Näkemyksiä | Blogi 18.02.2020

Kuka johtaa markkinointiasi?

Myynti pyytää uusia esitteitä myynnin tueksi, mediamyyjä soittaa hyvän tarjouksen display-mainonnasta, verkkosivuille pitäisi tehdä uusi asiantuntijakirjoitus ja messutkin ovat taas oven takana. Tulevaisuudessa siintää uuden palvelun tuotteistus ja lanseeraus. Kuulostaako tutulta?

Markkinointi on laaja kokonaisuus, jonka tuloksellinen johtaminen vaatii suurten kokonaisuuksien hahmottamista, tuntemusta liiketoiminnasta ja toimialasta sekä ennen kaikkea eteenpäin vievää asennetta. Kun pöydällä on monta asiaa, on ihan ok, että syntyy epävarmuutta siitä, mistä oikein pitäisi aloittaa, jotta joskus tulisi myös valmista. Hengähdetään hetkeksi, ja mietitään, mikä on tärkeintä ja kuka siitä loppupeleissä päättää.

Markkinointi on usein joukkuepeliä

Tärkeimmät asiat maalautuvat hyvin konkreettisiksi, kun budjettia sekä tavoitetta määritellään. Samalla kirkastuu myös koko se suuri kokonaisuus, joka johdettavana on. Elintärkeää tavoitteiden saavuttamisen kannalta onkin se, että jollain on päävastuu ja käsitys siitä, mitä tehdään ja milloin tehdään. Ja ettei unohtuisi se tärkein, pidetään aina mielessä myös se, että miksi tehdään.

Yleisesti ottaen markkinointia ja sen toimenpiteitä ei ole pakko, tai kannatakaan tehdä yksin. Monesti parhaat suunnitelmat ja ideat syntyvät koko tiimin voimin ja kuin ”sivutuotteena” saa koko yrityksen sitoutumaan markkinointiin. Tämän lisäksi ulkoisen apuvoiman hyödyntäminen on hyvin yleistä. ”Thinking outside the box” on yksi hyöty siitä, että markkinointia osittain myös ulkoistetaan.

Taitavalla johtamisella eroon harha-askelista

Mikä loppupeleissä on sitten suunnitelma ja toimenpidepaletti, joilla tavoitteet saavutetaan? Markkinoinnin johdon päävastuulla on kertoa tämä sidosryhmille, kuten markkinointitiimille. Aina kun markkinointia johdetaan suunnitelmallisesti, harha-askelien määrä vähenee ja toiminta on myös järkevämpää (lue: taloudellisesti kannattavampaa). Useat karikot on vältettävissä kun markkinointia johdetaan ja jollain on kurssi selvillä. Jos markkinointi on hajanaista ja täynnä hetken mielijohteesta tehtäviä kokeiluja, fokus alkaa herkästi herpaantua. Toki on muistettava, että harha-askeleet kuuluvat asiaan, ja niistä voi onneksi vain oppia.

Loppukaneettina sanonkin terveiseni kaikille, jotka johtavat markkinointia. Suunnittele, toteuta ja optimoi. Ennen kaikkea johda. Näin kurssi säilyy ja tuloksia syntyy.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 07.04.2020

Uuden äärellä

Olemme uuden äärellä. Näkymätön uhka laittoi ihmiset, yritykset sekä talouden polvilleen. Jo muutaman viikon jälkeen on selvää, että paluuta entiseen ei ole näillä näkymin hetkeen, jos täysin koskaan. Miten siis [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 31.03.2020

Kannattaako talouskriisin aikana markkinoida?

Tätä kirjoittaessa koronapandemia on iskenyt suomalaisen yhteiskunnan ennennäkemättömällä tavalla kiinni ja normaalia elämää rajoittavat toimet tulevat olemaan voimassa kuukausien ajan. Kun katsotaan ohi akuutin kansanterveydellisenkriisin, on päällä taloudellinen kriisi kulutuksen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 27.03.2020

Mitä yhteistä on toimarilla ja yrityksen markkinoinnilla?

Tänään tulee kolme vuotta siitä, kun aloitin MBE:n toimarina. Huh, kun aika kiitää! Mutta sitten kun aloin miettiä, mitä kaikkea kolmessa vuodessa on tapahtunut, niin tajusin, kuinka paljon olemme tehneet [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 05.12.2019

Mitä tulikaan tehtyä?

Vuoden lähestyessä loppuaan on hyvä istua hetkeksi alas ja summata, mitä kaikkea onkaan tullut tehtyä ja ennen kaikkea –saavutettua. Välitilinpäätös Oliko markkinoinnin vuotesi täynnä toteutuneita haaveita, kampanjoita, tapahtumia vai kenties [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 01.10.2019

Irti kaaoksesta – näillä kolmella vinkillä pääset alkuun

Markkinointi ja viestintä ovat nostaneet vahvasti suosiotaan myös suomalaisten B2B-yrityksien keskuudessa. Kun jokin asia nousee hitiksi, voi seurata kaaos, mikäli työkalupakki asioiden hoitamiseen ei ole kunnossa. Tein simppelin listauksen siitä, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 30.07.2019

Verkkosivujen uudistus – huomioi nämä, kun kilpailutat teknisen toteutuksen

Verkkosivut ovat tärkeä osa yrityksesi digitaalista näkyvyyttä. Tämän vuoksi on tärkeää kiinnittää huomioita siihen, miten ne tehdään. Tein listauksen asioista, mitä ainakin kannattaa ottaa huomioon, kun kilpailutat verkkosivujesi kokonaisvaltaisen uudistamisen teknisen [...] Lue lisää