Näkemyksiä | Blogi 17.01.2018

Markkinointi, minne menet?

Olen Anton Mäkelä, MBE:n tuore työharjoittelija. Opiskelen Lahden ammattikorkeakoulussa liiketaloutta ja pääaineeni on markkinointi. Päätin painottaa opintoni markkinointiin, koska koin jo silloin palavaa halua päästä vaikuttamaan yritysten tulokseen. Näen markkinoinnin tärkeänä osana yrityksen myyntiä ja uskon, että onnistuneella markkinoinnilla voidaan vaikuttaa suuresti yrityksen tulokseen. Kävin viime keväänä hakemassa vielä lisää näkökulmia Kyprokselta vaihto-opiskelun merkeissä ja siellä totesin markkinoinnin, ja monen muun asian, olevan Suomessa huomattavasti edistyneempää.

Some tarjoaa mahdollisuuksia

Markkinointi on tällä hetkellä suuren muutoksen äärellä digitalisoitumisen vuoksi. Minä näen sen mahdollisuutena ja uskon sosiaalisen median tuomiin mahdollisuuksiin. Sen etu printtimediaan nähden on nopeus ja interaktiivinen palaute. Oikein kohdennettu, ajoitettu ja toteutettu julkaisu sosiaalisessa mediassa johtaa usein toteutuneeseen kauppaan. Printtimedia on toki edelleen voimissaan, mutta sen merkitys on jo muuttunut. Nuoriso ei enää lue lehtiä aikaisempien sukupolvien tapaan, joten nuorille kohdistettua mainontaa ei enää mielestäni kannata juurikaan lehtiin painaa. Kuitenkin on edelleen olemassa sukupolvi, jotka nauttivat sanomalehden aamukahvin kera. Sen sukupolven vuoksi sanomalehtimainonta pitää pintansa, ainakin vielä lähitulevaisuudessa.

Markkinointi on painottumassa yhä entistä enemmän sosiaaliseen mediaan, etenkin B2C puolella. Yrityksen kannattaa mielestäni kohdistaa markkinointia ja resursseja sosiaaliseen mediaan, kuten LinkedIniin ja Facebookiin. Hyvin suunnitellulla ja toteutetulla sosiaalisen median markkinoinnilla yritykselle muodostuu sosiaalisen median jalanjälki, joka tukee yrityksen toimintaa. Kuitenkaan ei sovi unohtaa, että yrityksen verkkosivut ovat yrityksen tärkein käyntikortti ja niiden perusteella muodostetaan monesti ensivaikutelma yrityksestä. Toimivat ja näyttävät verkkosivut yhdistettynä aktiiviseen sekä hyvin toteutettuun sosiaaliseen mediaan ovat yksi menestyksen avaimista. Uskon tämän ajatuksen korostuvan entisestään tulevaisuudessa.

Parin viikon työskentelyn jälkeen MBE:llä uskon, että saan täältä lisää näkemyksiä ja kokemuksia sekä tulen kehittämään ammattitaitoani. MBE:llä on rento, mutta todella ammattitaitoinen porukka, joten saan varmasti loistavat eväät tulevaisuutta varten.

Anton

AVAINSANAT: näkemys, markkinointi, harjoittelu, näkemystehdas

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 28.03.2018

3 työkalua somepresenssin vahvistamiseen

Tänä päivänä uusi asiakas bongaa yrityksesi todennäköisemmin somesta ennen kuin edes päätyy nettisivuillesi. Sosiaalisesta mediasta onkin tullut uusien asiakkaiden etuovi, ja siksi aktiivinen some-kanavien ylläpito on tärkeä osa yrityksen markkinointia. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 22.03.2018

Inspiraatio uuteen voi löytyä yllättävistäkin paikoista

On uskomatonta, miten paljon voi saada irti ja oppia, kun vain uskaltaa antaa mahdollisuuden uusille asioille. Tämän pääsin kokemaan ollessani ensimmäistä kertaa Sinfonia Lahden konsertissa pari viikkoa takaperin. Kyseinen konsertti [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 24.04.2018

Kasvu ei tapahdu hymistelemällä

Millä voisimme erottua muista? Tämä kysymys oli pöydällä viimeksi tänään asiakkaan kanssa keskustellessa. Pöydällä pyörivät samat jo liiankin tutut teemat: olemme asiantuntijoita, teemme työmme huolella, meidän kanssa on mukava tehdä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 22.03.2018

Inspiraatio uuteen voi löytyä yllättävistäkin paikoista

On uskomatonta, miten paljon voi saada irti ja oppia, kun vain uskaltaa antaa mahdollisuuden uusille asioille. Tämän pääsin kokemaan ollessani ensimmäistä kertaa Sinfonia Lahden konsertissa pari viikkoa takaperin. Kyseinen konsertti [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 08.01.2018

Mitä verkkosivu-uudistus oikeastaan pitää sisällään?

Milloin viimeksi olette päivittäneet yrityksenne verkkosivuja tai tarkastelleet niitä kriittisellä silmällä? Onko viime kerrasta kulunut luvattoman pitkä aika? Verkkosivut ovat tärkeä kohtaamispiste sinun ja asiakkaasi välillä, joten niitä on syytä [...] Lue lisää