Näkemyksiä | Blogi 18.02.2020

Kuka johtaa markkinointiasi?

Myynti pyytää uusia esitteitä myynnin tueksi, mediamyyjä soittaa hyvän tarjouksen display-mainonnasta, verkkosivuille pitäisi tehdä uusi asiantuntijakirjoitus ja messutkin ovat taas oven takana. Tulevaisuudessa siintää uuden palvelun tuotteistus ja lanseeraus. Kuulostaako tutulta?

Markkinointi on laaja kokonaisuus, jonka tuloksellinen johtaminen vaatii suurten kokonaisuuksien hahmottamista, tuntemusta liiketoiminnasta ja toimialasta sekä ennen kaikkea eteenpäin vievää asennetta. Kun pöydällä on monta asiaa, on ihan ok, että syntyy epävarmuutta siitä, mistä oikein pitäisi aloittaa, jotta joskus tulisi myös valmista. Hengähdetään hetkeksi, ja mietitään, mikä on tärkeintä ja kuka siitä loppupeleissä päättää.

Markkinointi on usein joukkuepeliä

Tärkeimmät asiat maalautuvat hyvin konkreettisiksi, kun budjettia sekä tavoitetta määritellään. Samalla kirkastuu myös koko se suuri kokonaisuus, joka johdettavana on. Elintärkeää tavoitteiden saavuttamisen kannalta onkin se, että jollain on päävastuu ja käsitys siitä, mitä tehdään ja milloin tehdään. Ja ettei unohtuisi se tärkein, pidetään aina mielessä myös se, että miksi tehdään.

Yleisesti ottaen markkinointia ja sen toimenpiteitä ei ole pakko, tai kannatakaan tehdä yksin. Monesti parhaat suunnitelmat ja ideat syntyvät koko tiimin voimin ja kuin ”sivutuotteena” saa koko yrityksen sitoutumaan markkinointiin. Tämän lisäksi ulkoisen apuvoiman hyödyntäminen on hyvin yleistä. ”Thinking outside the box” on yksi hyöty siitä, että markkinointia osittain myös ulkoistetaan.

Taitavalla johtamisella eroon harha-askelista

Mikä loppupeleissä on sitten suunnitelma ja toimenpidepaletti, joilla tavoitteet saavutetaan? Markkinoinnin johdon päävastuulla on kertoa tämä sidosryhmille, kuten markkinointitiimille. Aina kun markkinointia johdetaan suunnitelmallisesti, harha-askelien määrä vähenee ja toiminta on myös järkevämpää (lue: taloudellisesti kannattavampaa). Useat karikot on vältettävissä kun markkinointia johdetaan ja jollain on kurssi selvillä. Jos markkinointi on hajanaista ja täynnä hetken mielijohteesta tehtäviä kokeiluja, fokus alkaa herkästi herpaantua. Toki on muistettava, että harha-askeleet kuuluvat asiaan, ja niistä voi onneksi vain oppia.

Loppukaneettina sanonkin terveiseni kaikille, jotka johtavat markkinointia. Suunnittele, toteuta ja optimoi. Ennen kaikkea johda. Näin kurssi säilyy ja tuloksia syntyy.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 22.09.2020

Onko noloa kysyä?

Siinä kysymys, jonka huomaan nostavan päätään sekä omissa ajatuksissani, mutta myös monissa keskusteluissa niin työssä kuin vapaa-ajalla. Kun kaikki tieto on saatavilla viimeistään googlettamisen kautta, voi syntyä ajatus, että ääneen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 15.09.2020

Tiedustele ensin, viesti sitten

Suoritin asepalvelukseni Lahden Hennalassa. Toimin 11 kuukautta tiedustelukomppaniassa, jonka sodanaikaisena tehtävänä on hiipiä vihollisen hyökkäyslinjojen taakse urkkimaan tietoa ja välittämään sitä omien joukkojen komentokeskukseen, naaman edessä roikkuvan vanhan kuvaputkitelevision kokoisella [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 08.09.2020

Monipuolista sisältöä tekoälyn rinnalle

Tulevaisuus ei näytä klassisesti ilmaistuna kovinkaan ruusuiselta. En nyt tarkoita maailmaa kokonaisuutena, yhteiskuntaa jossa elämme tai yritystä jossa työskentelen. Tarkoitan sisällöntuottajien temmellyskenttää, jossa sana on miekkaa mahtavampi. Varjoja tähän paratiisiin [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 22.09.2020

Onko noloa kysyä?

Siinä kysymys, jonka huomaan nostavan päätään sekä omissa ajatuksissani, mutta myös monissa keskusteluissa niin työssä kuin vapaa-ajalla. Kun kaikki tieto on saatavilla viimeistään googlettamisen kautta, voi syntyä ajatus, että ääneen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 23.06.2020

Teot ennen tulosta

Markkinoinnin tuloksellisuus on asia, jota tulee optimoida jatkuvasti. Tuloksellisuuden laskeminen ei ole tähtitiedettä, mutkat suoraksi vedettynä tuotto lasketaan katteesta. Onkin tärkeää pureutua siihen, millä teoilla tulosta tehdään, koska harvoin on [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 21.04.2020

Yrityksen Facebook-sivu hyötykäyttöön

Verkkosivut ovat yksi yrityksen tärkeimmistä myyjistä. Mutta mitä kautta verkkosivuille sitten ohjataan kävijöitä? Yksi hyödyllinen ja monille tuttu kanava tähän tarkoitukseen on Facebook. Tässä blogipostauksessa avaan sivun perustamiseen liittyviä asioita [...] Lue lisää