Näkemyksiä | Blogi 22.02.2021

Markkinointi projektista prosessiksi

Ei ole oikotietä kestävään onneen, eikä pikavoittoja menestykseen, sanotaan. Markkinoinnissa tekemisen taso on kehittynyt paljon ajoista, jolloin uskottiin yksittäisen toimenpiteen voimaan ja laitettiin samalla kaikki munat samaan koriin. Silloin markkinointistrategia oli mainos paikallislehdessä, koska se riitti saamaan sopivasti tarjouspyyntöjä tietylle kuukaudelle. Markkinointistrategia on saattanut olla myös kampanja, jossa päätettiin kasvattaa verkkosivujen kävijämäärää viisi prosenttia. Kuulostaa toki kivalta, mutta mitäs seuraavaksi? Jos ajatellaan edellisiä esimerkkejä isommassa kuvassa, saavutettiinko niiden avulla liiketoiminnan kannalta relevantit tavoitteet? Olisiko tarjouspyyntöjä voinut saada enemmän ja entistä potentiaalisimmilta asiakkailta? Entä sitten uudet verkkosivukävijät – jäikö yhteytenne kertaluontoiseksi vai muodostuiko kävijöistä potentiaalisia liidejä?

Projekti vai prosessi?

Mikä ero on projektilla ja prosessilla, ja miksi kysyin tämän kysymyksen markkinoinnista puhuttaessa? Projektin ja prosessin käsitteiden suurin ero on jatkuvuus. Projekti on sarja toimintoja, joilla on määrätty aloitus- ja lopetuspiste. Prosessi on on toistuva ketju tapahtumia ja toimenpiteitä, joita optimoidaan ja tehdään säännöllisesti. On näillä käsitteillä yhteinenkin nimittäjä: molemmat pyrkivät saavuttamaan määritellyt tavoitteet.

Määritä tavoitteet

Kun kaikki markkinoinnin toimenpiteet lähtevät siitä, että ne tähtäävät suunnitelman mukaisten tavoitteiden täyttymiseen, aletaan olemaan asian ytimessä. On tärkeää huomioida, ettei markkinointi ole yksittäinen projekti, vaan tulokset saavutetaan hyvin suunnitellulla ja jatkuvasti optimoitavalla prosessilla.
Aloitetaan siitä, että määritetään motivoivat ja tarpeeksi kunnianhimoiset tavoitteet. Keskitytään yksittäisten ja irrallisten projektien sijaan kokonaisuuden hallintaan ja prosessissa etenemiseen. Suunnataan katseet sekä eteen että ylös. Näin päästään tilanteeseen, jossa pikamatkan juoksemisen jälkeen asetetaan tähtäin jo seuraaviin kisoihin, eikä jäädä maaliviivalle tuulettelemaan.

Urheiluvertauksesta puheenollen. Satuin katsomaan viikonloppuna yleisurheilun SM-kisoja. Olin juuri pyöritellyt mielessäni työhön liittyviä asioita, kun seuraavana vuorossa oli pituushyppyä. Jokainen kisaaja lähti määrätietoisesti juoksemaan kohti ponnahduslautaa, katse kohdistettuna eteenpäin, mahdollisimman pitkää hyppyä tavoitellen.
Mielestäni onnistuneessa markkinoinnissa sekä pituushypyssä on hyvinkin paljon samankaltaisuuksia, mitä tulee onnistuneeseen lopputulokseen ja sen saavuttamiseen. Ennen kilpasuoritusta urheilija on käyttänyt useita tunteja harjoitteluun, tekniikan hiomiseen, suorituksen optimointiin sekä jälleen kerran harjoitteluun. Kisat eivät ole urheilijoille yksittäisiä projekteja, vaan osa prosessia kohti suurempaa unelmaa. Urheilijalle suurempi tavoite voi olla esimerkiksi MM-kisapaikka, jota kohti jokainen ponnistus vie, niin harjoituksissa kuin pienemmissä kilpailuissakin.

Usko prosessiin

Myös markkinointia tulisi ajatella laajemmin kuin yksittäisinä projekteina. Tuloksellista markkinointia ohjaa suurempi ajatus ja määritellyt tavoitteet. Yksittäiset projektit ja kampanjat ovat osa suurempaa kokonaisuutta, prosessia. Markkinoinnin avulla autetaan potentiaalisia asiakkaita ratkaisemaan haasteita, mutta myös kasvatetaan brändinne arvoa ja tehdään tuloksia. Nykyaikainen markkinointi on laajempi kokonaisuus toimenpiteitä, jotka ohjaavat yritystä kohti asetettuja tavoitteita. joita yksittäisen projektin avulla pystyy saavuttamaan vain onnekkaiden sattumusten kautta.

Mitä mieltä olet, onko markkinoinnin kokonaisuutta parempi ajatella projektina vai prosessina?

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 13.04.2021

Nettisivut - rakkautta ensisilmäyksellä?

Nettimaailmassa pyyhkäistään merkityksellisenkin sisällön ohi melkein vahingossa. Visuaalisilla keinoilla voidaan parhaiten pysäyttää katsojan huomio. Heti verkkosivuille tultaessa yrityksen tai brändin ilmeen tulisi olla tunnistettava ja heijastaa sen persoonaa ja arvoja. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 30.03.2021

Viisi vinkkiä hyvän blogitekstin kirjoittamiseen

Teksti on edelleen tehokas sisältömuoto. Mutta mitä tehdä, kun ensimmäisenä työviikkona eteen osuu yrityksen asiantuntijablogin kirjoitusvuoro ja tyhjän paperin pelko. Ajattelin taklata ongelmaa antamalla viisi vinkkiä asiantuntijablogin kirjoittamiseen sekä asiakkailleni, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 23.03.2021

Sisällöntuotanto luottamuksen rakennusaineena

Vuoden 2021 ykköspuheenaihe meillä töissä on ollut luottamus, eikä vähiten heti alkuvuodesta lanseeratun Luotain -palvelun johdosta. Luotaimen perusidea on luottamuksen rakentaminen ja sen myötä pohjan luominen myyntityölle. Vaikka toimitaankin ammatillisesti, [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 08.12.2020

Kuka on se oikea?

Asiakkaat kulkevat suurimman osan ostoprosessin vaiheista itsenäisesti verkossa, jo paljon ennen myyjän ensikontaktia. Verkossa tutustutaan, kartoitetaan ja määritellään tarpeita. Ehkä jopa turhaudutaan, koska valinnanvaraa on paljon tai erot toimijoiden välillä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 22.09.2020

Onko noloa kysyä?

Siinä kysymys, jonka huomaan nostavan päätään sekä omissa ajatuksissani, mutta myös monissa keskusteluissa niin työssä kuin vapaa-ajalla. Kun kaikki tieto on saatavilla viimeistään googlettamisen kautta, voi syntyä ajatus, että ääneen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 23.06.2020

Teot ennen tulosta

Markkinoinnin tuloksellisuus on asia, jota tulee optimoida jatkuvasti. Tuloksellisuuden laskeminen ei ole tähtitiedettä, mutkat suoraksi vedettynä tuotto lasketaan katteesta. Onkin tärkeää pureutua siihen, millä teoilla tulosta tehdään, koska harvoin on [...] Lue lisää