Näkemyksiä | Blogi 13.11.2018

Markkinointi oikotienä onneen

”Tehdään sellainen kiva räiskäytys, joku tosi luova kamppis! Sellainen mikä nostaa meidän tunnettuuden huippuunsa ja muuttaa mielikuvan meistä tuotemyyjästä huippuasiantuntijaksi! Tehdään tuo kamppis ja jatketaan sitten muuten ihan niin kuin on toimittu tähänkin asti. Kyllähän nyt yhdellä kampanjalla maailma voidaan muuttaa!”

Ihana idea ja on aina upeaa huomata, että asiakkaalla riittää rohkeutta ja uskoa. Tässä kohtaa palaveria minun täytyi kuitenkin olla se tylsä asiantuntija, suorastaan ilonpilaaja, joka kertoi, että oikotietä onneen ei ole. Brändin ja mielikuvien kehittäminen on pitkäjänteistä ja suunnitelmallista työtä. Siihen tottakai voi liittyä erilaisia kampanjoita vauhdittamaan tavoitteiden toteutumista.

Pistetään perusta kuntoon

Tärkeintä on pohjalla oleva strategia. Yrityksen strateginen visio, arvot ja niiden jalkauttaminen koko henkilöstölle. Mikä on ydinviesti, se ilosanoma, jota koko henkilöstösi toistaa silmät loistaen?

Ja ne tavoitteet – mihin tavoitteisiin pyritään ja millä aikavälillä, mitkä ovat välitavoitteet ja miten niiden toteutumista mitataan. Ja tietääkö koko henkilökunta oman tärkeän tehtävänsä osana tavoitteiden toteutumista?

Pistetään siis ensin perusta kuntoon.

Suunnitelmallisesti kohti tavoitteita

Tärkeää on myös suunnitelmallinen työ. Yhdellä kampanjalla, vaikka se olisikin kuinka loistava, ei muuteta maailmaa. Suunnitelmallisuuteen kuuluu jatkuvuus ja ahkerointi, itse voi jopa jo kyllästyä omiin viesteihinsä, mutta kohderyhmä alkaa vasta ymmärtää mistä on kyse. Suosittelen siis markkinointi-  ja viestintäsuunnitelmien  laatimista, joista selviävät:

  • toimenpiteet / kampanjat
  • kunkin toimenpiteen tavoite (miten tämä edesauttaa ison tavoitteen saavuttamista?)
  • kohderyhmä (näitä toki voi olla useita, jotka pitää huomioida)
  • viesti / sisällöt (kohderyhmää puhuttelevasti)
  • kanavat (mistä tavoitat juuri sen haluamasi kohderyhmän)
  • aikataulu
  • toimenpiteestä vastaava taho
  • mittarit

Mittareita miettiessäsi kiinnitä huomiota, että ne ovat oleellisia. Alussa mainitsemallani yhdellä luovalla kampanjaroiskautuksella voimme toki saada helpostikin lisää liikennettä verkkosivuillenne. Mutta onko se pelkkä liikenne oleellista tavoitteidenne kannalta? Eikö oleellisempaa olisi kerätä hyöty siitä liikenteestä eli mitata sitä tavoitteidenne kannalta, analysoida onnistumista konversioiden määrän mukaan ja tarvittaessa optimoida kampanjaa?

Kiinnitä myös huomiota suunnitelmaa laatiessasi, että kaikki eri asiakkaan ja brändin kohtaamispisteet puhuvat samaa viestiä. Luova kampanja johtaa jossain kohtaa sähköisiin kanaviin, vaikka et sinne suoraan ohjaisikaan. Jos esimerkiksi verkkosivustosi tai somekanavasi ei tue kampanjan viestiä, se vesittää haaveesi tavoitteiden toteutumisesta. Parhaassa tapauksessa voit valjastaa omat kanavasi antamaan lisäarvoa kampanjalle.

Niin ja älä unohda sisäistä viestintää, jotta kaikki tietävät missä mennään!

Markkinoinnilla ja viestinnällä voidaan saada erinomaisia tuloksia, kun perusta on kunnossa. Silloin voit olla hyvällä itsetunnolla reilusti rohkeakin! Älä siis turhaan haikaile oikotielle, pahimmassa tapauksessa investointisi ovat vain hukkaan heitettyä rahaa.

Minttu

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 13.04.2021

Nettisivut - rakkautta ensisilmäyksellä?

Nettimaailmassa pyyhkäistään merkityksellisenkin sisällön ohi melkein vahingossa. Visuaalisilla keinoilla voidaan parhaiten pysäyttää katsojan huomio. Heti verkkosivuille tultaessa yrityksen tai brändin ilmeen tulisi olla tunnistettava ja heijastaa sen persoonaa ja arvoja. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 30.03.2021

Viisi vinkkiä hyvän blogitekstin kirjoittamiseen

Teksti on edelleen tehokas sisältömuoto. Mutta mitä tehdä, kun ensimmäisenä työviikkona eteen osuu yrityksen asiantuntijablogin kirjoitusvuoro ja tyhjän paperin pelko. Ajattelin taklata ongelmaa antamalla viisi vinkkiä asiantuntijablogin kirjoittamiseen sekä asiakkailleni, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 23.03.2021

Sisällöntuotanto luottamuksen rakennusaineena

Vuoden 2021 ykköspuheenaihe meillä töissä on ollut luottamus, eikä vähiten heti alkuvuodesta lanseeratun Luotain -palvelun johdosta. Luotaimen perusidea on luottamuksen rakentaminen ja sen myötä pohjan luominen myyntityölle. Vaikka toimitaankin ammatillisesti, [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 01.03.2021

Helppo niskalenkki GDPR-vaatimuksista

Oletko ajatellut, että tietosuojaseloste ja evästekysely ovat ainoat GDPR:n vaatimat toimenpiteet? Jos olet, niin saatat yllättyä. Hyvä tietosuojaseloste vastaa moneen vaadittuun asiaan, mutta usein se laaditaan vain asiakkaita varten verkkosivuille. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.01.2021

Näkemystehdas MBE kehitti tekoälypohjaisen palvelun B2B-myyntiin

Luotain-palvelussa yhdistyy tekoäly ja näkemyksellinen ihmisajattelu. Se kerää julkista dataa B2B-maailman päättäjistä sekä heidän verkostoistaan ja auttaa rakentamaan luottamuspolkuja kohdeasiakkaiden luo. Maailma rakentuu erilaisista ihmissuhteista, myös liike-elämässä. Tekoälyn ja algoritmien [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 01.12.2020

Oletko jo unelma-asiakkaasi kanssa samassa kuplassa?

Meillä ihmisillä on taipumus viihtyä parhaiten ympäristössä, jossa meitä ymmärretään ja joissa voimme kokea olevamme tärkeä osa kokonaisuutta. Esimerkiksi sosiaalisessa mediassa olemme jatkuvasti ystäviemme ja verkoston ympäröimänä ja jaamme heidän [...] Lue lisää