Näkemyksiä | Blogi 28.02.2016

Markkinointi yritysten kärkihankkeeksi!

Olen viimeisen vuoden ajan kuunnellut mainostoimiston edustajana, kuinka Suomi säästää itsensä hengiltä tai vaihtoehtoisesti sijoittaa kaikki markkinointipanostuksensa teknologiaan, koska meillä on ”digistrategia”. Olen moneen otteeseen miettinyt, miksi markkinointia edelleen arvostetaan meillä niin vähän? Miksi ruotsalaiset, tanskalaiset ja norjalaiset naapurissamme ymmärtävät sen päälle niin paljon paremmin? Näiden kysymysten äärellä pyörineenä olisin halunnut antaa seisoen aplodit, kun luin Anne Korkiakosken haastattelun Talouselämästä.

Haastattelun aiheena oli markkinoinnin tila Suomessa. Talouselämä nosti jutun etusivulle otsikolla ”MOKA”. Moka siksi, että suomalaiset yritykset heittävät jatkuvasti hukkaan kasvun mahdollisuuksia. Anne korostaa, että markkinointi vaikuttaa suoraan liikevaihtoon ja sen leikkaaminen syö myös suoraan kasvun mahdollisuuksia. ”Tekisin markkinoinnista hallituksen uuden kärkihankkeen. Se voisi kääntää yritysten katseet yläriviin, liikevaihdon kasvattamiseen.”

Toissa viikolla Anne piti MTL ry:n jäsenille esityksen samasta aiheesta. Ydinsanomana on, että valitettavasti suomalaisissa yrityksissä markkinointi nähdään mainontaa ja viestintää toteuttavana tukitoimintona, eikä yrityksen ydinprosesseissa: tuotekehityksessä, asiakassuhdejohtamisessa ja kysyntä-tuotantoketjun johtamisessa – kuten kuuluisi.

Tukitoimintona markkinoinnista ei vain saada kaikkia tehoja irti. Markkinoinnin ei pitäisi olla vain organisaatiokaavion laatikko vaan yrityksen ydinprosessi. Mitä tehdään, kenelle tehdään ja ennen kaikkea, miksi tehdään? Mikä on yrityksemme olemassa olon tarkoitus? Miten kommunikoimme sen? Yrityksen sisällä ja sen ulkopuolella? Kun pohjatyö on tehty kunnolla, on myös markkinoinnin suunnittelu ja toteuttaminen systemaattista, mitattavaa ja tehokasta. Myös digitalisaatiota tukevat CRM- ja teknologiset alustahankkeet vaativat toimiakseen hyvin tehdyn pohjatyön, suunnan ja merkityksen: MIKSI tätä tehdään?

Lainatakseni Annea, siksi markkinointia!

Marika Kakko
toimitusjohtaja
Mainostoimisto MBE Oy

AVAINSANAT: merkitys, bisnes, Brändi, kärkihanke, liiketoiminta, liikevaihto, markkinointi

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 14.02.2023

Hyödynnätkö jo tekoälyä työssäsi? Muista tarkistaa nämä asiat.

Open AI:n kehittämät tekoälyjärjestelmät ChatGPT ja GPT-3 ovat olleet alkuvuoden kuumin keskustelunaihe. Kyseiset tekoälyjärjestelmät julkaistiin jo vuonna 2020, mutta ovat nousseet kunnolla pinnalle myös Suomessa vasta viimeisimpien päivitysten myötä. Päivitysten [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 28.12.2021

Sydänemojista Pauli Hanhiniemeen

Vuoristoradan viimeinen ylösalaisin oleva mutka, kiljun ja en tiedä uskallanko pitää silmiä auki. Mahanpohjasta kouraisee, silleen jännästi ja taas tekee mieli kiljua. Juna pysähtyy, selvisin. Ja niin selvisivät kaikki muutkin. Toisia naurattaa, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 25.11.2021

Markkinoinnin kehittäminen – oikeilla kysymyksillä tuloksiin

Oletko kuullut sanottavan “Markkinoinnin kehittäminen vahvistaa yrityksen kilpailuetua”? Kyseinen fraasi pitää kyllä täysin paikkansa, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa? Mitä tehdään ja miksi? Kehittää on sanana hyvin laaja ja jopa [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 02.01.2018

Näkemyksiä vuodelle 2018

Älä juokse ainoastaan trendien perässä, vaan varmista myös vuonna 2018, että pohja ja suunnitelmallisuus ovat kunnossa. Sillä me Näkemystehtaalla uskomme, että tavoitteellinen ja suunnitelmallinen markkinointi kasvattaa myyntiä, ja hyvä perusta [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 12.09.2017

Herätä tunteita - jää mieleen

Olen Rosa Brander, MBE:n vasta-aloittanut työharjoittelija. Olen liiketalouden opiskelija. Ensimmäisen puolitoista vuotta opiskelin Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa, tästä syksystä alkaen opintojani suoritan Lahden ammattikorkeakoulussa. Opintoni painottuvat mainontaan ja markkinointiin, erityiskiinnostuksena ja syvemmän [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 24.05.2017

Vinkit Digibrunssilta!

Jo perinteeksi muodostunut Verkkoaseman Digibrunssi rantautui Lahteen tiistaina 23.5.2017, yhteistyössä Verkkoasema, Mainostoimisto MBE ja Leadfeeder. Kuulimme kaiken digimarkkinoinnin suunnittelusta ja mittaamisesta, sisältömarkkinoinnin tarpeellisuudesta sekä siitä, miten kerätä talteen parhaat liidit [...] Lue lisää