KONSEPTI NÄKYY JA TUNTUU
Menestyvän yrityksen tulisi näkyä monessa paikassa ja on hyvä, että yrityksestä kerrottaisiin aina johdonmukaisesti ja linjakkaasti. On ajan haaskausta, jos yritys joutuu aina miettimään perusasiat uudelleen; mikä on yrityksen perusviesti ja miten se tulisi kertoa. Konsepti pitää yrityksen markkinointiviestit tehokkaina.
KONSEPTIN LOOK & FEEL
Hyvä konsepti on siirrettävissä mihin tahansa mediaan. Se saattaa näyttää erilaiselta eri välineissä, mutta sen luoma tunnetila on sama. Konseptin ilmenemismuoto on aina konkreettinen, mutta sen tärkein tekijä on fiilis. Konseptissa on aina jotain, joka tuntuu sille ominaiselta, vaikka se tulisi vastaan yllättävässäkin paikassa.
MITEN KONSPEPTI LUODAAN?
Konseptin suunnittelu aloitetaan tiedon keruulla lähtökohtatilanteesta. Yrityksestä, toimialasta ja kilpailijoista kerätään kaikki mahdollinen tieto, jotta voidaan luoda oman yrityksen tavoitteet ja ydinviestit aidoiksi ja erottuviksi. Esimerkkejä kannattaa tutkia myös oman toimialan ulkopuolelta, koska asioiden yhdistäminen uudella tavalla saattaa tuoda ainutlaatuisia ratkaisuja.
HYPPÄÄ VASTAANOTTAJAN HOUSUIHIN
Vaikka viesti lähtee aina yrityksestä, pitää muistaa asettua vastaanottajan pääkoppaan. Esimerkiksi yritykselle itselleen tekniset ratkaisut saattavat olla erittäin tärkeitä, mutta vastaanottajalle ne voivat olla itsestäänselvyys. Häntä saattaakin kiinnostaa enemmän lopputulos ja siitä saatava hyöty kuin tuotteen nerokas valmistusprosessi.
TUTKIMISESTA KONKRETIAAN
Kun tietoa on tankattu tarpeeksi, alkaa luova suunnittelu. Tiedonkeruu kannattaa aloittaa aikaisessa vaiheessa, jotta alitajunta pääsee työstämään ideoita. Alitajunta on kuin moottori, joka työskentelee taustalla ja käsittelee tietoa. Erilaisten ideoiden ja lähestymispolkujen tarkastelun jälkeen alkaa päätösvaihe.
TUUMASTA TOIMEEN
Hyvän konseptin tunnistaa siitä, että se synnyttää uusia ideoita. On helppo keksiä konseptia tukevia ratkaisuja, viestejä ja muita ilmenemismuotoja. Hyvä konsepti on inspiroiva, luova ja tarttuva, ja se on helppo soveltaa eri yhteyksiin.
ENTÄPÄ JOS
Joskus hyväkin konsepti synnyttää torjuntareaktion asiakkaissa, mikäli idea koetaan yritysidentiteettiin nähden liian luovaksi tai vaikkapa liian humoristiseksi. Ennen konseptin toteutusta on hyvä miettiä paikat, mediat ja kanavat, joissa konsepti esiintyy. Mediavalinnoissa yleisesti rönsyillään liikaa niin, ettei konsepti hahmotu eikä näy missään selkeänä. Jos konsepti on hyvä, siitä kannattaa kertoa riittävän ponnekkaasti. Hyvä konsepti kestää aikaa, se elää ja kehittyy kuten hyvä viini. Hyvää konseptia lähdetään muuttamaan yleensä liian aikaisin, ja muutoshalun takaa löytyvät yleensä toimistot ja asiakkaat, ei yleisö. Silloin kadotetaan viestinnästä voima, punainen lanka.
KISS – KEEP IT SIMPLE STUPID
Erottuvan konseptin suunnitteluun kannattaa käyttää kahvia ja aikaa. Ei se vaikeaa ole, kunhan muistaa pitää asiat yksinkertaisina. Luovuus, rohkeus, määrätietoisuus, johdonmukaisuus ja laadukas tekeminen riittävät pitkälle. Hyvä konsepti kannattaa, se tuottaa yritykselle näkyvyyttä ja tunnettuutta, se helpottaa tuotteiden ja palveluiden myyntiä.
Ota meihin yhteyttä, niin sparraillaan teidänkin konseptia.
AVAINSANAT: Tavoitteellisuus, bisnes, näkemys, Markkinointiviestintä, viestintä, Brändi, Kommunikointi, myynti, menestys, graafinen suunnittelu, konsepti