Näkemyksiä | Blogi 13.11.2018

Markkinointi oikotienä onneen

”Tehdään sellainen kiva räiskäytys, joku tosi luova kamppis! Sellainen mikä nostaa meidän tunnettuuden huippuunsa ja muuttaa mielikuvan meistä tuotemyyjästä huippuasiantuntijaksi! Tehdään tuo kamppis ja jatketaan sitten muuten ihan niin kuin on toimittu tähänkin asti. Kyllähän nyt yhdellä kampanjalla maailma voidaan muuttaa!”

Ihana idea ja on aina upeaa huomata, että asiakkaalla riittää rohkeutta ja uskoa. Tässä kohtaa palaveria minun täytyi kuitenkin olla se tylsä asiantuntija, suorastaan ilonpilaaja, joka kertoi, että oikotietä onneen ei ole. Brändin ja mielikuvien kehittäminen on pitkäjänteistä ja suunnitelmallista työtä. Siihen tottakai voi liittyä erilaisia kampanjoita vauhdittamaan tavoitteiden toteutumista.

Pistetään perusta kuntoon

Tärkeintä on pohjalla oleva strategia. Yrityksen strateginen visio, arvot ja niiden jalkauttaminen koko henkilöstölle. Mikä on ydinviesti, se ilosanoma, jota koko henkilöstösi toistaa silmät loistaen?

Ja ne tavoitteet – mihin tavoitteisiin pyritään ja millä aikavälillä, mitkä ovat välitavoitteet ja miten niiden toteutumista mitataan. Ja tietääkö koko henkilökunta oman tärkeän tehtävänsä osana tavoitteiden toteutumista?

Pistetään siis ensin perusta kuntoon.

Suunnitelmallisesti kohti tavoitteita

Tärkeää on myös suunnitelmallinen työ. Yhdellä kampanjalla, vaikka se olisikin kuinka loistava, ei muuteta maailmaa. Suunnitelmallisuuteen kuuluu jatkuvuus ja ahkerointi, itse voi jopa jo kyllästyä omiin viesteihinsä, mutta kohderyhmä alkaa vasta ymmärtää mistä on kyse. Suosittelen siis markkinointi-  ja viestintäsuunnitelmien  laatimista, joista selviävät:

  • toimenpiteet / kampanjat
  • kunkin toimenpiteen tavoite (miten tämä edesauttaa ison tavoitteen saavuttamista?)
  • kohderyhmä (näitä toki voi olla useita, jotka pitää huomioida)
  • viesti / sisällöt (kohderyhmää puhuttelevasti)
  • kanavat (mistä tavoitat juuri sen haluamasi kohderyhmän)
  • aikataulu
  • toimenpiteestä vastaava taho
  • mittarit

Mittareita miettiessäsi kiinnitä huomiota, että ne ovat oleellisia. Alussa mainitsemallani yhdellä luovalla kampanjaroiskautuksella voimme toki saada helpostikin lisää liikennettä verkkosivuillenne. Mutta onko se pelkkä liikenne oleellista tavoitteidenne kannalta? Eikö oleellisempaa olisi kerätä hyöty siitä liikenteestä eli mitata sitä tavoitteidenne kannalta, analysoida onnistumista konversioiden määrän mukaan ja tarvittaessa optimoida kampanjaa?

Kiinnitä myös huomiota suunnitelmaa laatiessasi, että kaikki eri asiakkaan ja brändin kohtaamispisteet puhuvat samaa viestiä. Luova kampanja johtaa jossain kohtaa sähköisiin kanaviin, vaikka et sinne suoraan ohjaisikaan. Jos esimerkiksi verkkosivustosi tai somekanavasi ei tue kampanjan viestiä, se vesittää haaveesi tavoitteiden toteutumisesta. Parhaassa tapauksessa voit valjastaa omat kanavasi antamaan lisäarvoa kampanjalle.

Niin ja älä unohda sisäistä viestintää, jotta kaikki tietävät missä mennään!

Markkinoinnilla ja viestinnällä voidaan saada erinomaisia tuloksia, kun perusta on kunnossa. Silloin voit olla hyvällä itsetunnolla reilusti rohkeakin! Älä siis turhaan haikaile oikotielle, pahimmassa tapauksessa investointisi ovat vain hukkaan heitettyä rahaa.

Minttu

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 17.01.2019

Markkinointi kuuluu kaikille

Keskustelu 1: Mahdoton yhtälö Asiakas: Haluamme sellaisen yhteisen tekemisen meiningin, mikä heijastuu ulospäinkin! Sellaisen tunnistettavan, meidänlaisen fiiliksen, joka tulee asiakkaalle jokaisessa kohtaamisessa. MBE: Se on brändipersoona. Brändipersoonassa määritellään nimenomaan millaisen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 09.01.2019

Markkinointi on investointi

Jokaisella liiketoiminnalla tulee olla tavoitteet, teilläkin on varmasti omat tavoitteenne, tai näin ainakin toivon. Tavoitteiden tulee olla korkealla, mutta ei mahdottomat. Yleensä tavoitteisiin pääsy vaatii investointeja. Niitä voivat olla esimerkiksi [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 27.11.2018

Brändin kehittämisen muistilista

Eikö brändi tunnu enää omalta? Tai kaipaisiko se freesausta? Brändin kehittäminen lähtee usein liikkeelle päivitetystä strategiasta ja ehkäpä muuttuneesta kilpailutilanteesta. Se ei tarkoita välttämättä logon muutosta, ja jos tarkoittaa, siitä [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 21.02.2019

Materiaalia monissa muodoissa

1:1, 3:2, 4:3, 16:9, vaakaan, pystyyn, neliössä, ympyrässä. Siinä yleisimpiä kuvasuhteita ja muotoja, joita näemme päivittäin sekä videona että stillinä monissa eri medioissa. Katsellessa kavereiden ja brändien kivalta näyttäviä tuotoksia [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 12.02.2019

Vahva ilme vaatii sitoutumista

Visuaalisella ilmeellä halutaan luoda yrityksestä, yhteisöstä tai brändistä tietty mielikuva kaikille sidosryhmille. Sen tulee erottua kilpailijoista ja olla helposti tunnistettava. Yrityksen ulkopuolinen henkilö kohtaa vain palasia ilmeestä. Jotta sen tunnistaa [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 29.01.2019

Dashboard tekee mainonnan tuloksellisuuden seurannasta tehokasta

Markkinoinnin ja mainonnan tuloksellisuuden seuranta on helppoa ja nopeaa, kun sen voi tehdä yhdestä ikkunasta. Tähän paras ratkaisu on dashboard, mistä näkyy markkinoinnin toimenpiteiden tulokset. Tällöin vältetään useista eri lähteistä [...] Lue lisää