Näkemyksiä | Blogi 05.12.2017

M-päivä: Uudistuksesta merkittävä kilpailuetu

Digital Office Companyn myyntijohtaja Jonne Makkula kertoi Lahden Sibeliustalolla 24.11.2017 järjestetyssä M-päivässä, miten yritys on saavuttanut merkittävän kasvun uudistumalla rohkeasti. Tässä kooste päivän puheenvuorosta – ajatuksia herättäviä lukuhetkiä!

Digital Office Company on lähtenyt hakemaan merkittävää kilpailuetua uudistuksen kautta. Yrityksen lähtötilanne oli heikko: graafinen ilme oli sillisalaattia eikä yrityksellä ollut selkeää linjaa, mitä tarjotaan ja kenelle. Suurin haaste oli kuitenkin, ettei mielikuva vastannut todellisuutta. Omasta mielestään yritys oli moderni asiantuntija, mutta potentiaaliset asiakkaat olivat eri mieltä. Tästä seurasi se, että monet potentiaaliset asiakkaat eivät edes harkinneet DOC:ia yhteistyökumppanina, yritys ei päässyt mukaan kilpailutuksiin, tavoitteisiin ei päästy ja yleinen motivaatio laski. Panostukset markkinointiin olivat tuolloin lähes nolla.

Uusi tekemisen meininki

Yrityksellä oli kuitenkin vahva tahtotila uudistua – myyntiä ja johtoa myöten. DOC kokosi projektiryhmä ja lähti määrittelemään DOC:n ydintä: mikä DOC on, miksi tätä työtä tehdään ja kenen takia, entä mitä uusia tuotteita tarvitaan. Uudistusta lähdettiin viemään eteenpäin Näkemystehdas MBE:n kanssa yhteisellä Näkemyspajalla, jossa työstettiin yhteisvoimin uusi, kuvaavampi nimi ja toimintatapaa kuvaavat viestit. Lisäksi palvelut tuotteistettiin helposti myytäviksi ja ydinviesti kirkastettiin. Saatiin aikaan uusi brändi ja uudenmukainen meininki. Uudistumisen myötä myös tapa tehdä töitä muuttui. Yrityksen uusi slogan ”Simplify your work life” tarkoittaa, että yritys pyrkii tekemään jokaisen ihmisen päivittäisestä työskentelystä helpompaa.

Eteenpäin täydellä höyryllä

Uudistuksen myötä yrityksen nettisivut, esitteet ja toimisto laitettiin uuteen uskoon. Yritys panosti uudistukseen 50 000 €, joka maksoi itsensä takaisin alle kahdessa kuukaudessa. Makkula mainitsee, että ilman tuotteistusta ja uudistusta isoja kauppoja ei olisi syntynyt. Myös muut uudistuksesta syntyneet tulokset ovat olleet selkeät. DOC on pystynyt tekemään suurempia kauppoja ja luomaan selkeitä kumppanuuksia. Myyjät ovat saaneet 38 % enemmän kauppoja, liikevaihto on kasvanut 10 % ja nettisivujen kävijämäärä on kuusinkertaistunut. Lisäksi kaupat kotiutuvat 15 % nopeammin. Tämä siitä syystä, että asiakkaat ymmärtävät, mitä ostavat ja myyjien on helpompi myydä fiksusti tuotteistettuja palveluita.

Vuonna 2017 uudistus jalkautettiin myyntiin ja asiakkaille, mutta yrityksellä on halu pysyä liikkeessä, kehittyä ja innovoida. ”Halutaan painaa eteenpäin täydellä höyryllä”, kertoo Makkula. Jatkossa DOC tulee panostamaan markkinointiin suunnitelmallisesti, jotta he voivat aidosti erottua kilpailijoista. Suunnitelmissa on sisältömarkkinoinnin ja toiminnallisuuksien käyttöönotto, mikä palvelee jatkossa asiakkaita 24/7 ja vauhdittaa ostopäätöksen syntymistä. Tärkeintä DOC:lle on, että asiakkaat ovat tyytyväisiä. Yritys lähtee siis rohkeasti vuoteen 2018!

Lue lisää M-päivän puheenvuoroja:

Riikka-Maria Lemminki: ”Miten niin markkinointi pelastaa Suomen?”

Eeva Ignatius: ”Vahvalla brändillä kohti kansainvälisiä markkinoita”

Mikko Heinonen: ”Miten hitsausfirmasta tulee toimialansa ajatusjohtaja?”

AVAINSANAT: myynti, menestys, markkinointi

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 08.01.2018

Mitä verkkosivu-uudistus oikeastaan pitää sisällään?

Milloin viimeksi olette päivittäneet yrityksenne verkkosivuja tai tarkastelleet niitä kriittisellä silmällä? Onko viime kerrasta kulunut luvattoman pitkä aika? Verkkosivut ovat tärkeä kohtaamispiste sinun ja asiakkaasi välillä, joten niitä on syytä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.12.2017

M-päivä: Miten hitsausfirmasta tulee toimialansa ajatusjohtaja?

Kempin Digital Community Manager Mikko Heinonen paljasti Lahden Sibeliustalolla 24.11.2017 järjestetyssä M-päivässä, miten yritys varmisti globaalin myynnin aloituksen ottamalla haltuun ajatusjohtajuuden. Tässä kooste päivän puheenvuorosta – ajatuksia nostattavia lukuhetkiä! Kemppi [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 30.11.2017

M-päivä: Vahvalla brändillä kohti kansainvälisiä markkinoita

Hartwallin Brand Manager Eeva Ignatius puhui Lahden Sibeliustalolla 24.11.2017 järjestetyssä M-päivässä, miten yritys on vienyt Hartwall Original Long Drinkin kansainvälisille markkinoille. Tässä kooste päivän puheenvuorosta – innostavia lukuhetkiä! Hartwall on [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 24.04.2018

Kasvu ei tapahdu hymistelemällä

Millä voisimme erottua muista? Tämä kysymys oli pöydällä viimeksi tänään asiakkaan kanssa keskustellessa. Pöydällä pyörivät samat jo liiankin tutut teemat: olemme asiantuntijoita, teemme työmme huolella, meidän kanssa on mukava tehdä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 22.03.2018

Inspiraatio uuteen voi löytyä yllättävistäkin paikoista

On uskomatonta, miten paljon voi saada irti ja oppia, kun vain uskaltaa antaa mahdollisuuden uusille asioille. Tämän pääsin kokemaan ollessani ensimmäistä kertaa Sinfonia Lahden konsertissa pari viikkoa takaperin. Kyseinen konsertti [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 17.01.2018

Markkinointi, minne menet?

Olen Anton Mäkelä, MBE:n tuore työharjoittelija. Opiskelen Lahden ammattikorkeakoulussa liiketaloutta ja pääaineeni on markkinointi. Päätin painottaa opintoni markkinointiin, koska koin jo silloin palavaa halua päästä vaikuttamaan yritysten tulokseen. Näen markkinoinnin [...] Lue lisää