Olen viimeisen vuoden ajan kuunnellut mainostoimiston edustajana, kuinka Suomi säästää itsensä hengiltä tai vaihtoehtoisesti sijoittaa kaikki markkinointipanostuksensa teknologiaan, koska meillä on ”digistrategia”. Olen moneen otteeseen miettinyt, miksi markkinointia edelleen arvostetaan meillä niin vähän? Miksi ruotsalaiset, tanskalaiset ja norjalaiset naapurissamme ymmärtävät sen päälle niin paljon paremmin? Näiden kysymysten äärellä pyörineenä olisin halunnut antaa seisoen aplodit, kun luin Anne Korkiakosken haastattelun Talouselämästä.
Haastattelun aiheena oli markkinoinnin tila Suomessa. Talouselämä nosti jutun etusivulle otsikolla ”MOKA”. Moka siksi, että suomalaiset yritykset heittävät jatkuvasti hukkaan kasvun mahdollisuuksia. Anne korostaa, että markkinointi vaikuttaa suoraan liikevaihtoon ja sen leikkaaminen syö myös suoraan kasvun mahdollisuuksia. ”Tekisin markkinoinnista hallituksen uuden kärkihankkeen. Se voisi kääntää yritysten katseet yläriviin, liikevaihdon kasvattamiseen.”
Toissa viikolla Anne piti MTL ry:n jäsenille esityksen samasta aiheesta. Ydinsanomana on, että valitettavasti suomalaisissa yrityksissä markkinointi nähdään mainontaa ja viestintää toteuttavana tukitoimintona, eikä yrityksen ydinprosesseissa: tuotekehityksessä, asiakassuhdejohtamisessa ja kysyntä-tuotantoketjun johtamisessa – kuten kuuluisi.
Tukitoimintona markkinoinnista ei vain saada kaikkia tehoja irti. Markkinoinnin ei pitäisi olla vain organisaatiokaavion laatikko vaan yrityksen ydinprosessi. Mitä tehdään, kenelle tehdään ja ennen kaikkea, miksi tehdään? Mikä on yrityksemme olemassa olon tarkoitus? Miten kommunikoimme sen? Yrityksen sisällä ja sen ulkopuolella? Kun pohjatyö on tehty kunnolla, on myös markkinoinnin suunnittelu ja toteuttaminen systemaattista, mitattavaa ja tehokasta. Myös digitalisaatiota tukevat CRM- ja teknologiset alustahankkeet vaativat toimiakseen hyvin tehdyn pohjatyön, suunnan ja merkityksen: MIKSI tätä tehdään?
Lainatakseni Annea, siksi markkinointia!
Marika Kakko
toimitusjohtaja
Mainostoimisto MBE Oy
AVAINSANAT: merkitys, bisnes, Brändi, kärkihanke, liiketoiminta, liikevaihto, markkinointi