Näkemyksiä | Blogi 13.11.2018

Markkinointi oikotienä onneen

”Tehdään sellainen kiva räiskäytys, joku tosi luova kamppis! Sellainen mikä nostaa meidän tunnettuuden huippuunsa ja muuttaa mielikuvan meistä tuotemyyjästä huippuasiantuntijaksi! Tehdään tuo kamppis ja jatketaan sitten muuten ihan niin kuin on toimittu tähänkin asti. Kyllähän nyt yhdellä kampanjalla maailma voidaan muuttaa!”

Ihana idea ja on aina upeaa huomata, että asiakkaalla riittää rohkeutta ja uskoa. Tässä kohtaa palaveria minun täytyi kuitenkin olla se tylsä asiantuntija, suorastaan ilonpilaaja, joka kertoi, että oikotietä onneen ei ole. Brändin ja mielikuvien kehittäminen on pitkäjänteistä ja suunnitelmallista työtä. Siihen tottakai voi liittyä erilaisia kampanjoita vauhdittamaan tavoitteiden toteutumista.

Pistetään perusta kuntoon

Tärkeintä on pohjalla oleva strategia. Yrityksen strateginen visio, arvot ja niiden jalkauttaminen koko henkilöstölle. Mikä on ydinviesti, se ilosanoma, jota koko henkilöstösi toistaa silmät loistaen?

Ja ne tavoitteet – mihin tavoitteisiin pyritään ja millä aikavälillä, mitkä ovat välitavoitteet ja miten niiden toteutumista mitataan. Ja tietääkö koko henkilökunta oman tärkeän tehtävänsä osana tavoitteiden toteutumista?

Pistetään siis ensin perusta kuntoon.

Suunnitelmallisesti kohti tavoitteita

Tärkeää on myös suunnitelmallinen työ. Yhdellä kampanjalla, vaikka se olisikin kuinka loistava, ei muuteta maailmaa. Suunnitelmallisuuteen kuuluu jatkuvuus ja ahkerointi, itse voi jopa jo kyllästyä omiin viesteihinsä, mutta kohderyhmä alkaa vasta ymmärtää mistä on kyse. Suosittelen siis markkinointi-  ja viestintäsuunnitelmien  laatimista, joista selviävät:

  • toimenpiteet / kampanjat
  • kunkin toimenpiteen tavoite (miten tämä edesauttaa ison tavoitteen saavuttamista?)
  • kohderyhmä (näitä toki voi olla useita, jotka pitää huomioida)
  • viesti / sisällöt (kohderyhmää puhuttelevasti)
  • kanavat (mistä tavoitat juuri sen haluamasi kohderyhmän)
  • aikataulu
  • toimenpiteestä vastaava taho
  • mittarit

Mittareita miettiessäsi kiinnitä huomiota, että ne ovat oleellisia. Alussa mainitsemallani yhdellä luovalla kampanjaroiskautuksella voimme toki saada helpostikin lisää liikennettä verkkosivuillenne. Mutta onko se pelkkä liikenne oleellista tavoitteidenne kannalta? Eikö oleellisempaa olisi kerätä hyöty siitä liikenteestä eli mitata sitä tavoitteidenne kannalta, analysoida onnistumista konversioiden määrän mukaan ja tarvittaessa optimoida kampanjaa?

Kiinnitä myös huomiota suunnitelmaa laatiessasi, että kaikki eri asiakkaan ja brändin kohtaamispisteet puhuvat samaa viestiä. Luova kampanja johtaa jossain kohtaa sähköisiin kanaviin, vaikka et sinne suoraan ohjaisikaan. Jos esimerkiksi verkkosivustosi tai somekanavasi ei tue kampanjan viestiä, se vesittää haaveesi tavoitteiden toteutumisesta. Parhaassa tapauksessa voit valjastaa omat kanavasi antamaan lisäarvoa kampanjalle.

Niin ja älä unohda sisäistä viestintää, jotta kaikki tietävät missä mennään!

Markkinoinnilla ja viestinnällä voidaan saada erinomaisia tuloksia, kun perusta on kunnossa. Silloin voit olla hyvällä itsetunnolla reilusti rohkeakin! Älä siis turhaan haikaile oikotielle, pahimmassa tapauksessa investointisi ovat vain hukkaan heitettyä rahaa.

Minttu

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 19.11.2019

Työnantajamielikuva – ikuinen koeaika?

Koeaika on mahdollisuus sekä työnantajalle että työntekijälle, tutustua toisiinsa ja päättää, ollaanko me hyvä match. Työnantajamielikuva on siitä kiinnostava asia, että sekin on tavallaan tutustumista, mutta sille ei voi määritellä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 17.09.2019

Rohkeus on yhtä kuin muutos

Tänä syksynä olen paljon miettinyt rohkeutta. Onko se hulluutta, itsepäisyyttä vai kenties intohimoa? Uhmaa vai visionäärisyyttä? Päätin sitten lähteä purkamaan rohkeutta atomeiksi. Mitä rohkeus on? Rohkeus tarvitsee pohjaksi tilanteen tai [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 02.07.2019

B2B-yritysten viisi haastetta markkinoinnissa

Olen viimeisen vuoden aikana tavannut lähemmäs viisikymmentä B2B-yrityksen markkinointipäättäjää. Kaikilla tapaamillani yrityksillä on selkeitä haasteita, joihin he tarvitsevat apua. Perisuomalaisesti usein tuotteita valmistavia yrityksiä vaivaa kipuilu tuotteiden myymisestä asiantuntijaratkaisujen tuottajiksi. [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 05.12.2019

Mitä tulikaan tehtyä?

Vuoden lähestyessä loppuaan on hyvä istua hetkeksi alas ja summata, mitä kaikkea onkaan tullut tehtyä ja ennen kaikkea –saavutettua. Välitilinpäätös Oliko markkinoinnin vuotesi täynnä toteutuneita haaveita, kampanjoita, tapahtumia vai kenties [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 02.12.2019

Onnistumiset eivät korvaa suunnitelmallisuutta markkinoinnissa

Viestintästrategi Antti kirjoitti viime viikolla blogissa omia mietteitään Suomen jalkapallomaajoukkueen brändin muodostumisesta yhdeksi valtakuntamme tämän hetken vahvimmista urheilunimikkeistä. Hän toi tekstissään esille, että vaikka Huuhkajiksi nimetty jalkapallomaajoukkue saikin melkoisen buustin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 26.11.2019

Ei pöllömpää: Huuhkajat & 3 onnistumista brändinrakentamisessa

Suomen miesten jalkapallomaajoukkue selvitti tiensä ensi kertaa jalkapallon EM-kisoihin. Huuhkajat-brändi voi paremmin kuin koskaan. Mistä se johtuu? Onko menestys kentällä syy onnistuneeseen brändityöhön – vai toisin päin? Kerron Näkemykseni Huuhkajien [...] Lue lisää