Näkemyksiä | Blogi 12.05.2020

Luova jumi, mitä sitten?

Ihan varmasti kaikilla luovaa työtä tekevillä iskee sellainen hetki, kun takin lisäksi on pääkoppa tyhjä. Kuin tabula rasa -käsityksessä, jonka mukaan ihminen on syntyessään tyhjä taulu, vailla ymmärrystä mistään. Tilanteena se on kaikkea naurettavan ja ahdistavan väliltä. Jälkimmäistä varsinkin silloin, kun deadline painaa päälle.

Mutta miten tällaisesta tilanteesta selviää, jos ei nyt ihan voittajana, niin ehjin nahoin ainakin?

Tyhjä asiakirja, tyhjä paperi, tyhjä mieli

Itselläni ideapankki tyhjenee kuin viallinen vappupallo, kun edessä on tyhjä arkki. Jos kyseessä on ihan oikea hypisteltävä paperi, on minun raapusteltava sen johonkin reunaan ihan mitä tahansa: yläreunaan päivämäärä, nurkka-aurinko ja keskelle ehkä otsikko. Sitten voin aloittaa.

Tekstinkäsittelyohjelmassa uusi tyhjä asiakirja tuijottaa vielä armottomammin kuin sillä kuuluisalla tonnin seteli -ilmeellä. Äkkiä pitäisi keksiä jotain. Jotain, ihan mitä vaan. Se jotain onkin juuri se, mistä ideani lähtevät liikkeelle. Se voi olla sana, lause tai joku ihan pöljäkin juttu. Tärkeintä on, että on jokin pohja, jolta ponnistaa.

Tästä syystä olen ahkera muistioiden ja muistiinpanojen kirjoittaja. Saatan saada haastattelun, palaverin tai jo alkubriiffin aikana montakin hyvää ideaa, mutta ne kaikkoavat nopeasti, jos en kirjoita niitä ylös. Muistiinpanoista nuo ajatukset on helppo siirtää tekstinkäsittelyohjelmaan ideoinnin pohjaksi.

Ideoita siellä, ideoita täällä

Kanssani ideointipalaverissa istuneet tietävät jo, että minulla on ideoidessani välillä aika kova vauhti päällä, huono huumori, puujalkavitsit, popkulttuuriviittaukset ja korvamadot risteilevät päässäni ja välillä ne on saatava myös muille jakoon. Onneksi useimmiten vitsit uppoavat myös yleisöön, mutta on ollut sellaisiakin tilanteita, joissa omaa ajatuksenjuoksua on joutunut selittelemään muille piinallisen pitkään.

Tärkeintä on kaikkien ideoiden – niiden huonojenkin –  kirjaaminen ylös. Jokin voi olla käyttökelpoinen toisessa yhteydessä.

”Ja semifinaaliin pääsevät… ”

Ideoiden karsiminen on helpompaa kuin parin timanttisen väliltä valitseminen. Siksi meilläkin on tapana tehdä esimerkiksi Näkemyspajoihin pohjamateriaaliksi paljon ideoita, mistä valita. Helmet kyllä löytyvät!

Omaan työskentelytapaanikin kuulu useimmiten tarjota useampaa eri vaihtoehtoa tai alkuvaiheessa isoa määrää ideoita. Tällä tavoin saa mielikuvituksen laukkaamaan nopeammin. Joskus eri vaihtoehtojen kirjoittaminen ylös auttaa myös löytämään paremman ilmaisutavan jo luonnosteluvaiheessa.

Kokeile ainakin tätä ennen kuin luovutat

Joskus luovuus vaan sakkaa ihan toden teolla. Alla muutamia hyväksi havaitsemiani keinoja, kokeile omalla vastuulla:

  • Jos istut, nouse ylös. (Jos jo seisot, tee jotain muuta. Kyllä sä tajuut.)
  • Jumittaminen tuskin vie sinua mihinkään. Tee jokin toinen homma välissä. Aivot nakuttavat kyllä taustalla.
  • Kuuntele musiikkia. Tanssi, laula, eläydy.
  • Käy kävelyllä. Ajatus liikkuu huomattavasti paremmin.
  • Juo lasi vettä, kuppi kahvia, teetä taikka matea.
  • Jos ei mikään auta, pidä oikein kunnon tauko. Luovuus on kuin pieru, jos sitä täytyy pakottaa, on lopputuloksena todennäköisesti… no, kyllä sä tajuut.

Tämä viimeinen voi olla vaikea, mutta kokeilemisen arvoinen:

  • Kysy apua. Jaa huolesi. Joku toinenkin on voinut pohtia aivan samaa tai saatat saada yllättävältä taholta aivan uudenlaisen idean.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 30.03.2021

Viisi vinkkiä hyvän blogitekstin kirjoittamiseen

Teksti on edelleen tehokas sisältömuoto. Mutta mitä tehdä, kun ensimmäisenä työviikkona eteen osuu yrityksen asiantuntijablogin kirjoitusvuoro ja tyhjän paperin pelko. Ajattelin taklata ongelmaa antamalla viisi vinkkiä asiantuntijablogin kirjoittamiseen sekä asiakkailleni, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 23.03.2021

Sisällöntuotanto luottamuksen rakennusaineena

Vuoden 2021 ykköspuheenaihe meillä töissä on ollut luottamus, eikä vähiten heti alkuvuodesta lanseeratun Luotain -palvelun johdosta. Luotaimen perusidea on luottamuksen rakentaminen ja sen myötä pohjan luominen myyntityölle. Vaikka toimitaankin ammatillisesti, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 22.02.2021

Markkinointi projektista prosessiksi

Ei ole oikotietä kestävään onneen, eikä pikavoittoja menestykseen, sanotaan. Markkinoinnissa tekemisen taso on kehittynyt paljon ajoista, jolloin uskottiin yksittäisen toimenpiteen voimaan ja laitettiin samalla kaikki munat samaan koriin. Silloin markkinointistrategia [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 04.08.2020

Mitäpä jos ei olisi niin kauhea kiire?

Eräänä aurinkoisena lomapäivänä luin Anna Perhon Antisäätäjä-kirjan (Otava, 2017) yhdeltä istumalta. Kansitekstissään kirja antoi minulle lupauksen: minulla ei olisi enää ikinä kiire. Kiinnostuin välittömästi. Vaikka olenkin henkeen ja vereen deadline-ihminen, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 03.03.2020

Mukava on uusi musta

Muutama viikko sitten osallistuin CMADFI-tilaisuuteen. Tämän kirjainjonon alkuosa tulee sanoista Community Manager Appreciation Day ja FI puolestaan viittaa tietysti Suomeen. Kyseessä on yhteisömanagerien suomalainen verkostoitumistapahtuma, joka järjestetään vuosittain tammikuun viimeisenä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 10.12.2019

Miksi M-päivä?

M-päivän tarina sai alkunsa 15 vuotta sitten, kun päätimme järjestää Lahden alueen yrityksille ja markkinoinnin parissa työskenteleville oman paikallisen markkinointiviestinnän tapahtuman. Tästä ajatuksesta syntynyt ensimmäinen Mainostorstai järjestettiin 17.11.2005 Lahden Taidepanimolla, [...] Lue lisää