Miksi mainostaa LinkedInissä?
B2B-yrityksen on lähes pakko olla LinkedInissä. LinkedIn on siten luonnollinen valinta B2B-yrityksen mainontakanavaksi. LinkedIn on ammattilaisverkosto, jossa voi tavoittaa runsaasti yritysten päättävissä elimissä toimivia henkilöitä, eli juuri heitä, joille B2B-yritys haluaa viestinsä osoittaa. LinkedInissä käyttäjät ovat vastaanottavaisia heidän omaan työhönsä liittyvään mainontaan, koska sieltä etsitään usein omaan alaan liittyviä uutisia, vinkkejä yritystoiminnan kehittämiseen tai oman työuran kehittämiseen liittyviä asioita. Koska käyttäjät ovat jo valmiiksi vastaanottavaisia ovat liidit myös usein arvokkaampia, kuin muissa sosiaalisen median kanavissa.
Erityisen hyvän kanavan yritysten väliseen mainontaan LinkedInistä tekee sen kohdentamismahdollisuudet. Kun Facebookissa mainontaa voi kohdentaa demografisten muuttujien ja kiinnostusten kohteiden mukaan, LinkedInissä mainonnan kohdentaminen tapahtuu näiden lisäksi mm. vastaanottajan tittelin, yrityksen koon, toimialan tai koulutustaustan perusteella. Mainontaa on myös mahdollista tehdä uudelleenmarkkinointina esimerkiksi verkkosivukävijöille, liidilomakkeen täyttäjille tai jonkun muun oman asiakasrekisterin henkilöille. Kohdentamistapojen avulla yritys voi tavoittaa heidän liiketoimintansa kannalta tärkeimmät henkilöt paremmin kuin missään muussa sosiaalisen median kanavassa.
Määritä ensin kampanjatavoite ja valitse sitten sopiva mainosmuoto
Ennen mainonnan aloittamista on luonnollisesti päätettävä, mikä on mainonnan tavoite. LinkedIn tarjoaa 9 eri kampanjatavoitetta, jotka vaikuttavat siihen, mitä mainosmuotoja on käytettävissä, miten viestiä kohdennetaan ja mitä tuloksia raporteissa näkyy. Kampanjatavoitteet ovat:
- Brand awareness. Kasvata brändisi tunnettuutta
- Website visits. Hanki lisää liikennettä verkkosivustollesi
- Engagement. Hanki kommentteja, tykkäyksiä ja jakoja mainoksiisi tai lisää seuraajia sivustollesi
- Video views. Hanki katselijoita videolle
- Lead generation. Kerää liidejä
- Website conversions. Kerää konversioita
- Job applicants. Tavoita työnhakijoita
Kampanjatavoitteen jälkeen on aika päättää millaisia mainoksia tahdot luoda. Mainosmuotoja on useita erilaisia ja kaikilla on oma käyttötarkoituksensa. Aloittelevan mainostajan kannattaa ottaa haltuun ainakin seuraavat:
Sponsoroitu postaus. Orgaanisesti luotu julkaisu, jota levitetään laajemmalle kohdennetulle yleisölle maksettuna mainoksena. Julkaisu näkyy käyttäjien feedissä orgaanisten postausten joukossa, joten se saa hyvin näkyvyyttä.
LinkedIn feedin mainokset. Joko kuva- tai videomainos. Mainokset näyttävät hyvin samalta kuin sponsoroidut postaukset, mutta nämä mainokset eivät näy mainostajan yrityssivulla. Kuvamainoksesta on mahdollista tehdä myös useamman kuvan sisältävä kuvakaruselli.
Message ad. Message ad on mainos, joka lähetetään suoraan vastaanottajan viestilaatikkoon. Mainoksesta voi tehdä henkilökohtaisemman luomalla siitä dynaamisen, jolloin mainoksessa voidaan esimerkiksi puhutella vastaanottajaa nimellä.
Mitä mainonta LinkedInissä maksaa?
LinkedIn-mainonnan hinta perustuu joko näyttökertoihin (CPM) tai klikkausmääriin (CPC). Mainonnan hinta määräytyy sen mukaan, kuinka paljon kilpailua on valitsemastasi kohderyhmästä. Esimerkiksi rekry-mainonta kovasti kilpaillulla IT-alalla on tällä hetkellä kallista.
Mainonta LinkedInissä on yleisesti ottaen hieman kalliimpaa kuin Facebookissa. Korkeampaa hintaa kuitenkin kompensoi aikaisemmin mainittu tarkka kohdentaminen. B2B-kauppa käy paremmin silloin kun viesti kohdennetaan oikealle yleisölle oikeaan aikaan.
LinkedIn-mainonta on erittäin tehokas tapa tavoittaa sinulle tärkeät asiakkaat B2B-kentällä. Mikäli mainonta LinkedInissä ei vielä ole osa yrityksenne digimarkkinointia, nyt on täydellinen hetki aloittaa. Tässäkin asiassa MBE:n asiantuntijat auttavat enemmän kuin mielellään.