Näkemyksiä | Blogi 17.01.2019

Markkinointi kuuluu kaikille

Keskustelu 1: Mahdoton yhtälö

Asiakas: Haluamme sellaisen yhteisen tekemisen meiningin, mikä heijastuu ulospäinkin! Sellaisen tunnistettavan, meidänlaisen fiiliksen, joka tulee asiakkaalle jokaisessa kohtaamisessa.

MBE: Se on brändipersoona. Brändipersoonassa määritellään nimenomaan millaisen vaikutelman haluatte antaa ja mikä on tapanne ja tyylinne kommunikoida. Sen työstämiseen on hyvä sitouttaa koko henkilökunta, silloin se on helpompi myös ottaa osaksi arkea eikä tule ylhäältä päin annettuna tekijänä. Vähintäänkin eri työntekijäryhmien edustajat olisi hyvä ottaa mukaan.

A: Hmm.. ei meillä kyllä ole aikaa tuohon. Se vaatisi niin monen ihmisen mukana olemisen, ettei meillä kyllä resurssit riitä.

M: Näkemyspajan ennakkokysely lähetetään sähköisesti ja siihen voi vastata, kun on sopiva hetki. Ja tosiaan sen voi laittaa vaikka kaikille työntekijöille, niin saadaan mahdollisimman laaja kuva tahtotilasta. Ja henkilöstönne pääsee näin osallistumaan. Itse Näkemyspaja on sitten vain puolen päivän setti ja siihen voivat osallistua avainhenkilöt.

A: Ei, ei kyllä pysty. Mutta silti me haluttaisiin se persoonallinen yhteinen ote tekemiseen, kun meillä vähän kaikki tekee omaa juttuaan. Miten me voitaisiin tämä ratkaista helpommin, niin ettei muun kuin markkinointitiimin tarvitsisi osallistua?

Keskustelu 2: Luottamuspula

A: Semmoinen kadehdittava fiilis, että kaikki haluaa meille töihin. Koska meillä oikeesti on niin kivaa ja me pidetään työntekijöistä hyvää huolta! Ja meillä saa vastuuta ja pystyy kehittymään vaikka kuinka pitkälle.

M: Lähdetään siis systemaattisesti rakentamaan työnantajamielikuvaanne. Parhaimpia siitä kertomaan ovat nykyiset työntekijänne, eli uusien tyyppien tulevat työkaverit. Lähdetään rakentamaan sitä teidän tyyliin sopivasti, luodaan vaikka oma osionsa työnhakijoille, laitetaan sinne uratarinoita, tehdään innostavia videoita ja annetaan teidän omien ihmisten kertoa mahdollisuuksista. Otetaan lisäksi vaikka Insta ja Linkkari ja jaetaan siellä nimenomaan työnantajamielikuvaan vaikuttavaa matskua. Insta voi olla se rennompi, annetaan sen vetovastuu vaikka teidän omille työntekijöillenne, yhdelle aina yksi viikko tai miten sovitaan.

A: Eihän nyt noin voi tehdä. Eihän me sitten edes tiedetä mitä sinne Instaan tulee?

M: No jos luotatte teidän porukkaan, niin tuskinpa he ottavat tätä vastuuta leikin kannalta. Ja tämähän nimenomaan tukisi sitä, että teillä saa vastuuta ja luotetaankin.

A: Niin ja ei kenelläkään kyllä ole aikaakaan, ei varmaan ees niiden videoiden ja juttujen tekemiseen. Voitaisko hoitaa tämä vaan silleen helposti, että tehkää te joku kiva kamppis?

Markkinointi ei ole irrallinen osa

Pitääkö markkinoinnin olla helppoa ja sellaista, ettei se vaadi yritykseltä mitään? Tätä olen pohtinut viime aikoina.

Halutaan tehdä vaikutus, olla persoonallisia ja muistettavia, mutta sen pitäisi tapahtua niin, ettei siitä tiedä kukaan talon sisällä. Tai ehkä tietää, jos on lukenut jonkun sisäisen memon.

Asiakkaat ja työnhakijat pystyvät tänä päivänä tutustumaan yritykseen etukäteen enemmän kuin koskaan aiemmin. Lähes väistämättä eri kanavista löytyy ainakin jotain, tai jos ei löydy, niin siitäkin voi vetää omat johtopäätöksensä. Ja yhdellä tai kahdella kampanjalla ei tehdä ihmeitä, jos sille ei löydy vahvistusta muusta näkymisestä, vaikka verkkosivustolta.

Miksi sitten perustavaa laatua olevia asioita halutaan toteuttaa vaikka ulkopuolisen toteuttamalla digikamppiksella? Miksi ei haluta käyttää aikaa siihen, että saadaan perusta kuntoon? Kun perusta on kunnossa, voidaan tehdä vaikka erilaisia kampanjoita, joilla tuetaan muuta markkinointia. Lupauksilla on hyvin lyhyt elinkaari, jos ne eivät toteudu arjessa.

Miksi sitouttaminen pelottaa? Vai pelottaako se, että asiat oikeasti muuttuisivatkin, vaikka sitä haluttaisiinkin?

Aidot tulokset vaativat sitoutumista

Mielestäni markkinointi kuuluu kaikille, samalla tapaa kuin myyntikin. Jokainen rakentaa mielikuvaa yrityksestä ja omalla tekemisellään vie yrityksen viestiä eteenpäin. Markkinointi ei ole vain yksittäinen tukitoiminto, eikä sitä voi kokonaan ulkoistaa. Jos aidosti halutaan tuloksia, markkinointiin tulee sitoutua.

Ja kyllä, se vaatii myös ajankäytön kohdentamista markkinointiin. Ehkäpä jopa heittäytymistä oman mukavuusalueen ulkopuolelle. Onko se hukkaan heitettyä aikaa, kun markkinoinnin tehtävä on kuitenkin edistää myyntiä?

Minttu

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 19.11.2019

Työnantajamielikuva – ikuinen koeaika?

Koeaika on mahdollisuus sekä työnantajalle että työntekijälle, tutustua toisiinsa ja päättää, ollaanko me hyvä match. Työnantajamielikuva on siitä kiinnostava asia, että sekin on tavallaan tutustumista, mutta sille ei voi määritellä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 17.09.2019

Rohkeus on yhtä kuin muutos

Tänä syksynä olen paljon miettinyt rohkeutta. Onko se hulluutta, itsepäisyyttä vai kenties intohimoa? Uhmaa vai visionäärisyyttä? Päätin sitten lähteä purkamaan rohkeutta atomeiksi. Mitä rohkeus on? Rohkeus tarvitsee pohjaksi tilanteen tai [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 02.07.2019

B2B-yritysten viisi haastetta markkinoinnissa

Olen viimeisen vuoden aikana tavannut lähemmäs viisikymmentä B2B-yrityksen markkinointipäättäjää. Kaikilla tapaamillani yrityksillä on selkeitä haasteita, joihin he tarvitsevat apua. Perisuomalaisesti usein tuotteita valmistavia yrityksiä vaivaa kipuilu tuotteiden myymisestä asiantuntijaratkaisujen tuottajiksi. [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 21.01.2020

Miten kasvattaa verkkosivun liikennettä?

Vuodesta toiseen sama haaste on kärjessä, kun markkinoijilta kysytään suurimpia markkinoinnin haasteita omassa yrityksessään: miten saada lisää liikennettä verkkosivuille ja tuottaa enemmän liidejä. Digitaalisen markkinoinnin ollessa yritysten markkinoinnin keskiössä, näiden [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 13.01.2020

Elämää Näkemystehtaalla

Minulla on lähes vuosi jo MBE:llä takana ja ajattelin kirjoitella, millaista elo Näkemystehtaalla oikein on tähän mennessä ollut ja minkälaisia eväitä on kasautunut repun pohjalle. Taustastani sen verran, että tulin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.01.2020

Miksi tyhjä tila on tärkeä osa suunnittelua?

Tyhjä tila (eng. yleensä white space) on tila, joka ympäröi visuaalisen sommitelman elementtejä. Se on yhtenäistä valkoista tai värillistä pintaa tai tekstuuria. Tyhjällä tilalla on nimestään huolimatta graafisessa suunnittelussa yhtä [...] Lue lisää