Näkemyksiä | Blogi 13.11.2018

Markkinointi oikotienä onneen

”Tehdään sellainen kiva räiskäytys, joku tosi luova kamppis! Sellainen mikä nostaa meidän tunnettuuden huippuunsa ja muuttaa mielikuvan meistä tuotemyyjästä huippuasiantuntijaksi! Tehdään tuo kamppis ja jatketaan sitten muuten ihan niin kuin on toimittu tähänkin asti. Kyllähän nyt yhdellä kampanjalla maailma voidaan muuttaa!”

Ihana idea ja on aina upeaa huomata, että asiakkaalla riittää rohkeutta ja uskoa. Tässä kohtaa palaveria minun täytyi kuitenkin olla se tylsä asiantuntija, suorastaan ilonpilaaja, joka kertoi, että oikotietä onneen ei ole. Brändin ja mielikuvien kehittäminen on pitkäjänteistä ja suunnitelmallista työtä. Siihen tottakai voi liittyä erilaisia kampanjoita vauhdittamaan tavoitteiden toteutumista.

Pistetään perusta kuntoon

Tärkeintä on pohjalla oleva strategia. Yrityksen strateginen visio, arvot ja niiden jalkauttaminen koko henkilöstölle. Mikä on ydinviesti, se ilosanoma, jota koko henkilöstösi toistaa silmät loistaen?

Ja ne tavoitteet – mihin tavoitteisiin pyritään ja millä aikavälillä, mitkä ovat välitavoitteet ja miten niiden toteutumista mitataan. Ja tietääkö koko henkilökunta oman tärkeän tehtävänsä osana tavoitteiden toteutumista?

Pistetään siis ensin perusta kuntoon.

Suunnitelmallisesti kohti tavoitteita

Tärkeää on myös suunnitelmallinen työ. Yhdellä kampanjalla, vaikka se olisikin kuinka loistava, ei muuteta maailmaa. Suunnitelmallisuuteen kuuluu jatkuvuus ja ahkerointi, itse voi jopa jo kyllästyä omiin viesteihinsä, mutta kohderyhmä alkaa vasta ymmärtää mistä on kyse. Suosittelen siis markkinointi-  ja viestintäsuunnitelmien  laatimista, joista selviävät:

  • toimenpiteet / kampanjat
  • kunkin toimenpiteen tavoite (miten tämä edesauttaa ison tavoitteen saavuttamista?)
  • kohderyhmä (näitä toki voi olla useita, jotka pitää huomioida)
  • viesti / sisällöt (kohderyhmää puhuttelevasti)
  • kanavat (mistä tavoitat juuri sen haluamasi kohderyhmän)
  • aikataulu
  • toimenpiteestä vastaava taho
  • mittarit

Mittareita miettiessäsi kiinnitä huomiota, että ne ovat oleellisia. Alussa mainitsemallani yhdellä luovalla kampanjaroiskautuksella voimme toki saada helpostikin lisää liikennettä verkkosivuillenne. Mutta onko se pelkkä liikenne oleellista tavoitteidenne kannalta? Eikö oleellisempaa olisi kerätä hyöty siitä liikenteestä eli mitata sitä tavoitteidenne kannalta, analysoida onnistumista konversioiden määrän mukaan ja tarvittaessa optimoida kampanjaa?

Kiinnitä myös huomiota suunnitelmaa laatiessasi, että kaikki eri asiakkaan ja brändin kohtaamispisteet puhuvat samaa viestiä. Luova kampanja johtaa jossain kohtaa sähköisiin kanaviin, vaikka et sinne suoraan ohjaisikaan. Jos esimerkiksi verkkosivustosi tai somekanavasi ei tue kampanjan viestiä, se vesittää haaveesi tavoitteiden toteutumisesta. Parhaassa tapauksessa voit valjastaa omat kanavasi antamaan lisäarvoa kampanjalle.

Niin ja älä unohda sisäistä viestintää, jotta kaikki tietävät missä mennään!

Markkinoinnilla ja viestinnällä voidaan saada erinomaisia tuloksia, kun perusta on kunnossa. Silloin voit olla hyvällä itsetunnolla reilusti rohkeakin! Älä siis turhaan haikaile oikotielle, pahimmassa tapauksessa investointisi ovat vain hukkaan heitettyä rahaa.

Minttu

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 02.07.2019

B2B-yritysten viisi haastetta markkinoinnissa

Olen viimeisen vuoden aikana tavannut lähemmäs viisikymmentä B2B-yrityksen markkinointipäättäjää. Kaikilla tapaamillani yrityksillä on selkeitä haasteita, joihin he tarvitsevat apua. Perisuomalaisesti usein tuotteita valmistavia yrityksiä vaivaa kipuilu tuotteiden myymisestä asiantuntijaratkaisujen tuottajiksi. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 23.05.2019

Antti Pohja Näkemystehdas MBE:n osakkaaksi

Näkemystehdas MBE:n omistuspohja on laajentunut. Vuonna 2018 MBE:llä viestintästrategina aloittanut Antti Pohja on nyt yhtiön kolmas osakas. Yrityksen pääomistaja, Merja-Leena Alenius jatkaa hallituksen puheenjohtajana. Yhtiön kolmas omistaja on toimitusjohtaja Minttu [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.05.2019

KEHITY TAI KUIHDU: Vinkit strategisen muutoksen läpiviemiseen

Yltiöoptimistiminen luonteeni ei kaihda haasteita. Niinpä vastasinkin kyllä, kun minulta kysyttiin pari vuotta sitten, että haluaisinko ryhtyä MBE:n toimariksi. Tiesin, että haasteita ei tulisi puuttumaan, MBE:llä oli taustalla monta tappiovuotta [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 10.09.2019

Asiakaspoluilla B2B-asiakaskokemusta ratkaisemaan

Asiakaskokemus on pitkään ollut keskeinen huomionkohde markkinoinnissa. Syystäkin, sillä hyvän asiakaskokemuksen on todettu tuottavan selkeää kilpailuetua yrityksille. Katse on kääntynyt B2B-yritysten suuntaan, kun kokemukset myös yrityksien välisessä asioinnissa on huomattu [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 03.09.2019

Tuntuuko, ettei ole mitään kerrottavaa - apua sisällöntuotantoon

Oli sitten kyse onnittelukortista tai yrityksen uutiskirjeestä, huomaa välillä puuskahtavansa ääneen: ”Mitä mä tähän kirjoitan?” Se on fakta, että aina ei lähde, edes meille niin sanotuilla ammattilaisilla. Sanonta kertoo, että [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 29.08.2019

Historia merkitsee myös markkinoinnissa

Tuntuuko sinusta, että välillä olisi hyvä vähän hiljentää vauhtia ja tarkastella tekemisiämme? Liian usein mietimme päämme puhki pyörittelemällä tulevaisuuden suunnitelmia. Kiirehdimme kohti uusia ja tuntemattomia tuulia ajattelematta sitä mistä olemme [...] Lue lisää