Näkemyksiä | Blogi 07.04.2016

Konsepti, tuo myynnin ja markkinoinnin voimatekijä

KONSEPTI NÄKYY JA TUNTUU

Menestyvän yrityksen tulisi näkyä monessa paikassa ja on hyvä, että yrityksestä kerrottaisiin aina johdonmukaisesti ja linjakkaasti. On ajan haaskausta, jos yritys joutuu aina miettimään perusasiat uudelleen; mikä on yrityksen perusviesti ja miten se tulisi kertoa. Konsepti pitää yrityksen markkinointiviestit tehokkaina.

KONSEPTIN LOOK & FEEL

Hyvä konsepti on siirrettävissä mihin tahansa mediaan. Se saattaa näyttää erilaiselta eri välineissä, mutta sen luoma tunnetila on sama. Konseptin ilmenemismuoto on aina konkreettinen, mutta sen tärkein tekijä on fiilis. Konseptissa on aina jotain, joka tuntuu sille ominaiselta, vaikka se tulisi vastaan yllättävässäkin paikassa.

MITEN KONSPEPTI LUODAAN?

Konseptin suunnittelu aloitetaan tiedon keruulla lähtökohtatilanteesta. Yrityksestä, toimialasta ja kilpailijoista kerätään kaikki mahdollinen tieto, jotta voidaan luoda oman yrityksen tavoitteet ja ydinviestit aidoiksi ja erottuviksi. Esimerkkejä kannattaa tutkia myös oman toimialan ulkopuolelta, koska asioiden yhdistäminen uudella tavalla saattaa tuoda ainutlaatuisia ratkaisuja.

HYPPÄÄ VASTAANOTTAJAN HOUSUIHIN

Vaikka viesti lähtee aina yrityksestä, pitää muistaa asettua vastaanottajan pääkoppaan. Esimerkiksi yritykselle itselleen tekniset ratkaisut saattavat olla erittäin tärkeitä, mutta vastaanottajalle ne voivat olla itsestäänselvyys. Häntä saattaakin kiinnostaa enemmän lopputulos ja siitä saatava hyöty kuin tuotteen nerokas valmistusprosessi.

TUTKIMISESTA KONKRETIAAN

Kun tietoa on tankattu tarpeeksi, alkaa luova suunnittelu. Tiedonkeruu kannattaa aloittaa aikaisessa vaiheessa, jotta alitajunta pääsee työstämään ideoita. Alitajunta on kuin moottori, joka työskentelee taustalla ja käsittelee tietoa. Erilaisten ideoiden ja lähestymispolkujen tarkastelun jälkeen alkaa päätösvaihe.

TUUMASTA TOIMEEN

Hyvän konseptin tunnistaa siitä, että se synnyttää uusia ideoita. On helppo keksiä konseptia tukevia ratkaisuja, viestejä ja muita ilmenemismuotoja. Hyvä konsepti on inspiroiva, luova ja tarttuva, ja se on helppo soveltaa eri yhteyksiin.

ENTÄPÄ JOS

Joskus hyväkin konsepti synnyttää torjuntareaktion asiakkaissa, mikäli idea koetaan yritysidentiteettiin nähden liian luovaksi tai vaikkapa liian humoristiseksi. Ennen konseptin toteutusta on hyvä miettiä paikat, mediat ja kanavat, joissa konsepti esiintyy. Mediavalinnoissa yleisesti rönsyillään liikaa niin, ettei konsepti hahmotu eikä näy missään selkeänä. Jos konsepti on hyvä, siitä kannattaa kertoa riittävän ponnekkaasti. Hyvä konsepti kestää aikaa, se elää ja kehittyy kuten hyvä viini. Hyvää konseptia lähdetään muuttamaan yleensä liian aikaisin, ja muutoshalun takaa löytyvät yleensä toimistot ja asiakkaat, ei yleisö. Silloin kadotetaan viestinnästä voima, punainen lanka.

KISS – KEEP IT SIMPLE STUPID

Erottuvan konseptin suunnitteluun kannattaa käyttää kahvia ja aikaa. Ei se vaikeaa ole, kunhan muistaa pitää asiat yksinkertaisina. Luovuus, rohkeus, määrätietoisuus, johdonmukaisuus ja laadukas tekeminen riittävät pitkälle. Hyvä konsepti kannattaa, se tuottaa yritykselle näkyvyyttä ja tunnettuutta, se helpottaa tuotteiden ja palveluiden myyntiä.

Ota meihin yhteyttä, niin sparraillaan teidänkin konseptia.

AVAINSANAT: Tavoitteellisuus, bisnes, näkemys, Markkinointiviestintä, viestintä, Brändi, Kommunikointi, myynti, menestys, graafinen suunnittelu, konsepti

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 11.01.2023

Tämä ratkaisee kaikki B2B-markkinoinnin haasteesi

Yksi ihme, yksi yksittäinen toimenpide, joka ratkaisee kaikki markkinointiin liittyvät haasteet. Tämä kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta. Ja sitä se onkin. Silti se kuulostaa niin hyvältä, että moni siihen sortuu. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 30.11.2022

Vaikka kaikki muu muuttuu, yksi asia ei poistu muodista

Markkinoinnin tapoja ja kanavia on tarjolla huomattavasti enemmän kuin esimerkiksi kymmenen vuotta sitten. Samaan aikaan asiakaskunnasta niin kuluttaja- kuin yrityspuolella on tullut valikoivampaa ja nirsompaa, koska vaihtoehtoja ja osaajia on [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 20.10.2022

Huomioi nämä asiat markkinointibudjetin muodostamisessa

Puhutaanko rahasta? 😊 Vuoden loppupuolella monessa yrityksessä perataan kuluvan vuoden budjettia ja peilataan sitä kautta raameja tulevalle vuodelle. Käydään läpi, mitä tänä vuonna on investoitu markkinointiin ja mitä tuloksia se [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 13.01.2016

Mitä markkinoijan tulisi tehdä vuonna 2016?

Maailma muuttuu yhä monimutkaisemmaksi viestinnän ja medioiden lisääntyessä kiihtyvällä tempolla. Tässä MBE:n malli vuodelle 2016 markkinoinnin tehostamiseksi. Perustetaan asiakkaidemme kanssa yhteinen markkinointitiimi, joka kokoontuu säännöllisesti esim. kerran kahdessa viikossa tai [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 16.12.2015

Markkinoinnin 5 menestystekijää

Kauppalehti otsikoi 7.12.2015: ”Markkinoinnin lisääminen kasvattaa liikevaihtoa ja -tulosta.” ”Markkinointiin panostaminen kannattaa. Vanha totuus pitää paikkansa – ainakin osaksi. Vuonna 2014 markkinointiin panostaneiden suomalaisyritysten liikevaihto ja -tulos kasvoivat vuonna 2014. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 19.11.2015

Slushin jälkilöylyt – 7 pientä huomiota

Suomalainen Slush on kasvanut vain muutamassa vuodessa yhdeksi maailman merkittävimmistä kasvuyritystapahtumista. Marraskuussa koko maailma kokoontui Helsinkiin: tapahtumaan saapui 15.000 osallistujaa lähes sadasta maasta. Osallistujien joukossa oli yli 3.000 startup-yrittäjän lisäksi [...] Lue lisää