Näkemyksiä | Blogi 02.02.2021

Luottamusstrategia, mikä se on?

Luottamus on kriittinen elementti B2B-myynnissä, etenkin kun myydään asiantuntijaratkaisuja. Se ei riitä, että sanotaan olevamme luotettava. Luottamusta tulee rakentaa ja vahvistaa aktiivisesti joka päivä.

Luottamusta rakennetaan kahdella tasolla, yritys- ja yksilötasolla. Pelkkä yrityksen ansaitsema luottamuspääoma ei kuitenkaan riitä, koska se jättää kylmäksi. Tämän vuoksi yksilötason luottamuksen rakentaminen on erittäin tärkeää. Miten luottamuksen rakentaminen onnistuu parhaiten? Niin, että kaikilla työntekijöillä on yhteinen tavoite ja toimintamalli, jonka keskiössä se on. Luottamusstrategia antaa työkalut tämän yhteisen tavoitteen saavuttamiseen.

Yrityksen tärkein resurssi

Viimeistään nyt, uuden vuosikymmenen vaihduttua on yritysten mietittävä strategiaa uudelleen, luottamuksen näkökulmasta. Luottamusstrategian pohjana on asiakasymmärrys ja työntekijöiden osallistaminen, ovathan työntekijät yrityksen tärkein resurssi. Asiakasrajapinnassa työskentelevillä on valtava määrä tietoa asiakkaista ja heidän haasteistaan. Tieto siiloutuu usein arjen keskellä, eikä sitä hyödynnetä niin hyvin, kuin olisi mahdollista. Kuinka arvokasta tietoa voisi sitten hyödyntää?

Strategia-Luotain

Yritykset, jotka panostavat asiakasymmärrykseen, ovat vahvoilla kasvavassa kilpailutilanteessa. Strategia-Luotaimessa hyödynnämme palvelumuotoilun elementtejä, joiden avulla taataan, että luottamusstrategia ei jää vain kauniiksi sanoiksi johtoryhmän huulille. Palvelumuotoilun ydin on asiakasymmärryksessä ja ajattelutavassa. Hyödynnämme samaa prosessia pohjana palvelullemme. Seuraavassa kuvassa on kuvattu palvelumuotoilun perusprosessi, joka kantaa nimeä tuplatimantti.

Prosessilla on väliä

Tutki ja määritä

Aloitamme asiakaskyselyistä ja työntekijähaastatteluista, teemme analyysin haastatteluista ja kollaamme pääkohdat.

Kehitä

Tämän jälkeen osallistamme asiakasrajapinnassa työskenteleviä työntekijöitä ja johtoa. Luomme yhdessä strategian, pohjautuen ymmärrykseen ja tietoon, joka on saatu niin asiakkailta kuin työntekijöiltä. Näin sen takana on helppo seisoa, etenkin kun se on yhdessä luotu. Työpajan tuloksena syntyy luottamusstrategia.

Toimita

Seuraavaksi varmistetaan strategian jalkautuminen organisaatioon. Seuraavan pajan aiheena on siis jalkautussuunnitelma. Työpajan tulokset dokumentoidaan ja asiakas saa oppaan, jota voi jakaa yrityksen sisällä.

Prosessin avulla varmistetaan, että keskitymme oikeisiin asioihin sekä saavutamme lopputuloksen tehokkaasti ja laadukkaasti. Yrityksen sisällä sekä asiakkailla on kaikki tieto, jonka avulla liiketoimintaa voidaan kehittää, me annamme siihen työkalut helpossa paketissa.

Kokonaisuus ratkaisee

Strategia-Luotain tukee toisen palvelumme Myynti-Luotaimen kautta tapahtuvaa luottamusmyyntiä ja on hyvä jatkumo tai aloituspiste luottamusmyynnille. Tärkeää on muistaa myös myynnin ja markkinoinnin yhteistyön merkitys. Yrityksesi viestii itsestään monikanavaisesti, joten pohjan on oltava kunnossa. Brändi, ilme ja viestintä mahdollistavat osaltaan luottamuksen rakentumisen. Tutustu palveluihimme ja lähde rakentamaan luottamusta kokonaisvaltaisesti kanssamme.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 16.02.2021

Kylmäsoitellen sotaan vai luottamusta rakentaen?

Ensivaikutelmalla on romanttisen kaunis klangi. Muutamissa sekunneissa hurmaaminen, rakkautta ensi silmäyksellä ja niin edelleen. Kolikolla on aina kaksi puolta. Entä jos ensivaikutelman tekeminen menee aivan vihkoon, sinusta riippumattomista syistä? Entä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 26.01.2021

Mikä muuttuu Luotaimen myötä?

Lanseerasimme toissa viikolla Luotaimen. Palvelun avulla tuomme B2B-myyntiin vahvemmin luottamuksen rakentamisen ja teemme tavoitteellisesta verkostoitumisesta helpompaa. Mikä palvelun avulla sitten oikeasti muuttuu verkostojen rakentamisessa ja myyntityössä? 1. Vaikuttajien tunnistaminen Luotain [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.01.2021

Näkemystehdas MBE kehitti tekoälypohjaisen palvelun B2B-myyntiin

Luotain-palvelussa yhdistyy tekoäly ja näkemyksellinen ihmisajattelu. Se kerää julkista dataa B2B-maailman päättäjistä sekä heidän verkostoistaan ja auttaa rakentamaan luottamuspolkuja kohdeasiakkaiden luo. Maailma rakentuu erilaisista ihmissuhteista, myös liike-elämässä. Tekoälyn ja algoritmien [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 10.11.2020

Etänä mutta ei etäinen - työnteon uudet tavat

Viime vuodenvaihteessa siirryimme uudelle vuosikymmenelle. Sen alkumetreillä niskaamme putosi aivan uudenlainen tilanne, joka pakotti meitä pohtimaan uudelleen monia itsestäänselvyytenä pitämiämme asioita.  Me Näkemystehtaalla aloitimme etätyöt heti alkukeväästä, koronapandemian rantauduttua Suomeen. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 01.09.2020

Hei B2B-päättäjä, mitä sinun asiakkaasi haluavat?

Olen lähiaikoina törmännyt kirjoituksiin asiakaskokemuksen ja asiakastyytyväisyyden parantamisesta ja sen merkityksestä B2B-puolen yrittäjille. Sivusin aihetta edellisessä blogipostauksessani jo keväällä, mutta nyt haluan syventyä asiaan vielä lisää.  Kirjoituksissa korostuu näkökulma ihmisiin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 05.05.2020

Asiakasymmärryksestä asiakaskokemukseen

Asiakasymmärrys on palvelumuotoilun kulmakivi, mielestäni sen tulisi olla myös kaiken yritystoiminnan keskeisimpiä asioita. Se on perusta kaikelle tekemiselle ja kehittämiselle. Olen iloinen siitä, että asiakasymmärrykseen kiinnitetään koko ajan enemmän huomiota. [...] Lue lisää