markkinoida?

Tätä kirjoittaessa koronapandemia on iskenyt suomalaisen yhteiskunnan ennennäkemättömällä tavalla kiinni ja normaalia elämää rajoittavat toimet tulevat olemaan voimassa kuukausien ajan. Kun katsotaan ohi akuutin kansanterveydellisenkriisin, on päällä taloudellinen kriisi kulutuksen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 21.01.2020

Miten kasvattaa verkkosivun liikennettä?

Vuodesta toiseen sama haaste on kärjessä, kun markkinoijilta kysytään suurimpia markkinoinnin haasteita omassa yrityksessään: miten saada lisää liikennettä verkkosivuille ja tuottaa enemmän liidejä. Digitaalisen markkinoinnin ollessa yritysten markkinoinnin keskiössä, näiden [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 29.10.2019

Mikä tekee hyvän ostajapersoonan?

Ostajapersoonat ovat vahva markkinoinnin työkalu, jonka avulla potentiaalisia asiakkaita voidaan ymmärtää ja johon pohjattuna markkinoinnin toiminta tehostuu. Määriteltyä kohderyhmää voi olla haastava ymmärtää, mutta ostajapersoona tekee siitä käsinkosketeltavan. Otetaan ostajapersoonat [...] Lue lisää