Näkemyksiä | Blogi 16.12.2015

Markkinoinnin 5 menestystekijää

Kauppalehti otsikoi 7.12.2015: ”Markkinoinnin lisääminen kasvattaa liikevaihtoa ja -tulosta.”

”Markkinointiin panostaminen kannattaa. Vanha totuus pitää paikkansa – ainakin osaksi. Vuonna 2014 markkinointiin panostaneiden suomalaisyritysten liikevaihto ja -tulos kasvoivat vuonna 2014. Samaan aikaan markkinointipanostuksiaan supistaneiden yritysten liikevaihto ja -tuotto puolestaan pienenivät. Tämä käy ilmi aineistosta, jonka Kauppalehden analyytikko Ari Rajala on koonnut.” (Kauppalehti 7.12.2015)

Uutinen on hämmentävä. Asia, joka sivistyneissä länsivaltioissa on ollut vuosia itsestäänselvyys, nostetaan uutisena esille suomalaisessa talouslehdistössä. Toisaalta uutinen sisältää rohkaisevan ilosanoman: se kertoo suomalaisten yritysten käyttämättömästä voimavarasta, tehokkaasta markkinoinnista, jolla voidaan auttaa brändejä menestymään. Onneksi muutosta on tapahtunut ja varsinkin uusi sukupolvi yritysjohdossa on rohkeaa ja uskaltaa olla esillä, näkyä ja kertoa avoimesti yrityksiensä tarjoamista palveluista ja tuotteista. Myös digitalisoituminen on avannut aivan uudet kanavat ja välineet yritysten markkinointiin ja viestintään. Se on lisännyt myös tarvetta markkinoinnin tuoreuteen, nopeuteen ja ketteryyteen.

Tässä muutamia MBE:n näkemyksiä markkinoinnista:

Markkinointi on tekoja

Ilman tekoja ei tapahdu mitään. Markkinointi vaatii paljon viestintää, näkymistä ja kuulumista uudella tavalla. Teot voivat olla sisältömarkkinointia eli viestintää, jossa on sisältöä, merkitystä ja hyötyä viestin saajalle.

Markkinointi on näkymistä

Brändi voi luoda kilpailuetua näkymällä kanavissa, missä se tavoittaa halutun kohderyhmän. Vahva visuaalisuus, persoonallinen Look & Feel, vahvistavat brändiä ja tekevät siitä erottuvan ja linjakkaan. Onko kenelläkään varaa jättää käyttämättä visuaalisuuden voimaa varsinkin uusissa digitaalisissa kanavissa, joissa näkyminen on kustannustehokasta verrattuna perinteiseen maksettuun mainontaan.

Markkinointi on tunnettuutta

Nykyajan markkinoinnissa ja viestinnässä enemmän on enemmän. Viestintä paloitellaan pieniin suussa sulaviin ja mieleen painuviin paloihin ja annostellaan säännöllisesti kuin täsmälääkekuurit. Kiinnostusta herätetään herkullisissa annospaloissa ja luottamusta rakennetaan asteittain.

Markkinointi on uusia tapoja

Kaikki löytyy internetistä ja uusi asiakas saattaa olla vain videon päässä. Uusilla keinoilla kerrotaan, näytetään ja tarjotaan apua. Tarjotaan tietoa avoimesti ja vahvistetaan kiinnostusta. Tieto on nykyajan valtaa ja tämä avaa aivan uusia mahdollisuuksia olemaan arvokas sekä sitoutuneille että uusille potentiaalisille asiakkaille.

Markkinointi on ketteryyttä

Nykyajan markkinointi vaatii uutta kellotaajuutta. Strateginen viestintä voi tapahtua pitkäjänteisesti ja suunnitellusti, mutta jatkuva näkyvyys vaatii lisäksi aivan uudenlaista ketteryyttä ja nopeutta. Yritysten tulee laittaa itsensä näkyville ja rohkeasti peliin. Ihmiset, osaajat, tuotteet, tapahtumat, näkemykset ja teot esitellään rapsakan rennosti. MBE:ssä olemme luoneet asiakkaillemme erilaisia toimintamalleja, jolla varmistetaan nopea sisällöntuotanto kustannustehokkaasti. Oli sitten kyseessä artikkeli, viesti, casekuvaus, video tai uutiskirje, kaikki on mahdollista tehdä nykyisin nopeasti ja tehokkaasti. On turhaa tuhlata aikaa ja yrittää tehdä itse. Parhaimmillaan markkinointi onkin luottamuksellista tiimityötä, jossa parhaat resurssit valjastetaan tekemään asiakkaalle merkittäviä sisältöjä ja asioita.

Kirjoittaja on Brändiarkkitehti ja tarjoaa MBE:n asiakkaille yhdessä MBE:n Powertiimin kanssa mahdollisuuden suunnitelmalliseen, ketterään, rentoon ja rapsakkaan sisältömarkkinointiin.

AVAINSANAT: Tavoitteellisuus, johtaminen, bisnes, näkemys, Markkinointiviestintä, viestintä, Brändi, Sisältö, myynti, Sisältömarkkinointi

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 03.10.2023

Google Ads – Onko budjetti kaikki kaikessa?

Oletko miettinyt, voiko Google mainontaa tehdä pienellä budjetilla vai tarvitaanko tuloksien saamiseen suuria investointeja?  Budjetilla on tietysti merkitystä, mutta Google mainonnan tuloksiin on monta vaikuttavaa tekijää ja myös erilaisten mainosmuotojen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 15.08.2023

Vinkit B2B-markkinointiin strategian kirkastamisen jälkeen 

Kirjoitin B2B-yritysten markkinoinnin haasteista kolme vuotta sitten. Nyt kun katson sen sisältöä, huomaan, että haasteet eivät ole muuttuneet, olosuhteet kyllä ovat. Matkan varrelle on mahtunut niin koronan aikaansaamaa myllerrystä, sodasta johtuvaa [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 10.05.2023

ChatGPT hakukoneoptimoinnin työkaluna

Maailman muuttuessa aina vain digitaalisemmaksi, hakukoneoptimoinnin (SEO) merkitystä ei voi ylikorostaa. Jotta yritykset pysyisivät kilpailukykyisinä, niiden on varmistettava verkkosivustojensa korkea sijoittuminen hakukoneiden hakutulossivuilla. Hakukoneoptimointi on kuitenkin aikaa vievä ja haastavakin [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 07.04.2016

Konsepti, tuo myynnin ja markkinoinnin voimatekijä

KONSEPTI NÄKYY JA TUNTUU Menestyvän yrityksen tulisi näkyä monessa paikassa ja on hyvä, että yrityksestä kerrottaisiin aina johdonmukaisesti ja linjakkaasti. On ajan haaskausta, jos yritys joutuu aina miettimään perusasiat uudelleen; [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 13.01.2016

Mitä markkinoijan tulisi tehdä vuonna 2016?

Maailma muuttuu yhä monimutkaisemmaksi viestinnän ja medioiden lisääntyessä kiihtyvällä tempolla. Tässä MBE:n malli vuodelle 2016 markkinoinnin tehostamiseksi. Perustetaan asiakkaidemme kanssa yhteinen markkinointitiimi, joka kokoontuu säännöllisesti esim. kerran kahdessa viikossa tai [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 19.11.2015

Slushin jälkilöylyt – 7 pientä huomiota

Suomalainen Slush on kasvanut vain muutamassa vuodessa yhdeksi maailman merkittävimmistä kasvuyritystapahtumista. Marraskuussa koko maailma kokoontui Helsinkiin: tapahtumaan saapui 15.000 osallistujaa lähes sadasta maasta. Osallistujien joukossa oli yli 3.000 startup-yrittäjän lisäksi [...] Lue lisää