Näkemyksiä | Blogi 16.06.2020

LinkedIn-mainonnan targetointi tuottaa tuloksia B2B-yrityksille

LinkedIn-mainonta voi olla yllättävän tuntematon käsite B2B-yrityksissä toimiville. Sen oletetaan olevan kallista tai siihen liitetään muita epäluuloja. Näin sen ei kuitenkaan pitäisi olla, vaan LinkedIn-mainonnan pitäisi olla jokaisen B2B-markkinoijan parhaita kavereita nykyään. Tähän on yksinkertainen syy: LinkedInissä voi targetoida juuri niitä ammattilaisia mitä tarvitsee, nostaa yrityksen tunnettuutta heidän keskuudessaan ja tuottaa tuloksia markkinoinnille.

Rajoitteet ajavat mainostamaan

LinkedIn on B2B-yrityksille alusta, jossa on pakko olla. Sitä käyttää lähes kaikki ammattilaiset ja jos yritystä ei ole LinkedInissä, niin kärjistäen voisi sanoa, ettei sitä ole olemassa. Siitä on tullut B2B-yritysten vakiokanava, jota käytetään markkinoinnissa lähes poikkeuksetta. Kanavalla on kuitenkin rajoitteita.

LinkedIn-sivujen tuottama orgaaninen näkyvyys on rajoitettu, joten pelkkä yrityssivulle postailu ei automaattisesti tuota tuloksia. Ellei ole jotain oikeasti uutisarvollista tai laajalti eri kohderyhmiä sitouttavaa sisältöä, se tuskin leviää kovin pitkälle. Viraaleja postauksia odottavan aika on pitkä.

Vaihtoehtona tälle on hyödyntää omien työntekijöiden profiileja ja saada näkyvyyttä työntekijöiden suorittaman postailun kautta. Tämän hyödyntäminen vaatii samalla lailla resursseja ja osaamista, joten mitenkään automaattisesti tämäkään reitti ei tuota tuloksia.

Oleellisemmin LinkedIn on kuitenkin lähtökohtaisesti yhdestä tuutista kaikille sisältöä tarjoava alusta, joka ei ole lähelläkään kohdennettua markkinointiviestintää. Sisällöllisesti hyvin kohdennetut postaukset eivät kiinnosta kaikkia seuraajia, jos yrityksellä on useampia kohderyhmiä. Jos yrityssivujen näkyvyyttä rajoitetaan jo valmiiksi, niin tietylle kohderyhmälle suunnattu sisältö kohtaa vielä suuremman haasteen. Ja ne seuraajathan ylipäätään on jo kerran saavutettu tulevaa viestintää varten, niiden ulkopuolella on hyödyntämätön potentiaali.

Targetoi ketä haluat

Nämä ovat syyt, joiden takia LinkedIn-mainonta on oleellinen osa kanavan tehokasta hyödyntämistä. Sen avulla tiukasti tietylle kohderyhmälle suunnatut sisällöt saadaan heidän eteensä ja varmistetaan sisällön näkyvyys ilman, että sisällön tarvitsee tuottaa suurta määrää kanavan sisäisiä sitoutumisia. Keskeisin hyöty LinkedIn mainonnasta on sen mahdollistama targetointi, jonka avulla sisällöt saadaan juuri oikeiden ihmisten eteen.

Targetoinnin rajauksissa voidaan käyttää kaikkea sitä informaatiota, mitä LinkedInillä on. Yritys, sen toimiala, työtehtävät, senioriteetti. Tämä kaikki informaatio on olemassa ja sitä voidaan hyödyntää tuloksellisen mainonnan tukena. Tähän päälle on vielä tarjolla eri datalähteistä, kuten verkkosivukävijöistä, muodostetut yleistö joiden avulla kohderyhmiä voidaan tavoittaa. LinkedIn mainonnan avulla sisällöt saadaan siis tasan oikeiden ihmisten eteen.

LinkedIn yleisöjen targetointi vaihtoehdot

Tämän takia LinkedIn mainontaa hyödyntäessä on sisältöjenne tuottama menestys täysin omissa käsissä. Mikäli tunnet kohderyhmäsi ja ostajasi sekä mikä heitä kiinnostaa, voit viestiä paljon tehokkaammin. Sisällöistä voidaan tehdä kohderyhmää puhuttelevia ja heidän päätöksentekoa tukevia. Markkinoinnissa ei täten tarvitse huolehtia kaiken tarjoamisesta kaikille, vaan se voidaan rakentaa miettimällä kohderyhmäkohtaisesti, mitä tietoa he tarvitsevat ostopolkua kulkiessaan ja kuinka heitä voidaan ohjata kohti asiakkuutta. Kohdennetut viestit voittavat tästä syystä massapommituksen, kun viestien osumista ei tarvitse toivoa.

Ei ilmaisia lounaita

LinkedIn-mainonnassa on paljon muitakin hyötyjä, mutta keskeisin B2B-markkinoijan käsissä on kohderyhmän tarkka targetointi. Tämä ei ole kuitenkaan oikotie onneen, vaan vaatii kohderyhmän tuntemusta ja oikeita sisältöjä perustaksi. Oleellisinta on tuottaa kohderyhmää tuottavia sisältöjä ja miettiä millaista polkua pitkin klikkaaja kuljetetaan asiakkaaksi. Verkkosivuliikenteen hankkiminen on aina vain resurssikysymys ja sen avulla tuloksien tuottaminen vaatii omaa huomiota, LinkedIn-mainonnassa tämä pätee aivan samoin.

LinkedIn mainonnan kustannus voi myös olla korkeampi, koska muihin mainosalustoihin verrattuna sen näyttökertojen hinnat ovat korkeampia. Oleellisempia mainonnan klikkikohtaisia hintoja voidaan kuitenkin pudottaa hyvin rakennetuilla sisällöillä ja toimivalla targetoinnilla, joten kohderyhmänsä tuntevalle markkinoijalle LinkedIn-mainonnalla on mahdollista päästä muita kanavia parempiin tuloksiin.

LinkedIn Campaign Managerissa toteuttava mainonta on varsin suoraviivaista ja sponsoroitua sisältöä käyttämällä LinkedIn-mainonnassa pääsee helposti alkuun. Targetointiin käsiksi pääseminen on yksinkertaisesta ja kokeilunarvoista matalalla kynnyksellä.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 21.04.2020

Yrityksen Facebook-sivu hyötykäyttöön

Verkkosivut ovat yksi yrityksen tärkeimmistä myyjistä. Mutta mitä kautta verkkosivuille sitten ohjataan kävijöitä? Yksi hyödyllinen ja monille tuttu kanava tähän tarkoitukseen on Facebook. Tässä blogipostauksessa avaan sivun perustamiseen liittyviä asioita [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 03.03.2020

Mukava on uusi musta

Muutama viikko sitten osallistuin CMADFI-tilaisuuteen. Tämän kirjainjonon alkuosa tulee sanoista Community Manager Appreciation Day ja FI puolestaan viittaa tietysti Suomeen. Kyseessä on yhteisömanagerien suomalainen verkostoitumistapahtuma, joka järjestetään vuosittain tammikuun viimeisenä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 06.08.2019

Some antaa markkinoinnille vauhtia

Olin keväällä kahden päivän ajan kouluttamassa pien- ja mikroyrittäjiä some- ja sisältöasioissa. Kumpaankin koulutussettiini kuului sekä yleisemmän tason tietoisku että varsinainen valmennus. Paljon asiaa tiiviissä paketissa ja aivan upea koulutettavien [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 31.03.2020

Kannattaako talouskriisin aikana markkinoida?

Tätä kirjoittaessa koronapandemia on iskenyt suomalaisen yhteiskunnan ennennäkemättömällä tavalla kiinni ja normaalia elämää rajoittavat toimet tulevat olemaan voimassa kuukausien ajan. Kun katsotaan ohi akuutin kansanterveydellisenkriisin, on päällä taloudellinen kriisi kulutuksen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 21.01.2020

Miten kasvattaa verkkosivun liikennettä?

Vuodesta toiseen sama haaste on kärjessä, kun markkinoijilta kysytään suurimpia markkinoinnin haasteita omassa yrityksessään: miten saada lisää liikennettä verkkosivuille ja tuottaa enemmän liidejä. Digitaalisen markkinoinnin ollessa yritysten markkinoinnin keskiössä, näiden [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 29.10.2019

Mikä tekee hyvän ostajapersoonan?

Ostajapersoonat ovat vahva markkinoinnin työkalu, jonka avulla potentiaalisia asiakkaita voidaan ymmärtää ja johon pohjattuna markkinoinnin toiminta tehostuu. Määriteltyä kohderyhmää voi olla haastava ymmärtää, mutta ostajapersoona tekee siitä käsinkosketeltavan. Otetaan ostajapersoonat [...] Lue lisää