Näkemyksiä | Blogi 12.05.2020

Luova jumi, mitä sitten?

Ihan varmasti kaikilla luovaa työtä tekevillä iskee sellainen hetki, kun takin lisäksi on pääkoppa tyhjä. Kuin tabula rasa -käsityksessä, jonka mukaan ihminen on syntyessään tyhjä taulu, vailla ymmärrystä mistään. Tilanteena se on kaikkea naurettavan ja ahdistavan väliltä. Jälkimmäistä varsinkin silloin, kun deadline painaa päälle.

Mutta miten tällaisesta tilanteesta selviää, jos ei nyt ihan voittajana, niin ehjin nahoin ainakin?

Tyhjä asiakirja, tyhjä paperi, tyhjä mieli

Itselläni ideapankki tyhjenee kuin viallinen vappupallo, kun edessä on tyhjä arkki. Jos kyseessä on ihan oikea hypisteltävä paperi, on minun raapusteltava sen johonkin reunaan ihan mitä tahansa: yläreunaan päivämäärä, nurkka-aurinko ja keskelle ehkä otsikko. Sitten voin aloittaa.

Tekstinkäsittelyohjelmassa uusi tyhjä asiakirja tuijottaa vielä armottomammin kuin sillä kuuluisalla tonnin seteli -ilmeellä. Äkkiä pitäisi keksiä jotain. Jotain, ihan mitä vaan. Se jotain onkin juuri se, mistä ideani lähtevät liikkeelle. Se voi olla sana, lause tai joku ihan pöljäkin juttu. Tärkeintä on, että on jokin pohja, jolta ponnistaa.

Tästä syystä olen ahkera muistioiden ja muistiinpanojen kirjoittaja. Saatan saada haastattelun, palaverin tai jo alkubriiffin aikana montakin hyvää ideaa, mutta ne kaikkoavat nopeasti, jos en kirjoita niitä ylös. Muistiinpanoista nuo ajatukset on helppo siirtää tekstinkäsittelyohjelmaan ideoinnin pohjaksi.

Ideoita siellä, ideoita täällä

Kanssani ideointipalaverissa istuneet tietävät jo, että minulla on ideoidessani välillä aika kova vauhti päällä, huono huumori, puujalkavitsit, popkulttuuriviittaukset ja korvamadot risteilevät päässäni ja välillä ne on saatava myös muille jakoon. Onneksi useimmiten vitsit uppoavat myös yleisöön, mutta on ollut sellaisiakin tilanteita, joissa omaa ajatuksenjuoksua on joutunut selittelemään muille piinallisen pitkään.

Tärkeintä on kaikkien ideoiden – niiden huonojenkin –  kirjaaminen ylös. Jokin voi olla käyttökelpoinen toisessa yhteydessä.

”Ja semifinaaliin pääsevät… ”

Ideoiden karsiminen on helpompaa kuin parin timanttisen väliltä valitseminen. Siksi meilläkin on tapana tehdä esimerkiksi Näkemyspajoihin pohjamateriaaliksi paljon ideoita, mistä valita. Helmet kyllä löytyvät!

Omaan työskentelytapaanikin kuulu useimmiten tarjota useampaa eri vaihtoehtoa tai alkuvaiheessa isoa määrää ideoita. Tällä tavoin saa mielikuvituksen laukkaamaan nopeammin. Joskus eri vaihtoehtojen kirjoittaminen ylös auttaa myös löytämään paremman ilmaisutavan jo luonnosteluvaiheessa.

Kokeile ainakin tätä ennen kuin luovutat

Joskus luovuus vaan sakkaa ihan toden teolla. Alla muutamia hyväksi havaitsemiani keinoja, kokeile omalla vastuulla:

  • Jos istut, nouse ylös. (Jos jo seisot, tee jotain muuta. Kyllä sä tajuut.)
  • Jumittaminen tuskin vie sinua mihinkään. Tee jokin toinen homma välissä. Aivot nakuttavat kyllä taustalla.
  • Kuuntele musiikkia. Tanssi, laula, eläydy.
  • Käy kävelyllä. Ajatus liikkuu huomattavasti paremmin.
  • Juo lasi vettä, kuppi kahvia, teetä taikka matea.
  • Jos ei mikään auta, pidä oikein kunnon tauko. Luovuus on kuin pieru, jos sitä täytyy pakottaa, on lopputuloksena todennäköisesti… no, kyllä sä tajuut.

Tämä viimeinen voi olla vaikea, mutta kokeilemisen arvoinen:

  • Kysy apua. Jaa huolesi. Joku toinenkin on voinut pohtia aivan samaa tai saatat saada yllättävältä taholta aivan uudenlaisen idean.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 26.05.2020

Kun päässä on ruuhkaa

Kirjoittaminen ja sisällöntuotanto on ihanaa, tai sielua raa’asti riipivää. Parhaat fiilikset syntyvät siitä, kun kynä luistaa ja tuntee itsekin saavansa hyvää ja toimivaa sisältöä aikaiseksi. Joskus taas kaikki haraa onnistumista [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 05.05.2020

Asiakasymmärryksestä asiakaskokemukseen

Asiakasymmärrys on palvelumuotoilun kulmakivi, mielestäni sen tulisi olla myös kaiken yritystoiminnan keskeisimpiä asioita. Se on perusta kaikelle tekemiselle ja kehittämiselle. Olen iloinen siitä, että asiakasymmärrykseen kiinnitetään koko ajan enemmän huomiota. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.04.2020

Moderni markkinointi on merkityksellistä

Mitä on moderni markkinointi? Tätä kysytään meiltä usein. Monille markkinoinnin ammattilaisille termi kuulostaa jo kulutetulta, mutta kun asiakkaitamme kuuntelee, se ei ole sitä. Päinvastoin. Moni ehkä jo hahmottaa, että sillä [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 03.03.2020

Mukava on uusi musta

Muutama viikko sitten osallistuin CMADFI-tilaisuuteen. Tämän kirjainjonon alkuosa tulee sanoista Community Manager Appreciation Day ja FI puolestaan viittaa tietysti Suomeen. Kyseessä on yhteisömanagerien suomalainen verkostoitumistapahtuma, joka järjestetään vuosittain tammikuun viimeisenä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 10.12.2019

Miksi M-päivä?

M-päivän tarina sai alkunsa 15 vuotta sitten, kun päätimme järjestää Lahden alueen yrityksille ja markkinoinnin parissa työskenteleville oman paikallisen markkinointiviestinnän tapahtuman. Tästä ajatuksesta syntynyt ensimmäinen Mainostorstai järjestettiin 17.11.2005 Lahden Taidepanimolla, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 08.10.2019

Millainen on hyvä yritysblogi?

Teemme paljon erilaista sisällöntuotantoa B2B-asiakkaillemme. Yksi suosituimmista sisällöntuotannon muodoista on ollut jo pidempään yritysblogipostaukset. Tämä ei tietenkään ole ihan sattumaa, sillä yritysblogilla on kiistattomat hyödyt esimerkiksi hakukoneliikenteen kasvattamisessa, kuten Jaakko [...] Lue lisää