Näkemyksiä | Blogi 28.05.2019

Kuusi yleistä mokaa graafikon silmin

Jokaisen yrityksen kannattaa panostaa hyvännäköiseen sisältöön. Hyvin suunniteltu ulkoasu herättää katsojan mielenkiinnon ja tukee viestiäsi. Tässä kuitenkin 6 mokaa, joita kannattaa välttää.

 

1. Tyhjän tilan kammo

Älä pelkää tyhjää tilaa. Tyhjä tila on sommittelussa yhtä tärkeä elementti kuin tekstit, kuvat ja grafiikka. Tyhjä tila rauhoittaa ja selkeyttää asettelua, rytmittää sitä ja antaa muille elementeille voimaa. Tyhjän tilan avulla katsoja saadaan nopeasti huomaamaan ja ymmärtämään haluttu viesti.

 

Esimerkki tyhjän tilan hyödyntämisestä.

 

2. Logo on liian lähellä muita elementtejä tai ei erotu taustasta

Logolle on määritelty graafisessa ohjeistossa suoja-alue, jonka tarkoitus on varmistaa logon selkeä näkyvyys ja erottuvuus muista sovelluksen elementeistä. Logon suoja-alue ei myöskään saa mennä yli sovelluksen reunan, jos logo on sovelluksen reunassa. Jos logo sijoitetaan valokuvan tai värillisen taustan päälle, varmista, että tausta on selkeä ja logo erottuu taustaväristä riittävän hyvin. Logon suoja-alue ja logon käyttö kuvan tai väripohjan päällä on aina määritelty graafisessa ohjeistossa.

 

Esimerkki logon erottuvuudesta.

 

3. Liikaa tekstiä

Pidä otsikot ja tekstikappaleet tarpeeksi lyhyinä. Suomen kielessä on pitkiä sanoja, joiden asettelu hyvännäköiseksi ja helppolukuiseksi otsikoksi tai nostoksi on välillä haastavaa. Älä laita liikaa tekstiä yhteen tekstikappaleeseen ja levitä sitä liian leveäksi jotta lukeminen ei tunnu raskaalta. Kappalejoilla, sarakkeilla ja väliotsikoilla rytmitetään ja kevennetään tekstiä.

 

Esimerkki tekstin helppolukuisuudesta.

 

4. Liian ahdas riviväli

Älä laita tekstiin liian ahdasta riviväliä, jolloin tekstiä on raskasta lukea. Hyvä riviväli ohjaa katseen seuraavalle riville. Leipätekstissä rivivälin kannattaa olla vähintään 1,2-kertainen. Esimerkiksi, jos kirjasimen koko on 10 pt, rivivälin tulisi olla vähintään 12 pt. Kannattaa mieluummin pienentää hiukan kirjasimen kokoa kuin kaventaa riviväliä, jos tilaa on rajallinen määrä. Ilmava riviväli on myös tyylikeino. Otsikoissa taas riviväli voi olla pienempi, jolloin otsikosta tulee voimakkaampi.

 

Esimerkki hyvästä rivivälistä.

 

5. Liian vähän kontrastia tekstissä

Typografisilla tyyleillä ohjataan katsojaa lukemaan tekstiä oikeassa järjestyksessä ja parhaimmillaan se tehostaa sisällön viestiä. Hyvä typografia ei ole tasapaksua, vaan siinä on voimaa, joka syntyy kontrasteista. Riittävän kontrastista tekstiä on miellyttävä katsoa ja lukea. Kontrastia saa luotua kahdesta kolmeen erilaisella leikkauksella samasta kirjasintyypistä eli fontista. Tekstiä rytmitetään myös kirjasinten kokoa, ririväliä ja tekstin asettelua muuttamalla. Versaaleja eli suurakkosia voidaan hyödyntää tekstissä myös harkiten. Käytä tyylikeinoa kuitenkin harkiten, sillä pitkissä suomenkielisistä sanoista tulee versaaleilla helposti raskaita lukea.

 

Esimerkki oikeasta kontrastista tekstissä.

 

6. Liikaa erilaisia kirjasintyylejä

Varo kuitenkaan käyttämästä liian montaa eri kirjasintyyppiä samassa sovelluksessa jotta ilmeestä ei tule sekavaa. Usein pärjää vain yhdellä kirjasintyypillä, mutta taidokkaasti käytettynä kahdella eri fontilla saa luotua hyvännäköisen ilmeen. Kun haluat luoda kontrastia tekstiin sekä korostaa ja nostaa asioita esille, tee se kirjasinleikkauksilla ja erikokoisilla kirjasimilla. Tarvittaessa voit käyttää myös värejä, jos se on yrityksen visuaalisen linjan mukaista. Sopiva määrä on kahdesta kolmeen riittävän eripaksuista leikkausta yhdestä kirjasintyypistä. Jos taas eri fontteja, leikkauksia ja värejä on liikaa, mikään ei nouse enää tekstistä esiin ja sommitelmasta tulee rauhaton.

Tärkeintä on käyttää kirjasintyylejä linjakkaasti ja yhtenäisesti kaikissa yrityksen sovelluksissa. Hyvän typografian tunnistaa usein siitä, että lukija ei edes kiinnitä huomiota tekstin ulkoasuun ja asetteluun. Jos taas typografia ei toimi, tavallinenkin lukija huomaa, että jotain tekstin ulkoasussa on pielessä.

 

Esimerkki liian monista kirjasintyyleistä.

-Essi

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 02.06.2020

Älä eksy lyhenteiden viidakkoon!

Epsit, jiipegit, peedeeäffät ja cmykit. Saitko suunnittelijalta paketin logoja, mutta et tiedä mitä eri tiedostoilla tehdään? Meneekö sinulla tiedostomuotojen lyhenteet ja termit sekaisin? Kaikkea ei tarvitsekaan tietää, vaikka olisit yrityksesi [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 24.03.2020

Valokuvat herättävät B2B-yrityksen eloon

Vielä printtimedian aikaan B2B-yritys pärjäsi huomattavasti nykyistä suppeammalla kuvapankilla. Tänä päivänä nettisivut ovat entistä visuaalisempia ja laadukkailla valokuvilla on niissä iso merkitys. Lisäksi uutiset, uutiskirjeet ja blogit sekä erityisesti sosiaalinen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.01.2020

Miksi tyhjä tila on tärkeä osa suunnittelua?

Tyhjä tila (eng. yleensä white space) on tila, joka ympäröi visuaalisen sommitelman elementtejä. Se on yhtenäistä valkoista tai värillistä pintaa tai tekstuuria. Tyhjällä tilalla on nimestään huolimatta graafisessa suunnittelussa yhtä [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 02.06.2020

Älä eksy lyhenteiden viidakkoon!

Epsit, jiipegit, peedeeäffät ja cmykit. Saitko suunnittelijalta paketin logoja, mutta et tiedä mitä eri tiedostoilla tehdään? Meneekö sinulla tiedostomuotojen lyhenteet ja termit sekaisin? Kaikkea ei tarvitsekaan tietää, vaikka olisit yrityksesi [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 24.03.2020

Valokuvat herättävät B2B-yrityksen eloon

Vielä printtimedian aikaan B2B-yritys pärjäsi huomattavasti nykyistä suppeammalla kuvapankilla. Tänä päivänä nettisivut ovat entistä visuaalisempia ja laadukkailla valokuvilla on niissä iso merkitys. Lisäksi uutiset, uutiskirjeet ja blogit sekä erityisesti sosiaalinen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.01.2020

Miksi tyhjä tila on tärkeä osa suunnittelua?

Tyhjä tila (eng. yleensä white space) on tila, joka ympäröi visuaalisen sommitelman elementtejä. Se on yhtenäistä valkoista tai värillistä pintaa tai tekstuuria. Tyhjällä tilalla on nimestään huolimatta graafisessa suunnittelussa yhtä [...] Lue lisää