Näkemyksiä | Blogi 26.10.2018

Konkretiaa: Mitä hyötyä markkinoinnin ja viestinnän analytiikasta on bisnekselle?

Markkinoinnin analytiikka saadaan usein kuulostamaan vaikeaselkoiselta ja hämmentävältä pöhinäsanojen surinalta. Ehkä se on joidenkin tarkoituskin. Silloin voi tosin jäädä hämärän peittoon, mitä hyötyä analytiikasta todella on – varsinkin, jos yrityksessä ei ole vielä tehty panostuksia siihen.

Korjataan siis tämä ja valotetaan muutaman esimerkin kautta, miten meillä käytännössä lähdettiin hyödyntämään analytiikkaa ja millaisiin toimenpiteisiin sekä tuloksiin se on jo johtanut.

Sillä saman, minkä teimme meille, voimme tehdä myös teille.

Mistä lähdettiin liikkeelle?

Lähtötilanne MBE:llä oli samanlainen kuin monilla yrityksillä. Verkkosivusta, sometileiltä, automaatioalustasta ja muista lähteistä kertyi yleisö- ja käyttäytymisdataa. Tätä hyödynnettiin satunnaisesti ja vilkaistiin esimerkiksi sivuston käyttäjämäärien kehitystä. Sen pohjalta oli kuitenkin mahdoton tarkasti sanoa, missä oma markkinointi onnistuu, mitä haasteita sillä on ja ovatko sen panostukset minkään arvoisia. Miten tätä lähdettiin sitten muuttamaan?

Tilanne haltuun

Data-analyysillä. Aloitimme oman tilanteen katsauksen markkinointikanavien ja verkkosivun kävijöiden analysoinnista.

  • Tarkastelimme näkyvyyttä valitsemissamme kanavissa ja miten saavutettu näkyvyys toi kävijöitä sivuillemme
  • Samalla otimme tarkasteluun omat panostuksemme ja missä ne olivat kaikkein tehokkaimpia
  • Edelleen tutkimme, mistä kanavista saimme aktiivisia, palveluistamme kiinnostuneita ja konversioita tuottavia kävijöitä

 

Data muuttuu visualisoinnilla omaksuttavaan muotoon.

Visualisointi muuttaa datan helposti omaksuttavaan muotoon.

Tälläisia kysymyksiä peraten meillä oli tarkat luvut, miten jokainen kanava hyödytti markkinointiamme ja miten niitä pystyttäisiin kehittämään eteenpäin. Kun kanavien näkyvyys ja sivustolle tuoma liikenne oli hallussa, keskityimme oman sivuston toimintaan ja miten se tukee markkinointiamme.

  • Tutkimme sivuille tuottamamme sisällön hyödyntämistä ja mihin niihin ajettu liikenne johti
  • Hotjarin avulla selvitimme, miten kävijät todella selasivat sivujamme ja liikkuivat niillä
  • Keskityimme myös erilaisiin käyttäjäryhmiin ja miten ne erosivat käyttäytymisessä
  • Lopulta keskityimme konversioihin; miten ne toteutuvat ja mistä niitä syntyy

Hotjar - oiva työkalu markkinoinnin analytiikkaan

Hotjarin data paljastaa, mitä sivuilla on oikeasti klikattu ja skrollailtu.

Tätä kautta saimme oikean – tietoon perustuvan kuvan siitä, miten verkkosivumme toimii ja miten siellä käyttäydytään. Valmiin analyysiin pohjalta saimme useita konkreettisia kehityskohteita, joita lähdimme omassa toiminnassamme parantamaan. Käydäänpä parit toimenpiteet lävitse.

Tuloksellisuutta sisältömarkkinointiin

Yksi konkreettinen analytiikasta esiin noussut kehityskohde on ollut meidän sisältömarkkinointi – eli tämä blogi! MBE:llä on aina tuotu rohkeasti esiin meidän näkemyksiä ja kerrottu omasta tekemisestämme. Nyt sille näkemykselle saatiin myös tiukkaa numerofaktaa taustalle.

Eräs kiinnostava havainto oli, että blogien välittömät poistumiset olivat korkealla. Tämä on digiajan sisältöryöpyssä kaikille sisällöntuottajille tuttua. Kenellä on aikaa ja kiinnostusta jäädä lukemaan enemmän kuin se klikattu linkki? Tämä asetti meille kuitenkin haasteen. Miten mitata blogin vaikutusta ja saada aikaan tuloksia, jos selaaminen loppuu aloitussivulle? Jotenkin se kirjoittamiseen kulunut aika ja kahvi tulee kuitenkin perustella, eikä siihen riitä pelkkä lukijan oletettu inspiroituminen.

Yhtenä ratkaisuna päätimme lisätä blogiimme uutiskirjepopupin (joka hetki sitten ilmestyi sinullekin, ellet sitä vielä ole täyttänyt!), jotta saisimme napattua kiinnostuneet kävijät myöhempää herättelyä varten. Aiemmat ohikulkijat alkoivat pienellä tökkäyksellä jättää sähköpostiosoitteitaan, mikä antaa meille tulevaisuudessa mahdollisuuden lähestyä palveluidemme tiimoilta, syventää suhdettamme ja herättää luottamusta.

Testailulla konkreettisia tuloksia: uusia potentiaalisia asiakkaita

Yhteystietojen keräämisestä puheen ollen, olet ehkä huomannut tekemämme brändipersoonatestin. Sivustoa analysoidessa havaitsimme sieltä puuttuvan matalan kynnyksen liidienkeruukeinon. Päätimme kokeilla yhden ydinosaamisalueen muuttamista helposti pureskeltavaan muotoon – hauskaksi testiksi, jonka ehtii tehdä kahvitauon aikana. Ensimmäisen viikon aikana se on tuottanut:

  • 148 tehtyä testiä
  • 38 jätettyä sähköpostia

Näiden pohjalta pääsemme jalostamaan itsellemme uusia liidejä ja muuttamaan liikennettä tuloksia tuottavaksi. Tästä saat myöhemmin kuulla vielä tarkemmin, kun olemme saaneet pidemmältä ajalta tuloksia.

Pikkufiksejä

Samalla oman toimintasi tarkastelu uusin – datan tarjoamin – silmin paljastaa aina myös pieniä fiksejä, joilla voit kehittää toimintaasi. Meidän tänä vuonna uudistetuilta sivuilta löytyi joukko heikommin suoriutuvia sivuja. Yhteinen nimittäjä oli, että ne olivat vanhalta sivulta mukana tullutta sisältöä. Niitä ei kuitenkaan oltu tyylitelty uuden sivuston mukaisesti, mikä karkotti hakukoneesta niihin eksyviä kävijöitä.

Samoin oman hakukonenäkyvyyden tutkiminen nosti esiin karun huomion. Meihin liittyvissä hakukonetuloksissa oli epämääräisiä kuvauksia uudistuksen jäljiltä, jotka eivät johtaneet klikkauksiin. Ilman kokonaistoiminnan analysointia pikkuviat olisivat jääneet jarruttamaan omaa toimintaa pitkäksi ajaksi. Tällaiset korjaukset eivät ole keskeisin hyöty analytiikasta, mutta hiovat särmiä pois yksi korjaus kerrallaan.

Markkinoinnin analytiikka on jatkuva prosessi

Tässä luetellut toimenpiteet ovat pääosin olleet operatiivista analytiikkaa, joilla on optimoitu oman markkinoinnin tehokkuutta. Markkinoinnin analytiikka on iso kokonaisuus, johon sisältyy paljon laajempia ja yhä strategisempia toimenpiteitä.

Samoin erilaiset havainnot ja niiden pohjalta tehdyt muutokset ovat olleet nopeita. Analytiikan täysivaltainen hyödyntäminen vaatii suunnitelmallista toimintaa ja jatkuvaa seurantaa. Tässäkin luetellut toimenpiteet eivät ole vielä valmiita, vaan optimointi ja kokeilut niiden osalta jatkuvat.

Meillä on myös projektin alun jälkeen määritelty keskeisiä mittareita omalle markkinoinnille ja niiden seurantaan omat vastuuhenkilönsä. Näin meillä on aina tietty henkilö perillä siitä, miten vaikkapa somepanostusten tuoma liikenne on kehittynyt ja milloin siinä tapahtuvia muutoksia kannattaa analysoida tarkemmin.

Dashboard nopeuttaa seurantaa

Seuranta on nopeaa ja vaivatonta räätälöityjen ikkunoiden avulla.

Kaikki ei kuitenkaan muutu yhdessä yössä ja analytiikan hyödyntämistä vasta aloitteleville yrityksille tällaiset askeleet tarjoavat hyvän lähtökohdan. Arvioimalla oma tilanne sen hetkisen datan pohjalta saadaan realistinen kuva markkinoinnista ja välittömiä kehityskohteita. Ihan ilman isoja analytiikka-alustoja ja valtavia panostuksia. Samalla saadaan lähtökohta, joka ohjaa miettimään millaiset ratkaisut tuovat lisäarvoa omaan markkinointiin.

Tilanne haltuun.

Faktat tiskiin.

Testailua.

Fiksejä.

Jatkuvaa prosessia.

Parempaa tulosta.

 

KIINNOSTUITKO? JÄTÄ YHTEYSTIETOSI >>

AVAINSANAT: viestintä, markkinointi, markkinoinnin analytiikka, optimointi

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 29.01.2019

Dashboard tekee mainonnan tuloksellisuuden seurannasta tehokasta

Markkinoinnin ja mainonnan tuloksellisuuden seuranta on helppoa ja nopeaa, kun sen voi tehdä yhdestä ikkunasta. Tähän paras ratkaisu on dashboard, mistä näkyy markkinoinnin toimenpiteiden tulokset. Tällöin vältetään useista eri lähteistä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 02.01.2019

UTM-linkki: keino seurata mainonnan tuloksellisuutta

Kaikkien markkinoinnin toimenpiteiden tulee olla mitattavia ja niin myös verkossa tapahtuvan mainonnan. Usein kuitenkin kuulee, kuinka mainosten vaikutuksia ei tunneta näkyvyyttä ja klikkejä tarkemmin. Tällaiselta pohjalta on heppoista perustella mainonnan [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 26.09.2018

Mikä on verkkosivunne tavoite ja miten mittaatte sen toteutumista?

Toivottavasti olet miettinyt vastaukset edellisiin kysymyksiin. Itsestään verkkosivunne eivät ala tukemaan markkinointianne. Yrityksen verkkosivut ovat aina olemassa toteuttaakseen jonkin tavoitteen. Ne toimivat keskeisenä osana myyntisuppiloa, alustana asiakashankintaa tukevalle sisältömarkkinoinnille tai [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 18.03.2019

Sisältö on kuningas

Miksi meillä jaksetaan jauhaa sisällöistä? Ehkä siksi, että sisältö on kaikki kaikessa. Korjaan: hyvä sisältö on kaikki kaikessa. Hyvä sisältö nimittäin auttaa yrityksen asiakasta tekemään valinnan. Oikeanlainen sisältö sitouttaa jo [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.03.2019

Sekä B2B että B2C lähellä sydäntä

Valmistumiseni jälkeen olen päässyt kerryttämään kokemusta sekä B2B- että kuluttajamarkkinoinnin parissa. Tämä on mahdollistanut eturivin paikat molempiin esityksiin. Taustastani sen verran, että urani aukesi suuren kansainvälisen pakkausteollisuuden yrityksen palveluksessa, mikä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 27.02.2019

Hymy on MBE:llä ykkönen

Mietitäänkö teillä, mitä asiakkaat oikeasti teistä ajattelevat? Miten hyvin esimerkiksi arvonne välittyvät asiakkaille saakka? Usein yrityksillä on jonkinlainen kalpea aavistus, olettamus siitä, mitä asiakkaan mielessä liikkuu. Tarkka tieto voi kuitenkin [...] Lue lisää