Näkemyksiä | Blogi 22.02.2021

Markkinointi projektista prosessiksi

Ei ole oikotietä kestävään onneen, eikä pikavoittoja menestykseen, sanotaan. Markkinoinnissa tekemisen taso on kehittynyt paljon ajoista, jolloin uskottiin yksittäisen toimenpiteen voimaan ja laitettiin samalla kaikki munat samaan koriin. Silloin markkinointistrategia oli mainos paikallislehdessä, koska se riitti saamaan sopivasti tarjouspyyntöjä tietylle kuukaudelle. Markkinointistrategia on saattanut olla myös kampanja, jossa päätettiin kasvattaa verkkosivujen kävijämäärää viisi prosenttia. Kuulostaa toki kivalta, mutta mitäs seuraavaksi? Jos ajatellaan edellisiä esimerkkejä isommassa kuvassa, saavutettiinko niiden avulla liiketoiminnan kannalta relevantit tavoitteet? Olisiko tarjouspyyntöjä voinut saada enemmän ja entistä potentiaalisimmilta asiakkailta? Entä sitten uudet verkkosivukävijät – jäikö yhteytenne kertaluontoiseksi vai muodostuiko kävijöistä potentiaalisia liidejä?

Projekti vai prosessi?

Mikä ero on projektilla ja prosessilla, ja miksi kysyin tämän kysymyksen markkinoinnista puhuttaessa? Projektin ja prosessin käsitteiden suurin ero on jatkuvuus. Projekti on sarja toimintoja, joilla on määrätty aloitus- ja lopetuspiste. Prosessi on on toistuva ketju tapahtumia ja toimenpiteitä, joita optimoidaan ja tehdään säännöllisesti. On näillä käsitteillä yhteinenkin nimittäjä: molemmat pyrkivät saavuttamaan määritellyt tavoitteet.

Määritä tavoitteet

Kun kaikki markkinoinnin toimenpiteet lähtevät siitä, että ne tähtäävät suunnitelman mukaisten tavoitteiden täyttymiseen, aletaan olemaan asian ytimessä. On tärkeää huomioida, ettei markkinointi ole yksittäinen projekti, vaan tulokset saavutetaan hyvin suunnitellulla ja jatkuvasti optimoitavalla prosessilla.
Aloitetaan siitä, että määritetään motivoivat ja tarpeeksi kunnianhimoiset tavoitteet. Keskitytään yksittäisten ja irrallisten projektien sijaan kokonaisuuden hallintaan ja prosessissa etenemiseen. Suunnataan katseet sekä eteen että ylös. Näin päästään tilanteeseen, jossa pikamatkan juoksemisen jälkeen asetetaan tähtäin jo seuraaviin kisoihin, eikä jäädä maaliviivalle tuulettelemaan.

Urheiluvertauksesta puheenollen. Satuin katsomaan viikonloppuna yleisurheilun SM-kisoja. Olin juuri pyöritellyt mielessäni työhön liittyviä asioita, kun seuraavana vuorossa oli pituushyppyä. Jokainen kisaaja lähti määrätietoisesti juoksemaan kohti ponnahduslautaa, katse kohdistettuna eteenpäin, mahdollisimman pitkää hyppyä tavoitellen.
Mielestäni onnistuneessa markkinoinnissa sekä pituushypyssä on hyvinkin paljon samankaltaisuuksia, mitä tulee onnistuneeseen lopputulokseen ja sen saavuttamiseen. Ennen kilpasuoritusta urheilija on käyttänyt useita tunteja harjoitteluun, tekniikan hiomiseen, suorituksen optimointiin sekä jälleen kerran harjoitteluun. Kisat eivät ole urheilijoille yksittäisiä projekteja, vaan osa prosessia kohti suurempaa unelmaa. Urheilijalle suurempi tavoite voi olla esimerkiksi MM-kisapaikka, jota kohti jokainen ponnistus vie, niin harjoituksissa kuin pienemmissä kilpailuissakin.

Usko prosessiin

Myös markkinointia tulisi ajatella laajemmin kuin yksittäisinä projekteina. Tuloksellista markkinointia ohjaa suurempi ajatus ja määritellyt tavoitteet. Yksittäiset projektit ja kampanjat ovat osa suurempaa kokonaisuutta, prosessia. Markkinoinnin avulla autetaan potentiaalisia asiakkaita ratkaisemaan haasteita, mutta myös kasvatetaan brändinne arvoa ja tehdään tuloksia. Nykyaikainen markkinointi on laajempi kokonaisuus toimenpiteitä, jotka ohjaavat yritystä kohti asetettuja tavoitteita. joita yksittäisen projektin avulla pystyy saavuttamaan vain onnekkaiden sattumusten kautta.

Mitä mieltä olet, onko markkinoinnin kokonaisuutta parempi ajatella projektina vai prosessina?

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 14.10.2021

Voittavan markkinointistrategian laatiminen

Suunnittelupalavereita vai tuloksellista tekemistä? Meistä jokainen varmasti ottaisi konkreettiset tulokset palavereissa istumisen sijaan. Voidaanko asetettuihin tavoitteisiin päästä ilman huolellista ja laadukasta pohjatyötä?  Markkinointistrategiat B2B-yrityksille tai markkinointisuunnitelmat eivät ole sanahelinää tai yli-innokkaan markkinointipäällikön pröystäilyä. Nyt puhumme siitä, että miten, missä ja milloin saavutamme asiakkaamme kaikista [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.09.2021

Rakkauden ammattilaiset

Klikkiotsikosta huolimatta tämä blogiteksti ei pureudu syvemmin rakkauteen ammattina, vaan ennemminkin ammattirakkauteen. Kun teet asioita ”rakkaudesta lajiin”, näkyy se taatusti myös siinä, miten muut tekemisesi ja lopputuotoksesi näkevät. Itseasiassa intohimo [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.09.2021

B2B-markkinointi: 5 tärkeintä asiaa

B2B-markkinoinnin tärkein tehtävä on rakentaa tunnettuutta ja hyvä pohja luottamuksen syntymiselle potentiaalisen asiakkaan ja myyjän välille. Näin myynti voi keskittyä omaan tehtäväänsä ja saada parhaat onnistumisen edellytykset. Ensimmäisenä ei kuitenkaan [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 14.10.2021

Voittavan markkinointistrategian laatiminen

Suunnittelupalavereita vai tuloksellista tekemistä? Meistä jokainen varmasti ottaisi konkreettiset tulokset palavereissa istumisen sijaan. Voidaanko asetettuihin tavoitteisiin päästä ilman huolellista ja laadukasta pohjatyötä?  Markkinointistrategiat B2B-yrityksille tai markkinointisuunnitelmat eivät ole sanahelinää tai yli-innokkaan markkinointipäällikön pröystäilyä. Nyt puhumme siitä, että miten, missä ja milloin saavutamme asiakkaamme kaikista [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 03.08.2021

Kohti tuloksellisempaa markkinointia

Tuloksellinen markkinointi tarvitsee pohjan, josta kaikki tekeminen ponnistaa. Pohjan tulee antaa vastauksia haastaviinkin tilanteisiin ja ohjata oikeaan suuntaan. Haluathan edetä mahdollisimman suoraviivaisesti kohti tavoitteitasi? Perusta kuntoon Ennen kuin hypätään kohti [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 18.05.2021

Muutos mahdollistajana

Kun halutaan kehittyä, on hyvä selvittää lähtötilanne tarkastelemalla yrityksen toimintaa eri osa-alueilla, esimerkiksi haasteiden ja mahdollisuuksien kautta. Tärkein kysymys onkin, että johdetaanko toimintaa kohti määriteltyä strategiaa, vai onko suunnan päivittäminen [...] Lue lisää