Näkemyksiä | Blogi 18.02.2020

Kuka johtaa markkinointiasi?

Myynti pyytää uusia esitteitä myynnin tueksi, mediamyyjä soittaa hyvän tarjouksen display-mainonnasta, verkkosivuille pitäisi tehdä uusi asiantuntijakirjoitus ja messutkin ovat taas oven takana. Tulevaisuudessa siintää uuden palvelun tuotteistus ja lanseeraus. Kuulostaako tutulta?

Markkinointi on laaja kokonaisuus, jonka tuloksellinen johtaminen vaatii suurten kokonaisuuksien hahmottamista, tuntemusta liiketoiminnasta ja toimialasta sekä ennen kaikkea eteenpäin vievää asennetta. Kun pöydällä on monta asiaa, on ihan ok, että syntyy epävarmuutta siitä, mistä oikein pitäisi aloittaa, jotta joskus tulisi myös valmista. Hengähdetään hetkeksi, ja mietitään, mikä on tärkeintä ja kuka siitä loppupeleissä päättää.

Markkinointi on usein joukkuepeliä

Tärkeimmät asiat maalautuvat hyvin konkreettisiksi, kun budjettia sekä tavoitetta määritellään. Samalla kirkastuu myös koko se suuri kokonaisuus, joka johdettavana on. Elintärkeää tavoitteiden saavuttamisen kannalta onkin se, että jollain on päävastuu ja käsitys siitä, mitä tehdään ja milloin tehdään. Ja ettei unohtuisi se tärkein, pidetään aina mielessä myös se, että miksi tehdään.

Yleisesti ottaen markkinointia ja sen toimenpiteitä ei ole pakko, tai kannatakaan tehdä yksin. Monesti parhaat suunnitelmat ja ideat syntyvät koko tiimin voimin ja kuin ”sivutuotteena” saa koko yrityksen sitoutumaan markkinointiin. Tämän lisäksi ulkoisen apuvoiman hyödyntäminen on hyvin yleistä. ”Thinking outside the box” on yksi hyöty siitä, että markkinointia osittain myös ulkoistetaan.

Taitavalla johtamisella eroon harha-askelista

Mikä loppupeleissä on sitten suunnitelma ja toimenpidepaletti, joilla tavoitteet saavutetaan? Markkinoinnin johdon päävastuulla on kertoa tämä sidosryhmille, kuten markkinointitiimille. Aina kun markkinointia johdetaan suunnitelmallisesti, harha-askelien määrä vähenee ja toiminta on myös järkevämpää (lue: taloudellisesti kannattavampaa). Useat karikot on vältettävissä kun markkinointia johdetaan ja jollain on kurssi selvillä. Jos markkinointi on hajanaista ja täynnä hetken mielijohteesta tehtäviä kokeiluja, fokus alkaa herkästi herpaantua. Toki on muistettava, että harha-askeleet kuuluvat asiaan, ja niistä voi onneksi vain oppia.

Loppukaneettina sanonkin terveiseni kaikille, jotka johtavat markkinointia. Suunnittele, toteuta ja optimoi. Ennen kaikkea johda. Näin kurssi säilyy ja tuloksia syntyy.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 22.02.2021

Markkinointi projektista prosessiksi

Ei ole oikotietä kestävään onneen, eikä pikavoittoja menestykseen, sanotaan. Markkinoinnissa tekemisen taso on kehittynyt paljon ajoista, jolloin uskottiin yksittäisen toimenpiteen voimaan ja laitettiin samalla kaikki munat samaan koriin. Silloin markkinointistrategia [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 18.01.2021

Myynnissä: väri - mistä väritrendit tulevat?

Pantonen värijärjestelmä on muodostunut painoteollisuuden spottivärien standardiksi ympäri maailmaa. Spottivärillä voidaan painaa tarkasti tietty värisävy. Pantone tekee värijärjestelmänsä lisäksi bisnestä myös väriennusteilla, joita Pantonen lisäksi myyvät myös muut tahot. Muun [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.01.2021

Näkemystehdas MBE kehitti tekoälypohjaisen palvelun B2B-myyntiin

Luotain-palvelussa yhdistyy tekoäly ja näkemyksellinen ihmisajattelu. Se kerää julkista dataa B2B-maailman päättäjistä sekä heidän verkostoistaan ja auttaa rakentamaan luottamuspolkuja kohdeasiakkaiden luo. Maailma rakentuu erilaisista ihmissuhteista, myös liike-elämässä. Tekoälyn ja algoritmien [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 22.02.2021

Markkinointi projektista prosessiksi

Ei ole oikotietä kestävään onneen, eikä pikavoittoja menestykseen, sanotaan. Markkinoinnissa tekemisen taso on kehittynyt paljon ajoista, jolloin uskottiin yksittäisen toimenpiteen voimaan ja laitettiin samalla kaikki munat samaan koriin. Silloin markkinointistrategia [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 08.12.2020

Kuka on se oikea?

Asiakkaat kulkevat suurimman osan ostoprosessin vaiheista itsenäisesti verkossa, jo paljon ennen myyjän ensikontaktia. Verkossa tutustutaan, kartoitetaan ja määritellään tarpeita. Ehkä jopa turhaudutaan, koska valinnanvaraa on paljon tai erot toimijoiden välillä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 22.09.2020

Onko noloa kysyä?

Siinä kysymys, jonka huomaan nostavan päätään sekä omissa ajatuksissani, mutta myös monissa keskusteluissa niin työssä kuin vapaa-ajalla. Kun kaikki tieto on saatavilla viimeistään googlettamisen kautta, voi syntyä ajatus, että ääneen [...] Lue lisää