Näkemyksiä | Blogi 28.05.2019

Kuusi yleistä mokaa graafikon silmin

Jokaisen yrityksen kannattaa panostaa hyvännäköiseen sisältöön. Hyvin suunniteltu ulkoasu herättää katsojan mielenkiinnon ja tukee viestiäsi. Tässä kuitenkin 6 mokaa, joita kannattaa välttää.

 

1. Tyhjän tilan kammo

Älä pelkää tyhjää tilaa. Tyhjä tila on sommittelussa yhtä tärkeä elementti kuin tekstit, kuvat ja grafiikka. Tyhjä tila rauhoittaa ja selkeyttää asettelua, rytmittää sitä ja antaa muille elementeille voimaa. Tyhjän tilan avulla katsoja saadaan nopeasti huomaamaan ja ymmärtämään haluttu viesti.

 

Esimerkki tyhjän tilan hyödyntämisestä.

 

2. Logo on liian lähellä muita elementtejä tai ei erotu taustasta

Logolle on määritelty graafisessa ohjeistossa suoja-alue, jonka tarkoitus on varmistaa logon selkeä näkyvyys ja erottuvuus muista sovelluksen elementeistä. Logon suoja-alue ei myöskään saa mennä yli sovelluksen reunan, jos logo on sovelluksen reunassa. Jos logo sijoitetaan valokuvan tai värillisen taustan päälle, varmista, että tausta on selkeä ja logo erottuu taustaväristä riittävän hyvin. Logon suoja-alue ja logon käyttö kuvan tai väripohjan päällä on aina määritelty graafisessa ohjeistossa.

 

Esimerkki logon erottuvuudesta.

 

3. Liikaa tekstiä

Pidä otsikot ja tekstikappaleet tarpeeksi lyhyinä. Suomen kielessä on pitkiä sanoja, joiden asettelu hyvännäköiseksi ja helppolukuiseksi otsikoksi tai nostoksi on välillä haastavaa. Älä laita liikaa tekstiä yhteen tekstikappaleeseen ja levitä sitä liian leveäksi jotta lukeminen ei tunnu raskaalta. Kappalejoilla, sarakkeilla ja väliotsikoilla rytmitetään ja kevennetään tekstiä.

 

Esimerkki tekstin helppolukuisuudesta.

 

4. Liian ahdas riviväli

Älä laita tekstiin liian ahdasta riviväliä, jolloin tekstiä on raskasta lukea. Hyvä riviväli ohjaa katseen seuraavalle riville. Leipätekstissä rivivälin kannattaa olla vähintään 1,2-kertainen. Esimerkiksi, jos kirjasimen koko on 10 pt, rivivälin tulisi olla vähintään 12 pt. Kannattaa mieluummin pienentää hiukan kirjasimen kokoa kuin kaventaa riviväliä, jos tilaa on rajallinen määrä. Ilmava riviväli on myös tyylikeino. Otsikoissa taas riviväli voi olla pienempi, jolloin otsikosta tulee voimakkaampi.

 

Esimerkki hyvästä rivivälistä.

 

5. Liian vähän kontrastia tekstissä

Typografisilla tyyleillä ohjataan katsojaa lukemaan tekstiä oikeassa järjestyksessä ja parhaimmillaan se tehostaa sisällön viestiä. Hyvä typografia ei ole tasapaksua, vaan siinä on voimaa, joka syntyy kontrasteista. Riittävän kontrastista tekstiä on miellyttävä katsoa ja lukea. Kontrastia saa luotua kahdesta kolmeen erilaisella leikkauksella samasta kirjasintyypistä eli fontista. Tekstiä rytmitetään myös kirjasinten kokoa, ririväliä ja tekstin asettelua muuttamalla. Versaaleja eli suurakkosia voidaan hyödyntää tekstissä myös harkiten. Käytä tyylikeinoa kuitenkin harkiten, sillä pitkissä suomenkielisistä sanoista tulee versaaleilla helposti raskaita lukea.

 

Esimerkki oikeasta kontrastista tekstissä.

 

6. Liikaa erilaisia kirjasintyylejä

Varo kuitenkaan käyttämästä liian montaa eri kirjasintyyppiä samassa sovelluksessa jotta ilmeestä ei tule sekavaa. Usein pärjää vain yhdellä kirjasintyypillä, mutta taidokkaasti käytettynä kahdella eri fontilla saa luotua hyvännäköisen ilmeen. Kun haluat luoda kontrastia tekstiin sekä korostaa ja nostaa asioita esille, tee se kirjasinleikkauksilla ja erikokoisilla kirjasimilla. Tarvittaessa voit käyttää myös värejä, jos se on yrityksen visuaalisen linjan mukaista. Sopiva määrä on kahdesta kolmeen riittävän eripaksuista leikkausta yhdestä kirjasintyypistä. Jos taas eri fontteja, leikkauksia ja värejä on liikaa, mikään ei nouse enää tekstistä esiin ja sommitelmasta tulee rauhaton.

Tärkeintä on käyttää kirjasintyylejä linjakkaasti ja yhtenäisesti kaikissa yrityksen sovelluksissa. Hyvän typografian tunnistaa usein siitä, että lukija ei edes kiinnitä huomiota tekstin ulkoasuun ja asetteluun. Jos taas typografia ei toimi, tavallinenkin lukija huomaa, että jotain tekstin ulkoasussa on pielessä.

 

Esimerkki liian monista kirjasintyyleistä.

-Essi

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 22.10.2019

Muista ne pienet sanat

Lähdin heti lukion jälkeen opiskelemaan graafista suunnittelua ammattikorkeakouluun. Olin kouluaikoina tottunut siihen, että kiitos ja ole hyvä kuuluvat minun ja kavereiden sanavarastoon. Peruskohteliaisuudet olivat lapsuudessa itsestäänselvyyksiä. Ammattikorkeakoulussa sain huomata, etteivät [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 20.08.2019

Mistä tunnistaa hyvän yritystunnuksen?

Tiesitkö, että sana logo tarkoittaa itse asiassa yrityksen tai tuotteen nimen kirjoitusasua? Liikemerkki on usein logon rinnalla esitettävä visuaalinen merkki. Liikemerkki ja logo taas muodostavat yhdessä yritystunnuksen. Puhekielessä yritystunnusta ja [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 12.02.2019

Vahva ilme vaatii sitoutumista

Visuaalisella ilmeellä halutaan luoda yrityksestä, yhteisöstä tai brändistä tietty mielikuva kaikille sidosryhmille. Sen tulee erottua kilpailijoista ja olla helposti tunnistettava. Yrityksen ulkopuolinen henkilö kohtaa vain palasia ilmeestä. Jotta sen tunnistaa [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 19.11.2019

Työnantajamielikuva – ikuinen koeaika?

Koeaika on mahdollisuus sekä työnantajalle että työntekijälle, tutustua toisiinsa ja päättää, ollaanko me hyvä match. Työnantajamielikuva on siitä kiinnostava asia, että sekin on tavallaan tutustumista, mutta sille ei voi määritellä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 12.11.2019

Miten inspiroitua

Inspiroituminen. Se kannustava, herättävä ja luova tunnetila, jonka usein toivomme tuntevamme aloittaessamme uutta projektia. Joskus tekeminen sakkaa kuitenkin jo alkumetreillä, pahimmassa tapauksessa jo ennen aloittamista. Ei ole väliä oletko tehnyt [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 05.11.2019

Aiheita blogipostaukselle

Välillä tuntuu, ettei ole mitään kerrottavaa, mutta yritysblogi täytyisi silti pitää aktiivisena. Tiedän tunteen ja päätin kiiruhtaa apuun! Tässä lista B2B-yrityksille suunnatuista blogipostausaiheista, joilla pääset vauhtiin. Ja miksei näitä samoja ideoita [...] Lue lisää