Näkemyksiä | Blogi 17.01.2019

Markkinointi kuuluu kaikille

Keskustelu 1: Mahdoton yhtälö

Asiakas: Haluamme sellaisen yhteisen tekemisen meiningin, mikä heijastuu ulospäinkin! Sellaisen tunnistettavan, meidänlaisen fiiliksen, joka tulee asiakkaalle jokaisessa kohtaamisessa.

MBE: Se on brändipersoona. Brändipersoonassa määritellään nimenomaan millaisen vaikutelman haluatte antaa ja mikä on tapanne ja tyylinne kommunikoida. Sen työstämiseen on hyvä sitouttaa koko henkilökunta, silloin se on helpompi myös ottaa osaksi arkea eikä tule ylhäältä päin annettuna tekijänä. Vähintäänkin eri työntekijäryhmien edustajat olisi hyvä ottaa mukaan.

A: Hmm.. ei meillä kyllä ole aikaa tuohon. Se vaatisi niin monen ihmisen mukana olemisen, ettei meillä kyllä resurssit riitä.

M: Näkemyspajan ennakkokysely lähetetään sähköisesti ja siihen voi vastata, kun on sopiva hetki. Ja tosiaan sen voi laittaa vaikka kaikille työntekijöille, niin saadaan mahdollisimman laaja kuva tahtotilasta. Ja henkilöstönne pääsee näin osallistumaan. Itse Näkemyspaja on sitten vain puolen päivän setti ja siihen voivat osallistua avainhenkilöt.

A: Ei, ei kyllä pysty. Mutta silti me haluttaisiin se persoonallinen yhteinen ote tekemiseen, kun meillä vähän kaikki tekee omaa juttuaan. Miten me voitaisiin tämä ratkaista helpommin, niin ettei muun kuin markkinointitiimin tarvitsisi osallistua?

Keskustelu 2: Luottamuspula

A: Semmoinen kadehdittava fiilis, että kaikki haluaa meille töihin. Koska meillä oikeesti on niin kivaa ja me pidetään työntekijöistä hyvää huolta! Ja meillä saa vastuuta ja pystyy kehittymään vaikka kuinka pitkälle.

M: Lähdetään siis systemaattisesti rakentamaan työnantajamielikuvaanne. Parhaimpia siitä kertomaan ovat nykyiset työntekijänne, eli uusien tyyppien tulevat työkaverit. Lähdetään rakentamaan sitä teidän tyyliin sopivasti, luodaan vaikka oma osionsa työnhakijoille, laitetaan sinne uratarinoita, tehdään innostavia videoita ja annetaan teidän omien ihmisten kertoa mahdollisuuksista. Otetaan lisäksi vaikka Insta ja Linkkari ja jaetaan siellä nimenomaan työnantajamielikuvaan vaikuttavaa matskua. Insta voi olla se rennompi, annetaan sen vetovastuu vaikka teidän omille työntekijöillenne, yhdelle aina yksi viikko tai miten sovitaan.

A: Eihän nyt noin voi tehdä. Eihän me sitten edes tiedetä mitä sinne Instaan tulee?

M: No jos luotatte teidän porukkaan, niin tuskinpa he ottavat tätä vastuuta leikin kannalta. Ja tämähän nimenomaan tukisi sitä, että teillä saa vastuuta ja luotetaankin.

A: Niin ja ei kenelläkään kyllä ole aikaakaan, ei varmaan ees niiden videoiden ja juttujen tekemiseen. Voitaisko hoitaa tämä vaan silleen helposti, että tehkää te joku kiva kamppis?

Markkinointi ei ole irrallinen osa

Pitääkö markkinoinnin olla helppoa ja sellaista, ettei se vaadi yritykseltä mitään? Tätä olen pohtinut viime aikoina.

Halutaan tehdä vaikutus, olla persoonallisia ja muistettavia, mutta sen pitäisi tapahtua niin, ettei siitä tiedä kukaan talon sisällä. Tai ehkä tietää, jos on lukenut jonkun sisäisen memon.

Asiakkaat ja työnhakijat pystyvät tänä päivänä tutustumaan yritykseen etukäteen enemmän kuin koskaan aiemmin. Lähes väistämättä eri kanavista löytyy ainakin jotain, tai jos ei löydy, niin siitäkin voi vetää omat johtopäätöksensä. Ja yhdellä tai kahdella kampanjalla ei tehdä ihmeitä, jos sille ei löydy vahvistusta muusta näkymisestä, vaikka verkkosivustolta.

Miksi sitten perustavaa laatua olevia asioita halutaan toteuttaa vaikka ulkopuolisen toteuttamalla digikamppiksella? Miksi ei haluta käyttää aikaa siihen, että saadaan perusta kuntoon? Kun perusta on kunnossa, voidaan tehdä vaikka erilaisia kampanjoita, joilla tuetaan muuta markkinointia. Lupauksilla on hyvin lyhyt elinkaari, jos ne eivät toteudu arjessa.

Miksi sitouttaminen pelottaa? Vai pelottaako se, että asiat oikeasti muuttuisivatkin, vaikka sitä haluttaisiinkin?

Aidot tulokset vaativat sitoutumista

Mielestäni markkinointi kuuluu kaikille, samalla tapaa kuin myyntikin. Jokainen rakentaa mielikuvaa yrityksestä ja omalla tekemisellään vie yrityksen viestiä eteenpäin. Markkinointi ei ole vain yksittäinen tukitoiminto, eikä sitä voi kokonaan ulkoistaa. Jos aidosti halutaan tuloksia, markkinointiin tulee sitoutua.

Ja kyllä, se vaatii myös ajankäytön kohdentamista markkinointiin. Ehkäpä jopa heittäytymistä oman mukavuusalueen ulkopuolelle. Onko se hukkaan heitettyä aikaa, kun markkinoinnin tehtävä on kuitenkin edistää myyntiä?

Minttu

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 23.05.2019

Antti Pohja Näkemystehdas MBE:n osakkaaksi

Näkemystehdas MBE:n omistuspohja on laajentunut. Vuonna 2018 MBE:llä viestintästrategina aloittanut Antti Pohja on nyt yhtiön kolmas osakas. Yrityksen pääomistaja, Merja-Leena Alenius jatkaa hallituksen puheenjohtajana. Yhtiön kolmas omistaja on toimitusjohtaja Minttu [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.05.2019

KEHITY TAI KUIHDU: Vinkit strategisen muutoksen läpiviemiseen

Yltiöoptimistiminen luonteeni ei kaihda haasteita. Niinpä vastasinkin kyllä, kun minulta kysyttiin pari vuotta sitten, että haluaisinko ryhtyä MBE:n toimariksi. Tiesin, että haasteita ei tulisi puuttumaan, MBE:llä oli taustalla monta tappiovuotta [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 09.01.2019

Markkinointi on investointi

Jokaisella liiketoiminnalla tulee olla tavoitteet, teilläkin on varmasti omat tavoitteenne, tai näin ainakin toivon. Tavoitteiden tulee olla korkealla, mutta ei mahdottomat. Yleensä tavoitteisiin pääsy vaatii investointeja. Niitä voivat olla esimerkiksi [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 18.06.2019

4 hyötyä yritysblogista

Yritysblogit ovat nykyään markkinoinnin peruskauraa. Blogeilla yritykset viestivät omasta asiantuntijuudestaan ja kasvattavat näkyvyyttään. Mitä tämä konkreettisesti tarkoittaa ja miksi niitä edelleen kannattaa perustaa? Käydään läpi yritysblogin 4 hyötyä ja otetaan [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 11.06.2019

Kantautuuko brändisi ääni vai onko se jäänyt kurkkuun kiinni?

Ensimmäiset ajatukset äänensävystä ja sen merkityksestä tulee varmasti mieleen omasta arkielämästä. Täytyy olla tiukka ja vaativan uskottava, kun pyytää lasta kertomaan, mihin hän on tällä kertaa piilottanut autosi avaimet. Jälkimmäisestä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 06.06.2019

Kasva kuvaajana

Valokuvaus on paitsi loistava ja kehittävä harrastus myös erittäin oleellinen osa jokaisen yrityksen markkinointia ja viestintää, tai ainakin pitäisi olla. Kuten nimikin sen jo sanoo valokuvaus on kirjaimellisesti valolla kuvaamista [...] Lue lisää